تردد بیش از 300هزار موتور سیکلت در قم
اجتماعی
بزرگنمايي:
عصر قم -
معاون حمل و نقل شهرداری قم گفت: طبق آمار پلیس راهور بیش از 300 هزار موتورسیکلت در شهر قم تردد میکند، به ازای پیمایش هر1 کیلومتر موتورسیکلت در شهر، 15 گرم خروجی آلاینده محیطی دارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، عباس ذاکریان در همایش بزرگداشت روز ملی هوای پاک که صبح امروز در سالن همایشهای شهرداری قم برگزار شد، عنوان کرد: طبق آمارهایی که در آمارگیریهای بازنگری طرح جامع حمل ونقل استخراج شده، متاسفانه شاهد یک تهدید بالقوه در استفاده بی رویه از خودروهای شخصی هستیم، این آمار نشان دهنده افزایش استفاده از خودروهای شخصی نسبت به بیست سال گذشته و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی است، اگر با همین روند پیش برویم در آینده نه چندان دور مبتلا به آلودگیهای هوا که منجر به تعطیلی شود خواهیم بود.
وی افزود: متهم ردیف اول در شهرهایی که آلودگی هوا دارند، وسایل حمل نقل هستند، شاید بتوان گفت بیشترین آلایندگی مربوط به موتورسیکلتها است، هر موتور سیکلت بین 5 تا 8 برابر یک خودرو تولید آلایندگی دارد، بیشتر موتورسیکلتهای موجود در قم کاربراتوری هستند؛ طبق آمار از سال 1390 تا شش ماهه ی اول سال 1397 بیش از 1 میلیون 200 هزار موتورسیکلت در قم شماره گذاری شده است.
معاون حمل و نقل شهرداری قم ادامه داد: طبق آمار پلیس راهور بیش از 300 هزار موتورسیکلت در شهر قم تردد میکند، به ازای پیمایش هر1 کیلومتر موتورسیکلت در شهر، 15 گرم خروجی آلاینده محیطی دارد که در موتور سیکلت های انژکتوری این میزان به یک پنجم یعنی به سه گرم میرسد، میزان پیمایش موتورسیکلت در سطح شهر بین 8 تا 10 برابر خودرو است.
وی تصریح کرد: موتور سیکلت معمولا یک پای ثابت بسیاری از مسائلی است که شاخص های استان را تحت تاثیر قرار می دهد، به عنوان مثال در شاخص های مرتبط با سلامت متاسفانه موتور سیکلت یکی از عوامل مهم و جدی افزایش تصادفات جرحی و فوتی است، همینطور در بحث شاخص های مرتبط با آلودگی هوا، میزان آلاینده هایی که ازموتورسیکلتها خارج میشود بسیار زیاد است و قطعا ما را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
ذاکریان اظهار کرد: به نظر میرسد با توجه به اینکه بسیاری از کارخانجات ساخت موتورسیکلت در اطراف قم مستقر هستند، با تصمیمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت میتواند در یک بازه زمانی طولانی مدت بگیرد، بخشی از این مشکلات مرتفع میشود؛ قطعا نمیتوانیم در یک بازه زمانی کوتاه مدت این مشکل را برطرف کنیم اما میتوان در یک برنامه 10 ساله این موضوع را کنترل کرد، اگر سالانه فقط 10 درصد از ظرفیت تولید موتورسیکلتها تبدیل به موتور سیکلت برقی شود، در یک بازه زمانی 10 ساله میتوانیم کل تولید موتور سیکلتها را از موتورسیکلت های بنزینی به موتور سیکلت های برقی تبدیل کنیم و در این بازه ی 10 ساله میتوان حداقل میزان آلاینده های موتور سیکلت به صفر رساند.
وی ادامه داد: مشکل بعدی خودروهای پرتردد در سطح شهر است که شامل خودروهای حمل و نقل عمومی میشود، در طی یکی دوسال گذشته بالغ بر 1500 تاکسی نوسازی شده است، میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی ما به 5 تا 6 سال رسیده که عدد خوبی است، ولی چون هر سال بر تعداد خودروهای فرسوده اضافه میشود و درحال حاضر سایت نوسازی بسته است، این مسئله به انباشتگی میانجامد.
معاون حمل و نقل شهرداری قم گفت: بحث بعدی اتوبوسها هستند، آخرین سالی که نوسازی ناوگان اتوبوس صورت گرفته حدود 10 سال پیش بوده است که با 82.5 درصد یارانه دولت، اتوبوس ها نوسازی شدند، در طول این 10 سال به جز سال گذشته هیچ گونه نو سازی ناوگانی نداشته ایم.
وی عنوان کرد: مقدمات طرح نوسازی ناوگان توسط دولت در حال اجرا است، اگر این طرح اجرا شود، 50 درصد از محل صرفه جویی سوخت اتفاق میافتد؛ ما ادعا میکنیم ازبسیاری از کشورهای پیشرفته، عقب هستیم، شاید بعضی از اوقات این عقب افتادگیها به نفع ما باشد، اینکه دچار آزمون و خطای مجدد نشویم و ببینیم آنها چه مسیری را طی کرده اند و چه آزمون خطاهایی کردند و ما گزینههای بهتر را انتخاب بکنیم، مسیری که کشورهای توسعه یافته رفتهاند و به انتهایش رسیدهاند و در حال برگشت از آن مسیر هستند و ما متاسفانه همچنان آن مسیر را میرویم، آن هم بحث خودرو محوری در طراحی های شهری است، موضوع خودرو محوری و طراحی های شهری متاسفانه بلای جان خیلی از کلانشهرها شده و مسیری است که ما در آینده نه چندان دور از آن برمیگردیم.
ذاکریان تصریح کرد: بحث توسعه پیاده راهها با همت تمام ارگانهای تصمیم گیری در استان قم در حال رسیدن به نتیجه است و دوتا از محورها در اطراف حرم اجرا شده است، این یکی از طرحهای بسیار خوب سلامت محور و انسان محور در طراحی های شهری است که امیدواریم توسعه پیدا کند.
وی بیان کرد: بحث توسعه حمل و نقل پاک مثل دوچرخه جزو سیاستهایی است که امیداریم بتوانیم تا پایان امسال مطالعات این بحث را نهایی کنیم، مسیرهای ویژه دوچرخه برای بالا بردن ضریب ایمنی تردد با دوچرخه، خانه های دوچرخه و مجموعه ی اقداماتی که مرتبط با دوچرخه است نیز، امیدواریم عملیاتی شود.
معاون حمل و نقل شهرداری قم در خصوص پویش مردمی سه شنبههای بدون خودرو گفت: برنامه ریزیهایی برای این طرح شده و تا پایان سال اجرا میشود، خواهشمندیم آن عزیزانی که دغدغهی بیشتری در این زمینه دارند، خصوصا سازمان های مردم نهاد، کارمندان محترم ادارات و دوستانی که در این زمینه دغدغهمند هستند، در این طرح با ما همکاری بیشتری داشته باشند و کمک کنند که طرح سه شنبههای بدون خودرو عملیاتی شود.
وی اظهار کرد: صدها هکتار باغ در سطح شهر قم وجود داشته که در حکم ریه تنفسی شهر قم بوده است، طی سالیان گذشته این باغها از بین رفته ولی با همت بسیار خوبی که درشهرداری خصوصا معاونت خدمات شهری و سازمان فضای سبز اتفاق افتاد، بیش از 650 هکتار فضای سبز جنگلی و شهری ایجاد شده و قرارداد 4.5 میلیون متر مکعب پساب برای بحث تامین آب فضای سبز منعقد شده است.
ذاکریان در خصوص ریزگردها گفت: این مسئله یکی از تهدیدات بسیار جدی است که متاسفانه ما هرساله با آن مواجه هستیم، اگر کمربند فضای سبزمان به صورت منطقی و عقلایی و با برنامه و طرح اجرا نشود متاسفانه تهدیدی خواهد بود که سالانه حتی بیماری های بسیار زیادی را به شهر قم و هزینههای بسیار زیادی را به سیستم سلامت تحمیل میکند.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۳۰ دي ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷:۴۲
-
۴۷ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/80038/