عصر قم

آخرين مطالب

آمادگی قم برای تبدیل شدن به قطب صنایع فرهنگی جهان اسلام فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - محصولات تولید شده در قم به دلیل جایگاه دینی آن، مورد استقبال مسلمانان کشورهای مختلف جهان قرار می گیرد که باید از این ظرفیت برای استقرار صنایع فرهنگی متناسب با سبک زندگی اسلامی به نحو احسن استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر صنایع فرهنگی به یکی از مهمترین منبع درآمد کشورهای ثروتمند تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه گذاری در این بخش می تواند با درآمدزایی و ایجاد اشتغال بیشتر نسبت به سایر حوزه های اقتصادی همراه باشد.
صنایع فرهنگی با رویکرد اجتماعی و بر اساس شناخت ذائقه مخاطبان تولید می شود و برخلاف بسیاری از صنایع موجود، هیچ گونه تخریب زیست محیطی ندارند، بلکه با هزینه ای مناسب و در محیطی کوچک قابلیت تولید دارد و می تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی منطقه محل استقرار خود، ایفا کند.
در همین راستا، استان قم به دلیل پیشینه تاریخی و نقش موثر خود در اعتلای تمدن اسلامی و مذهب تشیع می تواند از این فرصت ایجاد شده برای درآمد زایی اقتصادی در کنار ترویج ارزش های دینی، به شکل مطلوب بهره مند شود.
** سهم عمده فن آوری اطلاعات در رونق صنایع فرهنگی قم
برای بررسی بیشتر موضوع خبرنگار ایرنا، با شماری از مسئولان و کارشناسان استان به گفت و گو پرداخت؛ در همین راستا معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تاکید بر استفاده از فن آوری اطلاعات در تقویت زیرساخت های اقتصادی این استان، تقویت این بخش را در رونق صنایع فرهنگی قم بسیار موثر دانست.
یونس عالی پور، بیان داشت: قم با داشتن 52 دانشگاه و حوزه علمیه و همچنین ورود سالانه 23 میلیون زائر که سه میلیون آن خارجی هستند، شرایط کاملا خاص و منحصر به فردی را در بین استان های کشور برای توسعه صنایع فرهنگی دارد.
وی توجه به مباحث فرهنگی را زیر بنای اقتصاد قم دانست و اضافه کرد: گردشگری مذهبی به عنوان زیرساخت مورد نیاز توسعه صنایع فرهنگی و بازار فروش مناسب محصولات این حوزه در قم فراهم است که باید تقویت شود.
** قم ظرفیت مناسبی برای درآمدزایی از طریق صنایع فرهنگی دارد
یکی از پژوهشگران قمی نمونه کشور نیز در این خصوص به ایرنا، گفت: در شرایط کنونی صنایع فرهنگی ظرفیت بالایی در اقتصاد دانش بنیان دارد و قم به دلیل وجود عالمان برجسته دینی و موسسه های متعدد فرهنگی می تواند از این طریق تولید ثروت قابل توجهی داشته باشد.
علیرضا باباخان بیان کرد: تولید آثار فرهنگی جذاب یکی از مهمترین راه های مقابله با جنگ نرم دشمن است که دراین زمینه عالمان دین، حوزه های علمیه و موسسه های فرهنگی نقش اساسی را برعهده دارند.
وی افزود: نخستین گام برای تولید یک اثر فرهنگی جذاب، محتوای مناسب است که در این زمینه عالمان دینی و پژوهشگران این حوزه به دلیل تسلطی که بر روی مباحث اعتقادی و تربیتی دارند می توانند موضوع های مورد نظر را با شرایط روز جامعه و جهان اسلام تطبیق و آن را به زبان نسل جدید ارائه دهند.
وی گفت : در ادامه این فرایند، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، نکات استخراج شده را با استفاده از ابزارهای نوین رایانه ای به آثار جذابی تبدیل می کنند که می توان آن را در قالب صنایع فرهنگی پرمخاطب در اختیار رسانه های جمعی و فضای مجازی قرار داد.
باباخان با اشاره به اهمیت تدوین سازوکار برای اجرای طرح های فرهنگی، افزود: برای موفقیت در تولید آثار فرهنگی متناسب با ارزش های ایرانی و اسلامی، باید پژوهش های جامعه شناسی لازم توسط کارشناسان انجام و نتایج آن مورد توجه طراحان صنایع فرهنگی قرار گیرد.
وی ادامه داد: فعالیت بیش از 300 موسسه فرهنگی در قم که در حوزه فناوری اطلاعات کار می کنند فرصت بی نظیری را برای تبدیل کردن این شهر به کانون تولیدهای رسانه ای در بستر دیجیتال به وجود آورده است.
وی بیان کرد: فعالیت در عرصه تولید آثار دیجیتال، علاوه بر آثار مثبت فرهنگی، دارای مزایای اقتصادی قابل توجهی نیز هست و بسیار از فارغ التحصیلان دانشگاهی و حوزوی با شناخت این ابزار و ورود به بازار آن، می توانند درآمد مطلوب و پایداری را تجربه کنند.
** استقبال از طرح های برتر در حوزه صنایع فرهنگی قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این راستا، گفت: از طرح های برتر در حوزه گردشگری و صنایع فرهنگی که به ارتقای زیرساخت های این صنعت، ایجاد کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی استان کمک کند استقبال می کنیم.
حمید یزدانی، افزود: ارائه طرح و ایده پردازی نو، نه تنها رونق این صنعت را در پی دارد، بلکه باعث معرفی توانمندی های قم در بخش صنایع فرهنگی و گردشگری می شود.
وی با اشاره به این که کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری باید در استان قم مورد توجه قرار گیرد ،گفت: امروزه برای برون رفت از فضای سنتی کسب و کار، باید به سمت ایده پردازی و استارت آپ ها کارآفرینی حرکت کرد تا شاهد اشتغال زایی و درآمدزایی باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: ارائه طرح های برتر در این صنعت، نقش مهمی در توسعه بازاریابی، تبلیغات و جذب مخاطبان بیشتر در کشورهای اسلامی دارد.
وی با تاکید بر این که ظرفیت های صنایع فرهنگی قم باید معرفی شود گفت: با ارائه طرح و ایده در راستای عرضه و فروش این صنایع کمک شایانی به جذب سرمایه و افزایش سطح اشتغال استان، می شود.
یزدانی بیان داشت: باید از ظرفیت فضاهای مجازی برای فراهم کردن امکان خرید اینترنتی صنایع فرهنگی تولید شده در قم اهتمام ورزید و آن را به بازارهای کشورهای اسلامی معرفی کرد.
7405/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/73428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف