آخرين مطالب

بررسی روش اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمینه تحلیل موضوع علمي

بررسی روش اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمینه تحلیل موضوع

  بزرگنمايي:

عصر قم -
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی با ذهنی منفتح، منضبط، علمی و فقاهتی، موضوع شناسی را به انجام رسانده است، گفت: استخراج و ارائه "روش تحلیل موضوع" از موضوع شناسی آیت الله شاهرودی در فقه مسائل مستحدثه، فرصتی کم نظیر برای حوزه‌های علمیه است.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله احمد مبلغی در نشست تخصصی "تحلیل های روشی در فقه آیت الله شاهرودی" در جامعه آل البیت قم با اشاره به این که باید ببینیم فقهائی که به مسائل مستحدثه پرداخته اند در تحلیل موضوع از چه روشی بهره می گیرند؟، گفت: مرحوم آیت الله شاهرودی روشی خاص و مهم برای تحلیل موضوعات جدید داشت.
وی افزود: روش مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، دارای خطوط و عناصری است که می تواند در زمینه مسائل جدید مورد استفاده جدی قرار بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مقصود از "تحلیل موضوع شناختی"، تلاش برای شناخت ماهیت موضوعات جدید از طریق انجام "عملیات تحلیلی روشمند" است.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: اهمیت روشمند بودن تحلیل موضوعی تا آنجاست که فقدان روش در آن، باعث می‌شود، فقیه نتواند نسبت به ماهیت موضوعات جدید، شناختِ درست پیدا کند و حتی اگر شناخت هم پیدا کند شناختی ناقص بوده و قابل اعتماد نیست.
مراحل چهارگانه آیت الله شاهرودی در تحلیل موضوع
این استاد حوزه با اشاره به اینکه روش آیت الله شاهرودی در تحلیل موضوع، دارای چهار مرحله برجسته و اساسی است، گفت: عملیات سنخ شناسی روابط حاکم بر موضوعات جدید و شناخت این روابط، عملیات رجوع به وجدان ارتکازی معاصر، عملیات تخریجات فقهی یا صورت سازی فقهی در خصوص نسبت موضوع جدید با موضوعات رایج فقهی کلاسیک و عملیات اِعمال قواعد خاص جهت پذیرش یکی از صور تخریجی، مراحل چهارگانه تحلیل موضوع در روش فقهی آیت الله شاهرودی را تشکیل می‌دهند.
وی بیان کرد: آیت الله شاهرودی چنین نبود که در موضوع شناسی به یکی، دو جمله تحت این عنوان بپردازد و با این تصور که موضوع شناسی صورت گرفته، پرونده موضوع شناسی را ببندد.
آیت الله مبلغی خاطر نشان کرد: این فقیه راحل در موضوع شناسی، روشی را دنبال می‌کرد که می توان از آن به "روش چهار مرحله ای در موضوع شناسی" تعبیر کرد. 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: چنانچه در روش آیت الله شاهرودی در پرداختن به موضوع دقت کنیم، به عالَمی از رفت و برگشت علمی برمی‌خوریم که نشان می دهد او با ذهنی منفتح و در عین حال منضبط و علمی و فقاهتی موضوع شناسی را به انجام می‌رسانده است.
ضرورت گشودن فصلی تحت عنوان موضوع شناسی و مراحل آن
آیت الله مبلغی گفت: دنیای "موضوع شناسی در فقه مسائل مستحدثه" حاوی ابعاد و نکات بسیار جدی تر و گسترده تری است، بر همین اساس، لازم است حوزه‌های علمیه فصلی جدی تحت عنوان "موضوع شناسی و مراحل آن" به صورت فنی و علمی بگشاید.
وی افزود: چنانچه چهار مرحله موضوع شناسی در روش آیت الله شاهرودی را بتوانیم تعریف و عرضه کنیم، و بر آن در حوزه تفاهم صورت بگیرد، به یقین در ساحت موضوع شناسی در فقه مسائل مستحدثه، توانسته ایم، چارچوبی شفاف، مفید، موفق و موثر را ارائه کنیم که ارائه این الگوی علمی خدمتی بزرگ به فقه مسائل مستحدثه است.
آیت الله مبلغی همچنین در این نشست به توضیح و تبیین هر یک از مراحل چهارگانه همراه با ذکر مستنداتی از کتب فقهی مرحوم آیت الله شاهرودی پرداخت.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دانشگاه قم پتانسیل حضور در بین دانشگاه‌های بین المللی را دارد

ارتقا مهارت‌های اجتماعی دانشجویان یکی از رسالت‌های دانشگاه است

303 هزار قمی در غربالگری فشار خون شرکت می کنند/یک نفر از هر 5 نفر فشار خون دارد

33.6 درصد دانش آموزان قم در هنرستان تحصیل می کنند

نشست تخصصی «زیست کودکان در آپارتمان» در قم برگزار شد

صدور کیفر خواست پرونده خطای پزشکی در کلینیک تابان قم

قرآن به وسیله هنر و ابزار فرهنگی به جامعه معرفی شود

شرکت های دانش بنیان برای تولید نیازهای کشور آماده اند

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

اشتغالزایی مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) فردا در قم معارفه می‌شود

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

توانایی بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال 20 برابر دولت است

شرکت‌های دانش بنیان تکیه‌گاه امنی برای رسیدن به رونق تولید

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

بررسی ظرفیت‌های تعامل جهاد دانشگاهی با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

استفاده از فناوری نوین باعث تعمیق در یادگیری دانش آموزان می شود

اجازه ورود پول مجازی به کشور را نمی دهیم

صنعت توریسم و صنایع دستی رشته های اشتغالزا در قم است

برگزاری پویش #لبخند_من_برای_تو در پردیس فارابی

مشاوره و روانشناسی موجب می شود افراد مسیر زندگی خود را پیدا کنند

معاون استاندار: مجمع مشورتی توسعه قم تشکیل می‌شود

70 شرکت دانش‌بنیان درقم فعالیت می‌کند

نسخه شادی در زندگی پیچیده شد

70 شرکت دانش بنیان در قم فعال است

شرایط پذیرش دانشجو در دانشکده دین و رسانه اعلام شد

بررسی فرش‌های دوره صفوی با همکاری کارشناس موزه پرگامون برلین

دفتر ارتباط استانداری قم با دانشگاه ها فعالیت خود را آغازکرد

انتشار کتاب "شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی، اجرای قصاص"

زیرساخت‎های کاوش‎گری علمی در سنین کودکی شکل می‌گیرد

نباید نظام تعلیم و تربیت از مسیر حرکت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خارج شود

کنکور، مانع ایجاد تحول در مدارس است

دانشگاه علمی کاربردی درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ایجاد شود

دیدار دانشجویان پردیس فارابی با خانواده شهید عشریه

پیام تسلیت گروه فلسفه پردیس فارابی در پی درگذشت دکتر جهانگیری

کارگاه "مدیریت شکست عاطفی" برگزار شد

تصور پر شدن سفره‎های آب زیرزمینی، ساده‌انگارانه است

ستاد دانشگاهیان قم برای کمک به سیلزدگان تشکیل شد

آیین نکوداشت پرفسور لگنهاوزن در قم برگزار شد

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

عشق در ازدواج، کارگاه آموزشی برای دانشجوبان

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

لزوم بومی سازی علوم غربی در دانشگاه ها

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بررسی شد

مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم منصوب شد

دانشگاه قم دومین دانشگاه پیشتاز در سرعت رشد علمی و رفاهی کشور

همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

برگزاری همایش ملی "نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش" در قم

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی