آخرين مطالب

جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق‌های کسالت‌آور علمي

جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق‌های کسالت‌آور

  بزرگنمايي:

عصرقم- مریم سادات پناهنده در خصوص طرح حذف مشق شب عنوان کرد: من جزء پایه گذاران این برنامه بوده‌ام و کاملا در جریان جزئیات این طرح هستم، مشق شب حذف نشده بلکه این طرح یک برنامه جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق‌های تکراری و کسالت آور است.
وی افزود: اصلا تکلیفی که دانش‌آموز به عنوان مکمل آموزشی در منزل انجام می‌دهد حذف نمی‌شود و آنچه که طی چند ماه اخیر در رسانه‌های مختلف تحت عنوان حذف مشق شب بیان می‌شود، درست نیست.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم در رابطه با هدف اجرای این طرح اظهار کرد: بعد از بررسی‌های انجام شده و با توجه به تغییر رویکرد آموزشی و محتوای کتب که از ابتدای سال 1390 شاهد آن بوده‌ایم، محتوا مبنی بر انجام فعالیت توسط دانش‌آموز و محور قرار گرفتن دانش‌آموز با راهنمایی و هدایت آموزگار تنظیم شد، در مدرسه این برنامه با افزودن مکمل‌های فرضی و تغییر شیوه‌های یاددهی و یادگیری توسط معلمان به مرور در حال انجام بوده و هست.

تکلیف منزل؛ سنت نوشتاری تکراری
وی ادامه داد: تکالیف منزل همچنان با توجه به رویکرد سابق به دانش‌آموز داده می‌شد و این به سنتی نوشتاری و تکراری تبدیل شده بود؛ تکلیفی ارزشمند است که پلی بین آموخته دانش‌آموز و تثبیت آن با زندگی حال حاضر و آینده وی ایجاد کند و به همین دلیل بحث مهارت آموزی مطرح شد و این برنامه اجرا شد، البته هنوز جای کار دارد و نیاز به آموزش معلمان، بررسی بیشتر طرح و توجیه اولیا و دانش‌آموزان احساس می‌شود.

پناهنده خاطرنشان کرد: این برنامه در کلاس‌هایی به صورت دقیق و فنی قابل اجرا است که تعداد دانش‌‌آموزان حداکثر 26 نفر باشد، با توجه به تراکم جمعیت در مدارس، این برنامه به صورت گزینشی در برخی کلاس‌ها در حال اجرا است، باید توجه داشت که این طرح مخصوص پایه‌های اول تا سوم ابتدایی بوده و به همین دلیل دایره انجام کار محدود است، البته این مسئله نافی انجام فعالیت‌های مهارتی توسط معلمان و پیگیری توسط اولیا در منزل نیست.

تکالیف مهارت‌محور می‌شود
وی در ادامه تاکید کرد: یک سری برنامه آموزشی برای مجریان این برنامه که با احتساب مدارس غیردولتی به بیش از 100 کلاس درسی در سطح استان می‌رسد، تدارک دیده شده و کارگاه‌های آن به صورت مسیری در حال برگزاری است و تعدادی کلاس تخصصی هم در حال حاضر و تعدادی در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، علاوه بر این‌ها بروشورهای آموزشی در اختیار معلمان قرار گرفته و در جلسات اولیا و مربیان، معلمان آموزش دیده شرکت کرده و به اولیا توضیحات لازم را ارائه داده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش قم بیان کرد: با توجه به اینکه هر تغییری مقاومتی در پی دارد و برنامه مشق شب سال‌ها در دستور محورهای آموزشی کشور وجود داشته و هنوز هم قرار دارد، قطعا اذهان آماده پذیرش این مسئله نیستند وما تمام تلاش خود را برای این مسئله به کار می‌گیریم.

وی در پایان گفت: تاکید می‌شود که حذف مشق شب را در برنامه نداریم بلکه تکالیف تکراری حذف و تکالیفی که بتواند به دانش‌آموز کمک کند تا آنچه را که می‌آموزد در زندگی واقعی استفاده کند، جایگزین مشق شب شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زمینه‌های تعامل جهاددانشگاهی قم با دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد

برگزاری همایش ملی "نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش" در قم

استفاده از ظرفیت استان قم، جهت تامین نیازهای مراکز قرآنی

بیانیه گام دوم انقلاب افق های روشنی پیش روی جوانان قرار داده است

خط تولید مرکز ملی فناوری خلاء ایران در قم افتتاح شد

شرکت 52 نفر از کشورهای اسلامی، در مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب

اضافه شدن بُعد معرفتی، به رشته های مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب

برگزاری سمینار "منتدی‌السلامة" در دانشگاه قم

برگزاری سمینار "منتدی‌السلامه" در دانشگاه قم

ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی در فرهنگ سازی اهدای خون

تولید 59 عنوان کتاب بریل در 5 هزار و 130 نسخه در قم

فعالیت 800 شعبه قرآنی با 200 هزار متربی در سراسر کشور

کتاب «فوت و فن فلسفه» منتشر شد

شرکت 229 طلبه از 50 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

مرکز تخصصی آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی قم افتتاح شد

شرکت 2هزار و 730نفر در آزمون استخدامی دستگاه‌های ‌اجرایی قم

ششمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در قم برگزار شد

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی اسفند 1397 در قم

پایان کار مناظرات دانشجویی استان قم و راهیابی سه تیم به مرحله منطقه‌ای

چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی افتتاح شد

مهارت‌آموزی در توانمندسازی فارغ‌التحصلان امر ضروری است

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون دکتری مدرسی معارف اسلامی

نشست حقوق شهروندی ازمنظر ادیان ابراهیمی در قم برگزار شد

جهاد دانشگاهی اهدای خون و پلاسما را فرهنگ‌سازی کند

دانشگاه ادیان و مذاهب، بستر مناسب برای گفتگو ادیان و جوامع

با ریل گذاری دقیق، تامین سرمایه در گردش شرکت های دانش بنیاد در اولویت قرار می گیرد

ارتباط بخش های صنعتی با مراکز دانشگاهی نزدیک تر شود

40 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد

صندوق نوآوری نقش مهمی در دانش بنیان کردن اقتصاد دارد

آیت الله مکارم شیرازی: پژوهشگران نوآور باشند

لزوم توجه به ارتباط حوزه صنعت با علم و دانش

لزوم پرهیز از ریاکاری در نگارش آثار

نقش موثر حوزه علمیه در ارتباط صنعت با علم و دانش

شرایط اقلیمی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آفت منابع آبی استان است

برگزاری نشست بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت

نشست بررسی فقهی حقوقی سند الگوی پایه پیشرفت در قم برگزار می شود

کارگاه آموزشی "دختران و پسران دو دنیای متفاوت" برگزار شد

دومین روز از مناظرات دانشجویی هم برگزار شد

کارگاه سازگاری در روابط با دیگران برگزار شد

بررسی شرایط آبی کشور و استان در مناظرات دانشجویی استان قم

8 هزار حامی آب در مدارس استان فعال می‌شوند

هشتمین دوره‌ی مناظرات دانشجویی در قم آغاز شد

ارائه تسهیلات ویژه برای ایجاد سیستم بازچرخانی آب در ساختمان‌ها

چهار پژوهش سرای دانش آموزی در قم فعال است

ارتباط میان دین و سلامت معنوی بای به درستی تعریف شود

سند دانشگاه اسلامی از اسناد مظلوم است

ارسال 200 مقاله به دبیرخانه ششمین همایش ملی سلامت معنوی

تدوین کتاب‌های سلامت معنوی در فرهنگستان علوم پزشکی

مشارکت جهاددانشگاهی قم در فرهنگ‎سازی مصرف بهینه منابع آبی

ایران در برخی شاخص‌های جهانی در تولید علم دارای رتبه زیر 10 است