عصر قم

آخرين مطالب

قم برای تحول چشم انتظار واگذاری طرح های عمرانی است اقتصادی

قم برای تحول چشم انتظار واگذاری طرح های عمرانی است
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - ساخت و تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام به دست بخش خصوصی از جمله مهمترین راه های عبور از محدودیت های بودجه ای است و استان قم در مسیر تحول خود بیش از هر زمان دیگری به واگذاری این طرح ها نیاز دارد.
  طرح های عمرانی در هر منطقه ای به منظور توسعه و پیشرفت بیشتر آن اجرا می شود اما در مواقعی این طرح ها به دلیل مشکل های متعدد از جمله نبود اعتبارات مالی لازم برای سال ها متوقف می گردد که این مساله علاوه بر آسیب وارد کردن به سیمای منطقه، موجب به هدر رفتن سرمایه های ملی خواهد شد.
راهبرد واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی، علاوه بر آنکه موجب سرعت بخشیدن به اجرای طرح های مورد نظر می شود، از جمله ارکان مهم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نیز است وبه همین خاطر انجام آن می تواند نقش مهمی در تقویت اقتصاد ملی در برابر تحریم های دشمنان و محدودیت های مالی ناشی از آن داشته باشد.
قم نیز در سال های اخیر با توقف فعالیت اجرایی برخی از طرح های عمرانی در محدوده استان مواجه بوده است که برای عبور ازاین وضعیت و تکمیل این طرح ها، مسئولان استان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و عبور از فشارهای اقتصادی دشمن، راهبرد واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی را دنبال کرده اند و مشوق های متعددی را نیز برای سرمایه گذاران متقاضی درنظر گرفته اند.
** تاکید استاندار بر واگذاری طرح های دولتی
در همین رابطه در گفت و گو با شماری از مسئولان استان، آخرین وضعیت واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام در قم را بررسی کرد؛ استاندار قم در این رابطه تاکید نمود که مدیران دستگاه های اجرایی استان باید برای واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی اهتمام لازم را داشته باشند.
سید مهدی صادقی با اشاره به مشکلات اعتباری دولت برای اجرای طرح های عمرانی گفت: واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی یکی از موثرترین راه ها برای متوقف نشدن روند توسعه استان به دلیل محدودیت های مالی است.
وی خصوصی سازی را از سیاست های دولت برای تسریع در اجرای طرح های عمرانی عنوان کرد و افزود: مسئولان استانی باید در این زمینه و جذب سرمایه گذار دارای اهلیت نهایت تلاش خود را به کار گیرند.
وی ادامه داد: باید با ایجاد انگیزه لازم در بین سرمایه گذاران، طرح های نیمه تمام استان را به بخش خصوصی واگذار کنیم، چرا که این امر نقش مهمی در روند پیشرفت استان دارد.
** 40 طرح در قم آماده واگذاری به بخش خصوصی است
رئیس سازمان مدیریت و بودجه قم نیز پیرامون این موضوع با بیان این که از سال 94 تا 96، 228 طرح دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: برای سال 1397 نیز جمعا 40 طرح عمرانی از سوی دستگاههای اجرایی استان پیشنهاد شده است که طرح های حایز شرایط نهایی، پس از برگزاری جلسات مربوطه احصا خواهند گردید.
سید حسن رضوی بیان کرد: در این رابطه تاکنون، 13 جلسه باشرکت 40 دستگاه اجرایی استان برگزار شده و 34 طرح برای واگذاری شناسایی گردیده است.
وی افزود: دستگاه های استان قم 22 طرح جدید، 10 طرح نیمه کاره و هشت طرح آماده بهره برداری را معرفی کرده اند که بخش خصوصی در آن ورود پیدا کند.
وی گفت: سال گذشته 30 طرح به بخش خصوصی واگذار شد که در سطح کشور در واگذاری طرح ها به بخش خصوصی صد درصد به تعهد خویش عمل کرده ایم.
وی با اشاره به سیاست های حمایتی و تشویقی دولت گفت: بسته های حمایتی در حوزه های مختلف توسط دولت آماده سازی شده است تا با ابلاغ آن به استان ها و اجرای آن شاهد رونق در حوزه تولید و اشتغالزایی باشیم.
رضوی ادامه داد: دربرنامه ششم یکی از محورهای برنامه ها واگذاری طرح ها به بخش خصوصی است که این امر باید با پیگیری دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
وی، نوسان های نرخ ارز و نابسامانی های اقتصادی، سخت گیری دستگاه های نظارتی، کم رنگ شدن اعتماد سرمایه گذاران به بخش خصوصی، تمایل نداشتن و پیگیری نکردن مدیران دستگاه ها در واگذاری طرح ها به بخش خصوصی و سایر موارد را از مهمترین مشکلات واگذاری طرح ها عنوان کرد.
وی ادامه داد: باید شرایط سرمایه گذاری در استان را تسهیل کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی بهره برداری بیشتری داشته باشیم.
رضوی افزود: این مساله موجب می شود کارها با سرعت بیشتری پیش رود و نتیجه بخش باشد و در این صورت می توانیم هدف های توسعه ای استان را پیاده کنیم.
وی با اشاره به برخی راه حل ها برای واگذاری سریع تر طرح های عمرانی دولتی به بخش خصوصی، گفت: می توان عملکرد دستگاه های اجرایی استان در موضوع واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی را به عنوان شاخصی تاثیرگذار در ارزیابی عملکرد آن دستگاه درنظر گرفت و همچنین در کارگروه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم، میزان واگذاری طرح های دولتی دستگاه های اجرایی استان را مورد پیگیری قرار داد.
**احساس امنیت برای سرمایه گذاران در قم ایجاد شود
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم در این رابطه، گفت: یکی از راه های تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، استفاده از سرمایه بخش خصوصی است که در این راستا سرمایه گذار باید در قم احساس امنیت کند.
مهرداد غضنفری، افزود: احساس امنیت فقط نشنیدن شلیک گلوله نیست، بلکه ایجاد مانع بر سر راه سرمایه گذاری، به سرمایه گذار تلقین می کند که این محیط امن نیست و باید جای دیگر سرمایه گذاری کرد.
وی اضافه کرد: تمام بخش های دستگاه های اجرایی استان، در این زمینه مسئول هستند چرا که همراهی و هماهنگی از الزام های موفقیت در جذب سرمایه گذار است.
وی با بیان این که برای سرعت بخشیدن به روند اجرایی طرح های عمرانی استان نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم، گفت: مسئولان استان حامی سرمایه گذاران خواهند بود و تلاش می کنند شرایط حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی تسهیل شود.
** فرایندهای اداری مانع تسریع سرمایه گذاری در قم است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز پیرامون این موضوع، گفت: فرایندهای اداری، مانع حمایت از سرمایه گذاران و سرعت بخشیدن به امر سرمایه گذاری در بخش های مختلف در استان شده است.
محسن بهشتی، افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش نرخ ارز، تاخیر در صدور مجوزهای سرمایه گذاری باعث افزایش هزینه طرح ها در بخش های مختلف شده است.
وی بر تسهیل در امور ارباب رجوع ها تاکید و اضافه کرد: اگر حمایت های لازم از سرمایه گذار صورت گیرد و سرمایه گذار درگیر طولانی شدن فرایندهای از جمله اخذ مجوز نشود، صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه دستگاه ها و سرمایه گذار صورت می گیرد.
بهشتی گفت: دستگاه های اجرایی باید پیش از اعطای مجوز به سرمایه گذاران بخش های مختلف، تمام جوانب کار را بسنجند و با بررسی ضوابط و در نظر گرفتن نقاط ضعف احتمالی اقدام به صدور یا عدم صدور مجوز نمایند.
آنچه بیان شد نشان می دهد استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان قم نه تنها یک ظرفیت بلکه یک ضرورت است که باید مورد توجه دستگاه های اجرایی استان به عنوان نمایندگان دولت قرار گیرد.
امروز استان قم به دلیل موقعیت مذهبی و گردشگری خود، بیش از هر زمان دیگری به اجرای دقیق و سریع طرح های عمرانی نیاز دارد و بخش خصوصی با حمایت دستگاه های دولتی می تواند در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کند.
تسهیل حضور بخش خصوصی در روند اجرای طرح های عمرانی در اختیار دولت، امروز به اولویت همه مسئولان دستگاه های اجرایی استان قم تبدیل شده است و همه می دانند با توجه به محدودیت های اعتباری موجود، راه نجات از توقف اجرای طرح های عمرانی، حضور توانمند سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/69650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف