آخرين مطالب

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود علمي

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است . 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: بنا بر احادیث ماه‎های رجب و شعبان از بهترین ماه‏های سال و دارای فرصت‎های ویژه‎ی معنوی و معرفتی، و در عین حال مقدمه ای برای حرکت اهل معنا و سلوک به سوی ماه رمضان و قله‎ی آن یعنی شب قدر است، بنا براین فرصت‎های باقیمانده از ماه شعبان و هدیه خداوند در این ماه یعنی مناجات شعبانیه باید توسط اهالی علم و تربیت غنیمت شمرده شود.
وی ادامه داد: نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود، چرا که سند تحول سند بسیار مهمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت بسیاری از دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان آموزش و پرورش تولید شده است و تا حد زیادی مبتنی بر رویکردی جامع و دینی و متناسب با نیازها است، هرچند ادعا نمی‎کنیم که سند بی عیب و نقص است اما انتظار داریم تا برای رفع نواقص مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای اجرایی شدن توسط نهادهای مربوطه مورد توجه قرارگیرد.
رییس حوزه‎های علمیه سراسر کشور بیان کرد: بیش از 10نظریه در باب علوم انسانی اسلامی وجود دارد که یکی از این نظریه های کلان و مهم نظریه آیت الله جوادی آملی دراینباره است که نوعی تحلیل کلان‌تر از دین را دارا است، هم‎چنین نظریات دیگری نیز وجود دارند که علم دینی را علمی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی می‎داند، بعلاوه‌ی تئوری هایی که علم دینی را به یک روش محدود نمی‎کنند، تئوری هایی که گزاره های حاصل از علوم تجربی را به حوزه معارف دینی عرضه می‎کنند، این‎ها نظریات اصلی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: این تئوری و نظریات مذکور همگی بهره‎ای از حقیقت دارند و اگر یکی را بپذیریم از دیگری بی‎نیاز نخواهیم بود، همه این تئوری‎ها قابل دفاع منطقی و مکمل یکدیگر هستند، تنیجه عملی این مدعا این است که مطالعاتی که مبتنی براین نظریات اصلی در این باب انجام شده همگی بهره‎ای از حقیقت دارند، مجموعه کارهایی که در سال‎های اخیر در باب علم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه انجام شده مبتنی بر یکی از این نظریات بوده و علی رغم کاستی ها قابل دفاع است.
برخورد های تفریطی و افراطی در حوزه دانش
اعرافی عنوان کرد: در باب علم با برخورد های افراطی و تفریطی مواجه هستیم که هیچکدام مبتنی بر منطق علمی نیست، ما باید علم تجربی را قدر دانسته و از آن بهره ببریم اما در عین حال متوجه کاستی های آن در حوزه مبادی و مبانی باشیم، اگر علم بخواهد با یک تحقیق ما را به یک گزاره‎ی تجویزی برساند، محل احتیاط است، چرا که علم با آن ابزارهای محدود خود توان احاطه بر همه مسائل انسان و جهان را ندارد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از احکام ما مبتنی بر مصالح و مفاسد است اما این مصالح و مفاسدخالص و مطلق نیستند و در بسیار از موارد ترجیح فاسد بر فاسد تر است که این ترجیح و عدم ترجیح را شارع مقدس یعنی خدادوند مشخص می‎کند، چرا که تعیین ازوم این ترجیح نیازمند احاطه بر همه مسائل انسان و جهان است که علم تجربی از آن بی بهره است.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نشست تخصصی «زیست کودکان در آپارتمان» در قم برگزار شد

صدور کیفر خواست پرونده خطای پزشکی در کلینیک تابان قم

قرآن به وسیله هنر و ابزار فرهنگی به جامعه معرفی شود

شرکت های دانش بنیان برای تولید نیازهای کشور آماده اند

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

اشتغالزایی مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) فردا در قم معارفه می‌شود

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

توانایی بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال 20 برابر دولت است

شرکت‌های دانش بنیان تکیه‌گاه امنی برای رسیدن به رونق تولید

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

استفاده از فناوری نوین باعث تعمیق در یادگیری دانش آموزان می شود

اجازه ورود پول مجازی به کشور را نمی دهیم

صنعت توریسم و صنایع دستی رشته های اشتغالزا در قم است

برگزاری پویش #لبخند_من_برای_تو در پردیس فارابی

مشاوره و روانشناسی موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند

معاون استاندار: مجمع مشورتی توسعه قم تشکیل می‌شود

70 شرکت دانش‌بنیان درقم فعالیت می‌کند

نسخه شادی در زندگی پیچیده شد

70 شرکت دانش بنیان در قم فعال است

شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده دین و رسانه اعلام شد

بررسی فرش‌های دوره صفوی با همکاری کارشناس موزه پرگامون برلین

دفتر ارتباط استانداری قم با دانشگاه ها فعالیت خود را آغازکرد

انتشار کتاب "شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی، اجرای قصاص"

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است

دانشگاه علمی کاربردی درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ایجاد شود

دیدار دانشجویان پردیس فارابی با خانواده شهید عشریه

پیام تسلیت گروه فلسفه پردیس فارابی در پی درگذشت دکتر جهانگیری

کارگاه "مدیریت شکست عاطفی" برگزار شد

تصور پر شدن سفره‎های آب زیرزمینی، ساده‌انگارانه است

ستاد دانشگاهیان قم برای کمک به سیلزدگان تشکیل شد

آیین نکوداشت پرفسور لگنهاوزن در قم برگزار شد

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

عشق در ازدواج، کارگاه آموزشی برای دانشجوبان

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

لزوم بومی سازی علوم غربی در دانشگاه ها

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بررسی شد

مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم منصوب شد

دانشگاه قم دومین دانشگاه پیشتاز در سرعت رشد علمی و رفاهی کشور

همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

برگزاری همایش ملی "نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش" در قم

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

بیانیه گام دوم انقلاب افق های روشنی پیش روی جوانان قرار داده است

خط تولید مرکز ملی فناوری خلاء ایران در قم افتتاح شد

شرکت 52 نفر از کشورهای اسلامی، در مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب

اضافه شدن بُعد معرفتی، به رشته های مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب