عصر قم

آخرين مطالب

فضای نامناسب؛ مشکل همیشگی نمایشگاه‌های کتاب قم اجتماعی

فضای نامناسب؛ مشکل همیشگی نمایشگاه‌های کتاب قم
  بزرگنمايي:

عصرقم- بی شک وجود نمایشگاه‌های کتاب در فصول و مناسبت‌های مختلف، در شهر قم که یکی از شاهراه‌های ارتباطی در کشور بوده و هر روزه پذیرای تعداد زیادی از هموطنان عزیز است، می‌تواند به عنوان یک جاذبه فرهنگی، پای بسیاری از مردم شهرهای اطراف را به این شهر باز کند.

علاوه بر آن، نمایشگاه کتاب این مزیت را دارد که مردم می‌توانند همه نیازهای خود در حوزه کتاب را یک جا برآورده کنند، از ویژگی های دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک می توان به حضور و استقبال ناشران و برگزاری نشست های تخصصی در حاشیه برگزاری نمایشگاه اشاره کرد، اما در برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها باید به نکات مهمی چون محل برگزاری نمایشگاه و تبلیغات توجه داشت، مسائلی که در گفت‌وگو با تعدادی از غرفه داران دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان به آنها اشاره شد.

در ادامه به صحبت‌های تعدادی از غرفه داران می‌پردازیم:
بهاره نوروزی مسئول غرفه انتشارات افق گفت: یکی از نقاط ضعف نمایشگاه، محل برگزاری آن و دسترسی سخت است و مسئله بعدی تبلیغات کم در سطح شهر است، اگر تبلیغات بیشتر باشد، مطمئنا بر تعداد کتایخوان‌ها هم افزوده می‌شود؛ اما نکته مثبتی که در این میان دیده‌ام شرکت کنندگان در نمایشگاه به عنوان نمایندگان انتشاراتی‌های مختلف است، به نظرم کتاب‌های عرضه شده توسط انتشاراتی‌ها خوب و پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان هستند.

وحید رمضانی مسئول غرفه انتشارات پرتقال در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با وجود اینکه نمایشگاه کتاب هر ساله در استان برگزار می‌شود، اما متاسفانه امسال شاهد استقبال خوبی از جانب مردم نبوده‌ایم، تبلیغات در سطح شهر بسیار ضعیف و تعداد بسیار کمی بنر تبلیغاتی داخل شهر نصب شده است، در صورتیکه می‌توان از طریق شبکه استانی نمایشگاه را معرفی کرد؛ صبح‌ها بهترین فرصت جهت حضور مدارس در نمایشگاه است اما از جانب مدارس هم استقبالی نشد، ما انتظار بیشتری برای استقبال داشتیم، اکثر بازدیدکنندگان فقط کتاب‌ها را نگاه می‌کنند و کمتر پیش ‌می‌آید که خرید کنند؛ مسئله بعدی این است که غرفه‌ها بسیار کوچک هستند و ما نمی‌توانیم همه کتاب‌ها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بدهیم، انتشارات نیاز دارد که کتابش را ببینند اما این امکان در این نمایشگاه فراهم نیست.

آقای نجفی مسئول غرفه انتشارات مدرسه برهان که متعلق به وزارت آموزش‌وپرورش است، گفت: ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین جهت برگزاری نمایشگاه، باید این نکته را یادآور شوم که نحوه چینش غرفه‌ها و انتشاراتی‌ها مناسب به نظر نمی‌رسد، تعدادی از غرفه‌ها طبقه همکف قرار دارند، تعدادی زیرزمین و تعدادی طبقه بالا و این مسئله باعث شده غرفه‌هایی که طبقه همکف نیستند کمتر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار بگیرند، در کل فضا مناسب برگزاری نمایشگاه نیست، تعدادی از غرفه‌ها روی بالکن ساختمان قرار گرفته و مسقف نیست، روزهای ابتدایی نمایشگاه سرمای هوا بسیار اذیت کننده بود که البته توانستند با استفاده از داربست و برزنت فضای نسبتا بهتری را ایجاد کنند.

وی افزود: تعدادی از ناشرین زمانی که به این محل آمدند، با دیدن اینجا و نحوه چینش غرفه‌ها از حضور در نمایشگاه منصرف شده و برگشتند، محل نمایشگاه بهتر است یک سالن باشد که همه غرفه‌ها یکجا و در دسترس مردم قرار بگیرد؛ تبلیغات مسئله مهمی است و باید بیشتر به آن اهمیت داد، زمان نمایشگاه طولانی نیست و تبلیغات باید به گونه‌ای باشد که خدایی نکرده احساس شود زحمات مسئولین ثمری نداشته است.

نجفی تصریح کرد: استقبال خیلی خوب نیست اما همین تعداد هم که می‌آیند، با قیمت کتاب‌ها مشکل دارند، قیمت کاغذ 3برابر شده و همین مسئله باعث افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

با توجه به آنچه که گفته شد، محل برگزاری نمایشگاه و تبلیغات بیشتر از هر مسئله دیگری باعث گلایه غرفه‌داران شده است، البته مسئولین اداره ارشاد از انتخاب این محل برای برگزاری نمایشگاه اهداف دیگری مانند استفاده از دیگر ظرفیت‌های تالار شهر را دنبال می‌کردند که با اتمام نمایشگاه باید دید آیا مسئولین به خواسته خود رسیده‌اند یا نه.

لازم به ذکر است تلاش خبرنگار ما برای مصاحبه با برخی غرفه‌داران که ناشر تخصصی کتاب کودک و نوجوان و یا جزو ناشران بنام در ایران هستند، بی نتیجه ماند و دلیل اصلی آن مشکلات اساسی و بسیار زیاد موجود در نمایشگاه است، این ناشران ترجیح دادند سفره دل را باز نکنند چرا که معتقدند گفتن این مسائل هیچ فایده‌ای ندارد.

امید است مسئولین محترم استان با ارتباط‌گیری مستقیم با ناشران و شنیدن گلایه‌ها و مشکلات آنها، تلاش خود را جهت رفع این موانع و مشکلات به کار گیرند و در نمایشگاه‌های بعدی، شاهد وجود این مشکلات نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/79016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو