آخرين مطالب

بررسی روش اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمینه تحلیل موضوع علمي

بررسی روش اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمینه تحلیل موضوع

  بزرگنمايي:

عصر قم -
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی با ذهنی منفتح، منضبط، علمی و فقاهتی، موضوع شناسی را به انجام رسانده است، گفت: استخراج و ارائه "روش تحلیل موضوع" از موضوع شناسی آیت الله شاهرودی در فقه مسائل مستحدثه، فرصتی کم نظیر برای حوزه‌های علمیه است.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله احمد مبلغی در نشست تخصصی "تحلیل های روشی در فقه آیت الله شاهرودی" در جامعه آل البیت قم با اشاره به این که باید ببینیم فقهائی که به مسائل مستحدثه پرداخته اند در تحلیل موضوع از چه روشی بهره می گیرند؟، گفت: مرحوم آیت الله شاهرودی روشی خاص و مهم برای تحلیل موضوعات جدید داشت.
وی افزود: روش مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، دارای خطوط و عناصری است که می تواند در زمینه مسائل جدید مورد استفاده جدی قرار بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مقصود از "تحلیل موضوع شناختی"، تلاش برای شناخت ماهیت موضوعات جدید از طریق انجام "عملیات تحلیلی روشمند" است.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: اهمیت روشمند بودن تحلیل موضوعی تا آنجاست که فقدان روش در آن، باعث می‌شود، فقیه نتواند نسبت به ماهیت موضوعات جدید، شناختِ درست پیدا کند و حتی اگر شناخت هم پیدا کند شناختی ناقص بوده و قابل اعتماد نیست.
مراحل چهارگانه آیت الله شاهرودی در تحلیل موضوع
این استاد حوزه با اشاره به اینکه روش آیت الله شاهرودی در تحلیل موضوع، دارای چهار مرحله برجسته و اساسی است، گفت: عملیات سنخ شناسی روابط حاکم بر موضوعات جدید و شناخت این روابط، عملیات رجوع به وجدان ارتکازی معاصر، عملیات تخریجات فقهی یا صورت سازی فقهی در خصوص نسبت موضوع جدید با موضوعات رایج فقهی کلاسیک و عملیات اِعمال قواعد خاص جهت پذیرش یکی از صور تخریجی، مراحل چهارگانه تحلیل موضوع در روش فقهی آیت الله شاهرودی را تشکیل می‌دهند.
وی بیان کرد: آیت الله شاهرودی چنین نبود که در موضوع شناسی به یکی، دو جمله تحت این عنوان بپردازد و با این تصور که موضوع شناسی صورت گرفته، پرونده موضوع شناسی را ببندد.
آیت الله مبلغی خاطر نشان کرد: این فقیه راحل در موضوع شناسی، روشی را دنبال می‌کرد که می توان از آن به "روش چهار مرحله ای در موضوع شناسی" تعبیر کرد. 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: چنانچه در روش آیت الله شاهرودی در پرداختن به موضوع دقت کنیم، به عالَمی از رفت و برگشت علمی برمی‌خوریم که نشان می دهد او با ذهنی منفتح و در عین حال منضبط و علمی و فقاهتی موضوع شناسی را به انجام می‌رسانده است.
ضرورت گشودن فصلی تحت عنوان موضوع شناسی و مراحل آن
آیت الله مبلغی گفت: دنیای "موضوع شناسی در فقه مسائل مستحدثه" حاوی ابعاد و نکات بسیار جدی تر و گسترده تری است، بر همین اساس، لازم است حوزه‌های علمیه فصلی جدی تحت عنوان "موضوع شناسی و مراحل آن" به صورت فنی و علمی بگشاید.
وی افزود: چنانچه چهار مرحله موضوع شناسی در روش آیت الله شاهرودی را بتوانیم تعریف و عرضه کنیم، و بر آن در حوزه تفاهم صورت بگیرد، به یقین در ساحت موضوع شناسی در فقه مسائل مستحدثه، توانسته ایم، چارچوبی شفاف، مفید، موفق و موثر را ارائه کنیم که ارائه این الگوی علمی خدمتی بزرگ به فقه مسائل مستحدثه است.
آیت الله مبلغی همچنین در این نشست به توضیح و تبیین هر یک از مراحل چهارگانه همراه با ذکر مستنداتی از کتب فقهی مرحوم آیت الله شاهرودی پرداخت.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در فرهنگ سازی اهدای خون

تولید 59 عنوان کتاب بریل در 5 هزار و 130 نسخه در قم

فعالیت 800 شعبه قرآنی با 200 هزار متربی در سراسر کشور

کتاب «فوت و فن فلسفه» منتشر شد

شرکت 229 طلبه از 50 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی قم افتتاح شد

شرکت 2هزار و 730نفر در آزمون استخدامی دستگاه‌های ‌اجرایی قم

ششمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در قم برگزار شد

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی اسفند 1397 در قم

پایان کار مناظرات دانشجویی استان قم و راهیابی سه تیم به مرحله منطقه‌ای

چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی افتتاح شد

مهارت‌آموزی در توانمندسازی فارغ‌التحصلان امر ضروری است

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون دکتری مدرسی معارف اسلامی

نشست حقوق شهروندی ازمنظر ادیان ابراهیمی در قم برگزار شد

جهاد دانشگاهی اهدای خون و پلاسما را فرهنگ‌سازی کند

دانشگاه ادیان و مذاهب، بستر مناسب برای گفتگو ادیان و جوامع

با ریل گذاری دقیق، تامین سرمایه در گردش شرکت های دانش بنیاد در اولویت قرار می گیرد

ارتباط بخش های صنعتی با مراکز دانشگاهی نزدیک تر شود

40 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد

صندوق نوآوری نقش مهمی در دانش بنیان کردن اقتصاد دارد

آیت الله مکارم شیرازی: پژوهشگران نوآور باشند

لزوم توجه به ارتباط حوزه صنعت با علم و دانش

لزوم پرهیز از ریاکاری در نگارش آثار

نقش موثر حوزه علمیه در ارتباط صنعت با علم و دانش

شرایط اقلیمی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آفت منابع آبی استان است

برگزاری نشست بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت

نشست بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت در قم برگزار می شود

کارگاه آموزشی "دختران و پسران دو دنیای متفاوت" برگزار شد

دومین روز از مناظرات دانشجویی هم برگزار شد

کارگاه سازگاری در روابط با دیگران برگزار شد

بررسی شرایط آبی کشور و استان در مناظرات دانشجویی استان قم

8 هزار حامی آب در مدارس استان فعال می‌شوند

هشتمین دوره‌ی مناظرات دانشجویی در قم آغاز شد

ارائه تسهیلات ویژه برای ایجاد سیستم بازچرخانی آب در ساختمان‌ها

چهار پژوهش سرای دانش آموزی در قم فعال است

ارتباط میان دین و سلامت معنوی بای به درستی تعریف شود

سند دانشگاه اسلامی از اسناد مظلوم است

ارسال 200 مقاله به دبیرخانه ششمین همایش ملی سلامت معنوی

تدوین کتاب‌های سلامت معنوی در فرهنگستان علوم پزشکی

مشارکت جهاددانشگاهی قم در فرهنگ‎سازی مصرف بهینه منابع آبی

ایران در برخی شاخص‌های جهانی در تولید علم دارای رتبه زیر 10 است

نظر آیت الله سبحانی درباره کتاب "الفائق"

کارگاه "آنچه در دوران نامزدی و شناخت باید بدانیم" برگزار شد

جمعیت سالمندان قم 2 برابر می شود

گردهمایی فعالان گردشگری معنوی در استان قم

حضور 11هزار شرکت‌کننده در جشنواره قرآن و حدیث المصطفی

ضرورت تاسیس علم "نشانه های قرآن"

انقلاب اسلامی قم را به کانون فعالیت های علمی تبدیل کرد

آغاز پویش مطالعاتی کتاب های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

علوم روز و پزشکی با باورهای دینی جدایی ندارد