آخرين مطالب

ضرورت تاسیس علم "نشانه های قرآن" علمي

ضرورت تاسیس علم "نشانه های قرآن"

  بزرگنمايي:

عصرقم- آیت الله احمد مبلغی در کنفرانس بین المللی اعجاز علمی در قرآن که توسط موسسه وقف سنی در بغداد برگزار شد، خاطرنشان کرد: تاسیس دانش نشانه های قرآنی، اهمیت بالایی داشته و در نوع خود بی نظیر خواهد بود.

وی گفت: دستیابی به معانی، مهم ترین چیزى است که باید به دنبال آن باشیم و بدون در اختیار داشتن معانی، امکان هیچ تئوری، هیچ ایده، و هیچ پیشرفت علمی وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: دلالت های لفظی معهود (که در چارچوب قواعد معروف شکل گرفته اند) هرچند که آنها طیف وسیعی از معانی را  ارائه می کنند، اما عملکرد آنها در نهایت محدود است؛ به این معنا که نمی توان از طریق آنها به مجموعه های دیگری از معانی که بسیار مهم هستند، دست یافت.

آیت الله مبلغی اظهار کرد: راه دیگری برای دسترسی به معانی وجود دارد، و آن، تمرکز بر نشانه هاست، نشانه ها نقش مهمی برای کشف انواع مختلفی از معانی دارند که از راه دلالت های لفظی رایج به دست نمی آیند و بنابراین می توان گفت که نشانه ها جنس دیگری از دلالت و حکایت را  نمایندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:  نشانه ها  را می توان به دو دسته نشانه های زبانی و نشانه های غیر زبانی تقسیم کرد  و از آنجا که قرآن  کلمات است، ما در این ارائه، صرفاً بر نشانه های زبانى تمرکز می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در توضیح نشانه های زبانی گفت: ارائه دهنده یک متن می تواند مجموعه ای از نشانه ها را در متن خود بگنجاند تا از این طریق، پاره ای از معلومات را در دسترس قرار دهد، معلوماتی که از غیر طریق نشانه  قابل دستیابی نیستند.

استاد برجسته حوزه علمیه با ارائه دو قاعده از قواعد نشانه شناسی قرآن، گفت: ارائه این دو قاعده به مثابه فتح بابی برای تأسیس قواعد دیگر است، آنچه اکنون ارائه می کنم طبیعتاً یک طرح اولیه است که باید آن را دانشمندان شیعه و سنی با هدف تثبیت علم نشانه های قرآن ادامه داده و دنبال کنند.

آیت الله مبلغی قاعده اول را عبارت از همجوار شدن و در پی هم آمدن دو کلمه ظاهر نامتجانس و نامتناسب در قرآن  دانست و گفت: مثالی که می‌توانم برای این قاعده ارائه کنم همجوار شدن "شتر و آسمان" کنار هم در قرآن است که در نگاه نخست غریب می نماید.

وی افزود:  این سوال مطرح است که رابطه شتر و آسمان چیست؟ چگونه لفظ حیوانی مانند شتر که در زیر آسمان قرار دارد در کنار لفظ آسمان قرار داده شده است؟ آیا منشاء تناسب در اینجا در نظر گرفته شده است؟

استاد حوزه علمیه گفت: همجوار شدن دو لفظ آسمان و شتر یک  نشانه است بر اینکه، نسبت آسمان و زمین با خداوند یکسان است و چنان نیست که ایجاد آسمان، تلاش بیشتری نسبت به ایجاد شتر برای خداوند داشته است، و اینکه طبعاً هیچکدام زحمتی برای خداوند ندارند و اینکه این یکسانی در نسبت صرفاً  اختصاص به خداوند دارد.

وی گفت: قاعده دوم نشانه شناسی قرآن، در کنار هم قرار دادن دو رویداد در قرآن است که یکی حاکی از نقطه صفر و دیگری حاکی از نقطه اوج است، اگر چنین همجواری مشاهده شود حامل نشانه ای برای ارائه یک معنای مهم است.

وی با اشاره به مثالی برای این قاعده گفت: دو مورد "چاه و کاخ" و "زندان و کاخ" که برای یوسف رخ داد، حاکی از دو حادثه صفر و صدی است  که بر اساس آن یوسف ابتدا به چاه افتاد و پشت سر آن به کاخ رفت و نیز به زندان افتاد و پشت سر آن به کاخ رفت.

آیت الله مبلغی افزود: در توالی قرار دادن این دو حادثه، نشانه آشکار قدرت و دخالت اراده خداوند در خلق یک وضعیت پر امکان (مكّنا لِیوسف) از دل یک وضعیت صفر و یا مشابه صفر (یعنی چاه و زندان) است، به همین جهت است که قرآن در هر دو حادثه پس از رفتن یوسف به قصر می فرماید و "كذلك مكنا لیوسف فی الارض".

وی در پایان تاکید کرد: تحقیق من یک موضوع را پیشنهاد می دهد که اگر ما آن را مطالعه کنیم، شاید علم جدیدی در مورد قرآن تحت عنوان علم نشانه های قرآن به دست آید، که راه وسیع و مهمی را برای کشف مجموعه ای پایه ای از دانش قرآنی ایجاد کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

برگزاری همایش ملی "نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش" در قم

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

بیانیه گام دوم انقلاب افق های روشنی پیش روی جوانان قرار داده است

خط تولید مرکز ملی فناوری خلاء ایران در قم افتتاح شد

شرکت 52 نفر از کشورهای اسلامی، در مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب

اضافه شدن بُعد معرفتی، به رشته های مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب

برگزاری سمینار "منتدی‌السلامة" در دانشگاه قم

برگزاری سمینار "منتدی‌السلامه" در دانشگاه قم

ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در فرهنگ سازی اهدای خون

تولید 59 عنوان کتاب بریل در 5 هزار و 130 نسخه در قم

فعالیت 800 شعبه قرآنی با 200 هزار متربی در سراسر کشور

کتاب «فوت و فن فلسفه» منتشر شد

شرکت 229 طلبه از 50 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی قم افتتاح شد

شرکت 2هزار و 730نفر در آزمون استخدامی دستگاه‌های ‌اجرایی قم

ششمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در قم برگزار شد

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی اسفند 1397 در قم

پایان کار مناظرات دانشجویی استان قم و راهیابی سه تیم به مرحله منطقه‌ای

چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی افتتاح شد

مهارت‌آموزی در توانمندسازی فارغ‌التحصلان امر ضروری است

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون دکتری مدرسی معارف اسلامی

نشست حقوق شهروندی ازمنظر ادیان ابراهیمی در قم برگزار شد

جهاد دانشگاهی اهدای خون و پلاسما را فرهنگ‌سازی کند

دانشگاه ادیان و مذاهب، بستر مناسب برای گفتگو ادیان و جوامع

با ریل گذاری دقیق، تامین سرمایه در گردش شرکت های دانش بنیاد در اولویت قرار می گیرد

ارتباط بخش های صنعتی با مراکز دانشگاهی نزدیک تر شود

40 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد

صندوق نوآوری نقش مهمی در دانش بنیان کردن اقتصاد دارد

آیت الله مکارم شیرازی: پژوهشگران نوآور باشند

لزوم توجه به ارتباط حوزه صنعت با علم و دانش

لزوم پرهیز از ریاکاری در نگارش آثار

نقش موثر حوزه علمیه در ارتباط صنعت با علم و دانش

شرایط اقلیمی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آفت منابع آبی استان است

برگزاری نشست بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت

نشست بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت در قم برگزار می شود

کارگاه آموزشی "دختران و پسران دو دنیای متفاوت" برگزار شد

دومین روز از مناظرات دانشجویی هم برگزار شد

کارگاه سازگاری در روابط با دیگران برگزار شد

بررسی شرایط آبی کشور و استان در مناظرات دانشجویی استان قم

8 هزار حامی آب در مدارس استان فعال می‌شوند

هشتمین دوره‌ی مناظرات دانشجویی در قم آغاز شد

ارائه تسهیلات ویژه برای ایجاد سیستم بازچرخانی آب در ساختمان‌ها

چهار پژوهش سرای دانش آموزی در قم فعال است

ارتباط میان دین و سلامت معنوی بای به درستی تعریف شود

سند دانشگاه اسلامی از اسناد مظلوم است

ارسال 200 مقاله به دبیرخانه ششمین همایش ملی سلامت معنوی

تدوین کتاب‌های سلامت معنوی در فرهنگستان علوم پزشکی

مشارکت جهاددانشگاهی قم در فرهنگ‎سازی مصرف بهینه منابع آبی

ایران در برخی شاخص‌های جهانی در تولید علم دارای رتبه زیر 10 است