ارائه 4هزار اثر برگزیده پژوهشی در نمایشگاه مشکات
اجتماعی
بزرگنمايي:
عصر قم -
معاون پژوهش حوزههای علمیه، گفت: یکی از برنامه اساسی هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی است که تحت عنوان نمایشگاه مشکات 5 برگزار میشود؛ تولیدات حوزه های علمیه در رابطه با علوم انسانی_اسلامی در 15 رشته و درقالب 4 هزار اثر برگزیده در بخش دوم این نمایشگاه، به نمایش گذاشته می شوند.
سید حسین میر معزی در نشست خبری هفته پژوهش و نمایشگاه مشکات که صبح امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزارشد، عنوان کرد: از آنجا که هفته آخرِ آذر ماه، به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است، این بازه زمانی، فرصت مغتنمی جهت تقدیر از پژوهشگران، بازخوانی پژوهش های انجام شده، دستاوردهای مراکز پژوهشی وآسیب شناسی فرایند پژوهش در کشور است.
وی تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزههای علمیه برای استفاده از این فرصت، برنامههایی در سطح ستادی و فراستادی درنظر گرفته است؛ با توجه به اینکه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص علوم انسانی، دستیابی به علوم انسانی_اسلامی است، این مسئله، شعارِ هفته پژوهش سال جاری انتخاب شده است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: "پژوهش و طلاب جوان"، "استعدادهای برتر و نخبگان"، "پژوهش، دستاوردها و ظرفیت ها"، "پژوهش، الگوهای تعاملی و هم افزایی نهادهای پژوهشی حوزوی"، "پژوهش، حوزه و دانشگاه" "پژوهش و سند پایه پیشرفت"، "پژوهش و انقلاب اسلامی"، به ترتیب شعارِ روزهای هفته پژوهش است.
میرمعزی در رابطه با برنامههای در نظر گرفته شده هفته پژوهش، گفت: دیدار با مراجع، برگزاری نشست های علمی در مرکز پژوهشی و همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله برنامه های این هفته است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه اساسی در هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی است که تحت عنوان نمایشگاه مشکات 5 برگزار می شود؛ حدود 80 مرکز پژوهشی جهت شرکت در این نمایشگاه دعوت شده اند که از این تعداد تا کنون 65 مرکز، اعلام آمادگی کرده اند.
میرمعزی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در سه بخش تنظیم شده است، تاکید کرد: در بخش اول، هر موسسه پژوهشی با حضور درغرفه هایی که برای آنان در نظر گرفته شده، به ارائه دستاوردهای خود می پردازد، بخش دوم، بخش موضوعی است که در این بخش، تولیدات حوزه های علمیه در رابطه با علوم انسانی_اسلامی در 15 رشته و درقالب 4 هزار اثر برگزیده ارائه می شود و در بخش سوم نیز، کتاب هایی که روحانیون و حوزههای علمیه در خصوص موضوع انقلاب اسلامی نوشتهاند به نمایش گذاشته میشود.
معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: در معاونت پژوهش حوزه علمیه، شورایی با عنوان شورای هماهنگی مراکز پژوهشی شکل گرفته است که تمامی این ها منتخب مراکز پژوهش استان قم هستند؛ نمایندگان بیش از 180 مرکز پژوهشی موجود در استان قم، اعضای این شورا را تشکیل می دهند که نمایشگاه مذکور نیز با همکاری این شورا در هفته پژوهش برگزار می شود.
میرمعزی گفت: در اولین روز هفته پژوهش، که به عنوان پژوهش و طلاب جوان، استعدادهای برتر و نخبگان نامگذاری شده است، مرکز تحقیقات زن و خانوادهِ حوزه علمیه خواهران برنامه های مرتبط با این روز در نظر گرفته است، روز یکشنبه نیز، موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص موضوع، پژوهش، دستاوردها و ظرفیت ها، به ارائه برنامه های خود می پردازند.
وی افزود: در روز دوشنبه، معاونت پژوهش حوزه علمیه برگزاری برنامههای مختص به این روز را برعهده گرفته است و با دعوت از مدیران و معاونین مراکز پژوهشی، جلسه مفصلی برگزار می کند، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متصدی برگزاری برنامههای روز سه شنبه و همچنین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بحث پژوهش و سند پایه پیشرفت را در روز چهارشنبه پیگیری میکند.
معاون پژوهش حوزه های علمیه، در پایان بیان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با دستور کار قرار دادن موضوع پژوهش و انقلاب اسلامی به ارائه برنامه های خود در آخرین روز از هفته پژوهش می پردازد.
وزارت علوم بار اسلامیسازی را روی دوش حوزه گذاشتهاند
معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه حوزه در اسلامیسازی تنهاست، گفت: وزارت علوم و دانشگاهها میلیاردها میلیارد بودجه دارند ولی بار را بر دوش حوزه گذاشتهاند؛ نمیشود دانشگاه در رابطه با علوم، دانشی را که مبتنی بر مبانی و مبادی غرب است تولید کند و هیچ هم به فکر اسلامیسازی دانش نباشد.
میرمعزی در پاسخ به سؤالی در مورد سند الگوی پیشرفت کشور افزود: پس از ابلاغ مقام معظم رهبری در مورد سند الگوی پیشرفت کشور، ستادی در حوزه برای این مسئله تشکیل شد و بنده مسئول آن ستاد هستم. این ستاد دو ماموریت عمده دارد؛ نخست ایجاد گفتمان در سطح حوزه در مورد این سند به عنوان سند مهم بالادستی و نقشه راه کشور است و دومین مأموریت بررسی دقیق و ارائه پیشنهاد در مورد ارتقای سند است.
وی با بیان اینکه مدارس و استادان در سطح کشور متولی بحث گفتمانسازی در این زمینه هستند، تصریح کرد: انجمنهای علمی و مراکز پژوهشی، استادان دروس خارج و سطوح عالی حوزه، مدارس عالی و تخصصی حوزه میتوانند وارد نقد و بررسی سند شوند البته در سطح مراجع، خود ایشان هم به آن میپردازند و اظهار نظر خواهند کرد.
معاون پژوهش حوزه بیان کرد: در یک زمانبندی مشخص، یعنی 9 ماهه، این کار انجام میشود و با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز تفاهم داریم تا از ظرفیتهای این مرکز هم برای ایجاد حرکت وسیع در حوزه بهره ببریم و گزارش فعالیتهای ستاد به آنان ارائه شود.
آمار دقیق نداریم!
میرمعزی در پاسخ به سوالی در مورد آمار پژوهشهای سالانه مراکز پژوهشی حوزه و اینکه چه مقدار معطوف به نیازهای روز است با بیان اینکه آمار دقیق نداریم، اظهار کرد: اینکه پژوهشهای حوزه آیا ناظر به مسائل امروز جامعه هست یا نیست، مسئله صفر و صدی نیست و نمیتوان گفت این تحقیقات هیچ تاثیری نداشته و یا نمیتوان گفت که صد درصد مسائل کشور را مورد توجه قرار داده است.
پرهیز از بی انصافی
معاون پژوهش حوزه با تاکید بر عدم بی انصافی در این باره بیان کرد: بسیاری از این پژوهشها تبدیل به قانون دولتی و کشوری شده است از جمله در بحث بانکداری اسلامی در تدوین و نقد و پیشنهادات در این زمینه همگی از سوی حوزه بوده است همچنین در مسائل زن و خانواده، تمامی تحقیقات ناظر به پرسشهای امروز جامعه است، البته ما تحقیقات علمی و بنیادین هم داریم.
میرمعزی با بیان اینکه اصل این بحث درست است که همه تحقیقات ناظر به مسائل کشور نیست، تصریح کرد: ستاد پژوهش برای برنامههای پژوهشی حوزه و جهتگیری مراکز برای مسائل نظام درست شده است و ما هم در این جهت در حال سیاستگذاری هستیم.
وی افزود: تحقیقات بنیادین، پایه و اساس تحقیقات کاربردی است و یکی از مشکلات در مباحث امروز کشور این است که میخواهیم آن را براساس مبانی اسلامی حل کنیم و راه حل اسلامی ارائه بدهیم و این موضوع کار مشکل و بلندمدتی است و باید نیروهای توانمند برای این نوع مطالعات تربیت شوند البته ما در حال حاضر بیش از سه هزار تحصیل کرده داریم که در علوم انسانی متخصص هستند و قلم میزنند.
میرمعزی با بیان اینکه مراکز پژوهشی قم سه قسم هستند، افزود: دستهای که شورای اعطای مجوز حوزه، مجوز به آنان میدهد و از لحاظ مالی هم آنان را تامین میکند که تعداد کمی هستند؛ دستهای هستند که شورای اعطا، مجوز میدهد اما از جهت مالی استقلال دارند و بخش سوم که عمده مراکز هستند از هر دو جهت یعنی مجوز و هزینه مستقل هستند.
معاون پژوهش حوزه علمیه گفت: برای اینکه این پژوهشها به سمت نیازهای نظام و جامعه سوق داده شوند نیازسنجی پژوهشی صورت گرفته و تاکنون در 9 رشته این کار را انجام دادهایم و سامانه ملی نیازسنجی را هم در دست تدوین داریم.
توپ پژوهش در زمین دانشگاهها و وزارت علوم
میرمعزی با انتقاد شدید از دانشگاهها و وزارت علوم اظهار کرد: نظام علمی کشور باید به سمت اسلامیسازی برود؛ چرا دانشگاه با این همه بودجه و ساختار و سازمان باید تولیداتی داشته باشند که مناسب علوم انسانی کشور نیست و ما به حوزه بچسبیم که شما باید همه این بار را بر دوش بکشید؛ چرا باید میلیاردها بودجه از سوی وزارت علوم خرج و تحقیقات علوم انسانی که مرتبط با علوم انسانی اسلامی نیستند انجام شود و بعد بار سنگین را بر دوش حوزه بیندازیم.
وی ادامه داد: حوزه در مورد تبیین علوم انسانی حرکت جهادی کرده است ولی ما حرکت چندانی از سوی نهادهای نظام در این زمینه نمیبینیم با اینکه بودجه و امکانات زیادی در اختیار آنان است و حوزه با ظرفیت و بودجه کم، حرکت جهادی کرده است، البته حجم مطالبات و درخواستها به قدری زیاد است که این حرکتها هم، حرکت کمی است.
وحدت دانشی؛ ریشه وحدت حوزه و دانشگاه
معاون پژوهش حوزه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد لزوم عبور از فضای کلیشهای وحدت میان حوزه و دانشگاه و رسیدن به وحدت واقعی گفت: محور وحدت بین حوزه و دانشگاه، وحدت دانشی است و نمیشود دانشگاه در رابطه با علوم، دانشی را که مبتنی بر مبانی و مبادی غرب است تولید کند و هیچ هم به فکر اسلامیسازی دانش نباشد و حوزه هم از این طرف، شعار علوم انسانی اسلامی را بدهد و به فکر تولید آن باشد و بعد بگوئیم وحدت حوزه و دانشگاه رخ دهد؛ به نظر بنده سطح ریشهای و عمیق وحدت دانشی است.
میرمعزی تصریح کرد: اگر این مسئله رخ دهد وحدت به صورت ریشهای و حقیقی رخ خواهد داد و اگر این اتفاق نیفتد وحدت در لایههای بعدی یعنی هماهنگی در جهت استفاده از دستاوردهای دوطرف و رفع نیازها به صورت ضعیف انجام میشود که در حال انجام است و البته مباحث ترویجی و فرهنگی از جهت رعایت احکام اسلامی و ... در دانشگاه هم لایه روئین وحدت است که باید رخ دهد.
بودجه میلیاردی و حرکت کند اسلامیسازی در دانشگاهها
وی تاکید کرد: اگر نقشه راه روشن در طول 40 سال برای علوم انسانی اسلامی داشتیم و وزارتحانههای مربوطه این نقشه را اجرا و هزینه میکردند آیا ما الان در این نقطه بودیم؟ وضعیت کنونی هم ناشی از حرکت جهادی علما و عدهای افراد با بصیرت بوده که نیروهایی تربیت و محققانی پرورش داده تا در این زمینه تولید نظریه و فکر کنند.
میرمعزی تصریح کرد: حوزه به این حد رسیده که سه هزار متخصص در مقطع ارشد و دکتری دارد و در انجمنهای علمی ساماندهی شدهاند و در مراکز پژوهشی حضور دارند.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲:۰۹
-
۱۵۲ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/73516/