عصر قم

آخرين مطالب

جهان درانتظار شنیدن نوای الهی سلاله ای از تبار پیامبر(ص) مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- در عصر حاضر که جهان پر از ظلم و ستم است، انسان ها در انتظار فریادرسی از نسل انبیاء الهی هستند تا از کنار کعبه، نوای الهی و برحق خود را به گوش تشنگان عدالت برساند.
  پیروان ادیان الهی معتقدند انسانی صالح جهان را پر از عدل و داد می کند؛ این اعتقاد در تشیع جامع تر است و شیعیان اعتقاد دارند انسانی آسمانی و معصوم از فرزندان پیامبر(ص) برای نجات بشریت ظهور خواهد کرد.
انتظار فرج، امید رهایی از ظلم و جور را در شیعیان زنده نگه داشته و همه پیروان این مذهب در انتظار شنیدن نوای «الا یا اهل العالم انا بقیه الله» می باشند؛ فریادرسی از تبار پیامبر اسلام(ص) و سلاله ای از فرزندان فاطمه زهرا(س) که همه امامان معصوم(ع) آمدن او را بشارت داده اند.
امروز نهم ربیع الاول ، روز ولایت عهدی حضرت مهدی (عج) است. آن حضرت می آید و با آمدنش پناهی برای بی پناهان و رنج دیدگان جهان خواهد بود، پرچم عدالت را در سرتاسر گیتی به اهتزاز در می آورد و گام های عدالت گسترش، هیمنه استکبار را درهم می شکند.
ظهور منجی یک حقیقت قرآنی است و اراده الهی و سنت پروردگار بر آن تعلق گرفته است تا مستضعفان وارثان زمین شوند.
قرآن کریم در آیه پنج سوره قصص آمدن منجی را این گونه بشارت می ‌دهد: « ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آن ها [بنی اسرائیل] بیم داشتند، نشان دهیم.»
پیامبر اسلام(ص) نیز درباره منجی آخرالزمان می فرمایند: «اگر از عمر جهان جز یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا مرد صالحی را از خاندان من برانگیزد که صفحه زمین را پر از عدل و داد کند، همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.»
معنویت که عنصر گمشده عصر حاضر است، با ظهور مصلح کل، در زندگی بشریت جاری می شود و جانی تازه به کالبد خشکیده بشر دمیده می شود؛ مسلمانان باید با مطالعه سیره و مکتب اهل بیت(ع) به بصیرت و معرفت درستی نسبت به منجی بشریت برسند و زمینه های ظهور را فراهم کنند تا در پرتو دین توحید و عدالت زمینه اقتدار و برتری دین الهی را در سرتاسر جهان رقم بزنند.
محمد بن الحسن روز جمعه نیمه شعبان 255 هجری قمری در خانه امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون به دنیا آمد؛ کنیه ‌های آن حضرت عبارتند از ابوالقاسم، هم کنیه پیامبر(ص)، ابوعبدالله، اباصالح، و دارای بیش از 300 لقب از جمله مهدی، منصور، قائم، حجت‏ الله، صاحب ‏‌الامر، خلف صالح، بقیه الله، منتقم، موعود، خاتم ‌‏الاوصیا، داعی، باسط، ثائر، صاحب ‌‏الزمان، خلیفه الرحمان، برهان، سید و منتظر است.
یگانه منجی عالم بشریت به دور از نگاه ماموران حکومتی عباسیان پس از تولد، حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به صورت نیمه مخفی زندگی کرد و در این زمان پدرش، آن حضرت را به بزرگان شیعه معرفی کرد تا در مساله امامت در زمان غیبت دچار اختلاف نشوند.
پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال 260 هجری قمری، غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 هجری قمری ادامه پیدا کرد؛ در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نایب به اداره امور مردم می پرداخت و سپس غیبت کبری آغاز شد.
طبق اسناد و احکام دین اسلام پس از ظهور امام زمان(عج)، حکومت واحد جهانی با محوریت عدل و داد در جهان تشکیل خواهد شد.
* وظیفه شیعه در عصر انتظار مقاومت در مسیر حق است
استاد عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: وظیفه شیعه در عصر انتظار بازسازی فکری و اخلاقی و مقاومت در مسیر حق است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی افزود: این ایستادگی به معنای ایستادگی خشک و نسنجیده نیست، بلکه ایستادگی عاقلانه و حکیمانه مدنظر است که در این راستا باید با جهان در ارتباط باشیم.
وی با اشاره به این که باید دستورات حکیمانه مکتب اهل بیت(ع) را مطرح کنیم، افزود: نمی توانیم در انزوا زندگی کنیم و اهل مذاکره و گفت و گوی بین المللی نباشیم، مکتب اهل بیت(ع) مکتب گفتمان بود، به شرق و غرب می رفتند و سفیر و نماینده می فرستاندند.
وی اضافه کرد: همانطور که رهبر انقلاب برای جوانان اروپا نامه می نویسند، دولت، وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، حوزه علمیه و مجامع دانشگاهی باید عرصه گفت و گوی بین المللی را فتح کنند.
دهسرخی ادامه داد: گفتمان مهدویت، جهان شمول است و کسی که این گفتمان را دارد نمی تواند خود را داخل ایران حبس کند.
وی خاطرنشان کرد: ما به اندیشه جهان کار داریم، با آن ها حرف داریم، آن ها را قانع می کنیم و از حق خود دفاع می کنیم، در عین حال هم باج نمی دهیم و این حرکت که منطق، دانایی و حکمت می طلبد که باید در خود ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: وظیفه دیگر شیعیان در زمان غیبت، همان چیزی است که امام عسکری(ع) در نامه به علی بن حسین بن بابویه قمی گفتند، در بعد اعتقادی باید اعتقادات خود را محکم کنیم، دچار شک و شبهه نشویم و از ابهامات و سوالات واهمه نداشته باشیم.
عضو شورای جامعه المصطفی با اشاره به این که دشمنان با استفاده از اینترنت و ماهواره همیشه علیه اندیشه شیعیان ایجاد شبهه می کنند، تاکید کرد: همه اقشار به ویژه دانشجویان و طلاب باید از متن کتاب و سنت جواب های قانع کننده و محکم در مقابل حرف های آن ها پیدا نمایند.
وی افزود: مکتب تشیع در برابر همین ابهامات و ایرادهایی که وارد شده، تقویت شده و رشد کرده است، زیرا پایه های این مکتب محکم است.
دهسرخی با تاکید بر این که انتظار فرج هزینه دارد، گفت: گشایش بدون زحمت نمی شود و اگر انسان نخواسته باشد رنج سفر را تحمل کند، مقصد بار نمی رساند و باید خودشان را سختی ها و مشکلات را آماده کنند.
وی افزود: همانطور که وعده داده اند پیروان حضرت مهدی(عج) در گشایش هستند، ولی استقامت، صبوری، آگاهی، دین شناسی و بصیرت می خواهد.
* غیبت امام زمان(عج) آزمونی برای شیعیان است
معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) نیز در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: یکی از دلایل غیبت امام عصر(عج)، امتحان شیعیان و پیروانی است که به امامت حضرت معتقد هستند تا مشخص شود چه میزان اهل صبر و تحمل می باشند.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی افزود: غیبت اختصاص به حضرت مهدی(عج) ندارد و بسیاری از پیامبران گذشته هم در زندگانیشان غیبت داشتند، به این معنا که مدتی از اصحاب خودشان دور بودند و یکی از ویژگی های امام زمان(عج) این است که سنت های انبیا هم درباره ایشان جاری است.
وی با بیان این که آگاهی مردم نسبت به مقام و جایگاه امام(عج) از دیگر دلایل غیبت است، اضافه کرد: مردم باید آگاه باشند که اگر خداوند 11 امام را فرستاده و آن بزرگواران در انظار و کنار مردم بودند، ولی مردم قدرشناسی نکردند و به همین دلیل امام دوازدهم در پرده غیبت است.
وی ادامه داد: غیبت باعث می شود مردم بیشتر قدر امام را بدانند.
فلاحی بیان کرد: حاکمان عصر دنبال این بودند که بدانند جانشین امام عسکری(ع) کیست و او را به شهادت برسانند و به همین دلیل ترس بر جان امام بود و امام عصر (عج) در پرده غیبت قرار گرفتند.
وی افزود: در روایات هم اشاره شده که از امامان معصوم(ع) پرسیده اند که علت غیبت چیست؟ فرموده اند، می ترسیم که او را به شهادت برسانند.
وی با بیان این که در پرده غیبت بودن به معنای حضور نداشتن نیست، گفت: امام حاضر است منتها دیده نمی شود، غیبت با عدم حضور فرق می کند، وقتی می گوییم امام غایب است معنایش این نیست که حضور ندارد.
معاون حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که دوره غیبت دوره پاک شدن انسان ها و جامعه از بدی ها و بدهاست، گفت: غیبت یک امر الهی است و فقط خداوند می داند علت و حکمت اصلی این امر چه چیزی است، شاید خداوند هم به وسیله غیبت آزمایش و امتحانی برای همه قرار دهد و ببیند افراد به چه میزانی در راه او و اولیای او اهل صبر، تحمل، مقاومت و اجرای دستورات الهی هستند.
فلاحی افزود: امام عسکری(ع) مراقبت خاصی از وجود حضرت داشتند و ایشان را به افراد خاصی نشان می دادند و در مجلسی که 40 تَن از اصحاب خاص حضور داشتند، امام عسکری(ع) ایشان را نشان داده است.
* انتظار حضرت مهدی(عج)، انتظاری سازنده است
مشاور استاندار قم در امور زنان و خانواده در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: انتظار فرج حضرت مهدی(عج)، انتظاری سازنده و رو به رشد و کمال است.
معصومه ظهیری افزود: غیبت امام زمان(عج) غیبتی برای زمینه سازی برای حکومت و تربیت نسل صالح می باشد.
وی اضافه کرد: حکومت مهدوی حکومت کامل عدل الهی روی زمین خواهد بود و هدف از غیبت امام زمان(عج) بلوغ فرهنگی و عقلانی مردم برای پذیرش امام(عج) است.
وی ادامه داد: آمادگی پذیرش حکومت مهدوی و تربیت مدیران مسئولیت پذیری که تحمل عدل و اصلاحات زمان را داشته باشند از دیگر اهداف غیبت امام مهدی(عج) است.
ظهیری گفت: حضرت حجت(عج) از نظرها پنهان شد تا جان امام حفظ شود و آخرین وصی زمانی ظهور نماید که آخرین تحولات پیام رسانی و کمال دین اتفاق افتاده باشد.
وی خاطرنشان کرد: کمال حکومت مهدوی در حکومت نیمه کاره علوی تحقق پیدا می کند، بنابراین مستضعفان زمین، وارثان زمین می شوند و بلوغ، پذیرش و کمال باید در جهانی ایجاد شود که فریادرسی بیاید.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/70118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود