عصر قم

آخرين مطالب

گسترده شدن فرش سبز طبیعت بر دامان کشاورزی قم مقالات

  بزرگنمايي:

عصرقم- بهار 98 با ویژگی های خاصی همچون وقوع سیلاب در چندین نقطه از کشور آغاز و در این رابطه خسارت های فراوانی به مردم و زیرساخت های برخی استان ها وارد شد، اما در عین حال بارش های گسترده بهار امسال، مزایای قابل توجهی بسیاری نیز به همراه داشت که از جمله مهمترین آن، می توان به تغییر چهره محیط زیست ایران و سرسبز شدن عرصه های طبیعی کشور اشاره کرد، تا جایی که حتی مناطق گرم و خشکی همچون قم نیز دیگر حال و هوای کویری ندارد و طبیعت آن به سرسبزی مناطق شمالی کشور درآمده است.
در همین رابطه بخش کشاورزی قم که مدت های بسیاری از بحران کم آبی رنج می برد، از نعمت بارش های بهاره امسال با آغوش باز استقبال کرد و طراوت تازه ای یافت، همچنین به گفته مسئولان این حوزه با آمادگی هایی که از قبل برای مواجهه با سیلاب های احتمالی فراهم شده بود، بخش کشاورزی قم تا حد بسیار زیادی از خسارات سیل درامان ماند و مشکل به خصوصی برای آن به وجود نیامد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خبرنگار ایرنا با شماری از مسئولان، کارشناسان و کشاورزان استان قم به گفت و گو پرداخت.

** کشاورزی قم از بارش های اخیر بسیار بهره برد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در این رابطه گفت: بارش های اخیر با مدیریت انجام شده برای کنترل جریان سیلاب از طریق اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، برای کشاورزی قم بسیار مفید بود و حجم زیادی از آب باران جذب زمین های کشاورزی و مراتع استان شد.
عباس پور میدانی بیان کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد اجرای این طرح ها در قم برای مواجهه با سیلاب به نحوی خوب عمل کرده است که ما شاهد هیچ گونه خسارت بزرگ و معنا داری در بخش کشاورزی استان نبودیم.
وی ادامه داد: در جریان بارش های اخیر، میلیون ها متر مکعب آب که می توانست به صورت جریان شدید سیلاب وارد زمین های کشاورزی استان شود و آن ها را نابود کند، کنترل شد و با اقدامات صورت گرفته، این حجم گسترده آب به مرور پخش و توزیع شد.
وی افزود: با این اقدام به تقویت سفره های آب زیرزمینی، قنوات و همچنین چاه های آب استان کمک شد و موضوعی که می توانست موجب نابودی زمین های کشاورزی قم شود، به عاملی برای رشد و توسعه آن تبدیل گشت.

** 100 میلیون مترمکعب سیلاب در قم مهار شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در این رابطه گفت: سازه و سیستم های آبخیزداری و آبخوان داری ایجاد شده دراستان، 25 میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل و جریان 75 میلیون متر مکعب از آنرا به سمت مسیرهای تعیین شده، هدایت کرد.
سید محمد تقی سجادی افزود: با این کار سرعت و شدت جریان سیلاب ورودی به استان و شهر قم کنترل شد و خسارت های آن به بخش های زیرساختاری و زمین های کشاورزی به حداقل ممکن رسید.
وی بیان کرد: هم اکنون 500 سازه تنظیمی و کنترلی آبخیزداری و هفت سیستم پخش سیلاب و آبخوان داری در قم فعال است که نقش مهمی در مهار سیلاب اخیر ایفا کرد و همه مسئولان و مردم شاهد تاثیرگذاری آن بودند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در خصوص فواید بارندگی های اخیر برای زمین های کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: بارش های اخیر تاثیر فراوانی بر بهبود پوشش گیاهی مراتع و عرصه های طبیعی استان داشته و موجب تقویت آب های زیر زمینی شده است.
41 درصد از عرصه های استان استعداد سیل خیزی دارد که اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در آن می تواند علاوه بر دور کردن این خطر، موجب نفوذ بیشتر آب در زمین، تقویت پوشش گیاهی و همچنین جلوگیری از برخاستن گرد و خاک در منطقه شود.

