عصر قم

آخرين مطالب

100میلیون مترمکعب سیلاب قم، با اجرای پروژه‌های آبخیزداری کنترل شد اجتماعی

100میلیون مترمکعب سیلاب قم، با اجرای پروژه‌های آبخیزداری کنترل شد
  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در بارندگی های اخیر، 100میلیون مترمکعب از سیلاب قم، با اجرای پروژه های آبخیزداری کنترل و هدایت شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، سید محمد تقی سجادی عصر امروز در بازدید یک روزه اصحاب رسانه از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: بارندگی های امسال و نزولات آسمانی بیش از حد تصور اتفاق افتاد و متاسفانه در برخی از نقاط کشور مشکلاتی به وجود آورد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: با توجه به اجرای پروژه های آبخیزداری در بالادست حوزه ها در استان قم، نه تنها خسارات جدی وارد نشد، بلکه به نوعی این تهدید تبدیل به فرصت شد و بخش قابل توجهی از جریانات ناشی از بارش را کنترل، هدایت و تنظیم کردیم.
وی اظهار کرد: بخش عمده ای از این سیلاب فرصت یافت تا به سفره های آب زیرزمینی نفوذ کند و نه تنها منابع تولید و پایه ای که چاهها و قنوات هستند، در پایین دست بهبود یافت، به نوعی باعث، جلوگیری از خسارات به پایین دست نیز شد.
سجادی بیان کرد: قم یکی از استان های خشک کشور است و در ده سال قبل به شدت دچار خشکسالی بودیم و وضعیت نامساعد بارندگی، شرایطی را ایجاد کرده بود که عرصه بیابانی توسعه و کانون های گرد و غبار توسعه یابد.
وی عنوان کرد: امید است با توجه به شرایط و پوشش گیاهی که ایجاد شده است، معضل تا حدودی کنترل شود، در چند سال قبل، بیش از 503 نقطه در استان سازه های آبخیزداری انجام شده است. در بارندگی‌های اخیر، 100 میلیون مترمکعب از سیلاب قم، با اجرای پروژه‌های آبخیزداری کنترل، هدایت و در این مدت حدود 30 میلیون متر مکعب آب به سفره های زیرزمینی تزریق شد.
سجادی بیان کرد: در سنوات گذشته اعتباراتی را در آبخیزداری قم هزینه کردیم که در سه سال اخیر 230 سازه اجرایی شد و این طرح‌ها نقش کنترلی و تنظیمی در سیلاب بالادست قم داشت. برای اجرای این تعداد پروژه، مبلغ 30میلیارد تومان هزینه شد و در قم از یک میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی، 300 هزار هکتار تحت پوشش پروژه های آبخیزداری قرار گرفته و 70 درصد از عرصه های ما به نوعی فرصت نیافته تا پروژه ها در آن عملیاتی شود.
وی اظهار کرد: دولت تاکید بر توسعه پروژه های آبخیزداری داشت و به فرمان رهبری نیز از محل صندوق توسعه ملی در سال 97 مبلغ 700 میلیارد تومان تومان به اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور اختصاص یافت. امید است در سال 98 این رقم به دو برابر برسد و این فرصت فراهم شود تا در 5 سال آینده در کل سطوحی که امکان تهدید از ناحیه سیلاب وجود دارد پروژه های اولویت دار اجرا و تاسیسات و زیرساختها ایمن شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در خصوص پروژه های سال 98 توضیح داد: حدود 335 هزار هکتار میزان حوزه هایی است که مستقیم قم را تحت تاثیر قرار می دهد و حوزه های زیر دست آن سد 15 خرداد و مشرف به شهر قم است در حالی که بیش از 90 درصد از جمعیت قم در شهر متمرکز هستند که می توانند در معرض آسیب سیلاب قرار بگیرند.
سجادی بیان کرد: از این 335هزار هکتار در 6 حوزه در بالادست شهر قم طی سال 97، فعالیت های آبخیزداری انجام شده است، در سال 98 نیز در 6 حوزه دیگر فعالیت‌ها را آغاز می‌کنیم تا زیر حوزه‌هایی که به شدت می‌توانند آسیب‌زا باشند را تا 5 سال آینده کنترل کنیم؛ پیش بینی می شود برای اجرای این پروژه ها در سال جاری بیش از یک و نیم برابر اعتبار نسبت به سال 97 نیاز باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به تقسیم بندی نوع پروژه ها عنوان کرد: برخی از پروژه ها برای کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات و تنظیم جریانات سیلابی هدف گذاری شده است. بخش دیگر ویژه پخش سیلاب هستند؛ به نوعی بعد از تنظیم جریان و کنترل خسارات سیلاب شرایطی را ایجاد می کنند تا در قالب پروژه‌های آبخوان‌داری، فرصت نفوذ عمقی پیدا شود.
سجادی اظهار کرد: پروژه بزرگی در پخش سیلاب داریم که فاز یک در سال 97 اجراشد و فاز دو نیز در سال 98 اجرایی می‌شود، این پروژه در انتهای دشت مسیله است که یکی از کانون های اصلی گرد و غبار در قم به شمار می رود و سطحی حدود 25 هزار هکتار را پوشش می دهد.
وی گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های پخش سیلاب در کشور است که در منطقه در حال اجراست و هدف آن هدایت جریانات سیلابی رودخانه شور از شمال استان و ایجاد پوشش گیاهی و کنترل بیست‌وپنج هزار هکتار از اراضی دشت مسیله است که از کانون های اصلی گرد و غبار بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: این پروژه شاخص می‌تواند در منطقه شرق قم نیز موجب پخش سیلاب و بهبود پوشش گیاهی و جلوگیری از گرد و خاک در دشت مسیله شود.
وی بیان کرد: متولی اصلی سیلاب و رودخانه‌ها، وزارت نیرو است و هدف اداره آبخیزداری اجرای پروژه های آبخیزداری در عرصه ها و مراتع و جنگل ها و سرشاخه هاست، همچنین هدایت و کنترل سیلاب در نقطه، یعنی جایی که بارندگی اتفاق می افتد.
سجادی عنوان کرد: وزارت نیرو مدیریت بستر و حریم رودخانه ها و تعیین تکلیف آن و جلوگیری از سد معبر در رودخانه ها را بر عهده دارد، یکی از معضلات در سیل، تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها بود که در سیل اخیر خساراتی را به بار آورد.
وی گفت: ریاست جمهور در سفر اخیر بر جلوگیری از ساخت و ساز در آبراهه ها تاکید داشت؛ تجاوز به حریم رودخانه ها موجب می شود سیلاب از مجرای طبیعی اش خارج و منجر به خساراتی شود. لازم است، جهت جلوگیری از این معضل، فرهنگ سازی شود، رودخانه ها محل عبور آب هستند و باید با تمهیداتی مانع از ساخت و ساز در حریم رودخانه شد.
وی تاکید کرد: ساخت پارکینگ و جدول گذاری در رودخانه ها، خلاف ضوابط است، تجربه سیلاب نشان داد که نیاز به مراقبت داریم و باید با ساخت و ساز در اراضی ملی مقابله می کنیم.
سجادی بیان کرد: در اجرای طرح هادی در روستاها در جهت جا به جایی سازه ها از حریم رودخانه ها آمادگی همراهی را داریم همان طور که به طور جدی با تصرف حریم رودخانه ها نیز برخورد می کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

مراقبت های بعد از عمل چشم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

دختران کبدی قم در جمع 16 تیم برتر کشور

سرانه 10 میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای