عصر قم

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

صحیفه سجادیه؛ اثر بی‌نظیر اسلام/ امام سجاد(ع) و احیای نهضت عاشورا سیاسی

صحیفه سجادیه؛ اثر بی‌نظیر اسلام/ امام سجاد(ع) و احیای نهضت عاشورا
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یکی از اساتید حوزه علمیه گفت: صحیفه سجادیه اثر بی‌نظیری در جهان اسلام است که به باور صاحب نظران، پس از قرآن و نهج‌البلاغه بزرگ‌ترین گنجینه حقایق و معارف الهی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امام سجاد ( ع) پنجم شعبان در خاندان پاک رسالت، قدم به دنیا گذاشتند و جهانی از صفا، معنویت و دانش و بینش برای بشر به ارمغان آوردند. او آمد تا شیفتگان عبادت و سالکان راه معرفت و خداشناسی را از سرچشمه زلال توحید و عرفان ناب محمّدی سیراب سازد.
حضرت سجّاد ( ع) پدری چون امام حسین ( ع) دارد و مادرشان دختر یزدگرد پادشاه ایران است که دست عنایت حق به طور خارق‌العاده این دختر را به امام حسین ( ع) می‌رساند. شرافت این زن آن است که مادر 9 نفر از ائمه طاهرین می‌شود و چنانچه امام حسین ( ع) « اب الائمه» است. این زن نیز « ام‌الائمه » است.
افشاگری علیه یزید پس از واقعه عاشورا
از سیاست‌های ثابت و همیشگی اهل بیت علیهم‌السلام بعد از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام احیای نهضت عاشورا بود؛ زیرا نهضت عاشورا تابلوی زیبا و پرافتخار غیرت دینی و شجاعت و ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و امامان معصوم با احیای آن می‌خواستند این ارزش‌ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند.

در این باره امام سجاد (ع) نقش به سزایی داشتند؛ چرا که در مدت 35 سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش‌های مختلف نهضت عاشورای حسینی (ع) را در جامعه زنده می‌کردند که خود مبارزه شدیدی علیه دستگاه حاکم به شمار می‌رفت.
معاون علمی، فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این زمینه با اشاره به شرایطی که امام زین‌العابدین (ع) در مجلس یزید به وجود آورد، گفت: امام سجاد (ع) پس از واقعه عاشورا با بهره‌گیری از فرصت اسارت کاری کردند که این پیروزی برای یزید تبدیل به شکست شد.
امام سجاد (ع) در خطبه تاریخی خود در مسجد شام یک دوره درس توحید و نبوت را به حاضران و آیندگان دادند
حجت‌الاسلام محمود نجاریان زاده اقدامات امام زین‌العابدین (ع) در دوران اسارت را حاوی پیام‌های زیبا برای شیعیان دانست و ادامه داد: امام سجاد ( ع) در خطبه تاریخی خود در مسجد شام یک دوره درس توحید و نبوت را به حاضران و آیندگان دادند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: دشمن تلاش می‌کرد فضای جامعه اسلامی را علیه خاندان پیامبر ( ص) و واقعه کربلا مسموم کند اما امام سجاد ( ع) رسالت خود را در همان اسارت انجام دادند و از تمام فرصت‌ها برای افشاگری علیه یزید بهره بردند.
صحیفه سجادیه؛ بزرگترین گنجینه حقایق و معارف الهی
صحیفه سجادیه، این مجموعه نورانی که از سوی حضرت خداوند بر لسان مبارک امام سجاد ( ع) نازل شده را با این فهم و درک بشری نمی‌توان شناخت و به عمق معارف ارزشمند و نورانی آن دست یافت، لیکن با انس و بهره‌مندی هر چه بیشتر از معارف سرشار از عشق و معرفت و غنای آن می‌توان به گوشه‌هایی از عظمت آن دست یافت.
امام سجاد (ع) در قالب دعاهای صحیفه سجادیه مکرر، قبل و یا بعد از هرگونه درخواست از خدای متعال، به حمد و ثنای الهی می‌پردازد و بر پیامبر و آل آن بزرگوار صلوات می‌فرستد و شیوه دعا کردن را آموزش می‌دهد و حرمت رسول اکرم (ص) را پاس می‌دارد.
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی طی پیامی به همایش سفیران ولایت که در تجلیل از صحیفه سجادیه برگزار شده بود، تأکید کرده است که باید اذعان و اعتراف داشته باشیم که زبان ما الکن و ناتوان است از اینکه درباره این کتاب بزرگ تربیتی، علمی و معرفتی - که آن را به حق، زبور آل محمد (ع) نامیده‌اند - سخنی عرض کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما همه باید درس صحیفه‌شناسی را سرلوحه دروس معرفتی و اعتقادی خود قرار دهند تا بتوانند به افق‌های بالای معرفه الله و معرفت نفس برسند، ادامه داد: کتاب صحیفه سجادیه که از لسان مبارک امام زین العابدین سید الساجدین و نور العارفین حضرت علی بن الحسین (ع)، در مقام عبودیت، خضوع و خشوع به درگاه ذات لایزال الهی با حالت ابتهال و تضرّع و زاری عرض شده است همه‌اش برای انسان‌های تشنه معارف زلال توحیدی، درس و حکمت و دانش است؛ درس خداشناسی، پیامبر شناسی و امام شناسی؛ درس مکارم بزرگ اخلاقی، درس سخن‌گفتن انسان نیازمند با خالق هستی، درس عبودیت و بندگی‌نمودن، درس عزّت و شرف انسانی، درس خدمت به بندگان، درس حرّیت و فداکاری، درس مبارزه با ظلم و ستمگری، درس رهایی از تعلّقات نفسانی و مبارزه با هوای نفس، درس حقوق انسان‌ها بر یکدیگر؛ حقوق پدر و مادر به فرزندان و حقوق فرزندان بر والدین و بالاخره درس بنده راستین خدابودن و انسان‌زیستن است.
مهم‌ترین بخش زندگی انسان که ارتباط با خالق است، در صحیفه سجادیه گنجانده شده است
حجت‌الاسلام نجاریان زاده در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، به صحیفه سجادیه اشاره می‌کند و با بیان اینکه انسان با مطالعه کتاب صحیفه سجادیه به خداوند نزدیک می‌شود چرا که مهم‌ترین بخش زندگی انسان که ارتباط با خالق است، در این کتاب گنجانده شده است، می‌گوید: صحیفه سجّادیّه اثر بی‌نظیری است که در جهان اسلام، جز قرآن کریم و نهج البلاغه ، کتابی به این عظمت و ارزش، پدید نیامده که پیوسته مورد توجه بزرگان، علما و مصنّفان باشد؛ به باور برخی صاحب‌نظران مسلمان، صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه بزرگ‌ترین گنجینه حقایق و معارف الهی است و به همین دلیل، به آن « اخت القرآن » (خواهر قرآن)، «انجیل اهل بیت»، «زبور آل محمد» و «صحیفه کامله» لقب داده‌اند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام سجاد بسیاری از معارف ناب اسلامی را در قالب دعاهای صحیفه بیان داشته است؛ در دعاهای این کتاب، ظریف‌ترین مباحث خداشناسی، هستی‏‌شناسی، عالم غیب و فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل‏بیت ( ع) ‬ فضایل و رذائل اخلاقی، حالات خاص انسان، شیوه‌های شیطان در گمراه ساختن مردم، گرامیداشت اعیاد و یوم الله‌های مختلف، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی و سیره، توجه دادن به مظاهر قدرت پروردگار، یادآوری نعمت‌های مختلف خداوند و وظیفه شکر و سپاس، آیات آفاقی و انفسی پروردگار، ادب و آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز و عبادت و … ده‌ها موضوع مهم دیگر مطرح است.
این صحیفه، درها و روزنه‌های امید و آرزو و توکل به رحمت بی انتهای الهی را می‌گشاید. انسانی که در این آشفته بازار دنیا همواره در تند بادهای شیاطین، به بن‌بست‌های لاعلاج می‌رسد، هر قدر هم گنهکار و دور از معرفت ذات احدیت باشد، با دل سپردن به این صحیفه آسمانی، گم شده خود را یافته و با آرامشی وصف ناشدنی دل به رحمت بی انتهای الهی می‌سپارد و از غنای ادعیه آن بهره‌مند می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/89722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد