آخرين مطالب

سیره امام حسین(ع) دفاع از آزادگی و ظلم ستیزی بود/ الگوی عدالت فرهنگي

سیره امام حسین(ع) دفاع از آزادگی و ظلم ستیزی بود/ الگوی عدالت

  بزرگنمايي:

عصرقم- صبح روز سوم شعبان سال چهارم هجری، شهر مدینه میزبان کودک نورسیده‌ای بود که در خانه حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) متولد شد و آن روز خانه غرق سرور و شادی بود، چرا که دومین فرزند دلبندشان امام حسین (ع) پا در عرصه خاکی نهاد و به این ترتیب پنجمین معصوم از خاندان آل الله در آسمان عصمت و طهارت طلوع کرد و بعدها به «سیّدالشهداء» ملقّب شد.

روایتی از پیامبر اکرم (ص) در بحارالانوار آمده است که سه مبارکی و میمنت به حسین بن علی (ع) داده‌شده است. بر اساس این سه ویژگی، امام حسین (ع) با دیگر اهل‌بیت و معصومین متمایز شده است.

یکی «شفا فی تربته» است که در تربت مضجع شریف امام حسین (ع) شفا قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است ولی تربت سیدالشهدا (ع) به میمنت آن حضرت و مبارکی و تبرک ایشان نه تنها حرام نیست بلکه خوردن آن مستحب است. لذا در احکام داریم که وقتی طفل به دنیا می‌آید مستحب است که کام او را با تربت امام حسین (ع) بردارند.

همچنین مستحب است قبل از اینکه میت را دفن کنند در دهان و زیر زبان و روی پیشانی و کف دست او تربت قرار دهند. لذا خوردن تربت سیدالشهدا (ع) موجب شفای همه دردهاست. یکی از روایاتی که روی ضریح قبلی امام حسین (ع) طلاکوب شده بود همین حدیث پیامبر (ص) بود.

دومین خصوصیت امام حسین (ع)؛ «و الاستجابة الدعا تحت قبته» است که دعا زیر قبه امام حسین (ع) مستجاب است. لذا فرمودند وقتی به آنجا مشرف شدید حاجات خود را طلب کنید. طبق این فرمایش نبوی یکی از جاهایی که دعا مستجاب است همین زیر قبه امام حسین (ع) است. در مورد خاک قبر فرموده‌اند که تا یازده متر دور قبر، تربت محسوب می‌شود که به آن حائر حسینی گفته می‌شود.

ویژگی سومی که رسول اکرم در خصوص امام حسین (ع) فرموده است، گفت: «و الائمة من ولده» یعنی ائمه بعد از امام حسین (ع) همه از اولاد آن حضرت هستند. لذا امام زمان (عج) هم که می‌خواهند خود را معرفی کنند می‌فرمایند من نهمین فرزند از نسل حسین (ع) هستم. لذا خدا به خاطر جهاد و مقاومتی که حسین بن علی (ع) برای حفاظت از دین و راه خدا به خرج داد. این ویژگی را به آن حضرت عنایت نموده است.

در سروش هدایت جلد 2 از آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ذکر شده که خصیصه امام حسین (علیه‌السلام) در بین اختران سپهر عصمت و طهارت این است که مجرای کوثر رسالت و خیر کثیر نبوّت و ولایت و امامت است، زیرا کوثر که به معنای عطای کثیر الهی است و بشارت آن از سوره کوثر استنباط می‌شود، دارای مصادیق فراوان علمی و عینی است، لیکن به شهادت ذیل آن‌که دشمنِ عنود، رسول گرامی را اَبْتَر می‌داند و همین ذیل در مقام تحدید است، دارای مفهوم خواهد بود.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه می‌دهد که خلاصه هویت امام حسین (علیه‌السلام) را می‌توان چنین ترسیم کرد: آن حضرت همتای قرآنی است که نه‌تنها وَریثِ صُحُف گذشته است، بلکه مُهَیْمِنِ بر آنها است؛ وارث همه انبیا و اولیایی است که مأمور نهضت الهی بوده‌اند؛ لذا هنگام خروج از مدینه آیه‌ای را تلاوت کردند که یادآور خروج حضرت کلیمِ خدا از مصر بود و زمان ورود به مکّه آیه‌ای را قرائت کردند که تذکره ورود حضرت موسی (علیه‌السلام) به مَدْیَن بود و در بین راه کربلا جریان شهادت حضرت یحیی و بریدن سر او را به خاطر می‌آورد و پیوند ویژه با خاتم پیامبران داشت که در مقطعِ هبوطِ نبوّت، مستحق لَقَب عزت‌آفرین «أنا من حسین» بود و در مقطع صعود امامت، شایسته وصفِ افتخارآورِ «حسینٌ منّی» می‌شد.

انسان کامل و الگوی ماندگار

رئیس دانشگاه قم با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام حسین (ع)، اظهار داشت: امام حسین (ع) نمونه یک انسان کامل و الگوی ماندگار در تمامی زمینه‌های رفتاری برای مسلمانان امروز هستند.

امام حسین (ع) نمونه یک انسان کامل و الگوی ماندگار در تمامی زمینه‌های رفتاری برای مسلمانان امروز هستند

حجت الاسلام عسگر دیرباز ادامه داد: امام حسین (ع) از عزت‌نفس بسیار بالایی در روحیات و رفتار خویش داشتند که این یک الگوی بسیار مهم در بازدارندگی در برابر دشمنان دین است.

وی افزود: مراعات ادب اجتماعی از دیگر ویژگی‌های امام حسین (ع) است تا جایی که در روایات آمده که امام حسین (ع) در مورد انفاق از برادر خویش امام حسن (ع) کمتر انفاق می‌کردند تا مراعات جایگاه برادر بزرگ خویش را کرده باشند.

فداکاری در راه دین

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نسبت به اطرافیان خود بسیار مهربان بودند، گفت: امام حسین (ع) با وجود محبت و علاقه زیاد به خانواده خویش، در راه دفاع از دین و حفظ اسلام با وجود عاطفه پدری به حضرت علی‌اکبر (ع) اجازه ورود به میدان مبارزه را دادند.

حجت‌الاسلام دیرباز با تأکید بر هدف امام حسین (ع) در قیام کربلا به خاطر احیای امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: امروزه هر یک از مسلمانان باید جلوی منکرات جامعه خویش ایستادگی کنند، چرا که منکرات و رفتارهای منفی اجتماعی بر اجتماع اثر می‌گذارد؛ نباید بی‌تفاوت باشیم تا جامعه با شتاب بیشتری به سمت سلامت حرکت کند.

احیای امر به معروف و نهی از منکر

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم نیز  با اشاره به اینکه هنگامی‌که نام امام حسین (ع) می‌آید، رشادت‌ها و کوشش‌های ایشان در راه تحقق اهداف بلند اسلام، دفاع از آزادگی و مقابله با ظلم و ستم در ذهن همه می‌گذرد، گفت: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از اقدامات برجسته ایشان است.

امام حسین (ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و شهید شدند

حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) بی‌شک بهترین الگوی بشریت برای عدالت هستند، ادامه داد: آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که قوام امت اسلام را به اقامه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند.

وی تأکید کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود سایر واجبات نیز اقامه می‌شود و اگر ترک شود بقیه واجبات نیز از جامعه رخت می‌بندد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر آن‌قدر اهمیت دارد که امام حسین (ع) برای احیای آن قیام می‌کنند و شهید می‌شوند، بنابراین ما باید سعی کنیم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه زنده نگه‌داریم تا خوبی‌ها در جامعه رواج پیدا کند.

تمسک به سیره امام حسین (ع)

حجت الاسلام یوسفی مقدم یادآور شد: اما سیره امام حسین (ع) به‌عنوان سیره عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز در بین مردم شناخته شده است و امروز در تمام دنیا مردم این باور را دارند که تنها راه نجات بشریت تمسک به سیره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فعالیت تنها 20 کیوسک مطبوعات در شان قم نیست

جلوه پرشور مشارکت های مردمی در آیین نیمه شعبان قم

قم محفل حضور پرشور عاشقان ظهور است

آیت الله سبحانی: انتظار فرج امید آفرین است

آیین پیاده روی «کاروان قدمی برای ظهور» در قم برگزار شد

ظرفیت های مساجد به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است

آیت الله علوی گرگانی:فرهنگ حضور در مساجد تبیین شود

ظهور منجی مساله‌ای جهانی است

فعالیت 24هزار کانون مساجد در کشور

اعیاد مذهبی و شادی برای اهل بیت(ع)، به جامعه امید، نشاط و حرکت می‌دهد

از مساجد غفلت شده است/لزوم فعالیت کانون های مساجد در فضای مجازی

نامهربانی‌ها «خانم هزارپا» را از قم گریزان کرد

افزایش دوبرابری ظرفیت سینماهای قم

ارتباط جامعه با قرآن باید تقویت شود

32694 تَن در مسابقات مدهامتان شرکت کردند

مساجد نقش تبلیغی برای جمع آوری کمک به سیل زدگان دارند

شور عاشقی مسلمانان غیرایرانی در آیین نیمه شعبان مسجد جمکران

احیای عرفانی نیمه شعبان در مسجد جمکران برگزار شد

عاشقان امام عصر(عج) مسجد جمکران را گلباران کردند

جهان در انتظار فریادرس مظلومان

ای منتظران، امام زمان(عج) منتظر شما است

قم غرق در شادی و سرور میلاد منجی عالم(عج)

1414 اثر به دبیرخانه جشنواره نماز و نیایش قم ارسال شد

64 مقاله در همایش دکترین مهدویت در قم ارائه می شود

1500 اثر به دبیرخانه کنگره سراسری شعر آیینی در قم رسید

تشکل های مردم نهاد بازوی حمایتی برنامه های دولت باشند

زنده نگه داشتن یاد شهدا به احیای روحیه ایثار منجر می شود

کتاب دائره المعارف شیعه در قم رونمایی شد

تببین نظریه ولایت از جمله مقدمات ظهور است

همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم آغاز شد

کتاب اعداد و نفوس اهالی دارالایمان قم رونمایی شد

شناخت و تبیین ویژگی صالحان وظیفه مراکز پژوهشی است

آیین غبارروبی مسجد جمکران توسط اصحاب رسانه برگزار شد

آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر مهدوی در قم برگزار شد

50هزار تن در برگزاری جشن نیمه شعبان در قم مشارکت دارند

فرهنگ انتظار تحول آفرین و حرکت بخش است

قم آماده پذیرایی از زائران نیمه شعبان

600 هزار بلیت سینما سال 97 در قم فروخته شد

پیشنهاد استاندار قم در خصوص ثبت معنوی جشن های نیمه شعبان

اجتماع گسترده عاشقان مهدوی در مسجد مقدس جمکران

ساده زیستی اصل مهم در زندگی روحانیت است

نماز باشکوه مهدی یاوران در مسجد جمکران اقامه شد

قم در شب میلاد امام زمان(عج) غرق در نور و سرور است

جلوه هایی از آیین جشن نیمه شعبان در مسجد جمکران

امام زمان(عج) تکیه گاه مستضعفان و موحدان عالم است

تجلیل از آیت الله شیخ عیسی قاسم بعنوان مهدی یاور سال در قم

صحیفه سجادیه؛ مافوق کلام بشر

به مفاهیم قرآن کریم اهتمام ویژه داشته‌باشیم

اقدام آمریکا علیه سپاه، یک بی عقلی محض بود

اقدام آمریکا علیه سپاه، خوش رقصی برای لابی صهیونیست است