عصر قم

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

حکمت خداوند برای انتظار فرج مهمترین راز طول عمر حضرت مهدی(عج) سیاسی

حکمت خداوند برای انتظار فرج مهمترین راز طول عمر حضرت مهدی(عج)
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یکی از پژوهشگران تاریخ ادیان گفت: خداوند برای هرکاری حکمتی دارد که انتظار فرج مهمترین راز طول عمر منجی بشریت است و برای باور عمومی این مسئله نمونه‌های مشابهی را نشان داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سید محمد فقیه سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به رازهای طول عمر امام زمان ( عج ) اظهار کرد: در زمینه طول عمر حضرت ولی عصر ( عج ) باید به چند نکته مهم توجه داشت که در مرحله نخست باید به قدرت و اراده خداوند اشاره کرد.
وی افزود: همان خدایی که حضرت عیسی ( ع) را بدون داشتن پدر، هستی و زندگی می‌بخشد، به آسمان می‌برد و تا کنون زنده نگه می‌دارد. همان خدایی که حضرت موسی ( ع) را در کاخ فرعون، از شیرخوارگی تا هنگامه قیام علیه فرعون حفاظت می‌کند در دوره‌ای که به دستور فرعون، تمام نوزادان پسر، نابود می‌شدند. همان خدایی که میلیاردها جلوه از قدرت مطلقه او در تمام هستی به مشیّت و اراده خداوند پدید آمده، گاهی پیدا و گاهی پنهانند ، قدرت طولانی کردن عمر حجت خود و خلیفه خود در زمین را دارد برای تا هر وقت که بخواهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی استثنائات و حکمت خداوند، بیان کرد: خورشید میلیون‌ها سال است که از شرق طلوع می‌کند و به سیر بدون توقف و بدون بازگشت خود ادامه می‌دهد تا در افق غربی غروب کند. اما همین خورشید با همین قانون و خط سیر و مداری که برایش تعیین شده، نه یک بار، چند بار هم متوقف شد و برگشت و خلاف جهت حرکت کرد.
فقیه سبزواری، زمان و مکان وقوع این حادثه عجیب و جالب را مورد توجه قرار داد و گفت: این ماجرا مربوط به حوادث سال هفتم هجری است و در خیبر اتفاق افتاده که علمای اهل سنت هم نقل کرده‌اند و در کتاب الغدیر هم به عنوان یکی از فضیلت‌های بزرگ امیر المؤمنین ( ع) به ثبت رسیده است.
خداوند اگر اراده کند به نظم حرکت دقیق خورشید و منظومه شمسی، استثنا می‌زند
وی اظهار داشت: داستان از این قرار است که پیامبر ( ص) نماز عصر را خواندند در حالی که علی ( ع) را به مأموریتی اعزام کرده بودند و نماز هم نخوانده بودند. علی ( ع) برگشتند. پیامبر خسته بودند. سرشان را روی دامنه لباس امیر المؤمنین ( ع) گذاشتند و به خواب رفتند. خورشید غروب کرد. پیامبر ( ص) که بیدار شدند، دعا کردند که خدایا علی ( ع) بخاطر پیامبرش صبوری کرد و حرکت نکرد. خورشید را بازگردان. پس از دعا ی پیامبر ( ص) ، خورشید از پشت کوه‌ها بالا آمد و بالاتر. هوا روشن شد. علی ( ع) وضو گرفتند و نمازشان را خواندند و خورشید دوباره غروب کرد.
این پژوهشگر تاریخ ادیان با تأکید بر اینکه این ماجراها را نباید افسانه پنداشت، تصریح کرد: اینها افسانه نیست. اتفاقاتی است که افتاده و همه مورخین اهل سنت و شیعه نیز نقل کرده‌اند که معروف به «ردّ الشمس » است و حتی نه یک بار، برخی تا چهار بار و بعضی از بزرگان تا 16 بار، وقوع این پدیده معکوس و استثنایی را برای حضرت امیرالمؤمنان ( ع) در بیش از 30 کتاب معتبر ثبت و اثبات کرده‌اند.

فقیه سبزواری با بیان اینکه بحث « ردالشمس » طولانی است که نمی‌خواهیم وارد این بحث بشویم، ادامه داد: فقط اشاره شد که اگر خداوند اراده کند، به نظم حرکت دقیق خورشید و منظومه شمسی، استثنا می‌زند. بخاطر نماز بنده مخلص و مؤمنش ، متوقفش می‌کند، پس از دقایقی سیر قهقرایی، دوباره در مسیر خود به راه می‌افتد.
وی از دیگر عجایب خلقت و حکمت خداوند را « شق القمر » ذکر کرد و گفت: در زمان پیامبر ( ص) ، ماه در آسمان دو نیمه می‌شود و اخیراً، عکس‌هایی از ماه گرفته‌اند که آثار بریدگی و پیوستگی دوباره را نشان می‌دهد و جایی خواندم که در هندوستان، ساختمانی قدیمی هست که سر در آن نوشته شده این بنا در سالی که ماه در آسمان دو نیمه شده بود، ساخته شده است. معلوم می‌شود مردم سرزمین‌های دور دست از حجاز هم این اتفاق را دیده‌اند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: با این توصیف‌ها، موضوع طول عمر صدها ساله حضرت بقیه الله الاعظم ( عج ) به عنوان یک استثنا در کنار عمرهای زیر 100 سال انسان‌های معمولی، قابل پذیرش است.
موارد مشابه در رابطه با طول عمر حضرت مهدی ( عج )
فقیه سبزواری با تأکید بر اینکه در رابطه با طول عمر حضرت حجت ( عج ) موارد مشابهی وجود دارد، گفت: وجود انسان‌هایی با عمر طولانی و یا انسان‌هایی که از گذشته‌های دور تاریخ حیات انسان، تا کنون زنده هستند از آن جمله به شمار می‌روند به طور مثال عمر حضرت آدم ( ع) را مورخین با اختلاف از 930 تا هزار و 40 سال و عمر حضرت نوح ( ع) را تا 2500 سال ثبت کرده‌اند.
وی با اشاره به حکایت شیخ صدوق و شیخ مفید از عمر طولانی لقمان حکیم گفت: شیخ سعدی نیز در کتاب گلستان از عمر 3 هزار سال لقمان حکایت کرده است. البته نه دلیل محکمی برای اثبات برخی گزارش‌ها از دیرپایی لقمان وجود دارد و نه دلیلی برای نفی و انکار برخی خبرها؛ اما با استفاده از برخی احادیث و با جمع بندی گزارش‌های تاریخی، طولانی بودن عمرش، نزدیک به اثبات است.
کوتاه بودن عمر، امری قطعی و غیر قابل تغییر نیست و عکس آن، محال نبودن عمر طولانی است
این پژوهشگر تاریخ ادیان عنوان کرد: کسانی هستند که از هزاران سال پیش تا کنون و تا هر وقت که اراده خداوندی بر زنده ماندن آنها حاکم باشد، زنده‌اند و زنده خواهند ماند که در این راستا می‌شود به حیات حضرت خضر ( ع) ، حضرت ادریس ( ع) ، حضرت الیاس ( ع) و حضرت عیسی ( ع) از آن جمله هستند.
فقیه سبزواری اضافه کرد: از نکته‌های روایی، نقلی و تاریخی که عبور کنیم، به نکته عقلی می‌رسیم و ما اگر مفهوم زندگی را بررسی کنیم، به موضوعی به نام مرگ زود رس برخورد نمی‌کنیم؛ کوتاه بودن عمر، امری قطعی و غیر قابل تغییر نیست و عکس آن، محال نبودن عمر طولانی است. از نظر عقل، این امکان برای انسان وجود دارد که در شرایطی قرار گیرد که سلول‌های بدنش دیرپا شوند و در موقعیتی قرار گیرد که بدن همیشه سلول‌های خود را بازسازی و نوسازی و جوان کند. این نکته عقلی، مقدمه‌ای است برای مهم‌ترین نکته، یعنی نکته علمی موضوع طولانی بودن عمر حضرت بقیه الله ( عج ) است.
وی با تأکید بر اینکه دانشمندان معاصر، عمر طولانی را در گرو بدن سالم و شناخت نیازهای بدن می‌دانند، عنوان کرد: از دیدگاه علمی، حضرت مهدی ( عج )، هم بدن سالمی دارند، هم می‌داند نیاز بدن در هر موقعیت زمانی چیست و هم قادر هستند در هر لحظه، مرزها را در نوردند و هر جای کره زمین که حضورشان ضرورت دارد، حضور داشته باشند و قادر به فراهم کردن مایحتاج خود هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در میان موضوعات مرتبط با امام دوازدهم ( عج ) موضوع طول عمر آن حضرت، موضوع پیچیده‌ای نیست و آنچه مهم است، رنج‌ها و غم‌ها و غصه‌هایی است که در طول این همه قرن، در رابطه با انسان و محیط زیست، با آنها مواجه و شاهد بوده است و برای انجام وظایف خود و اصلاح جامعه جهانی، هر روز، انتظار فرج خود را داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آدمی حسرت سرگردونه

آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

ریزش دومین بنای خشتی ایران

آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

آتش‌سوزی واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

مدرس حوزه علمیه قم : اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است/ «هیچ توصیه‌ای نداریم که فرد خودکشی‌کننده در قبرستان عمومی دفن نشود»

22 عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 4 اردیبهشت ماه 1403

تورم سالانه قم پس از 19 ماه به زیر 40 درصد رسید

آتش گرفتن قطار در کانادا

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

آیت‌الله رئیسی عازم لاهور، قلب فرهنگی پاکستان شد

داستانک/مادر آلزایمری

وزارت بهداشت: فعلا الزامی به تزریق همگانی واکسن گارداسیل نیست

صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است

شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی

چه افرادی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم

اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله

تقویم و اوقات شرعی سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 به افق قم

گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرایِ طرح نور

دیدار آیت‌الله رئیسی و رئیس‌ سنای پاکستان

پیشرفت 80 درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی

از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی

از گفته خود دلشادم

تصاویر جدید از سیل هولناک در چین

شایع‌ترین نشانه‌های افت قند خون

قدردانی خانواده مرحوم آیت الله امامی کاشانی از مردم و مسئولان

سخن زیبای حسین پناهی در مورد پول

نمازم قضا شد

هشدار پلیس فتای قم در خصوص فروش سوالات کنکور

هشدار مدیریت بحران شهر تهران: بارش های شدید در راه است

اژه‌ای :دستگاه ها در موضوع عفاف و حجاب فعال شوند

7 کشته و 20 زخمی بر اثر انحراف ماشین از پیست مسابقه در سریلانکا

محسنی اژه‌ای: صفوف افراد فریب خورده از عناصر سازمان یافته دشمن باید جدا شود

بایدها و نبایدهای عمل جراحی دیسک کمر

اختلال بلع و درمان آن با گفتار درمانی

از درد ترک خورده و از زخم کبودیم