عصر قم

آخرين مطالب

راهپیمایی اربعین، همایشی عظیم و وحدت آفرین فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - راهپیمایی بزرگ اربعین، همایشی عظیم و وحدت آفرین و نمایشی حماسی از قدرت اسلام، به ویژه شیعیان است که این اجتماع عظیم مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، زیارت اربعین از دیرباز به عنوان یکی از اعمال مهم در میان شیعیان جهان مرسوم بوده است و همه قشرها به ویژه علمای شیعه نسبت به این امر اهتمام ویژه ای دارند.
آحاد مردم با تاسی به علما و بزرگان دین و با توجه به ثوابی که در روایات برای زیارت اربعین ذکر شده، قدم در این راه می گذارند و عاشقانه به زیارت حرم های امامین عسکریین(ع) و حضرت علی(ع) می شتابند و پس از آن به کربلای معلی مشرف می شوند.
در حال حاضر که شرایط منطقه از نظر تحولات سیاسی حساس است، مردم علاوه بر این که با نیت ثواب در این آیین شرکت می کنند، حضور میلیونی آن ها پاسخ قاطعی به اختلاف افکنان بین برادران و خواهران مسلمان است و بی تردید همین حرکت مهم ترین عامل وحدت میان ملت ایران و عراق پس از هشت سال جنگ است.
اجتماع چند میلیونی زائران اربعین در یک زمان و مکان خاص جزو الطاف الهی است که موجب انسجام بین شیعیان، تحکیم جایگاه مسلمانان در جهان و تقویت محور مقاومت در منطقه می شود.
از سوی دیگر اربعین فرصتی برای صدور تفکر دینی شیعیان است تا اهداف قیام عاشورا برای مخاطبان تبیین و ترویج شود و در واقع آزمونی بزرگ برای رشد، ارتقا و تقویت بنیه دینی شرکت کنندگان می باشد.
حضور زائرانی از کشورهای مختلف با زبان های متفاوت گویای یکدلی و یکرنگی مردمی است که سختی این مسیر را به جان خریده اند و عاشقانه رهسپار این سفر معنوی شده اند.
وقتی پیروان ادیان دیگر از جمله مسیحیان و کلیمیان را بین انبوه زائران اربعین مشاهده می کنیم، بار دیگر بر ما اثبات می شود که حسین(ع) مختص شیعه و مسلمانان نیست، حسین(ع) امام تمام اعصار و قرون و انسان های آزاده جهان است.
بر اساس این گزارش، در روایات بسیاری از امامان معصوم(ع) خواندن زیارت مخصوص روز اربعین، زیارت وداع اربعین و زیارت قبور شهدا در روز اربعین حسینی مورد تاکید قرار گرفته است.
** پیام اربعین اتحاد حول حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است
استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیاده روی عظیم اربعین را نمایش قدرت اسلام و شیعه دانست و گفت: اربعین حسینی، رنگ باختن همه جناح بندی های سیاسی و اتحاد قشرهای مختلف مردم حول عشق امام حسین(ع) است.
آیت الله محسن غرویان افزود: درس مهم این اجتماع عظیم این است که جامعه در پرتو ارزش های معنوی و اخلاقی می تواند به سطح بسیار بالایی از وحدت و اتحاد دست یابد، به همین دلیل مسئولان باید با کنار گذاشتن منازعه های سیاسی و تمسک به ارزش های معنوی در کشور موجب شوند تا وحدت و اتحاد ملی رنگ حقیقی پیدا کند.
وی با بیان این که عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در راهپیمایی اربعین به روشنی تفسیر می شود گفت: این پیاده روی عظیم ثابت کرد که هنور کربلا و پیام عاشورا زنده است و می تواند در معادلات سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای اسلامی موثر باشد و باید این سرمایه عظیم را با قوت حفظ کرد.
وی تاکید کرد: در معادلات جهانی این اجتماع عظیم از عزاداران حسینی بسیار قابل توجه بوده و پیام های مهمی در سطح بین المللی دارد چراکه تحلیلگران سیاسی دنیا می فهمند که وقتی عشق اباعبدالله(ع) می تواند چنین جمعیتی را جمع کند، اگر اتفاقی بیفتد بار دیگر همین جمعیت در صحنه حضور یافته و معادلات مادی را به هم می زنند.
غرویان با اشاره به برخی تحرکات برای اختلاف افکنی میان مردم ایران و عراق، گفت: راهپیمایی و پیاده روی اربعین یکی از نشانه های عمق وحدت بین 2 کشور است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضور میلیون ها تن از ایران در عراق و میزبانی خالصانه مردم این کشور از زائران حسینی نشانه پیوند دوستی عاشقانه بین 2 ملت ایران و عراق است و طبیعی است که دشمنان از این اتحاد بسیار ناراحت باشند.
وی پیوند میان ملت ایران و عراق را پیوند اعتقادی و دینی دانست و گفت: پیوند ناگسستنی میان این 2 ملت ثمره بسیار ارزشمند عشق به امام حسین(ع) است و تا این پیوند و عشق مستحکم به اباعبدالله(ع) وجود دارد، چنین پیوندی از هم گسستنی نیست و تمام نقشه ها و ترفندهای دشمنان را خنثی می کند.
** از فرصت اربعین برای کسب معنویت حداکثر استفاده شود
وی خطاب به زائران اربعین توصیه کرد: پیاده روی اربعین، مسیر کسب معنویت، اخلاق، از خود گذشتگی، ایثار و بازگشت به سمت خداست و باید زائران کربلای معلا در این راهپیمایی با کنار گذاشتن مجادلات سیاسی که جز کدورت چیزی به همراه ندارد، اجتناب کرده و از این فرصت و توفیق الهی، نهایت بهره معنوی را ببرند.
غرویان، حراست از دستاوردهای معنوی پیاده روی اربعین را برای تمام افراد حاضر در این اجتماع عظیم ضروری دانست و گفت: حضور در راهپیمایی عظیم اربعین توفیقی بزرگ است ولی مهمتر از آن تلاش برای حفظ معنویت و صفای باطن ایجاد شده در این ایام می باشد.
** اربعین از گذشته تاکنون محور انسجام مسلمانان بوده است
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شرکت در آیین مذهبی اربعین از گذشته تاکنون محور انسجام و همدلی مسلمانان به ویژه شیعیان جهان بوده است که با توجه به تحولات منطقه، هر سال از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
محمدحسن الهی منش افزود: تاریخ راهپیمایی اربعین به گستره آموزه های شیعی، مکتب شیعیان و راه امام حسین(ع) است و به تعبیری آغاز این حرکت به زیارت قبور شهدای کربلا توسط جابرابن عبدالله انصاری برمی گردد.
وی با بیان این که این حرکت از 2 جهت اهمیت دارد، اضافه کرد: شرکت در آیین اربعین در حقیقت حکم امر به معروف و نهی از منکر را دارد، به نحوی که با این حرکت از حکومت های مستبد و ظالم اعلام برائت می نماییم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این حرکت باعث نوعی وحدت و انسجام اجتماعی میان مسلمانان می شود که هر ساله از کمیت و کیفیت بیشتری برخوردار است.
الهی منش با تاکید بر این که شرکت در راهپیمایی اربعین نوعی حرکت عبادی، مذهبی و عرفانی است، بیان کرد: این هدف مقدس که سمبل انسجام اجتماعی و اتحاد میان مسلمان است، باید به عنوان هدف، الگو و راه معرفت شناسانه تعمیق پیدا کند و در اذهان شیعیان و مسلمانان تبیین شود.
وی ابراز امیدواری کرد: راه اباعبدالله(ع) که نماد سرمایه اجتماعی شیعیان است، موجبات اتحاد میان آحاد جامعه اسلامی را فراهم نماید و در همه حوزه های مختلف علمی، عمرانی، اقتصادی و مسائل دیگر چنین شرایطی استمرار یابد و نتایج مطلوب حاصل شود.
** راهپیمایی اربعین موجب تقویت عنصر مقاومت در منطقه می شود
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم به خبرنگار ایرنا گفت: حضور میلیونی زائران در راهپیمایی اربعین موجب تقویت عنصر مقاومت در منطقه می شود و تقویت عنصر مقاومت میان شیعیان و مسلمانان، در پیشبرد اهداف و راهبردهای سیاست خارجی ایران موثر خواهد بود.
علی شیرخانی افزود: اربعین از مفاهیمی است که در آموزه های دینی بسیار مورد توجه قرار گرفته و جزو اعدادی است که مقدس محسوب می شود.
وی اضافه کرد: حضور حضرت موسی(ع) در طور سینا به مدت 40 روز، مبعوث شدن پیامبر(ص) به پیامبری در 40 سالگی و همچنین طبق روایت ها کسی که به 40 سال برسد به بلوغ فکری و اندیشه ای می رسد، نمونه هایی است که بیانگر اهمیت داشتن عدد 40 است.
وی با اشاره به این که اربعین از باورهایی است که در اندیشه شیعیان جایگاه مهمی دارد، خاطرنشان کرد: اربعین در امام حسین(ع) تجلی و ظهور بسیار فراوان داشته، در روایت های بسیاری تاکید شده که شیعیان به زیارت اربعین بروند و پیاده روی داشته باشند، زیرا ثواب زیادی دارد.
شیرخانی ادامه داد: در زمان حاضر اربعین به عنوان نماد و مفهوم اصیل دینی و مذهبی شیعی به جهانیان عرضه شده است و حکومت های شیعی سعی می کنند این نماد را میان مردم جهان رواج دهند و همین مساله باعث شده پیروان سایر ادیان که اطلاعی از این موضوع ندارند، با دیدن چنین اجتماعی به آیین اربعین علاقه مند شوند و در آن شرکت نمایند.
وی تصریح کرد: اربعین از لحاظ سیاسی، اجتماعی و مذهبی فرصت مناسبی برای شیعیان است که اهل بیت(ع)، امام حسین(ع) و آموزه های شعیان را به جهانیان معرفی کنند و در این چند سال نیز موفق عمل کرده اند.
وی به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ اربعینی اشاره و تاکید کرد: رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید فیلم مستند و اخبار گوناگون به زبان های زنده دنیا با موضوع اربعین منتشر نمایند تا معارف اهل بیت(ع) از این طریق به جهانیان منتقل شود.
/2085/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/69038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف