عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل محیط زیست:

طرح مطالعاتی سنجش از دور وضعیت هوای قم اجرا می شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: طرح مطالعاتی سنجش از دور وضعیت آلودگی هوای قم با استفاده از فناوری های ماهواره ای پس از تصویب در کارگروه های تخصصی به مرحله اجرا درخواهد آمد.
سید رضا موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت 29 دی ماه، روز هوای پاک، افزود: با اجرای این طرح مطالعاتی، زمینه های پایه ای آلودگی هوای قم مشخص می شود و مسئولان استان با درصد دقت بالایی می توانند برای رفع آن اقدام کنند.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین راهبردهای اداره کل حفاظت محیط زیست قم، پایش مستمر وضعیت هوای استان و ارائه راهکارهای لازم برای رفع آلودگی های شیمیایی و گرد و خاک موجود در آن است که در این زمینه از تمام ظرفیت های موجود به ویژه رسانه ها و تشکل های مردم نهاد برای آگاهی بخشی عمومی به شهروندان استفاده می شود.
وی ادامه داد: در همین رابطه همایش بزرگداشت روز هوای پاک در قم روز شنبه بیست و نهم دی ماه با حضور استاندار در سالن همایش های شهرداری قم برگزار خواهد شد.
موسوی همچنین در خصوص اهمیت کیفیت سوخت خودروها در بهبود شاخص های پاکی هوا، گفت: به منظور کاهش آلودگی های شیمیایی در هوای قم، تمام جایگاه های سوخت رسان استان تا پایان سال به بنزین با کیفیت یورو چهار مجهز می شوند.
وی بیان کرد: استفاده از دستگاه های سنجش آلودگی هوا که به صورت آنلاین وضعیت هوای قم را رصد می کنند نیز در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های این اداره کل از ابتدای سال جاری تاکنون افزود: در این مدت از میان 659 درخواست تاسیس و بهره برداری واحد صنعتی با 17 درخواست مخالفت و برای بقیه واحد ها با لحاظ شرایط زیست محیطی مجوزهای لازم صادر شد.
موسوی ادامه داد: همچنین یکهزار سرکشی از واحدهای صنعتی استان به عمل آمد و از 204 واحد نیز نمونه برداری برای بررسی سطح آلاینده های صنعتی انجام گردید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: براساس قانون مسئولیت تشخیص صنایع آلاینده را برعهده داریم که با استفاده از شیوه نامه ای مشخص واحدهای صنعتی استان را بررسی و واحدهای آلاینده را به مراجع قانونی معرفی می کنیم.
وی بیان کرد: همچنین در این مدت به 172 تخلف در حوزه محیط زیست جانوری رسیدگی شد و 48 متخلف شناسایی و به مراجع قانونی تحویل داده شدند.
وی ادامه داد: آزادسازی سه هزار و 637 جانور از نوع عقرب و سایر جانوارن شکاری و وحشی در زیستگاه های اصلی از دیگر فعالیت های این اداره کل در این مدت بود.
موسوی گفت: در همین رابطه 9 قبضه سلاح از شکارچیان کشف و ضبط و از تخریب یک و نیم هکتار از اراضی تحت کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست استان، جلوگیری شد.
وی ادامه داد: در زمینه حقوقی نیز برای 49 واحد صنعتی استان پرونده تشکیل شد که 14 مورد آن در حال رسیدگی می باشد و بقیه مختومه شده است.
وی همچنین در خصوص موضوع مشاهده شماری از حیوانات وحشی به بخش هایی از شهر قم گفت: موضوع ورود حیوانات وحشی به زیستگاه انسانی مطلب تازه ای نیست اما اداره کل محیط زیست به دلیل حساسیت موجوع آن را به دقت دنبال می کند و یگان حفاظت این اداره کل آمادگی دارد تا به صورت شبانه روزی به گزارش های مردمی در این زمینه رسیدگی نماید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: مشاهده دو گرگ در محدوده شهرک مهدیه قم مورد توجه این نهاد بوده و گشت حفاظت محیط زیست در منطقه حاضر و بررسی های لازم را انجام داده است.
وی با اشاره به این که حضور حیوانات در مناطق شهری بیشتر به منظور تغذیه صورت می گیرد، افزود: شهروندان در صورت مشاهده این جانواران باید از هرگونه اقدامی که موجب تحریک آنان می شود پرهیز و مورد مشاهده شده را به اداره کل حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا ماموران این نهاد با استفاده از سلاح های بیهوشی و سایر امکانات خود، جانور مشاهده شده را از منطقه دور کنند.
وی همچنین پیرامون موضوع ورود باطری های فرسوده به استان قم برای بازیافت سرب نیز گفت: در طول سال های اخیر برای ساماندهی این واحدها و تجهیز آنان به امکانات سنجش و کنترل آلودگی اقدامات گسترده ای انجام شده است.
موسوی افزود: باید نسبت به وضعیت این واحدها حساس باشیم اما نیازی به ایجاد نگرانی نیست، چرا که اکنون 10 واحد بازیافت سرب در قم تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هستند و وضعیت فنی این واحدها به صورت مستمر رصد می شود.
وی در پایان جلسه با اشاره به این که هیچ گونه تقابلی میان اقتصاد و محیط زیست وجود ندارد گفت: برداشت ما این است که اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیم با رعایت مولفه های محیط زیستی دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: شکوفایی ظرفیت اقتصادی استان در حوزه گردشگری محقق می شود و افزایش واحدهای صنعتی در قم به خصوص واحدهای پر آب بر با محیط زیست به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
7405/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/78901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

روند دمای هوای قم تا اواسط هفته آینده افزایشی است

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403

تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم

واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 6 اردیبهشت

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

13 خیابان بن‌بست قم بازگشایی شد

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تو که با عاشقان درد آشنایی

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند

71 هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است

آیت‌الله رئیسی دقایقی قبل به تهران بازگشت

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات