عصر قم

آخرين مطالب

موج انقلاب اسلامی سد بی سوادی را درقم شکست مقالات

  بزرگنمايي:

عصرقم- انقلاب اسلامی که به دنبال تحولات بنیادین در جامعه ایران بود، برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود، توجه به علم آموزی و مقابله با بی سوادی را بیش از هر عامل دیگری مورد توجه قرار داد و نهضت سواد آموزی را به همین منظور ایجاد کرد.
نهضت سواد آموزی که نهادی برآمده از دل انقلاب بود،به عنوان پایه ای ترین رکن آموزشی در کشور تلاش کرد، میزان بی سوادی در میان زنان و مردان ایرانی به خصوص در گروه های سنی مولد جامعه به میزان قابل توجهی کاهش یابد و در این زمینه طی چهار دهه گذشته به موفقیت های چشمگیری دست یافت.
استان قم نیز به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی طی این سال ها در شاخص های رشد سواد آموزی و مبارزه با بی سوادی در کشور به جایگاه ویژه ای دست یافت و به الگویی کارآمد تبدیل شد که دستاوردهای آن می تواند درسطح ملی و بین المللی مورد توجه باشد.

** رشد مطلوب قم با سوادی در قم
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این رابطه گفت: از جمله مهمترین نیازها برای پیشرفت هر کشوری، موضوع سطح سواد و آموزش مباحث علمی است که این مساله در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل توسط درخت تنومند نهضت سواد آموزی دنبال شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا، افزود: نظام جمهوری اسلامی در اولویت برنامه های خود، راهبرد عدالت علمی و آموزش برای همه را دنبال می کند و به همین دلیل می کوشد با استفاده از ظرفیت نهضت سواد آموزی، نرخ باسوادی در کشور روز به روز افزایش یابد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت های آموزشی نهضت سواد آموزی باید روحیه جهادی در میان فعالان این حوزه روز به روز تقویت و از هرگونه بروکراسی و تشریفات اداری که مانع انجام کار است، پرهیز شود.
وی بیان کرد: برای تقویت جایگاه نهضت سواد آموزی باید حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مدارس، مساجد، نخبگان، هیات های مذهبی و همه خردمندان وارد میدان شوند چرا که ریشه کن کردن بی سوادی در کشور، موضوعی ملی است و اختصاص به یک نهاد خاص ندارد.
قاسمی نیا گفت: در حالی که نرخ باسوادی در جمعیت بالای 6 سال قم طی سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی 47 درصد بود، این آمار اکنون به بیش از 91 درصد رسیده که این افزایش حدود 50 درصدی در نوع خود بسیار قابل توجه است.
وی افزود: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در قم تاکنون حدود 400 هزار تن در دوره های مقدماتی، تکمیلی، پایانی، تحکیم سواد، انتقال و سوادآموزی شرکت کرده اند.
وی با بیان این که اکنون در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز 97 در صد جمعیت قم باسواد هستند، گفت: در این استان تعداد زنان باسواد از 34 درصد به 87 درصد، مردان باسواد از 64 درصد به 93 درصد، جمعیت باسواد شهری از 53 درصد به 90 درصد و جمعیت باسواد روستایی از 30 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.
قاسمی نیا بیان کرد: در قم 120 تن از کسانی که از نهضت سوادآموزی شروع کرده و اکنون به مدارج عالی علمی حوزوی و دانشگاهی رسیده اند، شناسایی شده اند.
وی اضافه کرد: آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان، آموزش مددجویان بی سواد کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و زندان ها، آموزش اتباع بی سواد غیرایرانی، برگزاری شورای سوادآموزی به صورت مرتب در استان و استقرار آموزشیاران در روستاها از دیگر فعالیت های نهضت سوادآموزی در این چهار دهه بوده است.
وی با تاکید بر ارتقای سطح سوادآموزان در زمینه های مختلف از جمله مهارت های لازم زندگی گفت: برای تحقق این امر، دوره های آموزشی گوناگونی از جمله دوره آموزش رایانه و برگزاری حلقه های کتاب و کتابخوانی و تولید کتاب های آموزشی و نشریه «فرصت دوم» ویژه افراد کم سواد را انجام داده ایم.
وی با بیان این که در سال جاری، هفت هزار و 407 تن برای سوادآموزی در سهمیه استان قم قرار گرفتند، ادامه داد: تاکنون تعداد 6 هزار و 291 تن در کلاس های سوادآموزی شرکت کرده اند و مشغول به تحصیل هستند.
وی اعلام کرد: درحال حاضر 560 کلاس سوادآموزی در استان قم فعال است که از این تعداد 369 کلاس ویژه دوره مقدماتی (دوره اول ابتدایی)، 132 کلاس ویژه دوره انتقال (دوره دوم ابتدایی) و 59 کلاس ویژه دوره تحکیم سواد می باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم خاطرنشان کرد: درحال حاضر این استان رتبه هشتم باسوادی را در گروه سنی 6 سال به بالا در کشور دارد.
قاسمی نیا به نقش و اهمیت رسانه ها در تبیین و ترویج فرهنگ سوادآموزی و ضرورت آن در جامعه اشاره و بیان کرد: برای تحقق باسواد شدن همه قشرهای جامعه، باید همه نهادها و تمام قشرهای مردم مشارکت داشته باشند.
وی با بیان این که باید مساله کم سوادی و بی سوادی را به عنوان یک آسیب اجتماعی باور کنیم، تصریح کرد: با خِرَد جمعی و با اجماع استانی باید بیش از گذشته به این مساله مهم توجه کنیم و در این مساله نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
وی به اجرای طرح اِنسداد مبادی بی سوادی اشاره کرد و گفت: در این طرح کودکان لازم التعلیم را با همکاری نهادهای مرتبط شناسایی و زمینه تحصیل آنها را فراهم می کنیم تا در آینده به تعداد جمعیت بی سواد کشور افزوده نشود.
قاسمی نیا مشارکت در سوادآموزی را وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان کرد: حتی کودکان و نوجوانان غیرایرانی نیز برای آموزش سواد در این زمینه شناسایی می شوند و تحت آموزش قرار می گیرند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم توجه به مساله «تحکیم سواد» و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی در سوادآموزان را یک مساله فرا استانی برشمرد و خواستار حمایت های کلان ملی در این زمینه شد.

** سوادآموزی نهضتی فراگیر برای مبارزه با بیسوادی
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز دراین رابطه گفت: طی 40 سال گذشته این نهاد ارزشمند نهضتی فراگیر، جهادی و ضربتی برای مبارزه با جهل و بیسوادی را آغاز کرد که تاکنون اثرات آن را در کشور شاهد هستیم.
سید محمدرضا هاشمی اظهار داشت: تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) زمینه ای را فراهم کرد که درهای علم و آگاهی بر روی هزاران جوینده علم و معرفت گشوده شود. در پرتو حضور شوق انگیز مشتاقان و دوستداران علم و دانش در سنگرهای مقدس سوادآموزی و جهد و تلاش شایسته آموزشیاران و مجموعه های سازمانی، جلوه های زیبایی از عزم و اراده، مجاهدت و بسیج همگانی و پرشور یک ملت در راه بالندگی علمی و رهایی از گرداب جهل و نادانی را به تصویر کشید و امروز آثار و برکات این حرکت آینده ساز را در راه رشد و شکوفایی و اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی به نظاره نشسته ایم.
وی اظهار داشت: فعالیت های نهضت سوادآموزی در استان قم نمود عینی بسیار خوبی داشته و در طول 40 سال سپری شده از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی بی بدیل این خطه از جمله وجود پرخیر و برکت مراجع معظم تقلید و بزرگ ترین حوزه علمیه جهان اسلام، گام ارزنده و موثری در زمینه رشد و باسوادی در این استان برداشته شده است.
هاشمی اظهار داشت: ما تلاش داریم تا از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در راستای سوادآموزی روستاییان استان به خوبی استفاده کنیم و درصد بیسوادی در این مناطق را به پایین ترین حد برسانیم.
وی با بیان اینکه امروز همه امکانات و ظرفیت ها برای سوادآموزی قشرهای جامعه فراهم است، اظهار داشت: برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار، باید سطح علم و دانایی در جامعه ارتقا یابد.
وی ادامه داد: تلاش داریم با استفاده از ظرفیت روحانیان، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد، ریشه کن شدن بیسوادی در روستاهای استان را جشن بگیریم.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

** تشکیل نهضت سواد آموزی بنیادی ترین فعالیت آموزشی کشور
یکی از استادان دانشگاه و کارشناسان دراین زمینه گفت: افزایش نرخ باسوادی در کشور توسط نهضت سواد آموزی یکی از بنیادین ترین فعالیت های علمی آموزشی کشور پس از استقرار نظام اسلامی است که کاهش فقر دانشی جامعه در سطوح مختلف را دنبال می کند.
مصطفی ملایی افزود: با توجه به رشد روز افزون علم و فناوری در جهان، اگر نهضت سواد آموزی در ایران تشکیل نمی شد، فقر علمی شدیدی در کشور به وجود می آمد که می توانست بحران های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری را ایجاد کند.
وی ادامه داد: نهضت سواد آموزی با حرکت جهادی تلاش کرد تا شکاف موجود در عرصه تحصیل دانش برطرف و عدالت علمی در سراسر کشور ایجاد شود و در این زمینه از ظرفیت های مردمی به بهترین شکل بهره برد.
وی افزود: در مساله نهضت سواد آموزی، اقشار مختلف مردم با روحیه فداکارانه وارد میدان شدند تا بی سوادی در کشور به خصوص در مناطق محروم ریشه کن شود.
نهضت سواد آموزی از جمله نهادهای برخاسته از دامان انقلاب است که به فرمان امام خمینی در هفتم دی ‌ماه سال 1358 تاسیس شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/83599/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف