آخرين مطالب

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است علمي

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش کشور عنوان کرد: وقتی در مدارس ما، کار و خلاقیت آنطور که باید مطرح نیست و در این زمینه تربیت عملی انجام نمی‎شود، در نتیجه شاهد صف کشیدن انبوه دانش آموزان برای شرکت در کنکور هستیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام والمسلین علی ذوالعلم امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: عدم اسلامی بودن برخی کتب درسی دانش آموزان تعارض مخفی و عمیقی را در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‎کند، بدین صورت که دانش آموز می‎پندارد علم و دین دو مقوله‎ی کاملا منفک از یکدیگر است، اگر به‎وسیله تلاش‎های علمی تکلیف این شبهه روشن نشود، به معنای عملی نشدن به‎کارگیری علم اسلامی در نظام آموزش است.
وی ادامه داد: در همه زمینه‎های علمی نظریات متفاوت وجود دارد اما آنچه که مهم است اولویتی و اعتباری است که به این نظریات داده می‎شود، مهم این است که در دانشگاه، حوزه و مدارس ما به کدام نظر اعتبار داده می‎شود، یکی از تعریف‎هایی که برای دانش برنامه ریزی درسی ارائه شده همین نکته است که متولی کدام بخش از دانش و چه دانشی را برای آموختن برمی‎گزیند و ما باید با دیدگاه اسلام اولویت خود را انتخاب کنیم. 
ذوالعلم بیان کرد: موضعی مبتنی بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی اتخاذ شده است به این مضمون که علم به مثابه تفسیر فعل خداوند، علم دینی است، این به معنای کنار گذاشتن کامل علم تجربی نیست، اگر یک دانشمند ملحد کشفی از جهان خلقت کرده باشد که ما امروز بتوانیم آن را به عنوان یک آیت الهی و نمود خلقت پروردگار به دانش آموزان خود تعلیم دهیم، این خود نوعی علم دینی است.
ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش کشور ادامه داد: در برخی مدارس کشور، تحت عنوان مدرسه‎ی اسلامی فرآیندها و روش‎های کاملا غیر اسلامی به کارگرفته می‎شود، در حالی که تلقی دانش آموز و اولیای وی اسلامی بودن این روش‎هاست و این مسئله پیامدهای بسیار نامناسبی را به دنبال دارد، اگر قبول داریم که دستگاه رسمی آموزش و پرورش مبنا و نقطه آغاز شکل گیری نگرش‎ها و برداشت‎ها در ذهن دانش آموز است، باید سرمایه گذاری علمی عظیم‎تری در این زمینه داشته باشیم.
ذوالعلم عنوان کرد: برخی به کاربست علم اسلامی خرده می‎گیرند و می‎گویند که دانش، دانش است و نیازی به اسلامی کردن ندارد، اما می‎گوییم که بر اساس همان دانش اینکه ترجیحات برای انتخاب متون درسی چیست، خود یک اصل اساسی است، برای مثال معمولا تحقیقات و کشفیات علمی بدون اشاره به مبادی هستی شناسانه و خداگرایانه ارائه می‎شوند، اما متاسفانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درمورد بسیاری از گزاره‎های مورد نیاز ما در حوزه‎ی تدوین متون درسی سکوت کرده است و در کفایت آن برای نیل به آموزش و پرورش اسلامی محل تردید است.
نیاز به باز طراحی نظام برنامه ریزی درسی
وی ادامه داد: در مقطع فعلی باید به بازطراحی نظام برنامه ریزی درسی کشور بپردازیم، این باز طراحی به‎گونه‎ای است که هیچکدام از کلیشه هایی که تا امروز فرض مسلم تلقی می‎شده را قطعی ندانسته و سوالات خود را ذیل مبانی نظری تحول برنامه درسی ملی مطرح می‎کند، در راستای این باز طراحی ممکن است عناوین جدیدی که مورد نیاز دانش آموزان در روزگار فعلی است به مباحث درسی افزوده شود، برخی عناوین حذف شوند یا با یکدیگر تلفیق گردند.
ذوالعلم گفت: هدف صرفا تربیت یک متخصص نیست، بلکه این است که دانش آموزان به عنوان یک عضو متدین، اندیشه ورز، خلاق، آگاه و فعال در جامعه بتوانند جامعه اسلامی مطلوب را به‎وجود بیاورند.
وی عنوان کرد: وقتی در مقاطع درسی ما در مدارس، کار و خلاقیت آنطور که باید مطرح نیست و در این زمینه تربیت عملی انجام نمی‎شود، در نتیجه شاهد صف کشیدن انبوه دانش آموزان برای شرکت در کنکور هستیم، در صورتی که کنکور در واقع یکی از موانع مهم ایجاد تحول در سطح مدارس کشور است.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انتخاب مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم به عنوان روابط عمومی برتر

انگیزه و تلاش موئلفه‌های مشترک جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری

چهارمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین در قم آغاز به کار کرد

ارزیابی عملکرد باعث ارتقا سطح کیفی کارکنان و مدیران می‌شود

لزوم انجام ارزیابی و توسعه شایستگی کارکنان و مدیران

دانشگاه باید دانشجوی ماهر و توانمند تربیت کند

هشت دستگاه شتاب‌نگار جدید در قم راه‌اندازی می‌شود

لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری در سیاست گذاری کلان استان قم

قالب جدید پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی رونمایی شد

تغذیه غلط؛ عامل تغییر ذائقه کودکان

3478 تَن در مراکز دولتی فنی و حرفه ای قم آموزش مهارتی گذراندند

برگزاری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با ارائه 37 رشته آموزشی در قم

محصولات علمی و پژوهشی حوزه به خوبی معرفی نمی‌شود

آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب برای پذیرش دانشجو/ فعالیت 46 رشته در دانشگاه

مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین دانش‌پژوه می‌پذیرد

حضور مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب در ایسنای قم

"پست مدرنیسم و نظریه پردازان آن" منتشر شد

تکنیک های معتبر علمی، می تواند کودک آزاری را افشاء کند

ارتباطی میان خروجی‌ دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه وجود ندارد

دانشگاه صنعتی قم بین المللی می شود

اخذ رتبه علمی-پژوهشی مجله فقهی «تا اجتهاد»

سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم فعال است

جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

9 کارگروه برای ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد

موفقیت 45درصدی درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قم

لزوم استفاده از نخبگان دانشگاهی در کارگروه‌های استانی

300 تفاهم نامه میان استارتاپ ها در قم به امضا رسید

رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی

با تکیه بر توان نخبگان متعهد، موجبات رونق اقتصادی فراهم می شود

نخبگان ایثارگر حافظان دستاورد شهدا هستند

فعالیت سه مرکزارائه خدمات به مبتلایان اتیسم در استان قم

نمک عامل مهم در ابتلا به پرفشاری خون

دانشگاه قم یک دانشگاه در حال توسعه است و باید تقویت شود

تحصیل 600دانشجوی خارجی در دانشگاه قم

تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود

ایران در نانو فناوری و علوم سلولی جزو 10 کشور اول جهان است

تجربیات طرح‌های بی‌ثمر اشتغالزایی مد نظر قرار گیرد

سوق دادن علوم دانشگاهی به سمت حل مشکلات کشور

وزیر علوم :35 هزار دانشجوی بورسیه در دانشگاه ها تحصیل می کنند

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در قم کلید خورد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در آموزش عالی

وزیر علوم: جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

وزیر علوم وارد قم شد

لزوم آشنایی مردم آفریقای جنوبی با فرهنگ و تمدن ایرانی

تعامل دانشگاه قم و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی

راهکارهای برون رفت از بحران صنایع آلاینده در قم

راه‌اندازی سامانه گردشگری سلامت استان قم توسط جهاد دانشگاهی

دانشگاه‌های قم با نظام کارآفرینی بیگانه هستند/ نخبگان حمایت شوند

جهاددانشگاهی بازوی توانمند اجرای طرح های بزرگ کشور است

اقدامات مسئولانه جهادگران تحسین برانگیز است