** بارش های اخیر به پوشش گیاهی قم رونق داد
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز گفت: بارش های اخیر با رطوبت بخشیدن به سطح خاک و رونق دادن به پوشش گیاهی قم، موجب سرسبزی هر چه بیشتر طبیعت استان شد.
سید رضا موسوی مشکینی بیان کرد: این بارش ها موجب شد سطح دشت ها و مراتع استان جان تازه ای بگیرد و از بلند شدن توده های گرد و غبار از مناطق بیابانی و خشک قم به خصوص در عرصه های کشاورزی جلوگیری شود.
وی با اشاره به این که بارش های گسترده موجب افزایش سطح آب های زیرزمینی استان خواهد شد، افزود: جاری شدن آب در رودخانه های فصلی، رونق یافتن تالاب ها و افزایش سطح حقابه زیست محیطی از دیگر مزایای بارش های اخیر است که می تواند منابع آبی مورد نیاز برای تقویت عرصه های طبیعی و مزارع کشاورزی استان را تامین کند.
وی ادامه داد: اکنون در اثر بارش های بهاره، اکثر تالاب های استان حیاتی تازه یافته اند و آب های روان در رودخانه قمرود و سایر رودخانه های قم، دشت های استان را در مناطق مختلف تغذیه می کنند که این مساله موجب افزایش سطح پوشش گیاهی و نفوذ آب به داخل سفره های زیر زمینی شده است.
موسوی مشکینی گفت: امید است با مدیریت صحیح روان آب های ایجاد شده پس از بارش های اخیر، شاهد طراوت هرچه بیشتر در سطح محیط زیست استان قم باشیم.

** زمین های کشاورزی قم قابل مقایسه با سال گذشته نیست
در همین رابطه مرتضی سعادتمند یکی از کشاورزان قمی گفت: بارش های بهار امسال برای کشاورزی قم بسیار مفید بود و موجب شد زمین های زراعی طراوت خاصی بگیرند که قابل مقایسه با سال های گذشته نیست.
وی بیان کرد: در طول سال های گذشته همواره از کاهش سطح آب موجود در چاه های برای آبیاری زمین های کشاورزی خود در رنج بودیم، اما اکنون چند روز است که اصلا موتور های آب چاه ها را برای آبیاری روشن نکردیم.
وی ادامه داد: در اثر این بارش ها، میزان رشد محصولات کشاورزی تولید شده در قم نیز افزایش یافته و این محصولات با کیفیت بهتری در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت.

** استخر های کشاورزی قم پر آب است
حسین خانی یکی دیگر از کشاورزان استان نیز در این رابطه گفت: خداروشکر به دلیل بارش های بهار امسال، اکثر استخرهای ذخیر آب کشاورزی قم پر آب است و کشاورزان نگرانی در این خصوص ندارند.
وی بیان کرد: زمانی که کشاورزان از ذخیره آب استخرهای خود مطمئن باشند، با آسودگی بیشتری نسبت به کشت های بهاره اقدام می کنند و این مساله موجب افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی قم می شود.
وی ادامه داد: بارندگی های امسال همچنین موجب به راه افتادن آب در رودخانه های فصلی قم شده است که این مساله نیز نقش موثری در بهبود وضعیت کشاورزی استان دارد، چرا که بسیاری از زمین های کشاورزی در اطراف این رودخانه ها واقع شده اند و بهره برداران می توانند با رعایت قانون حقابه از آب موجود در این رودخانه های نیز استفاده کنند.

** کشاورزان قمی به آینده امیدوار شدند
عبدالله محمدی یکی دیگر از کشاورزان استان نیز در این خصوص گفت: مدت بسیاری بود که کشاورزان قمی به دلیل نبود آب کافی نسبت به آینده کشت و کار خود امید چندانی نداشتند اما اکنون وضعیت تغییر کرده و آنان امیدوارند روند بارش ها ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: آب شاهرگ حیاتی بخش کشاورزی است و بارش های اخیر موجب شد کشاورزی قم جان تازه ای بگیرد و همه مزارع سرسبز شود که این مساله برای آنان بسیار خوشایند است.
وی ادامه داد: همچنین این بارش ها، موجب ایجاد طراوتی خاص در سطح باغات قم شد و اکنون درختان استان همه سرسبز هستند و کشاورزان امیدوارند امسال محصول خوبی برداشت کنند.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89914/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته