عصر قم

آخرين مطالب

مروری بر آئین‌ها و میراث معنوی قم فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - یک کارشناس باستان‌شناسی با بیان اینکه بسیاری از آئین های سنتی و رسوم ایرانی در آثار سفرنویسان غربی ثبت شده که نشان دهنده قدمت و اهمیت آن است، گفت: باید به مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی گوشزد کرد تا برخی از آئین ها و بازی ها و غذاهای سنتی را به ثبت برسانند و برای ثبت آن تلاش شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حسن قره‌ گزلو شب گذشته(سه شنبه) در جلسه قم پژوهی با موضوع بررسی ثبت آیین‌ها و رسم‌های سنتی قم در فهرست آثار ملی ایران عنوان کرد: برای جلوگیری از آسیب و گزند روزگار باید آئین ها و رسوم سنتی ثبت شود. ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی و آثار معنوی و رسوم مانع از فراموشی و کمرنگ شدن آن می شود.
وی تصریح کرد:خوراک و پوشاک، آداب و رسوم، بازی و اشعار از جمله آثار معنوی است که با پیگیری و ارائه مستندات ثبت می شود. میراث های ملموس و ناملموس و معنوی داریم که در طول تاریخ بوده و بر جای مانده است آئین ها نیز جزء میراث ناملموس است که تعدادی در قم به ثبت رسیده و برخی در حال ثبت است.
وی اظهار کرد: در سال 1946 سازمان فرهنگی، آموزشی و تربیتی ملل مختلف تحت عنوان یونسکو شکل گرفت و در آن زمان ایران یکی از امضاء کنندگان اساس نامه آن بود که طبق آن آثار مختلف از ابنیه تاریخی ایران در یونسکو به ثبت رسید.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: یونسکو به کشورهای تحت پوشش خدماتی در صیانت از آثار تاریخی و باستانی ارائه می دهد؛ میدان نقش جهان که در خطر تخریب از نظر منظر بود با اخطار و تذکر یونسکو به میراث فرهنگی ایران به عنوان یکی از اعضا از نظر تاریخی مصون ماند حتی یونسکو بودجه ای را برای مرمت چغازنبیل تخصیص داده بود.
قره‌ گزلو افزود: ثبت اثر موجب صیانت و حفظ و نگهداری از آن می شود در گذشته ثبت آثار بیشتر به سمت مادی بود اما از سال 88 کشورهای دیگر و ایران طبق مصوبات یونسکو به ثبت میراث معنوی پرداختند.
وی اظهار کرد: ثبت بنای تاریخی در هر شهر و کشوری دو سال زمان می برد و از زمان ثبت مورد حمایت یونسکو قرار می گیرد.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: از سال 88 اولین آثار که از قم ثبت می شود قالی و خرمهره است، قم با توجه به فرهنگ چند هزار ساله و اقوامی که زندگی می کردند دارای فرهنگ غنی متشکل از اقوام مختلف با تنوع زیاد است.
وی بیان کرد: در ثبت آئین ها فرآیند شکل گیری و ماهیت آن ثبت می شود بسیاری از بازی ها و آداب و رسوم از بین رفته است و برخی که به سنت تبدیل شده بودند باقی مانده است که باید برای جلوگیری از فراموشی آئین ها و سنت ها آن را ثبت کرد.
قره‌ گزلو تصریح کرد: در رابطه با صنایع دستی مهارت آن صنایع به ثبت می رسد از سال 88 به بعد آثار زیادی در قم به ثبت رسید که خنجرسازی و شمشیر سازی قم یکی از این آثار معنوی به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: از قم هنوز اثر ثبت جهانی نداریم هر چند قالی قم سرآمد قالی های جهان است اما چون دفاع کردن از چنین قدمتی روند دشواری دارد و مدارک و مستنداتی از دیگر استان ها وجود دارد هنوز قالی قم را به ثبت نرسانده ایم.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: خراطی و سنگ تراشی و تعزیه روی تخت روان قم نیز به ثبت رسیده است در این تعزیه هر تکه تعزیه را روی وسیله ای سیار مانند گاری انجام می دهند.
وی ادامه داد: همچنین نخل گردانی روستای دولت آباد و قبادبزن نیز به ثبت ملی رسیده است که در نحوه اجرای آئین ویژگی هایی وجود داشته است البته اصطلاح درست آن نقل گردانی است.
قره‌ گزلو گفت: پامنبری روستای قاهان یکی از رسوم و آئین های بی نظیر است که اشعاری موروثی در این آئین منتقل شده و به تازگی به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به دیگر آثار معنوی ثبت شده افزود: زیارت حضرت معصومه (س) و ویژگی های منحصر به فرد آن نیز ثبت شده است. و فرآیند تولید سوهان قم و قدمتی که دارد نیز در فهرست ثبت آثار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: به تازگی آبگوشت قنبید قم نیز ثبت شد البته در قم پلوقنبید هم داشته ایم که در خاطرات میرزا مهدی خان آمده است که در منزل استاد حسن بنا به خوردن پلوقنبید دعوت می شود و بعدها برای ساخت مدرسه سپهسالار از این معمار برجسته دعوت می کند.
قره‌ گزلو اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته در ایران سیب زمینی وجود نداشته است قمی ها با قنبید غذاهای زیادی را طبخ می کردند که نشان دهنده استفاده هوشمندانه از منابع طبیعی در قم بوده است به ویژه اینکه قنبید خواص درمانی به ویژه در سنگ کلیه دارد.
وی گفت: سیب زمینی را سرجان ملکم به ایران می آورد و در روستای پشند از توابع البرز برای اولین بار کاشته می شود به سیب زمین آلو ملکم گفته می شد و بعدها سیب زمینی نام گرفت.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: یکی از غذاهای سنتی قم به عنوان سنگک معروف است که به ثبت رسیده است این غذا قدمتی تاریخی دارد و فقط شامل نان سنگک نیست.
وی تصریح کرد: قم در هنر تهذیب پیشگام و سرآمد است و بیش از 20 سال است که این هنر در نمایشگاههای جهانی عرضه می شود تهذیب به هنری مقدس شهرت دارد و یک هنر صفحه آرائی به شمار می رفته است.
قره‌ گزلو بیان کرد: مجلد سازی قم و مرواری بافی و معرق چوب و گره چینی نیز در قم ثبت شده است که نشان دهنده قدمت این هنرها در قم است.
وی خاطرنشان کرد:در قم معماران بزرگ و برجسته ای داشته ایم بر این اساس وجوه پیدا و پنهان معماری نیز جایگاه ثبت دارد تنها تکنیک خاص معماری در کشور که به ثبت رسیده طاق قمی پوش است که گویای معماری غنی در قم است.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: این طاق خیز کوتاهی دارد و امکان آسیب رساندن به آن می رود تا جایی که دیوار تمام می شود پاطاق و کلاف چوبی و چوب ون با تیرها کلاف می شده و خود تیرها را با سیم های کابل با هم کلاف می کردند تا دیوارها رانش پیدا نکند.
وی توضیح داد: تیرکلاف در معماری کاربرد داشته است این خیز مانع از رانش دیوار می شده و تکنیک معماری به شمار می رفته است اجرای این طاق سخت و در آن آجر به پهلو قرار می گرفته است و قوس کمی داشته است این سبک از معماری در قم اواخر زندیه و قاجار به کار می رفته است.
قره‌ گزلو یادآور شد: باید به مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی گوشزد کرد تا برخی از آئین ها و بازی ها و غذاهای سنتی را به ثبت برسانند و برای ثبت آن تلاش شود.
وی بیان کرد: یکی دیگر از آثار به ثبت رسیده در قم نقاشی پشت شیشه و خرمهره و فرش است که قدمتی تاریخی دارد.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: لاله گردانی در حرم مطهر حضرت معصومه (ص)به عنوان یک آئین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی توضیح داد: لاله گردانی به دوره صفویه و سفرهای ژان شاندرمن فرانسوی برمی گردد همان گونه که بسیاری از آئین های سنتی و رسوم ایرانی در آثار سفرنویسان غربی ثبت شده که نشان دهنده قدمت و اهمیت آن است.
قره‌ گزلو گفت: آثار سفرنامه نویسان برای ما سند مهمی به شمار می رود سفرنویسان غربی علاقه زیادی به فرهنگ و سنت های ما داشته اند و بسیاری از این آئین ها و سنت ها را در سفرنامه‌های غربی می‌توان پیدا کرد.
وی افزود: شاندرمن در سفر خود به قم در مورد لاله گردانی می‌گوید "در حرم حضرت معصومه(س) 8 قاری وظیفه دارند شبانه روز در حرم قرآن بخوانند این قاریان بی آن که به رفت و آمد کسان اعتناء کنند به قرائت قرآن مجید اشتغال دارند 12 قاری بر سر شاه صفی و 25 تن نیز در بر سر شاه عباس به نوبت قرآن تلاوت می کنند".
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد:در این خاطره نویسی آمده است که تنها روشنایی در هنگام شب لاله هایی بوده که با شمع روشن می شده است و هر شیفت که تغییر می کرده لاله ها نیز جا به جا می شده است.
وی تصریح کرد:در حال حاضر لاله گردانی در حرم معصومه (س)اجرا می شود در گذشته نیز فراشان و خدام با آئینی همراه در وصف حضرت معصومه (س) دعا و خطبه خوانی برگزار می کردند.
قره‌ گزلو بیان کرد:آئین عاشورایی حسینیه چهل اختران نیز به تازگی ثبت شده است در همایش میراث عاشورایی که در استان مازندران برگزار شد آثار مختلفی از شهرهای گوناگون حضور داشتند که مورد موافقت قرار نگرفت چون سابقه تاریخی نداشتند.
وی توضیح داد:قرار نیست هر اثری که معرفی می شود به ثبت برسد اگر آئین حسینیه چهل اختران ثبت شد به واسطه این است که بزرگترین دسته جات را داشته و به صورت مردم نهاد و منسجم اداره می شده است و در آن توغ گردانی می شود.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: توغ سیفا توسط سیف الله نامی در اصفهان ساخته و به قم منتقل شده است این آئین نیز قدمتی بیش از 400 سال دارد.
وی بیان کرد: به زودی نیز تعدادی از آثار تاریخی و آئین ها و رسوم قم ثبت می شود قم هنوز در بازی های سنتی ثبت ملی ندارد.
قره‌ گزلو تصریح کرد:فرآیند ارده گیری در قم در جهت ثبت مراحل قانونی را می گذراند قم در بسیاری از زمینه ها سرآمد است در قم خط ناخنی داریم که قابلیت ثبت دارد خطی که با ناخن و به صورت برجسته شکل می گیرد و در قم و تهران انجام می شود.
وی گفت:روضه های خانگی و گیوه دوزی و کالجوش و اشکنه و برخی از سرگرمی ها نیز ممکن است به ثبت برسد.
این کارشناس حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد:باید بدانیم برخی از هنرها و صنایع دستی که ویژه استان های مختلف باشد به نام ملی ثبت می شود.
وی اظهار کرد:آئین فندق چینی روستای وشنوه به زودی ثبت می شود در قم بازی های الک و دولک و چوب اره نیز وجود دارد که ثبت می شود.
قره‌ گزلو توضیح داد:سفره بی بی سه شنبه یکی از آئین های معروف در قم است که ریشه تاریخی دارد و قبل از اسلام وجود داشته است و درباره آن داستان زیبایی در مورد نذر یک سفره وجود دارد که به زودی ثبت می شود.
وی گفت:لعاب سبز قمی و آبگوشت یخمی و انگشترسازی قم و و چلنگری قم روند ثبت ملی را سپری می کند تا به شورای داوری برود و ثبت ملی شود.
گفتنی است در این جلسه یکی از سرگرمی های قمی و بازی های سنتی به نام کفتربازی برای ثبت ملی نیز مطرح شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/76540/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود