آخرين مطالب

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود علمي

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است . 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: بنا بر احادیث ماه‎های رجب و شعبان از بهترین ماه‏های سال و دارای فرصت‎های ویژه‎ی معنوی و معرفتی، و در عین حال مقدمه ای برای حرکت اهل معنا و سلوک به سوی ماه رمضان و قله‎ی آن یعنی شب قدر است، بنا براین فرصت‎های باقیمانده از ماه شعبان و هدیه خداوند در این ماه یعنی مناجات شعبانیه باید توسط اهالی علم و تربیت غنیمت شمرده شود.
وی ادامه داد: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است، هرچند ادعا نمی‎کنیم که سند بی عیب و نقص است اما انتظار داریم تا برای رفع نواقص مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای اجرایی شدن توسط نهادهای مربوطه مورد توجه قرارگیرد.
رییس حوزه‎های علمیه سراسر کشور بیان کرد: بیش از 10نظریه در باب علوم انسانی اسلامی وجود دارد که یکی از این نظریه های کلان و مهم نظریه آیت الله جوادی آملی دراینباره است که نوعی تحلیل کلان‌تر از دین را دارا است، هم‎چنین نظریات دیگری نیز وجود دارند که علم دینی را علمی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی می‎داند، بعلاوه‌ی تئوری هایی که علم دینی را به یک روش محدود نمی‎کنند، تئوری هایی که گزاره های حاصل از علوم تجربی را به حوزه معارف دینی عرضه می‎کنند، این‎ها نظریات اصلی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: این تئوری و نظریات مذکور همگی بهره‎ای از حقیقت دارند و اگر یکی را بپذیریم از دیگری بی‎نیاز نخواهیم بود، همه این تئوری‎ها قابل دفاع منطقی و مکمل یکدیگر هستند، تنیجه عملی این مدعا این است که مطالعاتی که مبتنی براین نظریات اصلی در این باب انجام شده همگی بهره‎ای از حقیقت دارند، مجموعه کارهایی که در سال‎های اخیر در باب علم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه انجام شده مبتنی بر یکی از این نظریات بوده و علی رغم کاستی ها قابل دفاع است.
برخورد های تفریطی و افراطی در حوزه دانش
اعرافی عنوان کرد: در باب علم با برخورد های افراطی و تفریطی مواجه هستیم که هیچکدام مبتنی بر منطق علمی نیست، ما باید علم تجربی را قدر دانسته و از آن بهره ببریم اما در عین حال متوجه کاستی های آن در حوزه مبادی و مبانی باشیم، اگر علم بخواهد با یک تحقیق ما را به یک گزاره‎ی تجویزی برساند، محل احتیاط است، چرا که علم با آن ابزارهای محدود خود توان احاطه بر همه مسائل انسان و جهان را ندارد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از احکام ما مبتنی بر مصالح و مفاسد است اما این مصالح و مفاسدخالص و مطلق نیستند و در بسیار از موارد ترجیح فاسد بر فاسد تر است که این ترجیح و عدم ترجیح را شارع مقدس یعنی خدادوند مشخص می‎کند، چرا که تعیین ازوم این ترجیح نیازمند احاطه بر همه مسائل انسان و جهان است که علم تجربی از آن بی بهره است.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انتخاب مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم به عنوان روابط عمومی برتر

انگیزه و تلاش موئلفه‌های مشترک جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری

چهارمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین در قم آغاز به کار کرد

ارزیابی عملکرد باعث ارتقا سطح کیفی کارکنان و مدیران می‌شود

لزوم انجام ارزیابی و توسعه شایستگی کارکنان و مدیران

دانشگاه باید دانشجوی ماهر و توانمند تربیت کند

هشت دستگاه شتاب‌نگار جدید در قم راه‌اندازی می‌شود

لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری در سیاست گذاری کلان استان قم

قالب جدید پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی رونمایی شد

تغذیه غلط؛ عامل تغییر ذائقه کودکان

3478 تَن در مراکز دولتی فنی و حرفه ای قم آموزش مهارتی گذراندند

برگزاری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با ارائه 37 رشته آموزشی در قم

محصولات علمی و پژوهشی حوزه به خوبی معرفی نمی‌شود

آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب برای پذیرش دانشجو/ فعالیت 46 رشته در دانشگاه

مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین دانش‌پژوه می‌پذیرد

حضور مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب در ایسنای قم

"پست مدرنیسم و نظریه پردازان آن" منتشر شد

تکنیک های معتبر علمی، می تواند کودک آزاری را افشاء کند

ارتباطی میان خروجی‌ دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه وجود ندارد

دانشگاه صنعتی قم بین المللی می شود

اخذ رتبه علمی-پژوهشی مجله فقهی «تا اجتهاد»

سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم فعال است

جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

9 کارگروه برای ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد

موفقیت 45درصدی درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قم

لزوم استفاده از نخبگان دانشگاهی در کارگروه‌های استانی

300 تفاهم نامه میان استارتاپ ها در قم به امضا رسید

رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی

با تکیه بر توان نخبگان متعهد، موجبات رونق اقتصادی فراهم می شود

نخبگان ایثارگر حافظان دستاورد شهدا هستند

فعالیت سه مرکزارائه خدمات به مبتلایان اتیسم در استان قم

نمک عامل مهم در ابتلا به پرفشاری خون

دانشگاه قم یک دانشگاه در حال توسعه است و باید تقویت شود

تحصیل 600دانشجوی خارجی در دانشگاه قم

تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود

ایران در نانو فناوری و علوم سلولی جزو 10 کشور اول جهان است

تجربیات طرح‌های بی‌ثمر اشتغالزایی مد نظر قرار گیرد

سوق دادن علوم دانشگاهی به سمت حل مشکلات کشور

وزیر علوم :35 هزار دانشجوی بورسیه در دانشگاه ها تحصیل می کنند

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در قم کلید خورد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در آموزش عالی

وزیر علوم: جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

وزیر علوم وارد قم شد

لزوم آشنایی مردم آفریقای جنوبی با فرهنگ و تمدن ایرانی

تعامل دانشگاه قم و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی

راهکارهای برون رفت از بحران صنایع آلاینده در قم

راه‌اندازی سامانه گردشگری سلامت استان قم توسط جهاد دانشگاهی

دانشگاه‌های قم با نظام کارآفرینی بیگانه هستند/ نخبگان حمایت شوند

جهاددانشگاهی بازوی توانمند اجرای طرح های بزرگ کشور است

اقدامات مسئولانه جهادگران تحسین برانگیز است