عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله علوی گرگانی:

احقاق حقوق موقوفات مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است سیاسی

احقاق حقوق موقوفات مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یکی از مراجع تقلید احقاق حقوق موقوفات را یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان اوقاف دانست و گفت: لازم است برای این منظور اطلاع‌رسانی شفاف صورت بگیرد تا مردم نسبت به وقف و موقوفات آگاه شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، آیت‌الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی پیش از ظهر دوشنبه در جمع مدیرکل، معاونین و روسای اوقاف قم اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه یکی از ادارات مهمی است که وظایف و کارکردهای آن بسیار سنگین و دشوار است.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم امروز، وقف و موقوفات هستند که همه امور مربوط به آن بر عهده سازمان اوقاف و ادارات کل آن در استان‌ها گذاشته شده است.
این مرجع تقلید اظهار داشت: مدیران جدید سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف استان قم باید از بهترین شیوه‌ها و ایده‌ها نو در این مسیر استفاده کنند.
وی ادامه داد: برخی افراد در جایگاهی که قرار دارند، چنان خدماتی ارائه می‌دهند که همواره نام نیکی از آن‌ها باقی می‌ماند و ذخیره آخرتشان هم هست، همه مدیران باید این الگو را مد نظر قرار دهند و در همین مسیر حرکت کنند.
آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ وقف عنوان کرد: می‌توان جلساتی با حضور مسئولان و متولیان موقوفات برگزار کرد و در این نشست‌ها از بزرگان منطقه‌ای هم دعوت شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه در زمینه موقوفات سازمان اوقاف باید در راستای حل آن‌ها از شیوه‌های خلاقانه استفاده کند خاطرنشان کرد: احیای موقوفات که یکی از وظایف سازمان اوقاف به شمار می‌رود از مهم‌ترین کارکردهای این سازمان به شمار می‌رود.
وی افزود: اقداماتی که در این راستا صورت گرفته موجب احیای برخی موقوفات شده و مردم از ثمرات و برکات آن‌ها بهره‌مند شده‌اند.
آیت‌الله علوی گرگانی همت عالی و نیت خالصانه را راه حل بسیاری از مشکلات دانست و تصریح کرد: اگر انسان با نیت الهی وارد میدان شود، خداوند هم رحمت خود را شامل حال آدمی می‌کند و مردم را به سوی متولی کار خیر متمایل می‌سازد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند وعده داده که همراه محسنین و نیکوکاران است و این بزرگ‌ترین دلگرمی برای انجام کار خیر است.
وی ضمن تبریک به حجت‌الاسلام اسکندری به دلیل انتصاب به عنوان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: از خداوند توفیق روزافزون شما را خواستارم و امیدوارم در انجام وظایف شرعی و سازمانی خود موفق باشید.
آیت‌الله علوی گرگانی احقاق حقوق موقوفات را یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان اوقاف دانست و گفت: لازم است برای این منظور فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شفاف صورت بگیرد تا مردم نسبت به وقف و موقوفات آگاه شوند.
اجرای امینانه نیت واقفان اولویت سازمان اوقاف برای جلب اعتماد عمومی است
مدیرکل اوقاف استان قم نیز در این دیدار گفت: حرکت در مسیر شرع و قانون و اجرای امینانه نیت واقفان موجب افزایش اعتماد عمومی به سازمان اوقاف و مسئله وقف می‌شود.
حجت‌الاسلام عباس اسکندری با اشاره به وظایف سازمان اوقاف اظهار کرد: در طول تاریخ، واقفان نیک‌اندیش بسیاری با هدف خدمت به مکتب اهل بیت(ع)، املاک خود را وقف کرده‌اند و برکات آن‌ها هنوز نصیب جامعه می‌شود.
وی افزود: موقوفات فراوانی در ایران به ویژه شهر قم وجود دارند که دارای نیت‌های مختلف هستند و نیازهای گوناگون را مد نظر داشته‌اند که بیشتر آن‌ها مربوط به روضه‌خوانی برای سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) و نیز خدمت به مردم در حوزه‌های درمان، سلامت و پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و حوزه‌های علمیه هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به وظایف سازمانی این اداره کل گفت: حفظ و حراست از موقوفات به عنوان امانت‌های مردمی و تلاش در راستای اجرای امینانه نیت واقفان از جمله این وظایف به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: مراجع عظام تقلید پیوسته به مردم و مسئولان توصیه و ارشاد لازم را داشته‌اند که اداره کل اوقاف نمی‌تواند نسبت به حقوق موقوفات کوتاه بیاید، زیرا چنین اختیاری هم نداریم و شرع و قانون این اجازه را نداده‌اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برخی مواقع شاهد عدم تمکین در مقابل نیت اصلی موقوفات هستیم گفت: بهره‌برداری از رقبات موجود باید کاملاً بر اساس نیت واقفان باشد تا موجب تداوم فرهنگ وقف شود.
وی توسعه مکتب اهل بیت(ع) و کمک به اقشار ضعیف جامعه را از جمله مهم‌ترین نیت واقفان دانست و افزود: لازم است به گونه‌ای عمل کنیم که مردم به سازمان اوقاف اعتماد داشته باشند و این اعتماد هر روز بیشتر شود، اگر در مسیری که شرع و قانون برایمان در نظر گرفته‌اند حرکت کنیم، اعتماد عمومی به سازمان اوقاف افزایش می‌یابد.
حجت‌الاسلام اسکندری با تاکید بر حمایت بزرگان و مسئولان از ادارات کل اوقاف در راستای اجرای وظایف شرعی و سازمانی عنوان کرد: در صورت حمایت همه جانبه مردم و مسئولان و نیز رهنمودهای بزرگان، می‌توانیم امانت‌دار خوبی در زمینه احقاق حقوق موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/81151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد