آخرين مطالب

افزایش 18 درصدی قیمت پراید، فقط در یک ماه اقتصادي

افزایش 18 درصدی قیمت پراید، فقط در یک ماه

  بزرگنمايي:

عصر قم - قیمت این خودرو در 27 دی ماه گذشته حدود 35 میلیون و 200 هزار تومان بود. رشد قیمت پراید نسبت به بهمن پارسال به مراتب از این هم بیشتر است و عدد 86 درصد را نشان می‌دهد، این یعنی 12 ماه پیش مردم می‌توانستند با 22/5 میلیون تومان یک دستگاه پراید صفر بخرند، اما ...
افزایش 18 درصدی قیمت پراید، فقط در یک ماه
اگر با خودروی پراید، بیشتر از 120 کیلومتر در ساعت حرکت شود، صدای بوق اخطار آن به هوا بلند می‌شود تا راننده بداند این خودرو برای حرکت با این سرعت مناسب نیست. این در حالی است که هیج دکمه اخطاری برای «قیمت» پراید اختراع نشده و هر روز رکورد‌های جدیدی برای آن به ثبت می‌رسد. روز گذشته قیمت هر دستگاه خودروی پراید 131 در بازار به 41 میلیون و 800 هزار تومان رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش 17 درصدی را نشان می‌دهد.
قیمت این خودرو در 27 دی ماه گذشته حدود 35 میلیون و 200 هزار تومان بود. رشد قیمت پراید نسبت به بهمن پارسال به مراتب از این هم بیشتر است و عدد 86 درصد را نشان می‌دهد، این یعنی 12 ماه پیش مردم می‌توانستند با 22/5 میلیون تومان یک دستگاه پراید صفر بخرند، اما حالا نه تنها با این پول هیچ خودروی صفری نصیبشان نمی‌شود بلکه باید حدود 5 میلیون تومان دیگر هم رویش بگذارند تا شاید بتوانند پراید مدل 89 خریداری کنند. شرایط برای پراید هاچ بک (سایپا 111) که تولید آن متوقف شده نیز یکسان است. قیمت هر دستگاه از این خودرو در بازار حدود 45 میلیون تومان است که نسبت به 27 دی ماه امسال حدود 18/5 درصد و مقایسه با بهمن پارسال حدود 84 درصد رشد کرده است.
علت اصلی رشد ناگهانی قیمت پراید در چند روز گذشته در کشمکش تمام ناشدنی خودروساز‌ها با دولت بر سر قیمت گذاری کارخانه خودرو‌های صفر نهفته است.
خودروساز‌ها در چند ماه گذشته خواستار افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها به میزان 5 درصد کمتر از قیمت بازار شده بودند، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و آن‌ها با مجوز سازمان حمایت از مصرف کننده، فقط توانستند قیمت‌ها را 30 درصد افزایش دهند. طبق فرمول خودروسازها، باید قیمت هر دستگاه پراید 131 حدود 33 میلیون و 250 هزار تومان و هر دستگاه پراید 111 حدود 35 میلیون و 815 هزار تومان می‌شد (22 دی ماه، همزمان با صدور مجوز افزایش قیمت‌ها) که تقریباً حدود 2 میلیون تومان کمتر از قیمت‌های بازار بود، اما در نهایت قیمت کارخانه‌ای این خودرو‌ها به ترتیب 29/5 و 2/29 میلیون تومان اعلام شد. اختلاف قیمت حدود 6 میلیون تومانی موجود باعث شد بازار دلالی ادامه پیدا کند و نه تنها روند صعودی قیمت‌ها متوقف نشود بلکه ناگهان شیب تندی هم به خود بگیرد به نحوی که از 27 دی ماه تاکنون، فقط در عرض یک ماه، بیش از 18 درصد رشد پیدا کند.
خودروساز‌ها معتقدند اگر وضع به همین منوال پیش برود، احتمال رشد قیمت‌ها و تسری آن به سایر خودرو‌ها هم وجود دارد؛ اتفاقی که حداقل در 12 روز گذشته هم رخ داده است. مثلاً قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در 15 بهمن امسال حدود 67 میلیون و 500 هزار تومان بود، اما حالا 73 میلیون و 900 هزار تومان شده است. یا قیمت هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 که 65 میلیون و 500 هزار تومان بود، روز گذشته به 76 میلیون تومان رسید تا نشان دهد افزایش 30 درصدی قیمت‌ها باعث فروکش کردن التهاب بازار نشده است.
ماجرای گرانی خودرو را باید در 9 ماه پیش که افزایش قیمت دلار شروع شد، جست و جو کرد. اواخر فروردین امسال که بحران ارزی تازه شروع شده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد قیمت خودرو‌ها به یکباره افزایش دو تا سه برابری پیدا کند. آن زمان پراید صفر 131، 22 میلیون تومان بود که حالا حدود 41 میلیون و 800 هزار تومان شده است. افزایش حداقل سه برابری قیمت دلار باعث گرانی مواد اولیه شد و خودروساز‌ها را به دردسر انداخت. از طرفی اعلام شد به دلیل نبود قطعه، حدود 70 هزار دستگاه خودرو ناقص است و در انبار‌های خاک می‌خورد. همین مساله نیز باعث کاهش تولید خودروساز‌ها و التهاب بازار شد.
از طرفی بخشنامه‌های دولت درباره‌ی پرداخت مابه التفاوت ارزی نیز به مذاق خودروساز‌ها خوش نیامد و کشمکش‌ها بال گرفت. سرانجام دولت کوتاه آمد و دستور ترخیص قطعه‌ها را صادر کرد، اما باز هم قیمت‌ها کمتر نشد که هیچ، پراید سرانجام رکورد 45 میلیون تومانی را هم زد (پراید هاچ بک / سایپا 111). اواسط شهریور ماه، دو شرکت سایپا و ایران خودرو اعلام کردند مجموعاً 100 هزار دستگاه خودرو را پیش فروش می‌کنند. میلیون‌ها نفر در سایت این دو شرکت صف بستند تا شانس خود را برای پیش خرید پراید، تیبا، سمند و پژو امتحان کنند. هدف از این پیش فروش، کاهش التهاب بازار و کمتر شدن قیمت‌ها بود، اما باز هم اتفاق خاصی رخ نداد و آنچه باقی ماند، زمزمه تحویل یا عدم تحویل، به موقع خودرو‌ها به مشتری‌ها بود و اینکه در نهایت این خودرو‌ها به چه قیمتی در اختیار خریدار‌ها قرار خواهند گرفت؟
خودروساز‌ها در جلسات متعددی که با وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به عنوان متولی قیمت گذاری داشتند، خواستار افزایش قیمت‌ها به میزان 5 درصد کمتر از قیمت بازار شدند، اما ریسک این کار بالا بود، چون قدرت خرید مردم حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و احتمالاً رشد ناگهانی قیمت خودروها، نارضایتی آن‌ها را در پی داشته باشد. سرانجام، اما خودرو ساز‌ها قیمت‌ها را افزایش دادند. اعلام شد که آن‌ها می‌توانند 30 درصد به قیمت کارخانه اضافه کنند. به این شکل قیمت هر دستگاه پراید 131 حدود 33 میلیون و 250 هزار تومان، هر دستگاه سمند ال ایکس 43 میلیون و 597 هزار تومان و هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 حدود 47 میلیون و 174 هزار تومان شد. اما هنوز هم این قیمت‌ها، خودروساز‌ها را راضی نکرده و آن‌ها می‌گویند باید بیشتر از این حرف‌ها باشد. بررسی بازار نشان می‌دهد نرخ آزاد این سه دستگاه خودرو به ترتیب 41 میلیون و 800 هزار تومان، 73 میلیون و 900 هزار تومان و 76 میلیون تومان است که 8 تا 30 میلیون تومان از قیمت جدید کارخانه‌ها بیشتر است.
عمده مشکلات صنعت خودروسازی کشور به چند دسته تقسیم می‌شود. نخست اینکه قیمت قطعات خودرو هنوز تعدیل و به روز نشده است. محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش 3 تا 5 برابری قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی بوده‌ایم، می‌گوید: تحولات اقتصادی ایران در ماه‌های اخیر باعث شده صنعت قطعه سازی به سمت ارز آزاد سوق پیدا کند. مشکل دیگر ما هم در مساله پرداختی‌هاست. خرید‌های ما باید نقدی باشد، اما با شرایط موجود، نمی‌توان این کار را انجام داد. علت هم این است که هنوز قیمت خودرو به روز نشده است.
او ادامه می‌دهد: بحران نقدینگی باعث شده تا شرایط خرید مواد اولیه مساعد نباشد. خودروسازی‌های ما در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت‌شان کار می‌کنند.
قرار بود شرکت‌های سایپا و ایران خودرو روزانه سه هزار دستگاه خودرو تولید کنند، اما این برنامه‌ریزی به دلیل افزایش قیمت ارز و بحران نقدینگی و عدم تعدیل قیمت خودرو در بازار به مرور کاهش پیدا کرد به نحوی که در بهار امسال 2200 دستگاه خودرو، در تابستان حدود 1700 دستگاه خودرو و حالا هم هزار دستگاه خودرو در روز تولید می‌کنند. خودروساز‌ها مدعی‌اند از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 7،500 میلیارد تومان ضرر کرده‌اند که دلیل اصلی آن به عدم تعدیل قیمت‌ها در بازار ارتباط دارد. آن‌ها می‌گویند فقط در صنعت قطعه سازی مجبور شده‌اند 100 هزار نیروی خود از 550 هزار نفر را تعدیل کنند.
اخیراً اعلام شده بانک مرکزی حدود 15 هزار میلیارد تومان وام سرمایه در گردش به خودروساز‌ها و قطعه ساز‌ها می‌دهد تا آن‌ها بحران موجود را پشت سر بگذارند و بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. حداقل 100 هزار دستگاه خودرو توسط سایپا و ایران خودرو در تابستان پیش فروش شد که موعد آذرماه آن‌ها گذشته، اما هنوز تکلیف تحویل‌شان مشخص نشده است. دولت اصرار دارد این خودرو‌ها حتماً به موقع تحویل مشتری‌ها می‌شود، اما به گفته نجفی‌منش، بحران‌های موجود این امر را با دشواری همراه کرده است.
در سایت‌های مختلف نوشته شده برای قطع کردن صدای بوق اخطار پراید در سرعت بالای 120 کیلومتری، سه راه بیشتر وجود ندارد که همه آن‌ها به بریدن یک قطعه سیم بر می‌گردد: سیم اخطار، یعنی باید کاپوت ماشین یا داشبورد را باز کرد و سیم مربوط به آلارم را برید تا دیگر صدای بوق شنیده نشود. این راه هیچ تغییری در ماهیت ماجرا ایجاد نمی‌کند و همچنان رانندگی با سرعت بیش از 120 کیلومتر با پراید خطرناک است. حالا در مورد قیمت پراید هم شرایط مشابهی وجود دارد. آیا راه حل‌های موجود که هر از چند گاهی اعمال می‌شود، نقش همان قطع کردن سیم اخطار را دارد؟
منبع: bartarinha.ir





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

2160میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان تخصیص یافت

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان موتور محرکه توسعه قم است

مشوق های سرمایه گذاری سال 98 شهرک های صنعتی قم اعلام شد

رونق تولید با شعار محقق نمی شود

تاکید استاندار قم بر حضور میدانی مسئولان در واحدهای تولیدی

بلوار امام علی(ع) پردیسان قم 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

پنج هزار شغل در بخش صنعت قم ایجاد شد

تحریم موجب خودکفایی محصولات کشاورزی می شود

استاندار: تشکل های صنفی سرمایه بخش کشاورزی قم هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم معارفه شد

بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید از اولویت های قم است

استاندار: دستگاه های اجرایی قم در خدمت تولید باشند

دسترنج کشاورزان قم درخرید تضمینی گندم حراست شود

پیش بینی خرید تضمینی 18 هزار تن گندم در قم

نرخ بیکاری قم به 10.8 درصد کاهش یافت

خودکفایی اولویت اصلی بخش کشاورزی در سال رونق تولید است

توجه به ظرفیت‌ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای توسعه اقتصادی استان

تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است

مشوقات سرمایه‌گذاری سال 98 شرکت شهرک‌های صنعتی قم اعلام شد

کشاورزان پیشرو بزرگترین سرمایه بخش کشاورزی قم

امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود

فعالان عرصه تولید قم80میلیارد ریال به سیلزدگان کمک کردند

ده ها دستگاه پل در جاده های قم احداث و بهسازی می شود

دسترنج کشاورزان قم درخرید تضمینی گندم حراست شود

پیش بینی خرید تضمینی 18 هزار تن گندم در قم

نرخ بیکاری قم به 10.8 درصد کاهش یافت

پنج هزار شغل در بخش صنعت قم ایجاد شد

دریاچه نمک از وضعیت بحران عبور کرده است

طرح ویژه بازرسی و نظارت ایام نیمه شعبان در قم اجرا می شود

تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است

سه دستگاه پل فلزی از قم به مناطق سیل زده لرستان ارسال شد

ناهمگونی قوانین با رونق کسب و کارهای فناورانه

سیل قم به زیرساختهای شهری، 11 میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت زد

استفاده از ظرفیت‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار در قم ضروری است

قم از استان‌های موفق در رونق واحدهای تولیدی است

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم به سرمایه‌گذاران معرفی شود

استفاده مناسب از ظرفیت های خارجی برای تحقق رونق تولید

جانبازان و ایثارگران کارآفرین قم باید حمایت شوند

قم رتبه 12 کشور در پرداخت تسهیلات رونق تولید را کسب کرد

همایش بین المللی سرمایه گذاری درقم برگزار می شود

شعار رونق تولید محصول یک مطالعه نخبگانی است

رونق تولید نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه است

بیش از یک هزار تن میوه تنظیم بازار در قم توزیع شد

تثبیت اشتغال از مولفه های مهم تحقق رونق تولید است

رونق تولید راهبردی برای بهبود شرایط اقتصادی است

پرهیز از اختلافات و تنش های سیاسی لازمه رونق تولید است

رونق تولید باعث تقویت ارزش پول ملی می شود

رونق تولید باید به فرهنگ و گفتمان قالب جامعه تبدیل شود

2320 مورد بازرسی از مراکز عرضه کالا در قم انجام شد

گشایش های اقتصادی در گرو رونق تولید است