عصر قم

آخرين مطالب

/خاطرات انقلاب/

تحقق انقلاب اسلامی حرکتی الهی و خدایی بود گفتگو

  بزرگنمايي:

عصر قم -
جانشین دادستان ویژه روحانیت قم گفت: تحقق انقلاب اسلامی حرکتی الهی و خدایی بود زیرا که در شرایط بن بست به پیروزی رسید.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل اربابی قمی  با مروری بر خاطرات دوران مبارزات سیاسی قبل از انقلاب عنوان کرد: برادر من همراه با نهضت امام (ره)در 15 خرداد سال 42 بود و در خانواده گرایش به امام و نظام از 15 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت.
جانشین دادستان ویژه روحانیت قم افزود:بنده متولد 1336 و طلبه بودم و از سال 49 با توجه به جو حوزه علمیه قم و مدرسه حقانی که فضایی انقلابی داشت از همان موقع وارد مبارزات سیاسی شدم.
این روحانی مبارز تصریح کرد:در سالهای 52 و 53 با برخی از دوستانی که شهید شدند همانند شهید محمد علی موحدی گروهی را در قم تشکیل دادیم هدف این گروه مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه بود.
وی اظهار کرد:با توجه به شرایط آن زمان از سال 53 فراری شدم و تحت تعقیب ساواک قرار گرفتم البته از دو کانال لو رفته بودم که یکی از کانال ها از طریق دستگیری شهید موحدی بود با دستگیری ایشان که گروه لو رفت هر چند این شهید تا پای مرگ نیز سخنی درباره اعضای گروه به میان نیاورد.
حجت الاسلام والمسلمین اربابی قمی در این باره اظهار کرد: یک روز با شهید موحدی قرار گذاشتیم،وقتی سر قرار رفته بودم ایشان آمده بود اما به لطف خدا در آن زمان گیر نیفتادم؛ساواک در سال 53 شکنجه های عجیبی داشت.
وی خاطرنشان کرد: آن روز در خیابان لاله زار جلوی سینما با شهید موحدی قرار داشتم قبل از رسیدن او، مشغول تماشای عکس های سینما شدم مطمئن شوم اوضاع امن باشد، آن لحظه متوجه نشدم که موحدی دستگیر شده است ما یکدیگر را می دیدیم ناگهان متوجه صدایی شدم که پرسید پس چرا نیامد؟ و شهید موحدی گفت شاید آمده و رفته باشد.
جانشین دادستان ویژه روحانیت قم تعریف کرد: ایشان روبروی من ایستاده بود و با اینکه من را می دید گفت نیامده است، وقتی رفت متوجه شدم من را نجات داده است در آن لحظه دو نفر پشت سرش بودند و با هم می رفتند.
وی افزود: ساواک در زمان انقلاب می دانست قرار بر اساس دقیقه و ثانیه است برای همین حرف شهید موحدی را باور کردند و زود رفتند.
حجت الاسلام والمسلمین اربابی قمی اظهار کرد: یک بار دیگر نیز سر قرار رفتم و گیر نیفتادم آن موقع هم فراری بودم مدتی در قم و تهران مخفیانه زندگی می کردم.
وی بیان کرد: سال 55 ساواک به طور کلی بر اوضاع مسلط بود و گروه‌ها به ویژه گروههای مسلح قلع و قمع شده بودند یکی از دوستان که خارج از کشور رفته بود و در گروههای فلسطینی آموزش می دید گفت ماندن در ایران خطرناک است به همین دلیل همان موقع به طور قاچاقی از مرز پاکستان از ایران خارج شدیم.
این مبارز سیاسی دوران انقلاب خاطرنشان کرد: چند ماهی در آن جا بودیم سپس به سوریه و لبنان رفتیم و در اردوگاههای فلسطینی آموزش هایی را سپری کردیم.
وی بیان کرد: در این مدت دلم با ایران و مبارزات بود یادم می آید آن زمان پسر شهید محمد منتظری که جزء افراد اصلی انقلاب در بین مبارزین خارج از کشور محسوب می شد و ما به ایشان کمک می کردیم و با ایشان مرتبط بودیم وقتی دید می خواهم به ایران برگردم می گفت نروید و فایده ای ندارد و دستگیر می شوید.
حجت الاسلام والمسلمین اربابی قمی عنوان کرد: او مخالف آمدن مان به ایران بود اما ما با چند تن تصمیم گرفتیم هر طور شده به کشور برگردیم.
وی عنوان کرد: من به پسر شهید محمد منتظری گفتم ارزیابی شما از انقلاب و آینده مبارزات چیست و ایشان که خود انقلابی درجه یک بود می گفت من که دیگر عقل ام به جایی نمی رسد و نمی دانم که چه می شود مگر خداوند خودش کمکی کند در آن دوران واقعا مبارزین درشرایط بن بست کامل سیاسی گیر افتاده بودند.
جانشین دادستان ویژه روحانیت قم تصریح کرد: تحقق انقلاب اسلامی حرکتی الهی و خدایی بود زیرا که در همان شرایط بن بست در سالهای پایانی رژیم شاهنشاهی به پیروزی رسید.
وی خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب به ایران آمدیم و مدتی گذشت تا قضیه شهادت مصطفی خمینی پیش آمد و این بن بست شکسته شد یعنی یک دفعه حرکتی شروع شد و دیگر خاموش نشد تا انقلاب تحقق یافت.
حجت الاسلام والمسلمین اربابی قمی بیان کرد: ما در حد توان تلاش کردیم و به صورت گروهی فعال بودیم و در تکثیر اعلامیه های امام که از پاریس به صورت ضبط شده می آمد و در این جا پیاده می شد نقش داشتیم.
وی گفت: حتی در اعتصابات کشوری نیز نقش داشتیم و خیلی راحت در قم می نشستیم و برای کشور تعیین تکلیف می کردیم و اعتصابات را هماهنگ می کردیم و می گفتیم مثلا ما معلمان فلان شهر اعتصاب می کنیم و تنها اسم شهر را در هر دوره تغییر می دادیم اما متن بیانیه دست نخورده بود.
جانشین دادستان ویژه روحانیت قم ادامه داد: با این شیوه وارد شدیم و اعتصابات هماهنگ می شد آن روزها طلبه هایی بودند که به شهرهای خود می رفتند و بیانیه ها را با خود می بردند و بین انقلابیون و مردم توزیع می کردند.
وی یادآور شد: دو دسته و گروه اصلی در نهضت امام(ره) نقش اساسی داشتند یکی روحانیت و دیگری بازاری ها بودند که در ابتدای کار واقعا با هم هماهنگ بودند و کارها با همت آن ها پیش می رفت بعد دانشجویان ملحق شدند و سپس اقشار مختلف جامعه مانند کارگران و معلمان و کشاورزان به نهضت پیوستند.
وی تصریح کرد: یک سری از بیانیه ها از اوایل سال 57 شروع و با این منوال نهضت عمومی شد در آبان 56 رحلت مصطفی خمینی منجر به حادثه 19 دی شد و بعد از آن مبارزه عمومی شکل و سراسر کشور را فرا گرفت و انقلاب در نهایت پیروز شد.
این مبارز انقلابی بیان کرد:در آن دوران نیز طلبه بودم البته در گروههایی که تشکیل می دادیم نباید یکدیگر را می شناختیم و تنها شهید موحدی با سایرین ارتباط داشت، اغلب دوستانی خانوادگی بودیم گاهی نیز اعضایی که داخل گروه می شدند را نمی شناختیم.
وی گفت:مسئول گروه آن موقع شهید موحدی بود و شهید فاطمی و یکی دو نفر از اعضاء نیز از سیستان وبلوچستان به گروه ما پیوسته بودند و ما دیگران را نمی شناختیم که بعد از دستگیری و اعدام آن ها، متوجه می شدیم که نام شان چیست.
جانشین دادستان ویژه روحانیت قم متذکر شد:انقلاب اسلامی این گونه با تلاش و مجاهدت ها و ایثار مردم به پیروزی رسید و باید قدر چنین انقلابی که با خون شهیدان شکل گرفت را بدانیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/83957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم

دختران کبدی قم در جمع 16 تیم برتر کشور

سرانه 10 میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

اعزام پسران کشتی فرنگی قم به جام بین المللی صفوی

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

پلمب یک مرکز غیرمجاز پوست، مو و زیبایی در قم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

هشدار آژانس بیماری‌های اروپا درباره کاهش واکسیناسیون کودکان

پیوند اعضای یک بیمار آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، برای نخستین بار در کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

داستانک/ گره های زندگی

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان