عصر قم

آخرين مطالب

کام جامعه خالی از نوشداروی پژوهش/ تأکید بر ایده‌پردازی در حوزه مقالات

کام جامعه خالی از نوشداروی پژوهش/ تأکید بر ایده‌پردازی در حوزه
  بزرگنمايي:

عصرقم- درصد رشد تولید مقالات علمی برتر (ISI) کشور در یکی دو سال اخیر به بالای 3 درصد دنیا و به رقم نزدیک به 40 هزار رسیده است. در روزهای اخیر هم کشور ما به رتبه اول کشورهای اسلامی از لحاظ تولید علم با تولید بیش از 22 درصد مقالات معتبر جهان اسلام دست یافته است، آمار و اخباری که بسیار +مسرت بخش است.

اما چرا این همه یافته جهانی پژوهشی را در متن و بطن جامعه خود حس نمی‌کنیم. حاصل این یافته‌های پژوهشی که بسیار ارزشمند هم هست را باید در چه مکان و زمانی لمس کنیم؟ اگر ما یکی از پیشتازان عرصه پژوهش و علم آوری هستیم پس چرا جامعه با فوج عظیمی از مسائل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... مواجه است.

از این رو برای یافتن پاسخ‌های لازم با برخی متولیان و مجریانی که وظیفه پیوند نتایج پژوهشی با جامعه را دارند گفتگو کرده ا یم.

74 هزار دانشجو در قم

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با بیان اینکه پژوهش‌هایی که دغدغه جامعه را ندارند محکوم به فنا هستند، گفت: مهارت ورزی در مراکز آموزشی می‌تواند بحران نبود شغل در استان را کاهش دهد.

محمدرضا هاشمی با تأکید بر اینکه کارهای پژوهشی باید بر اساس نیازهای استان طراحی شود، اظهار کرد: سه حوزه مهم گردشگری، صنعت و کشاورزی باید در صدر فعالیت‌های پژوهشی مراکز آموزش عالی باشد.

وی با اعلام اینکه حوزه گردشگری 54 درصد پتانسیل اشتغال‌زایی استان قم را تشکیل می‌دهد، گفت: حوزه صنعت با 47 درصد و کشاورزی با 3 درصد میزان رتبه‌های اشتغال‌زایی را شامل می‌شوند.

معاون استاندار قم بر لزوم توسعه اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری قم تأکید کرد و گفت: شهر مذهبی قم با 52 مرکز دانشگاهی و علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای و 74 هزار دانشجو باید نیازهای اصلی استان را تأمین کند.

هاشمی با اشاره به وجهه بین‌المللی شهر قم افزود: شهر قم میزبان 126 کشور مختلف در حوزه علم و پژوهش است و باید از این ظرفیت عظیم بهترین استفاده شود.

استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه‌ها

رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز   با اشاره به اینکه یکی از راه‌های معرفی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کاربردی دستاوردهای پژوهشی عرضه نمایشگاهی است، اظهار کرد: برای همین مناسبت‌هایی مانند هفته پژوهش و فناوری فرصت بسیار خوبی برای بازیابی یافته‌های پژوهشی و روز ارج نهادن به منزلت والای خدمتگزاران عرصه پژوهش و فناوری است.

سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه شبکه‌سازی و هم‌افزایی میان متولیان، محققان، فناوران و کارآفرینان از دستاوردهای شاخص برگزاری نمایشگاه است، گفت: آشنایی مردم با جامعه هدف پژوهش و فناوری استان، آشنایی مدیران با آخرین دستاوردهای پژوهشی، جریان سازی اجتماعی و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری از مهم‌ترین راهکارهای کاربردی سازی ثمرات پژوهشی است.

بی‌توجهی واحدهای صنعتی به مباحث تحقیق و توسعه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز از بی‌توجهی واحدهای صنعتی به مباحث تحقیق و توسعه در استان گلایه کرد و گفت: از 2 هزار واحد صنعتی قم فقط 110 واحد دارای مرکز تحقیق و توسعه است.

از 2 هزار واحد صنعتی قم فقط 110 واحد دارای مرکز تحقیق و توسعه استمحمود سیجانی برخورداری از خلاقیت، نوآوری، تنوع و تولید محصولات جدید و بسته بندی‌های نوین را از رموز ماندگاری در بازار جهانی اعلام کرد و گفت: دستیابی به این فاکتورها تنها با تکیه و توجه به واحد R&D امکان‌پذیر است.

وی با تأکید بر اینکه حمایت و استقبال از صنایعی که دارای واحدهای تحقیق و توسعه هستند در رأس برنامه‌های سازمان صنعت قرار گرفته است، بیان کرد: این نوع واحدها در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات و امکان معرفی رایگان رسانه‌ای نسبت به واحدهایی که به بحث R&D (تحقیق و توسعه) توجهی نمی‌کنند در اولویت قرار دارند.

صنعت بدون فناوری ماندگار نیست

سیجانی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بستر تجاری سازی یک واحد تحقیق و توسعه را فراهم آورند، گفت: پیوند و همراهی فناوری با صنعت می‌تواند بستر رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان را فراهم آورده و نتایج پژوهش‌های کاربردی را به جامعه تزریق کند.

تبیین دانشگاه کارآفرین

سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز از رویکرد پژوهش‌های مقاله محور دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: دانشگاه‌ها با ادبیات و فرایند کارآفرینی آشنا شوند.

مهدی کشمیری توضیح داد: توسعه علمی تنها چاپ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی نیست.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از کانال‌های یک طرفه و روش‌های تک منظوره فعالیت‌های پژوهشی دست بردارند، گفت: هیچ‌کس منکر ارزش‌های مقالات پژوهشی نیست اما نباید این نوع مقالات در جامعه لمس نشود.

تبیین فقه فناوری

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز با استقبال از کاربردی سازی نتایج تحقیقات طلاب حوزه علمیه، اظهار داشته: دستیابی به روش و نگاه فناورانه برای تقویت و توسعه ساختارهای درختواره‌های علمی حوزه ضرورت دارد.

آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به تجارب نو و متفاوت حوزه در ارائه دستاوردهای پژوهشی خود گفت: برای زعمای حوزه علمیه مهم است که دستاوردهای پژوهشی طلاب و فضلای حوزه علمیه راه و بستری مطمئن به بطن جامعه داشته باشد.

وی توجه و تبیین فقه فناوری را مورد تأکید قرار داد و افزود: این وظیفه حوزه است که در زمینه حدود و ثغور اجتهاد در فقه فناوری برنامه‌ریزی و فعالیت کند.

رویکرد حوزه علمیه به رویدادهای کارآفرینی

معاون پژوهشی حوزه علمیه نیز با بیان اینکه حوزه با ایده پردازی و انعکاس اندیشه‌ها زنده مانده است، گفت: ایده‌پردازی در حوزه یک امر ضروری است.

حجت الاسلام سید حسن میرمعزی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه مملو از انواع ایده‌های خوب است، گفت: مشکل اصلی حوزه کم توجهی و کوتاهی در حق ایده‌پردازی است.

راه‌اندازی مرکز رشد ایده‌های حوزوی

دبیر انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه نیز با اشاره به اینکه حوزه علمیه در صدد راه‌اندازی مرکز رشد ایده‌های حوزوی است گفت: برگزاری رویدادهای کارآفرینی می‌تواند به مدیریت و شناسایی ایده‌های متنوع و متعدد طلاب حوزه کمک کند.

حجت الاسلام عبدالرسول هاجری با تأکید بر اینکه رویدادهای کارآفرینی حوزه باید در زمینه علوم اسلامی و قرآنی باشد، اظهار کرد: تشکیل یک گروه استارتاپی قرآنی و اسلامی باید در دستور کار حوزه علمیه قرار بگیرد.

تشکیل یک گروه استارتاپی قرآنی و اسلامی باید در دستور کار حوزه علمیه قرار بگیرد

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه نیز با تأکید بر اینکه راه‌اندازی یک مرکز رشد با محوریت ایده‌های علوم حوزوی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: حوزه علمیه ذخایر علمی و پشتوانه پژوهشی بسیار ارزشمند و گسترده‌ای دارد که با ایجاد رویکرد کاربردی و فناورانه می‌تواند در جامعه تحول خوبی ایجاد کند.

حجت الاسلام محمود ملک‌دار گفت: ترویج ادبیات کارآفرینی و فناوری میان نخبگان و طلاب ممتاز حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد که مسیر ارتباط و پیوند میان دستاوردهای پژوهشی و نیازهای جامعه کم کم به یک خط مشترک نزدیک می‌شود و فرهیختگان ارشد دانشگاهی، با زعمای مؤثر حوزه علمیه و مدیران و متولیان مهم اجرایی به این نتیجه رسیده‌اند تنها راه رشد و توسعه اقتصادی به‌ویژه اقتصاد مقاومتی آشتی و همراهی دستاوردهای پژوهشی با مسائل جامعه است

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/83385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403

تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم

واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 6 اردیبهشت

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

13 خیابان بن‌بست قم بازگشایی شد

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تو که با عاشقان درد آشنایی

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند

71 هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است

آیت‌الله رئیسی دقایقی قبل به تهران بازگشت

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته