عصر قم

آخرين مطالب

سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس (قسمت2) اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - سازندگان فیلم های ترسناک با روش های معمول و غیر معمول سعی در ترساندن مخاطب دارند. با این روش های جالب آشنا شوید
روش های فیلم های ترسناک برای ترساندن
فیلم سازی هنری پیچیده است. از درام تا کمدی، رمانس تا ترسناک، هر ژانری متدهای مخصوص خود را برای خلق شاهکارهای هنری دارد تا ما بتوانیم تماشا کرده و لذت ببریم.
برخی از این تکنیک ها واضح و روشن است، مثل گریم و آرایش های خوب، لباس های خوب و فیلمنامه .
روش زیرکانه دیگری نیز لازمه برای ساخت خوب هستند که از چشم مردم پنهان هستند.
وقتی هم صحبت از المان های ترس و وحشت در سینما به میان می اید، به عیر از تکنیک های معمول ابزارهای مختلف دیگری نیز وجود دارند تا بتوانند شما را بترسانند.
بیشتر بدانید : سازندگان فیلم های ترسناک چگونه ما را می ترسانند؟! + عکس (قسمت1)
فاکتور حماقت
بازیگران Cabin in the Woods
اواین مورد در لیست ما یکی از فاکتورهای اصلی در فیلم های ترسناک سطحی و متوسط است؛ فاکتور حماقت بازیگران. همیشه تعدادی نوجوان قهرمان با هم به خانه دور افتاده ای می روند و بعد از شنیدن صدا در نیمه های شب بیرون زا خانه رفته تا منشا صدا را پیدا کنند! آیا آنها انتظار دارند نیمه شب وسط جنگل اتفاق های جالبی برایشان بیفتد؟ یا اینکه زیادی احمق هستند؟!
در صحنه های بعدی هم همه می دانید که این جوان ها قربانی شده و یا با صحنه های ترسناکی روبرو خواهند شد.
درحالیکه فیلم های ترسناک باکیفیت سعی می کند با کمک کردن از موزیک و گروه بازیگری خوب بیننده را بترسانند و ترس واقعی را القا کنند، فیلم های رده پایین تر با استفاده از بی فکری و رفتارهای احمقانه می خواهند صحنه های ترسناک خلق کنند. که البته این نوع ترساندن کلیشه ای و غیرواقعی است و دیگر فیلم بازان حرفه ای را نمی ترساند.

حس کاذب و مصنوعی امنیت
اندرو لینکلون و چندلر ریگز در مرده های متحرک
این تکنیک زیرکانه بوده، اما عنصر کامل یک فیلم ترسناک خوش ساخت است. یک ردیف از سکانس پرش می تواند ترسناک باشد، اما جیغ کشیدن های بی وقفه خسته کننده بوده و حس و حال بیننده ها را می گیرد.
فیلم سازی هنر واقعی ترساندن را بلد است که خود را کنترل کرده عناصر ترس انگیز را ذخیره کرده و در جاهای درست با صداهای ناگهانی یا موزیک ترسناک در لحظه مناسب رو کند.
این کار را چگونه انجام می دهند؟ به بیننده اجازه می دهند در یک فضای امن استراحت مختصری داشته باشد یا به او اجازه می دهند به آرامش برسد تا حس کاذب امنیت را پیدا کند.
با دقت کردن در فیلم های ترسناک با این عنصر زیاد روبرو می شویم. صحنه های پر از قتل و خشونت و کشتار همیشه بیننده را از فیلم ترسناک دلزده می کنند. فیلم سازان خوب در فیلم یا سریال بارها به بیننده حس کاذب امنیت را می دهند تا مدتی در آرامش به تماشای صحنه های عاشقانه و شادی بازیگران بنشیند و بعد در لحظه ای که انتظارش را ندارند با صحنه ترسناک مواجه می شود.

اختراعات
شانی اسمیت در اره
شاید بهترین نمونه این عنصر را در قلب ژانر وحشت ببینیم. در سری مجموعه اره انواع و اقسام وسایل ابداعی برای شکنجه کردن و اذیت کردن قربانیان دیده می شود. از تله خرس تا شال گردن سیمی، یا زنجیره سوزن ها، و صدها وسایل عجیب و غریب دیگر که همه نفرت انگیز و خوفناک هستند.
سازندگان فیلم ترسناک «اره» هر راهی را استفاده کردند تا بیننده های ترسان را تا آخر این مجموعه با خود همراه کنند. ساخته شدن چندین قسمت ازین فیلم و فروش بالای آن نشان از موفقیت این وسایل مبتکرانه در فیلم های ترسناک است. جیگساو هم جدیدا قرار است دوباره این فیلم را زنده کند (به خاطر طرفداران نه منتقدین) تا ثابت کند اختراعات او همیشه می تواند ترس را برای بیننده ها بیاورد.

عناصر و وسایل روانشناسی
صحنه ای از فیلم اره
وقتی در مور عنصر روان شناسی در فیلم های ترسناک صحبت می شود، باز اولین فیلمی که می توان در مورد آن بحث کرد فیلم های ترسناک «اره» است
یکی از اصول واقعا ترسناک فیلم های اره استفاده از شکنجه های روانشناسانه بود. وقتیکه فردی در حالت های اجبار و استیصال کارهایی انجام می دهد که هیچ وقت در حالت عادی قادر نبود انجام دهد، ترس روانشناسانه حس می شود و توانایی های واقعی انسان شناخته می شود. فراموش نشدنی ترین صحنه با این مضمون صحنه ای است که دکتر لاورنس گوردون مجبور است پای خودش را اره کند تا نجات پیدا کند.
شکنجه روانشناسی یکی از موثرترین روش ها برای ترساندن مخاطب است.

معنویت
صحنه ای جنگ گیری امیلی رز
درحالیکه بعضی از فیلم ها با عقل تان بازی می کند، برخی دیگر از فیلم ها هستند که روحتان را تخت تاثیر می دهند. در طول قرن های گذشته مردم اتفاقات ترسناک را به هیولا وشیطان و جن و دیگر مخلوقات تاریکی نسبت می دادند.
به همین دلیل بوده که افسانه های قومی و محلی به یکی پرطرفدارترین موضوعات جهان بدل شده است. با گذشت زمان موضوعات معنوی و ماورایی و افسانه ای محبوبیت خود را ازدست نداده و حتی در سینما نیز جایگاه خاصی کسب کرد . از چشم ها درخشان قرمز، تا کج و معوج بودن اندام هایشان، این مخلوقات غیرزمینی تبدیل به تکنیک های کلاسیک برای به تپش اوردن قلب ما شدند.
فقط نگاه کنید ببینید در چند فیلم ترسناک واژه «جن گیری» به چشم می خورد. افکار پلید شیطانی و هیولاهایی که انسانیت را از بین می برند نیز از جمله موضوعات دیگر این فیلم های وابسته به مذهب هستند.

عنصر خون
صحنه ای از فیلم مرده های متحرک
بالاخره ازین فاکتور مهم صحبت کردیم! خون لزونا به خودی خود نشانه ترور نیست. این عنصر می تواند در فیلم ها مفید واقع شود، خصوصا وقتی با فاکتورهای دیگر ترکیب شود.
با این حال خون و خون ریزی می تواند یکی از عناصر سینمای وحشت باشد، خصوصا اگر با صدا و موسیقی همراه باشد. ومی تواند به خوبی ترس را در دل ما بیندازد. فاکتوری که در اکثر فیلم های ترسناک استفاده می ششود.
نمونه استفاده زیاد از این فاکتور را در مجموعه فیلم های «اره» و سریال مرده های متحرک زیاد دیدیم.
گاهی اوقات از خون می توان بیش از اندازه استفاده کرد. برای مثال زامبی های مشهور خونین مرده های متحرک علامت مشخصه و ترسناک این سریال بودند. اما حقیقت این است که گاهی در استفاده از آن اغراق می شود. برای مثال در سکانسی از فصل هفتم که نیگان با چوب دستی اش مغز گلن و آبراهام را له می کند! این صحنه سخت ترین صحنه ای بود که بتوان روی صفحه تلویزیون تماشا کرد. حتی استفاده زیاد از زامبی های خون آلود و پاره کرده بدن و دیگران گاهی اوقات بیشتر حال بهم زن می شود تا ترسناک.
در انتها به این نکته اشاره می کنیم که خون یکی از اصلی ترین فاکتور های فیلم های ترسناک است، به شرطی که در جای درست و به اندازه از آن استفاده شود، وگرنه تهوع آور یا خنده دار می شود.

تصورات
مل گیبسون در شجاع دل
این پست را با یکی از چالش برانگیز ترین و مهم ترین تکنیک های سینما به پایان می رسانیم: اینکه ترس و وحشت را در ذهن و تصورمان ایجاد کنیم. ما دیدیم که چگونه در برخی از صحنه های مرده های متحرک بیش از اندازه از خون استفاده شده بود ولی برایمان اصلا ترسناک نبود.
از طرفی هم می توانیم با حداقلی از فاکتورهای ترس و حتی بدون اینکه اتفاق ترسناکی در واقعیت بیفتد انسان ها را ترسان د.
به دست گرفتن تخیل و تصورات ذهنی بیننده ها کار سختی است، اما وقتی تماشاچیان در حالیکه بدنشان را چنگ می زنند و راه می روند بدون اینکه هیچ موجود ترسناکی دیده باشند، این نشانه واقعی ساختن یک شاهکار ترسناک است. به طور خلاصه می خواهیم بگوییم مغز ما بهتر از هر صحنه ای روی پرده سینما می تواند ما را بترساند.
لحظه قبل از حمله، نگاه اجمالی به ابزارهای شکنجه که قرار است استفاده شود، شواهد نشان دهنده ترس فراوان قربانی می تواند صحنه هایی بسیار ترسناک باشد.
یکی از صحنه های خوب با این فاکتور، را در صحنه پایانی فیلم شجاع دل دیدیم. در صحنه شهادت ویلیام والاس (مل گیبسون) به شدت آسیب دیده است، اجزا داخلی بدنش بیرون ریخته اما هنوز زنده است... اما واقعا اینها را نمی بینیم. ما فقط تصویری از صورت کلوزآپ مل گیبسون می بینیم، ما تاثیرات صدا را می شویم و موزسیقی که به موقع شنیده می شود. ما با تصور اینکه چه اتفاقی می افتد رها می شویم.

بیشتر بدانید : 10 صحنه وحشتناک از فیلم‌های ترسناک که ما را عاشق ژانر وحشت کردند!! +عکس
بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک و استرس زایی که نفس ها را در سینه حبس می کند + تصاویر
بیشتر بدانید : 10 تا از مشهورترین زنان در فیلم های ترسناک + عکس ( قسمت1)
بیشتر بدانید : فیلم های ترسناک چرا واقعا ما را می ترساند؟
منبع: سیمرغ

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/73211/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

تورم نقطه‌به‌نقطه در قم 10 درصد کاهش یافت

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