عصر قم

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

بی‌توجهی به سرمایه‌های هندبال بانوان در قم سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا در ژاپن در حال برگزاری است و در ترکیب تیم ملی ایران 2 بازیکن از قم حضور دارند اما سرمایه‌های هندبال بانوان قم مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر ، مسابقات هندبال زنان قهرمانی آسیا در شهر کوماموتوی ژاپن برگزار می‌شود و تیم ملی ایران تاکنون 2 بازی در این مسابقات برابر تیم‌های قزاقستان و استرالیا برگزار کرده و در ادامه راه، تیم‌های ژاپن و نیوزیلند را در پیش رو دارد.
در ترکیب 18 بازیکن اعزامی ایران به این مسابقات 2 بازیکن از استان قم حضور دارند که تنها ملی پوشان ورزش بانوان قم در عرصه بین المللی هستند گرچه این تعداد می‌توانست حتی از عدد 2 هم فراتر رود اما مصدومیت و البته کج سلیقگی مانع از این امر شد.
محصولات باشگاه قمی، ستاره های لیگ و تیم ملی
مرضیه افشاری و فاطمه خلیلی، دختران هندبالیست قم، اعضای قمی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن را تشکیل می‌دهند که اولی بازیکن تیم سپاهان اصفهان و دیگری عضو تیم هندبال شهید چمران لارستان است اما هر دو نفر، پرورش یافته در باشگاه شناخته شده هندبال قم، هدف پویان جوان هستند.
فاطمه خلیلی با وجود این که در ابتدای جوانی قرار دارد اما سومین حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه می‌کند و سنگربان اصلی تیم ملی است به طوری که او پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا 2015 اندونزی و 2017 کره جنوبی سنگربان تیم ملی بود و اکنون سومین بار در این مسابقات شرکت کرده است.

مرضیه افشاری نیز در مسابقات قهرمانی آسیا 2015 اندونزی در تیم ملی حضور داشت اما مسابقات 2017 سوون کره جنوبی را به دلیل آسیب دیدگی از دست داد و اکنون با جلب اعتماد مرضیه یوسف سرمربی تیم ملی دوباره در این رقابت‌ها به میدان رفته آن هم در شرایطی که مدت کوتاهی از دوران آسیب دیدگی شدید او از ناحیه کتف گذشته است.
سهم 2 نفره هندبال قم از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا می‌توانست 4 نفره باشد اما آسیب دیدگی الناز قاسمی، مهره تأثیرگذار و مهم تیم ملی از ناحیه رباط صلیبی سبب شد این بازیکن قمی این دوره از مسابقات را از دست بدهد.
دیگر بازیکن قمی که شانس حضور در این رقابت‌ها را داشت نوریه عباسی، بازیکن تیم شهید چمران لارستان بود اما نحوه انتخاب بازیکنان و فهرستی که مرضیه یوسف اعلام کرد سبب شد روی نام عباسی قلم قرمز کشیده شود.
نوریه عباسی در شرایطی این فرصت را از دست داد که 3 سال پیش پدیده لیگ برتر هندبال بانوان انتخاب شده بود اما در این فرصت به او میدانی داده نشده و تیم‌های پایه نیز اعزامی به مسابقات مختلف نداشته‌اند و بی توجهی به او و امثال این بازیکن که در لیگ برتر کم نیستند، توازن گزینش در تیم ملی را بر هم زده است.
نکته مهم در این میان، پرورش هر 4 بازیکن از یک باشگاه قمی به نام هدف پویان جوان است. هدف پویان که در سال‌های 94 و 95 نماینده قم در لیگ برتر هندبال بانوان بوده اکنون به دلیل نبود حامی مالی نمی‌تواند در لیگ حضور پیدا کند و بازیکنان آن بالاجبار قم را ترک کرده‌اند تا در تیم‌های دیگر بازی کنند.

ترجیح مس به طلا
از سوی دیگر در شرایطی که به نظر می‌رسد فدراسیون هندبال به شدت دچار قطحی مربی است و نگاهی به نیمکت تیم‌های لیگ برتری نیز موید همین مطلب است، مربیان سازنده‌ای چون زهرا احمدی‌نیا مربی خوشنام هندبال قم که در مقطعی در تیم ملی جوانان حضور داشته دعوت به همکاری نمی‌شود تا در تیم‌های ملی، مس به طلا ترجیح داده شود.
مدل حمایتی از مربیان ارزشمند ورزش قم نیز در داخل استان، کارآمد نبوده است به طوری که از سوی ورزش استان قم، حرکتی در زمینه احقاق حقوق هندبال بانوان به عنوان تنها نقطه روشن قابل بیان از سوی مدیران ورزشی انجام نشده و نمی‌توان انتظار داشت یک مربی به تنهایی بتواند از حقوق خود در برابر خواسته‌های یک گروه یا فدراسیون دفاع کند.
از سوی دیگر، عزم کافی برای حضور و حمایت از هدف پویان در لیگ برتر هندبال بانوان وجود نداشته است البته مشکلات مالی و اقتصادی در استان قم قابل درک است اما به نظر می‌رسد بازگشت این تیم قمی به لیگ برتر به عزم قوی‌تری نیاز دارد و مسئولان در این زمینه باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.
ظرفیت هندبال قم نباید به حال خود رها شود
بازیکن تیم ملی هندبال ایران معتقد است ظرفیت هندبال قم نباید به حال خود رها شود و هندبال، تنها رشته‌ای است که بانوان قمی در آن در سطح کشور اسم و رسم دارند.
الناز قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اگر هندبال و بازیکنان آن از ورزش بانوان قم حذف شوند ورزش قم دیگر در بخش بانوان افتخار قابل توجهی در دست ندارد و به نوعی هندبال سرمایه‌ای است که در قم از آن حراست نشده و به همین دلیل است که تیم هدف پویان در 2 سال اخیر در لیگ برتر غیبت داشته است.
وی با بیان اینکه مربی سازنده هندبال قم در سطح مربیگری تیم ملی است اما مورد حمایت قرار نگرفته است، گفت: بازیکنان قمی نیز اگر حمایت استان را از تیم شهرشان ببینند بدون شک حاضر هستند حتی شرایط بهتر مالی در شهرهای دیگر را صرف نظر کنند و به تیم شهر خود خدمت کنند اما این، نیازمند پشتیبانی مسئولان است.
بازیکن قمی تیم ملی هندبال ایران گفت: متولیان ورزش قم به این موضوع فکر کنند که اگر زمان بگذرد و این نسل طلایی هندبال قم از بین برود چه مقدار زمان و هزینه نیاز است تا بتوان دوباره چنین نسلی را تربیت کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/73204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف