آخرين مطالب

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی فرهنگي

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی

  بزرگنمايي:

عصر قم - مردی بدون سایه، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به روابط عاطفی و زناشویی انسان معاصر می‌پردازد و نگاه ویژه‌ای به مشکلات اجتماعی این روزهای جامعه دارد
مردی بدون سایه؛ فیلمی بدون مایه؟!
همیشه این بحث مطرح می شود که داستان‌های کهن ایرانی می‌توانند منبع مناسبی برای ساخت فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی باشند. علیرضا رئیسیان در جدیدترین اثر خود یعنی «مردی بدون سایه» سعی کرده چنین کاری را انجام دهد. او که جدا از کارگردانی وظیفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده دارد، در این راه از بازیگران شناخته شده‌ای مانند لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی هم استفاده کرده اما با این وجود هم مردی بدون سایه را می‌توان به سختی تا انتها تحمل کرد.

پوستر فیلم «مردی بدون سایه»
ماهان کوشیار (علی مصفا) یک مستند‌ساز است که زندگی‌اش تحت تاثیر توقیف آخرین فیلمش که در مورد خیانت و قتل است، تغییر می‌کند. ممنوع الکار شدن ماهان باعث می‌شود همسرش یعنی سایه (لیلا حاتمی) تصمیم به کار کردن بگیرد و همین قضیه زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

لیلا حاتمی در «مردی بدون سایه»
مردی بدون سایه در اکثر پارامترها از یک سریال تلویزیونی درجه دوم فراتر نمی‌رود. تقریبا در نیمه ابتدایی، فیلم به هیچ عنوان جلو نمی‌رود و بعد از گذشتن نزدیک به یک ساعت ملال آور، رئیسیان تصمیم به تعریف کردن قصه‌ای می‌گیرد که جدا از آن که بارها نمونه آن را دیده‌ایم، بازهم نصف و نیمه روایت شده و فیلم آن‌قدر درگیر جزییات عجیب و غریبی مانند اطلاعاتی در مورد زندگی کاراکترهای فرعی داستان می‌شود که حتی وقت کافی برای به سرانجام رساندن خط اصلی داستانی فیلم باقی نمی‌ماند. در انتها مردی بدون سایه با یک سکانس پایانی کاملا گنگ به پایان می‌رسد تا از خودتان بپرسید چرا کارگردان باید 1 ساعتی را صرف نشان دادن صحنه‌های اضافی مختلف و غیر ضروری بکند اما قصد به نتیجه رساندن داستان فیلم را نداشته باشد.

امیر آقایی و لیلا حاتمی در فیلم «مردی بدون سایه»
جدا از موضوع بسیار کلیشه‌ای فیلم که نمونه آن را بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی آن هم اکثرا با روایت هیجان انگیز‌تری مشاهده کرده‌ایم، مشخص نیست که چرا باید کارگردانی دوباره تصمیم به ساخت فیلمی با محوریت موضوعاتی مانند شک پیدا کردن میان زوج‌ها بسازد و نتیجه‌ کارش هم دقیقا چیزی مانند سایر فیلم‌هایی که همین بحث را به عنوان موضوع اصلی خود انتخاب کرده بودند باشد و نه دغدغه خاصی را پاسخ داده و نه حرف تازه‌ای را در هیچ یک از المان‌های سینمایی خود بیان کند.

لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»
قصه تکراری مردی بدون سایه با شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای اصلی همراه شده است. برای مهم جلوه دادن کاراکتر سایه که قصه فیلم هم حول محور او شکل می‌گیرد، رئیسیان بیشتر از شخصیت پردازی، درگیر نشان دادن کاراکتر سایه به عنوان زن زیبا و معصوم است. زنی که لیلا حاتمی در تعداد زیادی از تجربه‌های سینمای خود نقش آن را با ریتم کند بازی‌اش انجام داده اما بستر مردی بدون سایه حتی برای چنین کاراکتری هم فراهم نشده و شخصیت سایه با وجود حضور زیادی که در فیلم‌نامه دارد، هیچ کشمکش خاصی را با دیگر کاراکترهای فیلم حتی همسرش تجربه نمی‌کند و اصلا متوجه نخواهید شد که چرا باید نگران سرنوشت چنین شخصیت خامی در این فیلم باشید.

فیلم «مردی بدون سایه»
از سمت دیگر، تکامل شخصیت ماهان به شکلی کاملا غیر منطقی به نمایش گذاشته می‌شود. مشخص نیست شخصیتی مانند او که حتی فیلمی با محوریت خیانت و شکاکی ساخته و در مورد کار کردن همسر و سفر کردن او به خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد، چرا و چگونه درگیر حس شکاکی شده و چرا به طرز عجیب و غیرمنطقی روی این موضوع پافشاری می‌کند. طی مردی بدون سایه، هیچ پیش زمینه خاصی از کاراکتر ماهان برای ما تعریف نمی‌شود که کارهایی که او طی بخش دوم فیلم انجام می‌دهد را منطقی جلوه دهد.

فرهاد اصلانی در «مردی بدون سایه»
او تنها کاراکتر گنگ ماجرا نبوده و دلیل حضور تعداد زیادی از کاراکترهای جانبی در فیلم مشخص نیست. مثلا شخصیت مادر سایه (گوهر خیراندیش) هیچ واکنش خاصی نسبت به اتفاقات بدی که برای سایه و رابطه او با همسرش می‌افتد نشان نمی‌دهد. انگاری تنها این شخصیت در مردی بدون سایه حضور دارد تا ماهان دختر کوچکش را دست او سپرده و درگیر ماجراهای عجیب و غریب خود شده و آخر شب دوباره او را پس بگیرد.

علی مصفا در «مردی بدون سایه»
این اتفاق در مورد مدیر سایه (امیر آقایی) و دختری که ماهان در مهمانی شبانه او را ملاقات می‌کند هم رخ می‌دهد. کاراکتر امیر آقایی در این فیلم به عنوان سوپاپ اصلی برانگیختن حس شک ماهان عمل می‌کند و تا اینجا مشکلی وجود ندارد. اما در بخش پایانی فیلم، کارگردان به طرز عجیبی درگیر نشان دادن فساد موجود در شرکتی که این شخص مدیرعامل آن بوده و زندگی شخصی او با همسر بیمار خود می‌شود که به هیچ عنوان ارتباطی به خط اصلی داستانی فیلم ندارند.

امیر آقایی در فیلم «مردی بدون سایه»
بخش حضور ماهان در یک مهمانی شبانه هم یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های مردی بدون سایه محسوب می شود. دیالوگ‌های عجیب و بسیار طولانی بین او و آن دختر کم سن و سال شکل می‌گیرد که هیچ کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی‌کند و انگار تنها برای رسیدن زمان فیلم به حداقل 90 دقیقه‌ای، از چنین سکانسی استفاده شده است. مردی بدون سایه در هیچ‌کدام از بخش‌ها، از کارگردانی و موسیقی فیلم گرفته تا بازی‌های نچندان خاطره‌انگیز بازیگران شناخته شده خود، نقطه اوجی ندارد. جدا از کلیشه‌ای بودن داستان فیلم، روایت جذابی هم رخ نمی‌دهد تا بتوان این قصه تکراری را تا انتها تحمل کرد و در این میان حضور شخصیت‌هایی که از یک تیپ اجتماعی فراتر نمی‌روند و رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی باعث می شود که تماشای این اثر از همان ابتدای کار طاقت‌فرسا و ملال آوری باشد.
بیشتر بدانید : اولین عکس های منتشر شده از لیلا حاتمی در اسپانیا با «مردی بدون سایه»
بیشتر بدانید : تیپ جدید امیر آقایی در فیلمی با بازی لیلا حاتمی + عکس
بیشتر بدانید : گریم متفاوت علی مصفا در فیلم جدیدش + عکس
بیشتر بدانید : معرفی 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سال 97
منبع: rooziato.com





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیکر آیت‌الله "سیدنورالدین اشکوری" در قم تشییع می‌شود

فعالیت تنها 20 کیوسک مطبوعات در شان قم نیست

جلوه پرشور مشارکت های مردمی در آیین نیمه شعبان قم

قم محفل حضور پرشور عاشقان ظهور است

آیت الله سبحانی: انتظار فرج امید آفرین است

آیین پیاده روی «کاروان قدمی برای ظهور» در قم برگزار شد

ظرفیت های مساجد به درستی مورد استفاده قرار نگرفته است

آیت الله علوی گرگانی:فرهنگ حضور در مساجد تبیین شود

ظهور منجی مساله‌ای جهانی است

فعالیت 24هزار کانون مساجد در کشور

اعیاد مذهبی و شادی برای اهل بیت(ع)، به جامعه امید، نشاط و حرکت می‌دهد

از مساجد غفلت شده است/لزوم فعالیت کانون های مساجد در فضای مجازی

نامهربانی‌ها «خانم هزارپا» را از قم گریزان کرد

افزایش دوبرابری ظرفیت سینماهای قم

ارتباط جامعه با قرآن باید تقویت شود

32694 تَن در مسابقات مدهامتان شرکت کردند

مساجد نقش تبلیغی برای جمع آوری کمک به سیل زدگان دارند

شور عاشقی مسلمانان غیرایرانی در آیین نیمه شعبان مسجد جمکران

احیای عرفانی نیمه شعبان در مسجد جمکران برگزار شد

عاشقان امام عصر(عج) مسجد جمکران را گلباران کردند

جهان در انتظار فریادرس مظلومان

ای منتظران، امام زمان(عج) منتظر شما است

قم غرق در شادی و سرور میلاد منجی عالم(عج)

1414 اثر به دبیرخانه جشنواره نماز و نیایش قم ارسال شد

64 مقاله در همایش دکترین مهدویت در قم ارائه می شود

1500 اثر به دبیرخانه کنگره سراسری شعر آیینی در قم رسید

تشکل های مردم نهاد بازوی حمایتی برنامه های دولت باشند

زنده نگه داشتن یاد شهدا به احیای روحیه ایثار منجر می شود

کتاب دائره المعارف شیعه در قم رونمایی شد

تببین نظریه ولایت از جمله مقدمات ظهور است

همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم آغاز شد

کتاب اعداد و نفوس اهالی دارالایمان قم رونمایی شد

شناخت و تبیین ویژگی صالحان وظیفه مراکز پژوهشی است

آیین غبارروبی مسجد جمکران توسط اصحاب رسانه برگزار شد

آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر مهدوی در قم برگزار شد

50هزار تن در برگزاری جشن نیمه شعبان در قم مشارکت دارند

فرهنگ انتظار تحول آفرین و حرکت بخش است

قم آماده پذیرایی از زائران نیمه شعبان

600 هزار بلیت سینما سال 97 در قم فروخته شد

پیشنهاد استاندار قم در خصوص ثبت معنوی جشن های نیمه شعبان

اجتماع گسترده عاشقان مهدوی در مسجد مقدس جمکران

ساده زیستی اصل مهم در زندگی روحانیت است

نماز باشکوه مهدی یاوران در مسجد جمکران اقامه شد

قم در شب میلاد امام زمان(عج) غرق در نور و سرور است

جلوه هایی از آیین جشن نیمه شعبان در مسجد جمکران

امام زمان(عج) تکیه گاه مستضعفان و موحدان عالم است

تجلیل از آیت الله شیخ عیسی قاسم بعنوان مهدی یاور سال در قم

صحیفه سجادیه؛ مافوق کلام بشر

به مفاهیم قرآن کریم اهتمام ویژه داشته‌باشیم

اقدام آمریکا علیه سپاه، یک بی عقلی محض بود