عصر قم

آخرين مطالب

بی آبی، داستان تکراری روستای ایلیخی بلاغی قم مقالات

  بزرگنمايي:

عصرقم- بی آبی در روستای ایلیخی بلاغی از بخش مرکزی قم با 34 خانوار و 101 تن جمعیت، داستانی تکراری است که بارها صدای آن به گوش مسئولان رسیده است، ولی به گفته روستاییان گویی توجهی به این امر نمی شود.
مردمان این روستا حدود 6 سال است که با مشکل کم آبی مواجه هستند و طی شبانه روز فقط نیم ساعت آب در جریان است و بقیه شبانه روز با قطعی این مایه حیات مواجه می باشند.
این داستان که شیر آب را باز می کند و قطره ای آب از آن نمی چکد و بعد با ناامیدی دبه های آبی را که در کنار یکدیگر چیده بود را به بر روی خاک، کشان کشان می برد و بر گوشه ای از حیاط می اندازد تکراری است، ولی شنیدن و دیدن آن زجرآور است.
درختان خشکیده در وسط حیاط روستا نه در انتظار قطره های آب هستند بلکه در انتظار باران بوده تا سیراب شوند.
داوود عابدینی عضو شورای اسلامی روستای ایلیخی بلاغی می گوید: مخزن آبی برای سه روستا از جمله نعمت آباد، انجیرلی و روستای ما در نزدیک یکدیگر ساخته شده که آب این مخزن روزانه از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی قم تامین می شود، ولی این مخزن نیاز مردم این سه روستا را تامین نمی کند.
وی افزود: آب این مخزن قبل از این که به روستای ایلیخی بلاغی برسد در روستاهای نعمت آباد و انجیرلی که نسبت به جمعیت روستای ما خانوار کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد، چراکه در این روستاها مرغداری و دامداری وجود دارد و آب زیادی صرف آنها می شود.
وی با انتقاد از عدم مدیریت مخزن آب، گفت: اولویت آب رسانی باید به مردم روستا باشد نه این که در روستاهای دیگر صرف مرغداری و دام های آنان شود.
ثریا داربام یکی از روستاییان با گله مندی از این که آب ذخیره شده در منبع، نمی تواند پاسخگوی مسائل بهداشتی باشد، گفت: این امر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.
وی ادامه داد: هیچ کس به مشکل این روستا رسیدگی نمی کند و حتی مسئولان نمی آیند تا از نزدیک مشکل ما را مشاهده کنند و چاره ای برای آن بیاندیشند.
یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به این که کسی پاسخگوی مشکل بی آبی در روستای ما نیست گفت: با هر ارگانی تماس برقرار و یا پیامک ارسال می کنیم، توجهی نمی شود و بارها این مساله را در بخشداری مرکزی مطرح کرده ایم و بخشدار قول مساعدت داده، ولی عملیاتی نشده است.
کریم عابدینی گفت: ما در روستای محروم ایلیخی بلاغی زندگی می کنیم که در زمان جنگ تحمیلی با داشتن 15 خانوار، سه شهید و هفت جانباز و ایثارگر تقدیم انقلاب کرده است، این در حالی است که اکنون به مشکل این روستا توجهی نمی شود.
وی ادامه داد: بیشتر اهالی این روستا سن زیادی دارند و با سختی زندگی خود را سپری می کنند.
وی با تاکید بر این که ما از مسئولان می خواهیم یک مخزن آب جداگانه برای این روستا درنظر بگیرند، گفت: با این کار ما می توانیم خود مصرف آب را مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: در 2 روستای دیگر دام و طیور وجود دارد و نیاز به مصرف آب زیاد دارند این در حالی است که روستای ما با این مسائل مواجه نیست و می توانیم آب را مدیریت کنیم.
وی همچنین گفت: ما ازمسئولان تقاضای تامین آب این روستا را کرده بودیم، ولی آنان بدون توجه به مساله آب درحال لوله گذاری شبکه گاز هستند، ما نیاز به گاز نداریم و با یک کپسول می توانیم یک ماه را سپری کنیم، در حال حاضر مهمترین نیاز ما آب است نه مساله دیگر.
یکی دیگر از اهالی روستای ایلیخی بلاغی با انتقاد از این که کم آبی در روستای ما باعث درگیری با روستاهای دیگر شده است گفت: مدیران باید با تدبیر درست در شرایطی که کم آبی در کشور و به تبع آن در این روستا وجود دارد راهکارهایی بیاندیشند تا همه مردم از این نعمت برخوردار باشند.
عروج داربام اضافه کرد: تمام درختان و گیاهان در این روستا خشکیده و مهمترین دغدغه مردم تامین آب برای رفع نیازهای اولیه و بهداشتی است.
وی از مسئولان خواست با حضور در این روستا چاره ای برای تامین آب روستا بیاندیشند و این مشکل چند ساله را مدیریت کنند.
 مشکل این روستا را با معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی قم در میان گذاشتیم و وحید بذر افشان با ارائه گزارشی از وضعیت آب رسانی سیار به روستاهای قم گفت: هفته ای 10 مرتبه آب سیار از قم به مخزن مشترک این روستا ارسال می شود.
وی گفت: با تنش آبی در استان قم مواجه هستیم و شرایط خوبی نداریم، از این رو مشکلاتی برای اهالی روستا به وجود آمده است.
وی با بیان این که تعداد خودروهای آبرسانی به روستاها محدود است گفت: فاصله این روستا تا قم زیاد است و بیش از این در توان این شرکت نیست.
بذرافشان اضافه کرد: نمی توان آب رسانی به این سه روستا را از یکدیگر تفکیک کرد، چراکه به صورت مجتمع آب در مخزن وارد و از آنجا به شبکه آب روستاها وارد می شود.
وی گفت: ارسال آب سیار به روستاها بر اساس جمعیت روستا، خانوار و استانداردهای لازم صورت می گیرد و بیش از مقدار پیش بینی شده امکان پذیر نیست.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز از اتصال روستاهای قم از جمله ایلیخی بلاغی به سرشاخه های دز خبر داد و گفت: این طرح مشارکتی با همکاری نهادهای مختلف در حال انجام است.
سید احسان صائبی نیا ادامه داد: هزینه اجرای این طرح بسیار زیاد است که با تامین آن سال آینده شاهد اجرای عملیات عمرانی آن خواهیم بود.
وی گفت: تا اجرای این طرح روستاها باید مصرف آب را مدیریت کنند ضمن این که هیچ روستایی با روستای دیگر از لحاظ تامین آب برای ما تفاوتی ندارد.
مشکلات بی آبی روستای ایلیخی بلاغی نیازمند تمهیدات و مدیریت است، در غیر این صورت شاهد مهاجرت روستاییان به قم و شهرهای دیگر و خالی شدن روستا از سکنه خواهیم شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/69594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت