عصر قم

آخرين مطالب

پیوند دیانت و سیاست اصل اندیشه سیاسی ثامن الائمه(ع) فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- امام رضا(ع) در دوران امامت خود با برگزاری مباحثات علمی دقیق و پاسخگویی به سئوالات اندیشمندان، سیاست اسلامی را در جامعه نهادینه نمود و پیوند دیانت و سیاست را که مهم ترین اصل این اندیشه بود، عمق بخشید.
به گزارش ایرنا، آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان، امام موسی کاظم(ع) عهده دار مقام امامت شیعیان شدند که 10 سال نخست همزمان با زمامداری هارون الرشید بود، پنج سال بعد با خلافت امین و پنج سال آخر نیز مصادف با خلافت مامون بود.
در عصر امامت امام رضا(ع)، حاکمان بنی عباس در اوج حکمرانی بودند و سیاست خباثت آلود خویش را در زیر پوششی از شریعت مداری و عدالت طلبی پنهان کرده بودند؛ مامون عباسی که زیرک ترین و اندیشمندترین حکام زمان ائمه(ع) بود، سعی کرد با پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا(ع)، نابسامانی های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زمان را سرپوش بگذارد و شورش شیعه و سنی را ساکت نماید.
مامون با آوردن حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به خراسان و پیشنهاد ولایتعهدی به ایشان، علاوه بر این که می خواست به حکومت خود مشروعیت ببخشد، قصد داشت امام(ع) را نیز زیر نظر داشته باشد و اعمال و رفتار ایشان و یارانش را کنترل نماید.
امام رضا(ع) با در نظر گرفتن مصلحت و خیر عمومی اجبارا ولایتعهدی مامون را پذیرفت، زیرا به دلیل سیاست فریب کارانه مامون که تشخیص حق از باطل را حتی برای نخبگان جامعه سخت نموده بود، هر تصمیمی غیر از این می توانست جان شیعیان را به خطر اندازد.
حضور امام رضا(ع) در خراسان و برگزاری جلسات مناظره و بحث هایی که با حضور عالمان و عموم جامعه برگزار می شد، این امام و مقام علمی ایشان را به مردم آن منطقه و مناطق دیگری که به مرو می آمدند، شناساند و امام در مدت حضور خود توانست بسیاری از مباحث عقلی و فلسفی را سر و سامان بخشد و سیاست اسلامی را بنیان نهد.
امام رضا(ع) در مدت امامت خود موجب گسترش اسلام حقیقی و آشنایی مردم با مکتب اهل بیت(ع) شد؛ همچنین حضور امام(ع) در ایران باعث شد بسیاری از علویان به شوق همجواری با ایشان به سوی ایران حرکت نمایند و تشیع در ایران رشد یابد، از این رو گسترش معارف دینی در ایران مدیون حضور امام رضا(ع) می باشد.
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دارای خصایص اخلاقی ممتاز و ویژه ای بودند، زهد ایشان جامع تمام فضائل بود، به طوری که تمام صفات عالی در ایشان جمع شده بود؛ خصایص امام رضا(ع) قسمتی از صفات جدش، رسول خدا(ص) بود.
ایشان درباره زهد به نقل از پدرانشان می‌ فرمودند: «زاهد آن است که حلال دنیا را از ترس حساب و کتاب و حرام دنیا را از ترس عقاب ترک می‌ کند». پرهیزگاری و تقوای امام(ع) طوری بود که حتی دشمنان ایشان هم به آن اعتراف می کردند.
امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذی القعده سال 148 هجری قمری در خانه امام موسی کاظم(ع) و نجمه (تکتم) در مدینه منوره متولد شد. نام ایشان «علی» و لقب مشهورش «رضا» و کنیه معروفش «ابوالحسن» است؛ پیشوای هشتم(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش امام کاظم(ع) عهده دار مقام امامت شد و مدت امامت ایشان، حدود 20 سال طول کشید و سرانجام در 29 صفر 203 هجری قمری با دسیسه مامون مسموم شد و به شهادت رسید و پیکر مطهر آن امام همام در شهر مقدس مشهد به خاک سپرده شد.
* امام رضا(ع) سیاست اسلامی را وارد حکومت کردند
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: امام رضا(ع) در عین حال که مستقیم در عصر سیاست وارد نشدند، ولی با برنامه صحیح سیاست اسلامی را وارد حکومت کردند.
آیت الله احمد فقیه یزدی افزود: امام رضا(ع) با پذیرش ولیعهدی، سیاست، ولایت و امامت را با هم عجین نمودند.
وی اضافه کرد: آن حضرت در عین حال که رسما حکومت را نپذیرفتند، ولی در وراء آن برنامه هایی را اجرا نمودند و با دستور و هدایت ایشان تقریبا اوضاع آرامی در آن زمان برای همه مردم به ویژه شیعیان حاصل شد.
وی گفت: ایشان با وارد نمودن سیاست اسلامی در حکومت، باعث شدند آرامش نسبی برای مردم ایجاد شود و مردم اطمینان داشتند که حضرت موید همه برنامه های سیاسی و اجتماعی است که در جامعه اجرایی می شود.
آیت الله فقیه یزدی ادامه داد: در روایت های بسیاری آمده که اخلاقیات و رویه های مردم با برنامه های سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) تغییر کرد و سمت و سوی مثبتی به خود گرفت.
* امام رضا(ع) با مباحثات علمی توانست اندیشه شیعی را بازسازی نماید
یکی دیگر از استاد حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: امام رضا(ع) با مباحثات دقیق علمی و توحیدی توانست اندیشه شیعه را که از جهت فکری دچار فرسایش هایی شده بود، بازسازی نماید.
حجت الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی افزود: مامون با آوردن امام رضا(ع) به ظاهر از ایشان دعوت به ولایتعهدی و همکاری می کرد، اما در حقیقت مساله تبعید و اخراج امام(ع) از مدینه بود.
وی با بیان این که امام رضا(ع) با سیاست خود توانست تمام برنامه های مامون را خنثی نماید، اضافه کرد: آن حضرت در مدینه، اهل بیت خود را را جمع کرد و فرمودند که بر مسافر غریب گریه کنند که با این حرکت سنجیده امام(ع)، خصوصیتی که مامون می خواست پنهان بماند، آشکار شد.
وی ادامه داد: آن حضرت در راه خراسان هر جا فرصتی داشت سخن می گفت و خطبه می خواند، به ویژه در نیشابور که حدیث سلسله الذهب را با آن مقدمات و ماخرات خواند و سلسله نورانی امامت را به صراحت در جمع انبوه مطرح کرد.
دهسرخی گفت: همچنین شرایطی که امام رضا(ع) برای ولایتعهدی مامون تعیین کرد از جمله خطبه نخواندن، شرکت نکردن در اذل و نصب، متعهد نبودن برای حضور در مراسم های رسمی، مکر مامون را خنثی کرد.
** امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی جایگاه امامت را در حکومت اسلامی تثبیت نمود
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی مامون اثبات کردند که جایگاه امامت یک جایگاه موعظه ای و ارشادی نیست، بلکه جایگاه حکومت اسلامی است.
معصومه ظهیری افزود: هجرت اجباری امام رضا(ع) به ایران و خنثی کردن توطئه های مامون که می خواست قطع ارتباط در رابطه با جریان امامت را ترسیم کند، تاثیر بسزایی در موقعیت زمانی این امام معصوم داشت.
وی اضافه کرد: مقابله با ظلم و فساد و مبارزه با حاکمانی که از سیره و روش پیامبر رویگردانی کرده بودند، یکی از مهم ترین ویژگی های امام رضا بود که سریر امامت را تثبیت کرد.
وی خاطرنشان کرد: مهربانی و رئوف بودن امام رضا(ع) بهترین الگویی است که شیعیان می توانند به آن تاسی کنند.
گزارش از: سمیه حیدری
/2085/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/69522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد