عصر قم

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد:

تامین کمبود تخت‌های بیمارستانی در قم طی 4سال آینده اجتماعی

تامین کمبود تخت‌های بیمارستانی در قم طی 4سال آینده
  بزرگنمايي:

عصر قم - رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: کشور ایران در بسیاری از شاخص‌های زیرساختی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در راس کشورهای جهان است و از نظر دسترسی به خدمات درمانی و مقوله بهداشتی حتی از تعدادی از کشورهای اروپایی و برخی مناطق آمریکای مرکزی وضعیت بهتری داریم.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر ابوالفضل ایرانی‌خواه صبح امروز در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، عنوان کرد: امسال شروع هفته سلامت با روز نیمه شعبان مقارن شد و امروز سومین روز از هفته سلامت بوده و در هر یک از روزهای این هفته به یک موضوع مشخصی پرداخته شده است.
وی افزود: روز اول دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، روز دوم آموزش رکن سلامت، روز سوم مشارکت اجتماعی و سلامت، روز چهارم مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سلامت روان، روز پنجم سلامت در حوادث و بحران‌ها، روز ششم سبک زندگی سلامت محور و روز هفتم به نام سلامت، جمعیت و خانواده نامگذاری شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص نام روز ششم، بیان کرد: محوری‌ترین بحث در ارتقای سلامت که باید مورد توجه مردم قرار بگیرد همین بحث سبک زندگی سالم است، در دهه‌های اخیر بیماری‌های نوپدیدی به وجود آمده که ارتباط مستقیمی با سبک زندگی دارد، همچنین در خصوص شعار روز هفتم باید گفت که سیاست‌های وزرات بهداشت در چند سال اخیر بر افزایش موالید و افزایش جمعیت بوده و در سیاست‌های قبلی که بر کاهش جمعیت تاکید داشت، تغییراتی به وجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های اولیه بهداشتی و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت بحث بسیار مهمی است، متاسفانه در ایران هنوز بحث بهداشت، پیشگیری و مراقبت‌های اولیه و نقش بسیار محوری آن در ارتقای سلامت به درستی تبیین و تدوین نشده است.
ایرانی‌خواه ادامه داد: زمانی که صحبت از سلامتی می‌شود، در ذهن همه اقشار جامعه بیمارستان، جراحی، دارو و ... مجسم می‌شود، در حالیکه این مسائل در جایی که بیماری رخ بدهد، مهم است که البته هزینه‌های هنگفتی را هم در پی دارد، در اصل بحث ارتقا سلامت باید به مسائل زیرساختی، محوری و مراقبت‌های اولیه بهداشتی توجه کرد، این مسئله هنوز به عنوان یک فرهنگ غالب در کشور ما تکوین نشده است.
وی تصریح کرد: نیمی از مردم جهان از خدمات اولیه بهداشتی محروم هستند، این یک آمار واقعی است، در کشوری مانند هند که در برخی علوم پیشرفت‌های قابل توجهی دارند، هنوز جمعیت زیادی از مردم این کشور از خدمات اولیه بهداشتی محروم هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: کشور ایران در بسیاری از شاخص‌های زیرساختی، درمانی، آموزشی و پژوهشی در راس کشورهای جهان است، از نظر دسترسی به خدمات درمانی و مقوله بهداشتی حتی از تعدادی از کشورهای اروپایی و برخی مناطق آمریکای مرکزی وضعیت بهتری داریم.
وی در خصوص امکانات درمانی استان گفت: در 4 سال آینده هیچ کمبودی در حوزه تخت بیمارستانی و نیروی انسانی نخواهیم داشت، در حال حاضر کمبودهایی وجود دارد اما تا چندسال آینده این کمبودها برطرف می‌شود، الان از امکانات مدرن برخی بیمارستان‌ها مانند شهدا و فرقانی به دلیل کمبود نیروی انسانی نتوانستیم استفاده کنیم.
ایرانی‌خواه تصریح کرد: اولویت ما بحث زیرساخت‌های بهداشتی است؛ در 180 پایگاه و مرکز بهداشتی پرونده سلامت تشکیل شده و در حال حاضر 1میلیون و 200هزار نفر از جمعیت استان دارای پرونده سلامت هستند.
وی تاکید کرد: اهمیت کارکردن و برنامه‌ریزی جهت فرهنگ سازی اهمیت مراقبت‌های بهداشتی بسیار بیشتر از بیمارستان هزار تخت‌خوابی و مگاهاسپیتال است ولی این مسئله هنوز برای مردم جا نیفتاده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: پرفشاری خون و بیماری قند دو عامل مهم در بیماری‌های نوپدید هستند، پرفشاری خون هیچ علائمی ندارد و فقط از طریق مراقبت‌ها و خدمات اولیه قابل شناسایی و درمان است که این خدمات به صورت رایگان در مراکز بهداشت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی عنوان کرد: وقتی صحبت از خدمات بهداشتی می‌شود، واکسیناسیون به ذهن مردم می‌آید، واکسیناسیون بخشی از خدمات اولیه بهداشتی است، در ایران بیماری سرخک به وسیله واکسیناسیون در حال رسیدن به نقطه صفر است در حالیکه این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا باعث مرگ و میر می‌شود.
ایرانی‌خواه با بیان اینکه نظام ارجاع مورد تاکید وزارت بهداشت و شخص وزیر است، افزود: نظام ارجاع یعنی شخص وقتی دچار یک بیماری شد، ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کند و بعد طبق تشخیص پزشک عمومی به متخصص ارجاع داده شود، اما در ایران به دلیل دسترسی راحت، بسیاری از مردم برای ساده‌ترین بیماری‌ها به متخصص یا فوق تخصص مراجعه می‌کنند، این کار نه از نظر علمی و نه از نظر مقرون به صرفه بودن، مورد تایید نیست، ان شاءالله از هفته آینده نظام ارجاع الکترونیکی در قم اجرا می‌شود.
فعالیت 2200 پزشک در ایام تعطیلات در استان
وی عنوان کرد: نوروز امسال با هماهنگی‌های منسجم، شاهد کاهش گلایه‌های مردم در مراجعه به مراکز درمانی بودیم، ارائه خدمات از سطح عمومی تا فوق تخصصی و وجود 2200 پزشک، دندانپزشک و داروساز در سطح استان باعث ایجاد رضایت شده بود.
وی افزود: این انسجام در ایام تعطیلات نوروز، در ایام نیمه شعبان با ارائه خدمات شایسته به زائرین به ویژه بحث امداد و درمان هم دیده می‌شد، یک بیمارستان سیار در جمکران دایر شد و 160 بیمار اورژانسی ویزیت شدند که از این تعداد فقط 6 بیمار به مراکز درمانی داخل شهر ارجاع داده شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: اتوبوس آمبولانس، خودروهای اورژانس و موتورلانس در مراکز درمانی اطراف جمکران مستقر بودند و این مسئله باعث ایجاد آرامش خاطر بین زائرین شده بود.
وی در خصوص نقش دانشگاه علوم پزشکی قم در بحران سیل اخیر، تصریح کرد: استان‌های مختلف در این زمینه ماموریت‌های ویژه داشتند، دانشگاه علوم پزشکی قم معین استان‌های لرستان، خوزستان و همدان بود که به هر استان بنا به درخواست و اعلام نیاز مسئولین استانی، خدماتی ارائه می‌شد.
ایرانی‌خواه ادامه داد: از جمله این خدمات می‌توان به اعزام یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با کادر و تجهیزات کامل به خوزستان اشاره کرد، یکی از دندانپزشکان استان با گروهی از دانشجویان دندانپزشکی و تعدادی دیگر از پزشکان به صورت داوطلبانه و خودجوش و در قالب درخواست استان همدان به این استان رفته و به ارائه خدمات پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: این گروه‌های دانشجویی در قالب اردوهای جهادی و در ایام عید، در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان به ارائه خدمات پرداختند و بلافاصله بعد از بازگشت از اردوی جهادی، به همدان اعزام شدند.
طب سنتی، بنیان طب نوین است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص مسئله طب سنتی گفت: حرکتی که دانشگاه علوم پزشکی قم در جهت فرهنگ‌سازی مثبت برای طب سنتی داشته در کشور زبانزد شده است، متاسفانه افرادی در قم مشغول معالجه افراد از طریق طب سنتی بودند که هیچ مدرک دانشگاهی در این زمینه نداشتند و به نوعی از اسم روحانیت سوءاستفاده می‌کردند، این افراد مراجعه کنندگان زیادی داشتند و بسیار مورد قبول مردم قرار گرفته بودند.
وی بیان کرد: فعالیت غیرقانونی این افراد باعث شد تا دانشگاه علوم پزشکی قم به کمک مسئولین قضایی استان، جلو کار این افراد را بگیرد که باید در این خصوص از دادگاه ویژه روحانیت به دلیل همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تشکر ویژه کرد.
ایرانی‌خواه اظهار کرد: متاسفانه تعداد این افراد زیاد است و از محبوبیت خاصی بین مردم بهره‌مند هستند، اما ما جلو کار غیرقانونی را می‌گیریم و با افرادی که به صورت غیرمجاز به این کارهای تخصصی دست می‌زنند، برخورد می‌کنیم.
وی تصریح کرد: طب سنتی، بنیان طب نوین است و ما در قم دانشکده طب سنتی داریم، افرادی که از این دانشکده فارق‌التحصیل می‌شوند، دارای مجوز طبابت هستند و طب سنتی را به صورت اصولی و زیر نظر اساتید آموخته‌اند، ما برای فعالیت این افراد هیچ منعی نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص توریست درمانی در قم گفت: بیمارستان فرقانی اولین بیمارستان دارای مجوز اینترنشنال در قم است که بحث توریست درمانی در این بیمارستان دنبال می‌شود، هزینه بیمارانی که از کشورهای دیگر مراجعه می‌کنند با هزینه بیماران ایرانی متفاوت است و طبق تعرفه‌های وزارت بهداشت محاسبه می‌شود، طرح توریست درمانی در بیمارستان‌های دیگر از جمله بیمارستان هزار تخت‌خوابی هم اجرا می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم