عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

وجود مسئول بیگانه با قرآن موجب فساد می‌شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ما به وجود شخصیتی مانند امام(ره) که قرآنی بودند افتخار می‌کنیم و باید همایشی برای شناخت این بُعد ایشان برگزار شود، گفت: مسئولان باید بیش از دیگران با قرآن آشنا و مأنوس باشند زیرا اگر مسئولی از قرآن فاصله داشته باشد وجودش مخل و موجب فساد خواهد بود.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امروز، در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مسابقات قرآن کارکنان قوه قضائیه در قم گفت: ‌میان مذاهب اسلامی هیچ مذهبی نزدیکتر و آشناتر به قرآن از مذهب شیعه نیست.این مطلب بسیار مهمی است که ما برحسب اعتقادات و ادله فراوانی که داریم علم قرآن را تماماً یعنی از جهت قرائت، تفسیر و ظاهر و باطن در نزد ائمه(ع) می‌دانیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه، افزود: واقعاً وقتی انسان به حوزه تفسیر وارد می‌شود، اگر چراغ اهل بیت(ع) کنار انسان نباشد به بیراهه می‌رود و قرآن برای او نور نخواهد بود ولی وقتی با هدایت و تفسیر اهل بیت(ع) وارد قرآن شویم هدایت می‌یابیم مثلاً وقتی آیات و روایات صراط را بررسی می‌کنیم پیوندی میان صراط دنیا و آخرت وجود دارد و آن چیزی جز مسئله امامت نیست.
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه ما معتقد به صراط هستیم، ادامه داد: اینکه حقیقت صراط چیست و انسان چه مقدار در آن می‌ماند و چه عقبه‌هایی دارد در این بحث وجود دارد؛ وقتی انسان آیات را کنار هم می‌گذارد به حقیقت امامت پی می‌برد؛ اینکه امام علی(ع) جداکننده افراد بهشتی و جهنمی در صراط است به مفهوم این کلمه پی می‌بریم.
وی با بیان اینکه شیعه مهمترین معارف را درباره قرآن دارد که اگر همه تفاسیر اهل سنت جمع شود به اندازه گوشه‌ای از معارف شیعه نخواهد شد، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی قرآن به صحنه جامعه و زندگی جوانان و مردم و بانوان و مردان آمد؛ یکی از اموری که می‌توانیم به عالم اسلام عرضه کنیم همین رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی اعم از حفظ و قرائت و ... است و این مسئله قابل انکار نیست.
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با طرح این سؤال که آیا ما باید در همین حد متوقف شویم؟ بیان کرد: قرآن باید در هر مکان و لحظه جامعه جایگاه عمیق داشته باشد و زندگی ما باید زندگی قرآنی باشد؛ اگر زندگی ما قرآنی شود خیلی از مشکلات و مسائل برطرف خواهد شد؛ اینکه در روایات بر تلاوت قرآن در همه حال تأکید شده است برای این است که انسانی که نور قرآن در او باشد واجبات را انجام و محرمات را ترک می‌کند و دروغ نمی‌گوید و حق دیگران را غصب نمی‌کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: وقتی می‌بینیم که مجموعه دستگاه قضا که در بدو امر انتظاری در این حد از او نیست این مقدار به قرآن اعتنا دارد و در این حد حافظان و قاریانی را پرورش داده است مورد اعتماد بیشتر مردم به این قوه است.
وی افزود: قاضی و بازپرس و دادستان و کارکنانی که با قرآن مرتبط هستند برای مخاطب آنان، نقطه امنی می‌شود و حتی کسی که بازنده قضاوت باشد وقتی ببیند قاضی و بازپرس، قاری و حافظ است به رأی او اعتماد می‌کنند.
این استاد حوزه تأکید کرد: این مسئله پرداختن به قرآن باید برای سایر قوا هم الگو باشد و همه شئون این حکومت باید قرآنی باشد زیرا انقلاب بر مبنای قرآن ایجاد شده است.
آیت‌‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به شخصیت قرآنی امام بیان کرد: امام جزء شخصیت‌های نادر قرآنی عصر و دوره است؛ عمری با قرآن مأنوس بود و قرائتش هیچ وقت ترک نشد؛ وقتی در کتب امام اعم از فقهی و اصولی تتبع می‌کنیم می‌بینیم که امام غوغا کرده و نکات بدیع و جدیدی مطرح کرده که قبل از وی دیده نمی‌شود. در کتاب آداب نماز نکات زیادی را در چندین صفحه در مورد یک آیه مطرح فرمودند و بعد تأکید کردند که من در مورد این آیه آن قدر مطلب در ذهن دارم که اگر همه را بنویسم، یک کتاب می‌شود.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه باید همایشی برای شناخت بعد قرآنی امام، مسلک و روش قرآنی ایشان برپا شود، افزود: به چنین رهبری افتخار می‌کنیم، زیرا اگر ارتباط امام با قرآن نبود، این انقلاب برپا نمی‌شد؛ کما اینکه اگر ارتباط امام با ائمه(ع) نبود، این انقلاب برپا نمی‌شد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در امور قرآن کم‌نظیر هستند و این‌ها باید برای حوزه و نظام ما الگو باشد؛ مرحوم والد ما همیشه می‌فرمود من افسوس می‌خورم که ای کاش یک دوره تفسیر نوشته بودم گرچه شروع هم کردند، ولی عمرشان خاتمه یافت.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: مسئولان باید از قرآن غافل نباشند؛ در درجه اول عاملان به قرآن باید مسئولان باشند؛ اگر مسئولی از قرآن فاصله داشته باشد وجودش مخل و موجب فساد خواهد بود؛ مسئولان باید آیات قرآن را مدنظر قرار دهند؛ در برابر کفر و استکبار نهراسند و توکلشان را به برکت قرآن زیاد کنند.
وی تأکید کرد: معتقدم حوزه در زمینه قرآنی کار زیادی کرده است گرچه مطرح نشده، ولی باید بیش از این تلاش کند و برای سایر مراکز علمی نیز باید برنامه‌ریزی شود تا با قرآن مرتبط و آشنا شوند تا همه شئون کشور قرآنی شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/86189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد