عصر قم

آخرين مطالب

63 درصد بودجه سال 97 شهرداری قم تحقق پیدا کرد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: در نیمه نخست سال جاری هفت قرار داد سرمایه گذاری با بخش خصوصی منعقد شده و 63 درصد بودجه شهرداری نیز در این مدت تحقق پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، مجید اخوان روز چهارشنبه در گقت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کل بودجه عمرانی و جاری شهرداری 18 هزار و 530 میلیارد ریال بوده که نیمی از آن برای 6 ماهه نخست سال پیش بینی که بیش از پنج هزار و 700 میلیارد ریال آن جذب شده است.
وی افزود: برغم تصویب این تعداد قرارداد در کمیسیون در خلال نیمه اول سال جاری، ولی از روند مشارکت بخش خصوصی در طرح های شهرداری قم راضی نیستیم.
وی افزود: سال گذشته حدود 75 درصد درآمدهای شهرداری قم محقق شد، که نرخ تحقق این بودجه تا پایان سال جاری نیز در همین حد پیش بینی می شود.
وی یادآور شد: چند طرح گردشگری، تجاری و فرهنگی از جمله شهربازی معارفی در بلوار پیامبر اعظم (س)، شهربازی بوستان غدیر، پارکینگ عمار و یاسر از جمله پروژه هایی هستند، که طی این مدت قرار داد آن با بخش خصوصی بسته شده، و علاوه بر آن یک سری قراردادهایی نیز از قبل در کمیسیون به تصویب رسیده، ولی اگرچه شرایط اقتصادی به گونه ای است که بیشتر سرمایه گذاران انگیزه لازم را ندارند ولی امیدواریم که عملیاتی و پیگیری شود.
عضو شورای شهر قم با اذعان به اینکه از نظر سامان دهی هسته مرکزی شهر وضعیت خوبی نداریم، افزود: تمام اعتبار و شان قم به هسته مرکزی و بارگاه حضرت معصومه(س) است، اما شرایطی که در محدوده این مکان مقدس از جمله در طرح فاز 4 عمار و یاسر، خیابان انقلاب اسلامی و ضلع شمالی حرم و پارکینگ کوچه شهید کاظمی وجود دارد، رضایت بخش نیست، از این رو موانع حقوقی آن باید رفع شود و شاهد سامان دهی نسبی در هسته مرکزی باشیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همچنین رسیدگی به نامه ها و درخواست های مردمی را از جمله وظایف این کمیسیون برشمرد، و گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از هزارنامه مردمی ارسالی که توسط شهرداری تبدیل به لایحه شده بود، را حل و فصل کردیم.
اخوان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات و کاستی های موجود در شهر قم برای مدیریت و اداره شهر در مناسبت های مختلف سال، افزود: مردم نباید هزینه جشن ها و عزاداری های ایام مختلف سال که جنبه ملی و فراملی دارند، را پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه نیمه شعبان یک آیین ملی و جهانی است، گفت: هزینه های این رویداد مذهبی بر روی دوش مردم قم قرار گرفته و دولت باید با اختصاص بودجه مشکلات موجود از نظر سیستم حمل و نقل و شبکه معابر را رفع کند.
اخوان افزود: فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از موانع موجود برای تسهیل در رفت و آمد زائران است، که با توجه به عمر 10 ساله اغلب اتوبوس های شهری قم، دولت در این زمینه مدیریت شهری را مساعدت کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: در حالی که در گذشته دولت با تخصیص یارانه، 82.5 درصد هزینه خرید اتوبوس های شهری را پرداخت می کرد، ولی در حال حاضر هیچ کمک دولتی به این موضوع نمی شود، در صورتی که هزینه این خدمات را باید دولت متقبل شود.
وی افزود: سرانه درآمد نقدی و مجموع درآمدها در قم سه میلیون ریال است، و از این نظر هفتمین استان کشور به شمار می رود، و با توجه به قوانین و مقرراتی که توسط مجلس شورای اسلامی برای عدم پرداخت مستقیم درآمد حاصل از مالیات بر ارزش به شهرداری ها دنبال می شود، نگرانی هایی را در تحقق درآمدها و رسالت هایی که این نهاد مردمی بر عهده دارد، ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین اتکای شهرداری به درآمدهای نقدی است، افزود: درآمدهای غیرنقدی شامل فروش املاک و سرمایه گذاری در اولویت بعدی قرار دارند.
اخوان با تاکید بر اینکه در امور عمرانی باید برای درآمدهای نقدی حساب ویژه ای باز شود، گفت: هزینه های جاری شهرداری حدود چهارهزار میلیارد است، که هزینه خدمات شهری یا نگهداری شهر را در بر می گیرد.
وی هزینه های خدمات شهری را حدود هزار و 800 میلیاد ریال شامل مواردی از قبیل رفت و روب، نظافت، جمع آوری زباله، نگهداری فضای سبز و خدمات آتش نشانی و
تخلفات شهری دانست، و افزود: سرانه هزینه خدمات شهری برای هر شهروند قمی سالانه یک میلیون و 500 هزار ریال است، و مابقی هزینه های شهرداری به خدمات عمرانی در جهت نگهداری ساختارهای شهر اعم از روکش آسفالت، دفع آب گرفتگی معابر و احداث کانال اختصاص پیدا می کند.
وی تصریح کرد: برغم همه اقدام هایی که برای دفع آب های سطحی شهر انجام شده باز در مواقع بارندگی این مشکل در شهر مشهود است و هنوز خیلی کار داریم.
اخوان با بیان اینکه نگهداری وضع موجود شوارع و زیرساخت های ترافیکی نیز در ردیف هزینه های عمرانی شهرداری قرار می گیرد، افزود: بخشی دیگر از هزینه ها نیز مربوط به توسعه فضاهای عمرانی اعم از شوارع جدید، تقاطع ها و زیرگذرها و توسعه فضای سبز است، که متاسفانه قم از نظر فضای سبز دچار محرومیت است، و سرانه بسیار پایینی دارد.
وی اذعان داشت: با توجه به ویژگی زائر پذیری قم و سفر سالانه 20 میلیون زائر به این استان، ولی از نظر ایجاد فضاهای تفریحی و فراغتی و همچنین بهره مندی از امکانات و زیرساخت های متناسب با این شرایط خاص، عقب افتادگی هایی را دارد.
عضو شورای شهر قم هرینه توسعه و تعریض و طرح های عمرانی و سرمایه گذاری این شهر را سالانه بالغ بر 14 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: برغم آنکه سرمایه گذاری را شاه کلید توسعه قم می دانیم، ولی به علت موانع موجود نتوانستیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
7403/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/69970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک