عصر قم

آخرين مطالب

قم در هفته ای که گذشت،

از پرداخت تسهیلات ازدواج درقم تا افزایش اعتبارات برای کاهش آسیبهای اجتماعی مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- روان بودن پرداخت تسهیلات ازدواج درقم ، دوبرابر شدن اعتبار برای کاهش آسیب های اجتماعی ، سرویس ایاب و ذهاب مشکل جدی ورزشکاران نابینای استان و تاکید سرپرست استانداری مبنی بر تکمیل طرح مونوریل از جمله رویدادها و اخبار هفته گذشته قم می باشد.
  توجه اداره کل ورزش و جوانان به طرح سنجش ناهنجاریهای جسمانی زنان و دختران روستایی قم ، احیای 15 رشته صنایع دستی در معرض انقراض، بهره برداری از موزه دفاع مقدس درسالجاری و جایزه مرحوم آیت الله مشکینی در جشنواره عمار از دیگر اخبار قم در هفته اول دی ماه است.
**مدیرکل ورزش و جوانان قم هفته گذشته از طرح سنجش ناهنجاریهای جسمانی دختران روستایی خبر داد و گفت:امیدواریم تا پایان سال بیش از 5 هزار تن ازدختران روستایی استان مورد سنجش ناهنجاری های جسمانی قرار بگیرند. حسن عابدی در جلسه شورای ورزش همگانی قم افزود: یکی از مهمترین آسیب ها در زنان و دختران روستایی، آسیب های ستون فقرات است که در این راستا یک هزار و 100 دختر روستایی دراستان تاکنون مورد سنجش قرار گرفته اند.
** مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز دراین جلسه خبر خوبی برای جوانان داشت و گفت: روند پرداخت تسهیلات ازدواج روان بوده و تاکنون حدود 10 هزارتن در استان از این تسهیلات استفاده کرده اند.
مجید آوری فر افزود: در سال جاری 79 درصد از افراد ثبت نامی در سامانه، از تسهیلات ازدواج برخوردار شده اند و زوج های جوان از تاریخ عقد به مدت دو سال برای گرفتن این تسهیلات زمان دارند. وی پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل را وابسته به منابع قرض الحسنه آنها دانست و گفت: بانک های استان قم به ویژه بانک ملی، بین 60 تا 100 درصد افراد ثبت نامی را تسهیلات ازدواج پرداخت کرده اند و هرکس در این زمینه مشکلی داشته باشد، می تواند شکایت خود را به این دفتر ارائه دهد.
** سرپرست استانداری قم نیز دراین جلسه از دو برابر شدن اعتبار 900 میلیون تومانی استان قم برای کاهش آسیب های اجتماعی خبر داد و گفت: باید از این اعتبارات اختصاص یافته در جهت کاهش آمار طلاق و حل معضلات دیگری از جمله کودکان کار به خوبی استفاده کنیم. سید محمدرضا هاشمی افزود: جامعه جوان قم نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و این فرصت ارزشمندی است که باید در عرصه های مختلف به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. وی بر ضرورت استفاده از فضاهای دولتی بلااستفاده در بخش ها و روستاهای قم به عنوان اماکن فرهنگی و ورزشی تأکید کرد و گفت: دولت همواره اهمیت بسیاری برای تشکل های مردم نهاد قائل بوده و اعتباراتی را برای اشتغالزایی برای سمن ها و همچنین ایجاد «خانه جوان» در کشور اختصاص داده است.
** در همین حال مدیرکل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز هفته گذشته از اجباری شدن مشاوره قبل از طلاق دراین استان خبر داد وگفت: زوجینی که متقاضی طلاق هستند باید قبل از ارائه دادخواست جدایی به دستگاه قضایی، در جلسه های مشاوره شرکت کنند. سعید کاویانی درگفت و گو با ایرنا، افزود:با توجه به اینکه سیاست قضایی ابلاغ شده کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی می باشد، سعی شده است با ایجاد مراکز مشاوره ، حتی المقدور از تردد بی جهت زوجین در دادگاه خانواده جلوگیری شود.
کاویانی با بیان این که وظایف مشاوران حفظ شان و کرامت زوجین با محوریت اصلاح ذات البین است، گفت: ورود به مراجع قضایی حاشیه هایی دارد که برای جلوگیری از آن "سامانه تصمیم" تعریف شده است که براساس آن زوجینی که مشکل دارند بدون این که به دستگاه قضایی مراجعه نمایند، از مشاوره بهره مند می شوند.وی با بیان اینکه سامانه تصمیم با همکاری بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در نیمه آذرماه راه اندازی شد، بیان کرد: اگر زوجین اختلافی داشته باشند قبل از ورود به مراجع قضایی از درون منزل وارد این سامانه به آدرس http://www.zaman.behzisti.net/ می شوند، مسائل را مطرح می کنند و تیم غربالگری متشکل از اهل فن با توجه به قانون حمایت از خانواده مشکلات را بررسی می کنند و با زوج تماس می گیرند.
** تبیین مشکلات ورزشکاران نابینا از سوی رئیس هیات ورزشی نابینایان و کم بینایان قم، از رویدادهای مهم هفته گذشته این استان بود، سید صادق میره ئی دراین زمینه به ایرنا گفت: مهمترین مشکل ورزشکاران نابینای این استان تامین هزینه سنگین ایاب و ذهاب می باشد و این موضوع مانع از فعالیت ورزشکاران شده است. وی محدودیت های منابع مالی را موجب در تنگنا قرار گرفتن توسعه ورزش نابینایان دانست و افزود: تامین منابع مالی سرویس ایاب و ذهاب ورزشکاران، تامین البسه، پرداخت هزینه مربیان از جمله دغدغه های همیشگی این هیات ورزشی است.وی، هزینه ماهانه سرویس جا به جایی ورزشکاران نابینا و کم بینای استان را 50 میلیون ریال دانست و ادامه داد: این هیات ورزشی برای کمک به فعالیت ورزشی نابینایان و کم بینایان استان با چندین سرویس به صورت خرید خدمت قرار داد بسته تا ورزشکاران را جا به جا کنند که هزینه سنگین سرویس ایاب و ذهاب، افزایش تعداد ورزشکاران فعال در رشته های زیر مجموعه این ورزش را با محدودیت جدی مواجه کرده است.
** مطرح شدن پروژه منوریل از دیگر رویدادهای هفته گذشته قم بود، درحالیکه طی یک ماه گذشته شورای اسلامی شهر و شهرداری ، امکان پرداخت اعتبار برای این تکمیل این طرح را غیرممکن دانسته و پرونده آن را مختومه اعلام کرده بودند. سرپرست استانداری قم خواستار پیگیری جدی مسئولان استان برای تخصیص اعتبارات و تکمیل طرح مونوریل شهر قم شد. سید محمدرضا هاشمی در دومین جلسه بررسی وضعیت طرح مونوریل قم، با اشاره به مصوبه پیشین در رابطه با اجرای 4.7 کیلومتر از طرح مونوریل حدفاصل میدان شهید مطهری تا پارک سوار شمالی، اظهار کرد: مسئولان امر باید در اجرای این مصوبه مصمم باشند.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.
وی با بیان این که در بودجه سال 98 باید اعتبارات تکمیل طرح مونوریل در نظر گرفته شود، افزود: از ظرفیت رئیس و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی برای تحقق این اعتبارات باید استفاده شود.
** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم هفته گذشته با ترتیب دادن یک مصاحبه مطبوعاتی یکی از دغدغه های مهم این سازمان را تبیین کرد و گفت: 15 رشته صنایع دستی در معرض انقراض این استان طی 6 ماه گذشته، بازآفرینی و احیا شده است. حمید یزدانی اظهار کرد: صنایع دستی در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته به گونه ای که برخی رشته های صنایع دستی در معرض انقراض بود و احیای آنها در دستور کار قرار گرفت و بیش از 200 هنرآموز در رشته های مختلف آموزش هایی را فرا گرفتند.
وی با اشاره به این که سهم قم برای ایجاد و راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی، یک بازارچه بوده است گفت: با توجه به زائرپذیر بودن استان، در تلاش هستیم تا تعداد بازارچه های صنایع دستی به چهار بازارچه افزایش یابد که تاکنون طراحی یکی از این بازارچه ها تکمیل و به شورای اسلامی شهر برای بررسی ارسال شده است.
** سرپرست استانداری قم هفته گذشته خبری خوبی برای مردم این استان داشت و گفت: مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم همزمان با برگزاری جشن های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد. سیدمحمدرضا هاشمی در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان با بیان این که طرح مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مربوطه به کل نظام است، عنوان کرد: شهر قم خاستگاه انقلاب و آبروی نظام است.
هاشمی با تاکید بر این که ضرورت دارد تمامی دستگاه های استان جهت آماده سازی مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم بسیج شوند، خاطرنشان کرد: مشارکت در تکمیل زیرساخت ها و راه اندازی موزه که محلی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و رشادت رزمندگان اسلام است، به طور حتم از اجر معنوی والایی برخوردار خواهد بود.
**مسئول نهاد نماز جمعه قم نیز هفته گذشته در گفت وگویی اظهار داشت: جایزه ای به نام آیت الله مشکینی امام جمعه فقید قم و رئیس مجلس خبرگان رهبری در نهمین جشنواره عمار اختصاص یافت.
حجت الاسلام محمد باقر ولدان افزود: جایزه آیت الله مشکینی در دو محور نماز جمعه و جوانان و نماز جمعه قلب فرهنگی شهر از طرف این نهاد به بهترین آثاری که در کشور با این موضوعات ساخته شده باشند تعلق خواهد گرفت.به گفته وی جایزه ویژه درنظرگرفته شده برای نفرات اول تا سوم منتخب این جشنواره که از ابتدای دی ماه آغاز خواهد شد به ترتیب کمک سفر عتبات عالیات، سفر زیارتی مشهد مقدس و قم می باشد.نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» از نهم الی بیستم دی در تهران و دیگر نقاط کشور برگزار می‌شود اما به روال سال‌های گذشته، اکران‌های مردمی این جشنواره پیش از افتتاحیه رسمی آن، شروع شده است.
** پنجم دی ماه همزمان با سالروز زلزله بم، «روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» نامگذاری شده است.
دراین رابطه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم به ایرنا گفت:نمای رومی باتوجه به حجم سازه ای که بر ساختمان تحمیل می کند، ایمنی آن و ساکنان را هنگام زلزله به خطر می اندازد. امین مقومی افزود: شهروندان در ساخت ساختمان باید بیش از این که به تزیینات خانه بپردازند، نسبت به ایمنی آن توجه ویژه داشته باشند.وی اضافه کرد: مواردی از جمله اتصال دیوارها و اجزایی که سازه ای نیستند با ستون ها در ساختمان بسیار مهم است و عدم رعایت مسائل ایمنی می تواند آسیب زا باشد.وی با بیان این که نمای رومی در زلزله خطرساز است، گفت: البته با فرهنگ سازی صورت گرفته، اقبال عمومی به نمای رومی در این استان کاهش یافته است.مقومی افزود: زمانی که زلزله ای رخ می دهد، قرار نیست ساختمان آسیب نبیند، بلکه تمام تلاش ما برای افزایش تاب آوری آن است که این مساله با آگاهی مردم از اقدامات صحیح قابل تحقق می باشد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/76706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو