آخرين مطالب

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است علمي

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش کشور عنوان کرد: وقتی در مدارس ما، کار و خلاقیت آنطور که باید مطرح نیست و در این زمینه تربیت عملی انجام نمی‎شود، در نتیجه شاهد صف کشیدن انبوه دانش آموزان برای شرکت در کنکور هستیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام والمسلین علی ذوالعلم امروز در همایشی که با عنوان نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در مرکز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، گفت: عدم اسلامی بودن برخی کتب درسی دانش آموزان تعارض مخفی و عمیقی را در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‎کند، بدین صورت که دانش آموز می‎پندارد علم و دین دو مقوله‎ی کاملا منفک از یکدیگر است، اگر به‎وسیله تلاش‎های علمی تکلیف این شبهه روشن نشود، به معنای عملی نشدن به‎کارگیری علم اسلامی در نظام آموزش است.
وی ادامه داد: در همه زمینه‎های علمی نظریات متفاوت وجود دارد اما آنچه که مهم است اولویتی و اعتباری است که به این نظریات داده می‎شود، مهم این است که در دانشگاه، حوزه و مدارس ما به کدام نظر اعتبار داده می‎شود، یکی از تعریف‎هایی که برای دانش برنامه ریزی درسی ارائه شده همین نکته است که متولی کدام بخش از دانش و چه دانشی را برای آموختن برمی‎گزیند و ما باید با دیدگاه اسلام اولویت خود را انتخاب کنیم. 
ذوالعلم بیان کرد: موضعی مبتنی بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی اتخاذ شده است به این مضمون که علم به مثابه تفسیر فعل خداوند، علم دینی است، این به معنای کنار گذاشتن کامل علم تجربی نیست، اگر یک دانشمند ملحد کشفی از جهان خلقت کرده باشد که ما امروز بتوانیم آن را به عنوان یک آیت الهی و نمود خلقت پروردگار به دانش آموزان خود تعلیم دهیم، این خود نوعی علم دینی است.
ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش کشور ادامه داد: در برخی مدارس کشور، تحت عنوان مدرسه‎ی اسلامی فرآیندها و روش‎های کاملا غیر اسلامی به کارگرفته می‎شود، در حالی که تلقی دانش آموز و اولیای وی اسلامی بودن این روش‎هاست و این مسئله پیامدهای بسیار نامناسبی را به دنبال دارد، اگر قبول داریم که دستگاه رسمی آموزش و پرورش مبنا و نقطه آغاز شکل گیری نگرش‎ها و برداشت‎ها در ذهن دانش آموز است، باید سرمایه گذاری علمی عظیم‎تری در این زمینه داشته باشیم.
ذوالعلم عنوان کرد: برخی به کاربست علم اسلامی خرده می‎گیرند و می‎گویند که دانش، دانش است و نیازی به اسلامی کردن ندارد، اما می‎گوییم که بر اساس همان دانش اینکه ترجیحات برای انتخاب متون درسی چیست، خود یک اصل اساسی است، برای مثال معمولا تحقیقات و کشفیات علمی بدون اشاره به مبادی هستی شناسانه و خداگرایانه ارائه می‎شوند، اما متاسفانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درمورد بسیاری از گزاره‎های مورد نیاز ما در حوزه‎ی تدوین متون درسی سکوت کرده است و در کفایت آن برای نیل به آموزش و پرورش اسلامی محل تردید است.
نیاز به باز طراحی نظام برنامه ریزی درسی
وی ادامه داد: در مقطع فعلی باید به بازطراحی نظام برنامه ریزی درسی کشور بپردازیم، این باز طراحی به‎گونه‎ای است که هیچکدام از کلیشه هایی که تا امروز فرض مسلم تلقی می‎شده را قطعی ندانسته و سوالات خود را ذیل مبانی نظری تحول برنامه درسی ملی مطرح می‎کند، در راستای این باز طراحی ممکن است عناوین جدیدی که مورد نیاز دانش آموزان در روزگار فعلی است به مباحث درسی افزوده شود، برخی عناوین حذف شوند یا با یکدیگر تلفیق گردند.
ذوالعلم گفت: هدف صرفا تربیت یک متخصص نیست، بلکه این است که دانش آموزان به عنوان یک عضو متدین، اندیشه ورز، خلاق، آگاه و فعال در جامعه بتوانند جامعه اسلامی مطلوب را به‎وجود بیاورند.
وی عنوان کرد: وقتی در مقاطع درسی ما در مدارس، کار و خلاقیت آنطور که باید مطرح نیست و در این زمینه تربیت عملی انجام نمی‎شود، در نتیجه شاهد صف کشیدن انبوه دانش آموزان برای شرکت در کنکور هستیم، در صورتی که کنکور در واقع یکی از موانع مهم ایجاد تحول در سطح مدارس کشور است.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نشست تخصصی «زیست کودکان در آپارتمان» در قم برگزار شد

صدور کیفر خواست پرونده خطای پزشکی در کلینیک تابان قم

قرآن به وسیله هنر و ابزار فرهنگی به جامعه معرفی شود

شرکت های دانش بنیان برای تولید نیازهای کشور آماده اند

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

اشتغالزایی مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) فردا در قم معارفه می‌شود

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

توانایی بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال 20 برابر دولت است

شرکت‌های دانش بنیان تکیه‌گاه امنی برای رسیدن به رونق تولید

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

استفاده از فناوری نوین باعث تعمیق در یادگیری دانش آموزان می شود

اجازه ورود پول مجازی به کشور را نمی دهیم

صنعت توریسم و صنایع دستی رشته های اشتغالزا در قم است

برگزاری پویش #لبخند_من_برای_تو در پردیس فارابی

مشاوره و روانشناسی موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند

معاون استاندار: مجمع مشورتی توسعه قم تشکیل می‌شود

70 شرکت دانش‌بنیان درقم فعالیت می‌کند

نسخه شادی در زندگی پیچیده شد

70 شرکت دانش بنیان در قم فعال است

شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده دین و رسانه اعلام شد

بررسی فرش‌های دوره صفوی با همکاری کارشناس موزه پرگامون برلین

دفتر ارتباط استانداری قم با دانشگاه ها فعالیت خود را آغازکرد

انتشار کتاب "شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی، اجرای قصاص"

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است

دانشگاه علمی کاربردی درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ایجاد شود

دیدار دانشجویان پردیس فارابی با خانواده شهید عشریه

پیام تسلیت گروه فلسفه پردیس فارابی در پی درگذشت دکتر جهانگیری

کارگاه "مدیریت شکست عاطفی" برگزار شد

تصور پر شدن سفره‎های آب زیرزمینی، ساده‌انگارانه است

ستاد دانشگاهیان قم برای کمک به سیلزدگان تشکیل شد

آیین نکوداشت پرفسور لگنهاوزن در قم برگزار شد

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

عشق در ازدواج، کارگاه آموزشی برای دانشجوبان

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

لزوم بومی سازی علوم غربی در دانشگاه ها

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بررسی شد

مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم منصوب شد

دانشگاه قم دومین دانشگاه پیشتاز در سرعت رشد علمی و رفاهی کشور

همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

برگزاری همایش ملی "نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش" در قم

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

بیانیه گام دوم انقلاب افق های روشنی پیش روی جوانان قرار داده است

خط تولید مرکز ملی فناوری خلاء ایران در قم افتتاح شد

شرکت 52 نفر از کشورهای اسلامی، در مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب

اضافه شدن بُعد معرفتی، به رشته های مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب