عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله حسینی بوشهری:

آموزش بدون پژوهش نمی تواند مسیر طلبگی را ترسیم نماید فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آموزش در حوزه های علمیه پژوهش محور نیست، گفت: آموزش به تنهایی و بدون پژوهش نمی تواند مسیر اصلی طلبگی را برای ما ترسیم کند.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز شنبه در آیین افتتاح چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، افزود: ممکن است فردی سال ها در حوزه به تحصیل بپردازد، ولی قلم روی کاغذ نبرد که نبود آموزش پژوهش محوری در حوزه های علمیه از مشکلات این نهاد است.
وی اضافه کرد: باید سیاست حال و آینده حوزه های علمیه، آموزش پژوهش محور باشد و مسئولان حوزه نسبت به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.
امام جمعه موقت قم با بیان این که شاخص توسعه یافتگی هر جامعه ای بر اساس کارهای پژوهشی است، بیان کرد: حمایت از پژوهشگران باید در دستور کار حوزه باشد تا پژوهش رشد کند و در این راستا امکانات و فضاهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
حسینی بوشهری ادامه داد: با توجه به این که آثار بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران بایگانی شده و زمینه برای چاپ آن فراهم نشده است، از رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تقاضا داریم تسهیلاتی در اختیار افرادی که آثار قابل نشر دارند، قرار دهد تا این آثار به مرحله چاپ و نشر برسد.
وی در ادامه به نقش پژوهش در جامعه دینی اشاره کرد و گفت: پژوهش همزاد با تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه است و نقش مفسران، متکلمان برجسته، فقیهان اندیشمند و فیلسوفان در پژوهش بی بدیل و برجسته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ضرورت و اهمیت پژوهش در فضایی که برای جامعه اسلامی و انقلابی ما به وجود آمده، بسیار مهم و ارزشمند است، تاکید کرد: باید میراث گرانبهایی از تحقیق و پژوهش برای نسل های آینده به جا بگذاریم؛ اگر امروز به نیکی از گذشتگان یاد می کنیم، آیندگان نیز به نیکی از ما، قلم، تولیدات فکری و اندیشه ای ما یاد کنند.
حسینی بوشهری تصریح کرد: کسانی که به حوزه با دید تردید نگاه می کنند و حوزه را دچار رکود می دانند باید در این نمایشگاه حضور یابند و فعالیت یک سال دفتر تبلیغات اسلامی که بخش قابل توجهی از حوزه علمیه است را ببینند.
وی افزود: نه تنها حوزه دچار رکود و در جا زدن نیست، بلکه بالنده است.
وی گفت: برگزاری این نمایشگاه می تواند جایگاه حوزویان در تولید دانش دینی را مطرح نماید، به فرهنگ پژوهش و نهادینه کردن پژوهش کمک و ما را با ظرفیت ها، توانمندی ها و کاستی هایمان آشنا می کند.
* معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این آیین گفت: بخش های مختلف دفتر تبلیغات بر اساس رسالت انبیاء الهی که تزکیه و تعلیم است، سامان پیدا کرده است و در سال های اخیر رویکرد این نهاد در حوزه پژوهش با تصمیم های راهبردی تغییر کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی افزود: در گذشته اولویتی بر توانمندسازی علوم اسلامی و کمک به اسلامی سازی علوم انسانی در نظر گرفته شد و در سال های اخیر تاکید شد که این توانمندسازی و اسلامی سازی در حوزه حل مساله باید بیش از گذشته به کار گرفته شود و اهتمام هر قسمت از دفتر تبلیغات مخصوص حل یک بسته از مسائل باشد.
وی ادامه داد: اهتمام این است که دستگاه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را به سمت حل مسائل ببریم.
وی با بیان این که در یک سال گذشته حدود 210 اثر چاپ نخست در دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده، گفت: این مساله غیر از فعالیت ها و تولیداتی است که دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه مجلات، پاسخ به پرسش ها و فناوری داشته است.
لک زایی خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلد 15 دائره المعارف قرآن کریم که تنها دائر المعارفی است که توسط مسلمانان تولید می شود، رونمایی شد.
* مسئول برگزاری چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا، گفت: این نمایشگاه شامل 23 غرفه می باشد که با شعار توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با رویکرد مساله محوری به عرضه محصولات پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی پرداخته است.
رجبعلی اسفندیار افزود: چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی از 24 تا 29 آذرماه صبح ها از ساعت هشت تا 14 و عصرها از ساعت 15 تا 20 در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم پذیران بازدیدکنندگان است.
به گفته وی، در این نمایشگاه آثار بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی از جمله پژوهشکده های اسلام تمدنی، الهیات و خانواده، مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، مراکز مطالعات اجتماعی و تمدنی، احیای آثار اسلامی، فرهنگی- هنری، نشریات دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی تبلیغی عرضه شده است.
وی اضافه کرد: در طول برگزاری نمایشگاه نشست های مختلفی از جمله کرسی ترویجی، بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، رونمایی از آثار مختلف، معرفی محصولات فناورانه، تجلیل از مجلات و پژوهشکده های برتر با حضور صاحبنظران و اندیشمندان برگزار خواهد شد.
در پایان این آیین از تمبر یادبود هفته پژوهش و 210 اثر چاپ نخست دفتر تبلیغات اسلامی رونمایی شد؛ در این آیین سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم و حج اسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مصطفی بروجردی سفیر ایران در تونس حضور داشتند.
24 تا 29 آذر به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.
/2085/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/74788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو