عصر قم

آخرين مطالب

فرماندار:

مایحتاج مورد نیاز مردم قم در ایام نوروز فراهم شده است اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - فرماندار قم گفت: مایحتاج مورد نیاز مردم قم و زائران در ایام نوروز 98 تدارک دیده شده است و مشکلی در زمینه تامین میوه و سایر مواد خوراکی وجود ندارد.
  رضا سیار  در خانه مطبوعات قم بیان کرد: کمیته های یازده گانه ستاد تسهیلات زائرین در قم تشکیل و موارد مورد نیاز مردم و زائران در این ایام پیش بینی شده است.
وی افزود: در حوزه تامین ارزاق عمومی برای ایام نوروز وضعیت خوبی داریم و ذخیره سازی سیب و پرتقال هرکدام به ترتیب به میزان 480 و 700 تن برای کنترل بازار و عرضه با نرخ مناسب انجام شده است.
وی ادامه داد: در بحث تامین محصولات پروتئینی نیز با واردات گوشت قرمز و گوشت مرغ، به دنبال تامین نیاز مردم و کنترل بازار در ایام نوروز هستیم.
سیار گفت: همچنین شکر و آرد مورد نیاز شیرینی و سوهان پزی های قم نیز برای ایام نوروز تامین شده است تا روند فعالیت آنان در شب عید بدون هیچ مساله ای دنبال شود.
وی در ادامه به موضوع ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در قم اشاره کرد و افزود: اسکان یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان استان در این ایام بوده و برای تامین آن راهکارهای مختلفی در دستور کار است.
وی بیان کرد: همه ظرفیت واحدهای اقامتی استان در بهترین حالت حداکثر حدود 20 هزار تخت است در حالی که در برخی از ایام نوروز مانند شب عید، به طور میانگین بیش از 160 هزار تن در قم حضور دارند و این تعداد به غیر از افرادی است که در خانه های اقوام و آشنایان خود مهمان می شوند.
فرماندار قم گفت: آموزش و پرورش استان با همه ظرفیت برای کمک به تامین اسکان زائران نوروزی به میدان آمده است و در سال های گذشته تا ظرفیت اسکان برای 50 هزار تن را هم ایجاد کرده است.
وی افزود: برای پاسخگویی به نیاز زائران در این بخش سایر اماکن مانند شبستان های حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، سالن های ورزشی و همه امکانات استان را بسیج می کنیم.
وی با اشاره به آمادگی شهرداری قم برای پذیرایی از زائران نوروزی، ادامه داد: همچنین در صورت مساعد بودن هوا، شرایط اسکان زائران در بوستان ها آماده است و انان می توانند به صلاحدید خود با نصب چادر ایام نوروز را در قم سپری کنند.
سیار گفت: اولویت اسکان، هدایت زائران نورزی به سمت هتل ها و واحدهای اقامتی است و سپس ایشان می توانند از مراکز آموزش و پرورش و سایر امکانات درنظر گرفته شده استفاده کنند.
وی بیان کرد: به منظور مقابله با سرقت های خرد در این ایام نیز مراکز غربالگری متکدیان و کمپ های ترک اعتیاد معتادان در قم فعالیت خود را گسترش داده اند و مراکز جدیدی نیز در این رابطه ایجاد خواهد شد، همچنین نیروی انتظامی برای این ایام طرح ها و برنامه های ویژه ای را به اجرا درخواهد آورد.
فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من بازنشسته نیستم، اما می توانم بازنشسته شوم، اگر خودم بخواهم و یا دولت بخواهد.
وی در ادامه افزود: به غیر از انتخابات که مسئولیت اجرای آن برعهده فرمانداری است، این نهاد در تمام امور مسئولیت هماهنگی و بخش پشتیبانی را برعهده دارد، همچنین بر اساس قانون شوراها، وظیفه تطبیق مصوبات شهر و روستاها با قوانین برعهده فرمانداری هاست.
وی با بیان این که فرمانداری در بیش از 90 درصد کارگروه های استانی عضویت دارد، ادامه داد: در این کارگروه ها بخشی از کارها را برعهده ما می گذارند، در مواردی هم خودمان احساس می کنیم ضعف و نقصی است که اگر وارد شویم می توانیم آن را رفع کنیم و در این گونه موارد نیز به عنوان دستگاه اجرایی و حاکمیتی با استفاده از نظر کارشناسان وارد موضوع می شویم.
وی با اشاره به این که برای کمک به مردم به دنبال تسهیل امور و حذف امور زائد اداری هستیم، بیان کرد: با توجه به این که استان قم دارای یک شهرستان است و فعلا هم خبری از این که شهرستان جدیدی به مجموعه استان الحاق شود نیست، برای هیچ سازمانی پیگیر تشکیل اداره های شهرستانی نبودیم و تنها به این که در هر دستگاهی یکی از معاونان مدیرکل به امور شهرستان قم رسیدگی کنند، اکتفا کردیم، چرا که نمی خواهیم مردم را در میان بخش های صف و ستادی دستگاه های اجرایی سرگرم کنیم.
فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرگونه فعالیت کارگاه تولیدی و واحد های صنفی و خدماتی غیر مجاز، ممنوع است و دستگاه های متولی آن بخش وظیفه برخورد با آن را دارند.
سیار با اشاره به این که وجود واحدهای بدون مجوز دلیل ناکارآمد بودن دستگاه مربوطه است، افزود: در این زمینه خلع قانونی نداریم اما در تفسیر قانون و دستورالعمل ها اشتباه هایی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در خصوص مراکز نگهداری خردسالان نیز باید دانست که هر کدام از عناوین مهد کودک، پیش دبستانی، خانه قرآنی و غیره، یک تعریف به خصوص قانونی دارد که نیاز است توسط دستگاه های مربوطه مورد توجه قرار گیرد.
سیار گفت: برخی از این مجموعه ها، شرایطی را برای بازی و آموزش کودکان فراهم کرده اند که شهرداری مسئولیت واحدهای دارای مجوز در این بخش را پذیرفته است.
وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی مراکز نگهداری کودکان تا پایان سال جاری در قم افزود: برای مدیریت منسجم مراکز نگهداری کودکان، فرمانداری وارد میدان شده است و با حضور چند دستگاه از جمله آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و بهزیستی، نظارت بر همه این مجموعه ها را آغاز کرده است و با متخلفین در صورت عدم اصلاح وضعیت خود توسط نهادهای قضایی برخورد می شود.
** فاضلاب آلوده نباید وارد شبکه انتقال پسماند آب شهر قم شود
سیار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برخی کشاورزان روستاهای منطقه قمرود برای تامین آب مورد نیاز خود، پساب فاضلاب قم را با آب چاه های خود مخلوط می کنند، گفت: این موضوع بهداشت منطقه را با چالش هایی مواجه کرده است چرا که پساب شهری قم در مناطقی شامل فاضلاب تصفیه نشده و آلوده است.
وی افزود: در بخشی از منطقه 2، 6 و سه شهرداری قم با وجود دسترسی مردم به انشعاب فاضلاب شهری، پساب آلوده در کانال های سطحی رها می شود و در نهایت این آب های آلوده با فاضلاب تصفیه شده شهر قم مخلوط و وارد منطقه پایین دست همچون قمرود می شود که مشکلات زیست محیطی را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: اکنون با حمایت های دولت، امکان اتصال منازل مناطق یاد شده به شبکه فاضلاب شهری فراهم است و انواع مشوق ها برای استفاده مردم از این ظرفیت دیده شده است تا شاهد رهاسازی آب های آلوده در کانال های سطحی نباشیم.
فرماندار قم گفت: مخلوط شدن آب های آلوده سطح شهر با فاضلاب تصفیه شده، کیفیت آن را به شدت کاهش می دهد و هزینه های زیادی که برای تصفیه فاضلاب صورت می گیرد را از بین می برد، بنابراین بهترین راهکار برای اصلاح این وضعیت هدایت مردم به سمت اتصال منازل خود به شبکه فاضلاب شهری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالعات انجام شده در برخی از مناطق شهر قم به عنوان مناطق فوق بحرانی و حاد از نظر آسیب های اجتماعی، افزود: در این مطالعات که توسط بهزیستی انجام شده است 11 منطقه شناسایی و مورد توجه قرار گرفته که هر کدام از آن ها ویژگی خاص خود را دارد، همچنین دو یا سه منطقه در بافت قدیمی قم وجود دارد که در معرض آسیب های اجتماعی است اما چون سرعت تغییر در آن ها کم و زیرپوستی بوده مورد توجه قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: در این مناطق اسکان اتباع بیگانه و وجود خانه های غیر ایمن به میزان بسیار گسترده قابل مشاهده است که می تواند منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی باشد.
سیار گفت: اکنون در اطراف حرم مطهر واحدهای اقامتی غیر مجاز فراوانی وجود دارد که از نظر ایمنی بسیار ضعیف هستند و تعداد بسیاری زیادی از اتباع کشورهای دیگر در آن ها ساکن می شوند.
وی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در این زمینه باید به وظیفه قانونی خود در نظارت بر واحدهای اقامتی غیر مجاز عمل کند و مسئولان قضایی و نیروی انتظامی نیز در این زمینه آماده همکاری هستند.
وی ادامه داد: 47 درصد جمعیت برخی از مناطق بافت قدیمی قم، اتباع بیگانه هستند که این مساله بسیار نگران کننده است به نحوی که در یکی از کلاس های این مناطق از میان 34 دانش آموز، 29 تن غیر ایرانی هستند.
فرماندار قم گفت: مراکز اقامتی در قم باید تحت چارچوب های مشخص فعال باشند و نباید در هر نقطه ای از شهر اجازه ساخت هتل و مراکز اقامتی را بدهیم.
** توسعه گردشگری در بخش های قم نیازمند ایجاد زیرساخت است
سیار همچنین گفت: برخی از بخش های قم دارای قابلیت های فراوان برای توسعه گردشگری است اما باید زیرساخت های مناسب در آن ها ایجاد شود.
وی بیان کرد: گاهی گردشگران در مناطق روستایی وارد باغ و زمین مردم می شوند و به آن ها خسارت می زنند که این مساله موجب بروز برخی مشکلات شده است، بنابراین برای توسعه گردشگری در بخش های قم باید مکان های مشخصی برای حضور گردشگران فراهم شود.
وی ادامه داد: اطراف بقاع متبرک امامزادگان مکان های مناسبی برای توسعه فضاهای گردشگری در بخش های قم است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار در خصوص مسدودشدن راه دسترسی به روستای فردو به دلیل استقبال پرحجم گردشگران نیز گفت: برای ایجاد راه دسترسی جدید به این منطقه با لحاظ حفظ طبیعت آن، باید از جاده های غیر همسطح استفاده کرد که این مساله نیازمند اعتبارات کلان است.
وی بیان کرد: در مسیر روستای ویریچ تا روستای فردو، گاهی آنقدر تعداد وسایل نقلیه زیاد است که کل جاده مسدود می شود، و امکان یک طرفه کردن مسیر هم وجود ندارد.
وی ادامه داد: حضور پرتعداد گردشگران در این منطقه علاوه بر مشکلات ترافیکی موجب بروز برخی از آسیب های اجتماعی ناشی از عدم رعایت ارزش های اسلامی نیز می شود که نیازمند اقدام های کارشناسی برای پیشگیری است.
** توزیع آرد در قم ساماندهی می شود
فرماندار قم همچنین گفت: بر اساس پیش بینی ها دولت در سال آینده گندم را به قیمت هرکیلوگرم 18 هزار ریال از کشاورزان خواهد خرید، بنابراین لازم است که روند توزیع آرد در مناطق مختلف کشور از جمله قم ساماندهی شود اما در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و نانوایی های دولتی و آزادپز بر اساس روند کاری خود، آرد مورد نیازشان را دریافت می کنند.
وی بیان کرد: اجازه نمی دهیم هیچ نانوایی در فعالیت خود دچار مشکل شود و به همه اعتراض ها در این زمینه رسیدگی می کنیم.
سیار همچنین با اشاره به این که فرمانداری قم در موضوع صیانت از حقوق شهروندی در میان سایر فرمانداری های کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داد، گفت: پیگیری امور مردم را وظیفه خود می دانیم و اگر روزانه یک هزار مراجعه کننده هم داشته باشیم به امور همه آن ها رسیدگی می کنیم.
وی بیان کرد: حتی در فرمانداری، مسائل و مشکلات مردم قم در فضای مجازی هم رصد و به آن ها رسیدگی می شود که در همین رابطه با همکاری سایر دستگاه های استان، واحد تولید کننده رب غیرمجاز در قم پلمپ شد.
وی در خصوص نظارت بر بازار قم، گفت: حدود 40 هزار واحد صنفی در قم داریم که احتیاج به نظارت دارند و حق مردم است که زندگی با کیفیت داشته باشند، به همین منظور 60 اتحادیه فعال قم به همراه سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی به صورت مستمر بازار استان را رصد می کنند.
7405/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/86140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته