عصر قم

آخرين مطالب

پای حرف دل قهرمانان کشتی فرنگی ورزشی

  بزرگنمايي:

عصر قم - روزنامه شاخه سبز قم در شماره روز دوشنبه پنجم آذرماه مطلبی با عنوان «پای حرف دل قهرمانان کشتی فرهنگی، هنوز هیچ مسئولی برای دیدن ما نیامده است» به قلم فرشته محقق منتشر کرده است.
در این مطلب می خوانیم:
ورزش کشتی در ایران طرفداران بسیار زیاد دارد و ورزش ملی ما محسوب می شود. این ورزش از قدیم در زورخانه ها رواج داشته است، ولی مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافته است.
ایران از سال 1948 ( المپیک لندن ) قدم به صحنه های بین المللی نهاد و به عنوان یک قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شد. درخشانترین پیروزی ایران 2 بار کسب مقام قهرمانی جهان در سال های 1961 ( یوکوهاما ژاپن ) و 1965 ( منچستر انگلستان ) بوده است. در 22 آبان ماه سال جاری جهان شاهد ورزشکاران کشتی ایران بود که در مسابقات امید جهانی زیر 23 سال رومانی به میزبانی شهر بخارست برگزار شد که مهدی ابراهیمی در وزن 82 کیلو وعلی اکبر حیدری در وزن 97 کیلو بعد از شکست حریفان خود توانستند مدال برنز مسابقات را کسب کنند.
شاخه سبز با این دو امید رشته ورزشی ایران که اهل قم هستند و پیش از این هم در مسابقات کشوری مدال های رنگانگی کسب کرده اند، گفتگوی انجام داده است که می خوانید:
ابتدا علاقمند هستیم که از بیوگرافی شما بدانیم هرکدام تمایل دارید، ابتدا بفرمایید؟
علی اکبر حیدری هستم متولد 1374، کشتی را از 11 سالگی شروع کردم؛ بیش از 6 مدال داخلی کسب کرده ام ومسابقات رومانی اول تجربه بیرون کشور بود که حضور یافتم. درحال حاضر دانشجوی رشته عمران هستم.
چه شد که به ورزش کشتی رو آوردید؟
من برادر بزرگم به این رشته علاقه داشت و مشوقم شد هرچند که همه خانواده راضی هستند و حمایتم می کنند که از برادر بزرگ وهمه خانوده ام تشکر می کنم که همیشه همراه و پشتیبان بوده اند.
از مسابقات رومانی بگویید؟
حقیقتش این است که سطح مسابقات بالا بود، چون حریفان ما برندگان مسابقات المپیک بودند و مدال جهانی داشتند؛ من پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 2 بر یک مجیا کاستلو از هندوراس(کوبایی اصل ) را شکست دادم در مرحله بعد و در دور یک چهارم نهایی مقابل یوتا نارا از ژاپن با نتیجه 5 بر 4 پیروز شدم و راهی مرحله نیمه نهایی شدم. در این مرحله مقابل زولت توروک از مجارستان با نتیجه 3 بر یک شکست خوردم، در نهایت به دیدار رده بندی رفتم که با اورخان نوریف از آذربایجان مسابقه دادم و در نهایت مدال برنز رو کسب کردم.
رشته ورزشی کشتی فرنگی را معرفی کنید.
کشتی فرنگی یکی از سبک‌ های ورزش کشتی است که در سده 19 میلادی در فرانسه ابداع شد و هرچند نام گِرِکو-رومن (یونانی-رومی) برای آن برگزیده شد، اما پیش از قرن نوزدهم تمرین نمی ‌شد، چرا که کشتی یونانی ‌ها و رومی‌ های قدیم بیشتر به کشتی آزاد شباهت داشت.
در کشتی فرنگی استفاده از پا برای به زمین زدن حریف و گرفتن پایین کمر ممنوع است و بقیه مقررات آن مشابه کشتی آزاد دیگر سبک المپیکی کشتی است. این رشته در تمام ادوار المپیک به جز المپیک 1900 پاریس و المپیک 1904 لس آنجلس برگزار شده ‌است. کشتی فرنگی در المپیک فقط در بخش مردان برگزار می‌ شود.
چه برنامه ای برای آینده دارید؟
برنامه ام این است رشته کشتی را به صورت حرفه ای ادامه دهم، عضو تیم ملی باشم و بتوانم در المپیک 2020 ژاپن شرکت کنم تا برای کشورم افتخار کسب کنم.
عضویت در تیم ملی چه مزایای دارد؟
در رشته ما عضو تیم ملی شدن جواز حضور در مسابقات بین المللی است همین، از حقوق ثابت و غیره خبری نیست.
چه انتظاری از مسئولان دارید؟
ما ورزشکاران رشته کشتی نیاز به حمایت همه جانبه مسئولان دارد. نمی دانم چقدر با ورزش حرفه ای آشنا هستید رشته پر هزینه ای است و شرایط خاص می طلبد ما مکمل های مجاز غذایی مصرف می کنیم که هزینه آن بسیار بالاست من ماهانه بیش از 2 میلیون تومان هزینه می کنم که پدر بزرگوارم کمک می کند چون شغلی ندارم. بخشی از هزینه های ما از طریق مسابقات تامین می شود مدال هایی که کسب می کنیم جوایزی به ما پرداخت می شود مابقی هزینه ها را خانواده متحمل می شود.
حرفی نکته ای؟
من از همه مربیان عزیزم تشکر می کنم که برای ما خیلی زحمت کشیدن و همچنین از حامیان ورزش کشتی که استان که به ما عنایت دارند. نکته این که از همه جوانان می خواهم برای حفظ سلامتی به ورزش رو بیاورند و اوقات فراغت خود را به ورزش بپردازند.
ازمربیان خودم روح الله میکائیلی، ناصر تهرانی، مهدی علیزاده و مربی بدنسازی امیر حسین مرادی امیدوارم توانسته باشیم گوشه ای از زحمت این عزیزان را جبران کرده باشیم.
مهدی ابراهیمی که سابق حضور در مسابقات چهانی را داشته است و در رده نوجوانان نیز چند سال پیش از این مدال کسب کرده است علاقمند هستیم با بیوگرافی شما آشنا شویم؟
مهدی ابراهیمی هستم متولد 29/2/75 از سال 1388 رشته ورزشی کشتی را به صورت حرفه ای آغاز کردم، عضو تیم ملی نونهالان کشور شدم، مدال نیز کسب کردم و در رده سنی نوجوانان 2013 جوانان داخل سالن 2016 طلای آسیا را کسب کردم؛ زیر بیست و سه سال نیز به تیم ملی دعوت شدم. من ابتدا در فوتبال ثبت نام کردم که نتیجه نداشت چون برگزار نشد، تکواندو و ژیمناستیک را نیز رفتم دیدم علاقه ندارم، ولی وقتی در رشته کشتی ثبت نام کردم به علت علاقه ای که داشته ماندم و ادامه دادم. خوشبختانه همه خانواده مشوقه هستند و حمایتم می کنند.
از مسابقات امید جهانی بگویید حریفان شما چه کسانی بودند؟
من در وزن 82 کیلو شرکت کردم، در مبارزه نخست برابر داوید لوسونزی از مجارستان با نتیجه 9 بر 4 به برتری رسیدم. در دومین مبارزه و در مرحله یک هشتم نهایی نیز برهان آکبوداک قهرمان امیدهای سال 2017 جهان از ترکیه را 2 بر 2 شکست دادم و به یک چهارم نهایی رسیدم. برای نیمه نهایی به مصاف نیکو اوجوگ از رومانی رفتم که با ضربه فنی شکست خوردم و با توجه به فینالیست شدن حریفش راهی گروه بازنده‌ها شدم و در این مرحله برابر تورگونیان از ارمنستان با نتیجه 2 بر یک پیروز شدم و حریف رده بندی محمود احمد از مصر بود که با نتیجه 5 بر4 شکستش دادم و به مدال برنز رسیدم.
شاید این سوال جوابش در تخصص یک داور باشد، اما از شما می پرسیم که سابقه خوبی در رشته فرنگی دارید نحوه اجرای قانون کم کاری(پاسیو(P)) در کشتی فرنگی چگونه است، مجازات فرار از تشک چیست ؟
در اولین پاسیو(P)، در مسابقه(بدون در نظر گرفتن کدامیک از کشتی گیران) کشتی گیر فعال یک امتیاز دریافت می کند و می تواند یکی از وضعیت های خاک، یا سرپا را انتخاب کند(این پاسیو(P) نمی تواند قبل از 2 دقیقه درخواست شود)، در دومین پاسیو(P)، در مسابقه(بدون در نظر گرفتن کدامیک از کشتی گیران) کشتی گیر فعال یک امتیاز دریافت می کند و می تواند برای ادامه کشتی یکی از وضعیت های خاک، یا سرپا را انتخاب کند(پاسیو دوم(P) نمی تواند قبل از 4:30 ثانیه درخواست شود)،در سومین پاسیو(P) یا کم کاری های بعدی، کشتی گیر فعال یک امتیاز دریافت می کند و بدون قطع کشتی باید مبارزه ادامه یابد.
یک تبصره ای وجود دارد اینکه در کشتی فرنگی نونهالان و نوجوانان که مسابقات در 2 تایم 2 دقیقه ای انجام می شود، با در نظر گرفتن سه آیتم اصلی در خصوص نحوه دادن اخطار(پاسیو(P)) که در متن بالا ذکر شد، اخطار اول نمی تواند قبل از 2:30 ثانیه درخواست گردد.
در کشتی آزاد و فرنگی در همه شرایط یک اخطار برای کشتی گیر خاطی و یک امتیاز برای حریف در برخواهد داشت و این تخطی از مقررات اگر در حالت سرپا باشد می بایست برای شروع مجدد ادامه کشتی در حالت سرپا باشد و اگر در خاک این تخطی انجام شود، شروع مجدد باید در حالت خاک باشد.
برای فرار از فن در منطقه اصلی تشک اگر بیش از15 ثانیه از وقت کشتی باقی مانده باشد، داور یک بار کشتی را قطع می کند و به مدافع تذکر می دهد. اما اگر در این فرار از فن کمتر از 15 ثانیه وقت باقی مانده باشد، داور می بایست بدون قطع کشتی ابتدا با استفاده از اصطلاحات به کشتی گیر خاطی تذکر و هشدار دهد و در صورت ادامه دادن فرار از فن داور باید سه الی چهار ثانیه قبل از اتمام زمان کشتی سوت بزند و کشتی را متوقف کند و درخواست یک اخطار برای خاطی و یک امتیاز برای حریفش کند.
به عنوان یک قهرمان رشته کشتی از مسئولان چه انتظاری دارید؟
ببنید مهمترین دغدغه من و دوستانم اشتغال است، بیمه است، من الان بیمه ندارم ورزش قهرمانی یک ریسک است، با این همه من هیچ تضمینی برای آینده ندارم. این می گویم و انتظار دارم انعکاس دهید. آقای امیر اّبادی یک بار در حسینه آمد مرا دید گفت تخفیف شهریه برای شما در نظر گرفته ایم؛ با من عکس گرفت و رفت، من به تخیف شهریه نیاز ندارم، مشکل من شغل است، بیمه است چند بار دفترش رفتم، هربار گفتن نیست من هم دیگر نرفتم، پدرم می گوید سراغ فلان مسئول برو شاید کاری کرد؛ اما من به پدرم گفتم، من نباید خودم را تحقیر کنم «البته اضافه کنم من اصلا به مقام خودم مغرور نشده ام چه بسا که معتقدم ما قهرمانان فقط چند ساعت قهرمانیم بعد از آن با یک آدم عادی هیچ فرقی نداریم پس غرور برایم معنا ندارد» و هر روز پشت دفتر او بنشینم ببینم کی به دفترش می آید برایم زشت است، پس شخصیت من چه می شود؟
جالب است بدانید که هیچ مسئولی در این مدت نیامد بگوید ممنون که توانستید موفق شوید و رتبه کسب کنید، حتی یک بنر هم نزدند که دلمان خوش باشد. البته بجز مسئولان ورزشی استان، نمی دانم چرا در شهرما با قهرمانان ملی خود اینطور برخورد می کنند البته رشته ورزشی کشتی خیلی مظلوم واقع شده است. متاسفانه درد دل ها زیاد است رئیس هیات کشتی استان گفت وقتی برای دریافت مجوز نصب پلاکارت شما به شهرداری رفتم بهانه آوردن که شهادت است بعد گفتند مکانی نداریم که پلاکارت در سطح شهر نصب کنید و یا بهانه آوردند که بایدعکس آن ها با لباس آن ها ورزشی نباشد. این برخوردها با قهرمانان درست نیست انگیزه آن ها را از بین می برد. بسیاری از کشتی گیران را می شناسم که می توانستند برای کشور افتخار بیاورند، اما وقتی با عدم حمایت مسئولان روبرو شدن ادامه نداند.
این راهم خواهش می کنم بنویسید درخواستی از رهبر عزیزم دارم این است که قهرمانان ملی را از خدمت سربازی معاف کند به دلیل اینکه ما سالی چند ما در اردوی تیم ملی شرکت می کنیم وهیچ وقتی برای خودمان نداریم خدمت سربازی دوسال است، ولی ما بخاطر وطن مان ماها در اردوی تیم ملی هستیم که از شرایط خدمت وظیفه مشکل تر است ممنون می شوم اگر این کمک از سویی رهبری درحق قهرمانان ملی منظور شود.
برنامه آینده شما؟
برنامه من این است که عضو ثابت تیم ملی بمانم و بتوانم در المپیک 2020 ژاپن شرکت کنم که البته باید وزنم را به 87 برسانم. ماندن در کشتی حرفه ای آسان نیست بسیار پر هزینه است زندگی یک کشتی گیر حرفه ای با آدم های معمولی فرق دارد هم از نظر تغذیه، تمرین، خواب و همه چی؛ بنابراین ماندن در کشتی حرفه ای حمایت مسئولان را می طلبد.
حرفی و نکته ای
من از خانواده ام و همه مربیان خودم روح الله میکائیلی، ناصر تهرانی، مهدی علیزاده و مربی بدنسازی امیر حسین مرادی امیدوارم توانسته باشم بخشی از زحمات این عزیزان را جبران کرده باشم و همچنین از حامیان کشتی استان آقایان محسن معصومیان، حسن عالمی و حاج علی عبدی خیلی تشکر می کنم که واقعا از ما حمایت کردند.
نکته اینکه دراستان قم استعدادهای ورزشی زیادی وجود دارد که نیاز به حمایت دارند تا به ظهور و بروز برسند، امیدوارم مسئولان استانی از ورزش دوستان و ورزشکاران حمایت کنند.
شاید در تاریخ کشتی پهلوانی و قهرمانی نام «میلو» از اهالی کرتون در 6 قرن پیش از میلاد ثبت شده باشد، اما امروز ایران ما مهد کشتی قهرمانی است، جوانانی برومند و توانایی دارد؛ همچون مهدی ابراهیمی و علی اکبر حیدری که اگر به آنان بها داده شود همیشه پیروز میادین کشتی خواهند بود و نام ایران را بلند آوازه خواهند کرد.
منبع: روزنامه شاخه سبز
/2085/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/71684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است