عصر قم

آخرين مطالب

مجموعه‌ای از سوغات ایرانی در نمایشگاه قم/ مشکل اسکان غرفه‌داران مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم -  غرفه‌داران و فروشندگان تولیدات محلی و سوغات استان‌های مختلف که در نمایشگاه اقوام، سوغات و صنایع دستی قم شرکت کرده‌اند از ضعف خدمات گلایه‌مند هستند.

 شهر قم طی روزهای اخیر میزبان نخستین «نمایشگاه اقوام، سوغات و صنایع دستی» است؛ نمایشگاهی که مانند یک موزه و یا به عبارتی کلکسیونی سوغات و محصولات سنتی و محلی استان‌ها و اقوام مختلف ایرانی را در یک جا متمرکز کرده است و برای مردم قم فرصتی ایجاد کرده تا از نزدیک با محصولات سنتی و سوغات استان‌های مختلف آشنا شده و خرید کنند.
در ورودی نمایشگاه که زیر نظر صنعت معدن و تجارت قم برگزار شده دو چادر از اقوام عشایر خراسان رضوی و جنوبی خودنمایی می‌کند. داخل نمایشگاه سوغات اقوام ترک، لر و آذری و از جنوب تا شمال و غرب و شرق کشور چشم نوازی می‌کند.
اما آن چه نمایان است تکرار صنف و تکرار نمایش سوغات از یک استان با چند برند مختلف، نبود روشنایی مناسب و علاوه بر همه این‌ها نبود خدمات مناسب، ضعف‌هایی است که اغلب غرفه‌داران از آن گلایه دارند ولی با توجه به تجربه نخست برگزاری چنین نمایشگاهی در قم چشم اندازی روشن را برای برگزاری نمایشگاه مناسب تر و قوی تر در استان قم نوید خواهد داد.
نبود تبلیغ و هماهنگی برای اسکان غرفه‌دارن شهرستانی
به غرفه محصولات و سوغات استان گیلان که شامل کشمش و محصولات لبنی سنتی است نزدیک می‌شوم «رامین صفری» می‌گوید: در چند نمایشگاه دیگر شرکت داشتم برای این نمایشگاه تیلیغ خوبی انجام نشده است، هم‌چنین ما که راه دوری را برای معرفی محصولات و سوغات استان گیلان به این شهرستان طی مسافت کردیم برای اقامت و اسکان با مشکل روبرو شدیم بعد از زمان تعطیلی نمایشگاه و کلی خستگی به دنبال مکانی مناسب برای اسکان بودیم.

به گفته این غرفه‌دار گیلانی، کاش مسئولان برگزاری این نمایشگاه با دریافت هزینه اسکان، برای اسکان فکری می‌کردند. با توجه به زائرپذیری شهر مقدس قم به سختی مکانی برای اسکان یافت می شود.
وی درباره وضعیت فروش غرفه بیان کرد: تا این لحظه فروش خوب بوده ولی اغلب برای تماشا می‌آیند و هزینه غرفه‌داری و اسکان با فروش تناسب ندارد.
مسئولان نمایشگاه با مسئولان شرکت‌های گردشگری و تبلیغاتی هماهنگ و برای اسکان برنامه‌ریزی کنند یکی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: غرفه ما محصولات پایه کنجدی بروجرد که به طور سنتی تهیه می‌شود می‌فروشد، من در 4 نمایشگاه حضور داشتم استقبال خوب بوده ولی به دلیل وضعیت اقتصادی مردم فروش تعریفی ندارد.
رضا حسین زاده افزود: به نظر من اگر مسئولان نمایشگاه با مسئولان شرکت‌های گردشگری و تبلیغاتی هماهنگ و برای اسکان برنامه‌ریزی کنند مناسب‌تر است، باید برای چنین نمایشگاهی بیشتر تبلیغ شود چرا که این نمایشگاه‌ها کالای ایرانی را به فروش می‌رساند.
کمبود خدمات مناسب و ضعف در برگزاری نمایشگاه
یک غرفه‌دار یزدی نیز گفت: زمان برگزاری این نمایشگاه اندک است دو روز اول که مردم برای دیدن و آشنایی با محصولات به نمایشگاه می‌آیند در روزهای بعدی است که مردم تصمیم به خرید محصولات و سوغات می‌کنند. هم‌چنین نمایشگاه فرش نشده است در حالی که در نمایشگاه‌ها باید با موکت غرفه‌ها و ورودی‌ها فرش شود.
حمید رضا رستمی افزود: خدمات نمایشگاه مطلوب نیست. روشنایی غرفه‌ها هم بر عهده ما بوده و روشنایی نامناسب است امیدوارم در نمایشگاه‌های بعدی استان قم این مشکلات بر طرف شود.
یکی دیگر از غرفه‌داران که از اردکان یزد به نمایشگاه قم آمده از تکرار صنف و معرفی یک محصول تکراری در چند غرفه گلایه و بیان کرد: در نمایشگاه باید تنوع وجود داشته باشد اما اغلب دیده می‌شود یک سوغات در چند غرفه معرفی می‌شود به عنوان مثال ارده و محصولات کنجدی که برند آن اردکان است در چند غرفه از سوی چند استان و یا برندهای تجاری دیگر تبلیغ شده است.

یک غرفه‌دار که صنایع دستی خاتم کاری استان فارس را معرفی می‌کند نیز اظهار داشت: این نمایشگاه خوبی است و استقبال هم خوب بوده هدف ما معرفی سوغات و صنایع دستی استان فارس است، باید در این نمایشگاه به هنرهای دستی استان‌ها هم توجه می‌شد.
رضا قوجانی، ‌ هنرمند تولید کننده چاقوی زنجان نیز افزود: با توجه به گران شدن مواد اولیه تولید هم گران شده است و دور از انتظار نیست که مردم با این وضعیت اقتصادی که می‌بینید خرید نکنند در این نمایشگاه مشکل اصلی تکرار صنف است؛ چاقوی زنجان در دو غرفه معرفی شده است.
نمایشگاه اقوام نخستین تجربه استان قم
دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه اقوام، سوغات و صنایع دستی استان قم نیز گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی کالای ایرانی و سوغات اقوام مختلف کشور با همکاری دفتر روستایی استانداری، شرکت توسعه نمایشگاه‌ها و معاونت صنایع دستی استان قم برگزار شده است هرچند در این نمایشگاه ضعف‌ها و مشکلاتی دیده می‌شود ولی این مشکلات بررسی و امید می‌رود برای نمایشگاه‌های دیگر تکرار نشود.
ناصر درکامی افزود: تکرار صنف و تکرار بودن محصولات و سوغات در چند غرفه به دلیل استقبال غرفه داران و نمایندگی‌های تولیدات استان های مختلف بوده است و ما به همه فرصت دادیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه اختصاصی صنایع دستی سراسری در دی‌ماه امسال در استان قم خبر داد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/71533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف