عصر قم

آخرين مطالب

ارائه خدمات 200 خادم حرم حضرت معصومه به زائران اربعین فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- مدیر موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) گفت: امسال نزدیک به 200 نفر از خادمان آستان مقدس در موکب حضور دارند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها افتخاری هستند.
  حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی در گفت وگویی اظهار داشت: خادمان موکب آستان مقدس تلاش می کنند تا حداکثر خدمت را با مشارکت‌های مردم ارائه کنند و گاهی زمینه را نیز برای حضور علاقه‌مندان برای خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف فراهم سازند تا از اعتبارات آستان مقدس برای موکب هزینه نشود.
موکب آستان کریمه اهل بیت(س) همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی از 28 مهرماه در عمود 1080 واقع در مسیر شهر نجف به کربلا مشغول خدمت رسانی به زائران امام حسین(ع) است.
امسال چهارمین سال متوالی است که آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با همراهی 200 تن از خادمان و همچنین مشارکت سازمان هایی از جمله هلال احمر با حضور 40 پزشک متخصص و عمومی اقدام به برپایی موکب در مسیر نجف به کربلا نموده است.
آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در پنج محور فرهنگی، انتظامی، رفاهی، درمانی، فنی و مهندسی به زائران خدمات ارائه می دهد.
اسکان بیش از پنج هزار تن در هر شبانه روز، پذیرایی از 160 هزار زائر به مدت 10 روز، برپایی ایستگاه های صلواتی استقرار 16 دستگاه ماشین لباسشویی و تعمیر لباس، کیف و کوله پشتی از جمله خدماتی می باشد که در این موکب به زائران ارائه می شود.
خدمات درمانی نیز با حضور داوطلبان جمعیت هلال احمر و پزشکان عمومی و متخصص ارائه می شود و علاوه بر استقرار داروخانه و آمبولانس در داخل موکب، امکان انجام جراحی سرپایی، خدمات تزریق و پانسمان نیز وجود دارد.
فلاحی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم تا خدمات سال‌های گذشته که متناسب با نیاز زائر بود را توسعه دهیم؛ زائر در عمود 1080 نزدیک به 80 درصد مسیر را طی کرده و به واسطه طولانی بودن مسیر پیاده‌روی ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد که ما باید به دنبال رفع این نیازها باشیم.
وی یادآور شد: امسال کاهش نیروی انسانی و هزینه‌ها را در دستور کار قرار دادیم اما با این وجود نه فقط خدمات را کاهش نداده‌ایم بلکه نسبت به سال گذشته خدماتی بیشتری نیز ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال چهارمین سال فعالیت آستان مقدس بانوی کرامت در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی است، اظهار کرد: سال 94 برای این موکب مکانی خریداری نشده بود اما در سال 95 با توجه به نیاز آستان، مکان فعلی موکب تهیه و بناها متناسب با نیاز زائران در آن احداث شد.
فلاحی با بیان اینکه زمین در اختیار موکب نزدیک به 12 هزار متر مربع است، اضافه کرد: از جمله ویژگی های موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) مردم‌محور بودن است چراکه تلاش خادمان آستان بر این است که موکب با کمک‌های مردمی اداره و متناسب با کمک‌های مردمی برای خدمت به زائران برنامه‌ریزی شود.
وی ادامه داد: امسال در حوزه فرهنگی به دنبال کارهای متفاوت هستیم؛ تلاش بر این است که نمازهای صبح دو مرحله و جلسات سخنرانی و مداحی پرشورتر از سال گذشته برگزار شود تا خادمان و زائران بیشتر از معنویت موکب بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد غرفه‌های زیارت مجازی و عکاسی و فضاسازی مناسبی که با محوریت نام و نشان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام هادی علیه‌السلام با بازسازی ایوان طلا و صحن امام هادی علیه‌السلام صورت گرفته ویژگی‌های این موکب را توسعه داده است.
فلاحی با اشاره به اینکه امسال حضور سفیران کریمه را تقویت کرده‌ایم، عنوان کرد: سفیران کریمه حداقل در مسیر نجف و حله به مواکب عراقی سرکشی خواهند کرد؛ کارشناسان دینی نیز با مواکب هم‌جوار در ارتباط هستند و موکب آستان مقدس مبلغان دینی عربی زبان را به مواکب عراقی اعزام می کند که این افراد در مواکب عراقی علاوه بر اقامه نماز به بیان معارف اهل بیت(ع) می‌پردازند.
مدیر موکب آستان کریمه اهل‌بیت(س) اظهار کرد: جلسات محفل انس با قرآن قبل از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا با حضور قاریان بین‌المللی از عتبات مختلف در حسینیه موکب دنبال می‌شود، گاهی این قاریان به موکب‌های هم‌جوار نیز اعزام می‌شود.
وی از حضور کارشناسان پاسخگو به سئوالات شرعی از حوزه علمیه در عمود 1080 یاد کرد و افزود: در راستای بازتاب حرکت اربعین حسینی تلاش شده است تا پایگاه رسانه‌ای موکب امسال تقویت شود.
فلاحی با بیان اینکه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در طول سال با اعتاب مقدس کشور عراق ارتباط مطلوبی دارد، گفت: فعالیت‌های مشترک و انتقال تجربیات با دیدارها و نشست‌های مختلف در طول سال دنبال می‌شود.
** معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) نیز در گفت و گویی افزود: خدمات رفاهی در هشت حوزه اسکان، مهمان سرا، ایستگاه صلواتی، شست و شوی لباس، تعمیرات، کفاشی، خیاطی و خدمات نظافتی در موکب حضرت معصومه (س) ارائه می شود.
هادی محمودنژاد بیان کرد: در حوزه انتظاماتی و حراستی تیم های خبره ای از خادمان حرم با هدف تامین امنیت جسمی و روانی مهمانان حضور خواهند داشت و تمهیدات لازم اندیشیده شده تا با همکاری نیروهای عراقی، آیین اربعین در نهایت آسایش و آرامش برگزار شود.
وی ادامه داد: در حوزه عمرانی، فنی و مهندسی، تیمی 22 نفره در موکب مستقر هستند و امسال با افزوده شدن یک هزار و 100 مترمربع به فضای موکب، مساحت آن به 13 هزار و 100 مترمربع رسیده است.
وی، هزینه خدمات رفاهی که به زائران اربعین ارائه می شود را کمتر از 10 میلیارد ریال و هزینه ساختمان و ابنیه موکب را نیز حدود هفت میلیارد ریال برآورد کرد.
محمودنژاد گفت: امسال موکب حضرت معصومه(س) یک شعبه نیز در قم دارد و به زائرانی که در مسیر تشرف به کربلا از شهر قم عبور می نمایند، خدمات رفاهی و فرهنگی ارائه می کند.
وی تصریح کرد: حرم حضرت معصومه(س) آمادگی دارد هر شب 700 تن از زائران اربعینی که از قم عبور می کنند را از ساعت 24 تا اذان صبح در زائرسرای کوثر واقع در صحن جوادالائمه(ع) اسکان دهد و همچنین احداث چادرهای اقامتی هر کدام به وسعت حدود 200 مترمربع برای اسکان در این صحن پیش بینی شده است.
وی افزود: روزانه 2 هزار پرس غذا بین زائران اربعین در حرم کریمه اهل بیت(ع) توزیع می شود و نمایشگاه فرهنگی واقع نگاری اربعین نیز با موضوع احیاگران اربعین و علما با مشارکت موسسه آل البیت(ع) در صحن جوادالائمه(ع) برپاست.
**مسئول خدمات رفاهی موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: درایام برپایی موکب ، 160 هزار وعده غذایی در سه نوبت صبحانه ، ناهار و شام درمیان زائران اربعین حسینی توزیع می شود.
سید کاظم رفیعی در گفت وگویی با اشاره به این که امسال با استفاده از مشارکت‌ های مردمی تغذیه ‌های مختلفی برای توزیع در میان زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: خادمان افتخاری حرم مطهر در 2 ایستگاه صلواتی به صورت جداگانه به خواهران و برادران زائر ارائه خدمت می‌کنند.
وی یادآور شد: میان وعده ‌هایی همانند چای نبات، دمنوش، آویشن، نعنا، شربت آبلیمو، سکنجبین و خاک شیر نیز روزانه در میان 15 هزار تَن از زائران توزیع می‌ شود.
وی به تهیه دستگاه شربت ‌ساز در موکب آستان حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: امسال با اضافه شدن این دستگاه می ‌توانیم به شیوه مطلوب ‌تر از زائران پذیرایی کنیم.
** شست و شوی روزانه پنج هزار لباس
مسئول غرفه لباسشویی موکب آستان حضرت معصومه(س) نیز گفت: این غرفه از خادمان بخش شست ‌وشوی حرم مطهر تشکیل شده و در مجموع دارای 15 نیرو است که به صورت متوسط روزانه به سه هزار تَن خدمت ‌رسانی می‌ کند و در روزهای بارانی این آمار به بیش از پنج هزار تَن می ‌رسد.
سید مرتضی میرهاشمی در گفت ‌وگویی با اشاره به این که خادمان آستان بانوی کرامت با استفاده از 24 ماشین لباسشویی در عمود 1080 به شست‌ وشوی لباس زائران می ‌پردازند، اظهار کرد: این ماشین‌ ها در چهار غرفه درنظر گرفته شده که خادمان افتخاری در 2 بخش خواهران و برادران از اذان صبح تا ساعت 24 بامداد به صورت مستمر در حال خدمت‌رسانی هستند.
وی اضافه کرد: یکی از موارد قابل توجه در روند کاری این غرفه ‌ها رعایت مسائل بهداشتی است، چرا که برای هر تَن فارغ از تعداد و حجم لباس‌ها، یک دستگاه به مدت 20 دقیقه اختصاص داده می ‌شود و لباس افراد به صورت جداگانه در یک ماشین شست ‌وشو می ‌شود.
وی پیش بینی کرد: این غرفه در مجموع به 60 هزار زائر خدمت‌ ارائه دهد.
**مسئول غرفه شیرینی ‌پزی موکب آستان کریمه اهل ‌بیت(س) از تهیه و توزیع بیش از 300 هزار کیک و شرینی در میان زائران مسیر پیاده ‌‍‌روی اربعین حسینی توسط پنج تَن از خادمان افتخاری خبر داد.
مهدی شکرالهی در گفت‌ وگویی اظهار کرد: غرفه‌ پخت کیک و شیرینی با استفاده از مواد اولیه سالم و مطلوبی که از ایران به عراق آورده شده اقدام به پخت نان و شیرینی تازه و توزیع آن در میان زائران می نماید.
وی ادامه داد: میانگین روزی 15 هزار کیک مختلف نظیر کیک یزدی و شیرینی ‌های تخت، نارگیلی، کشمشی و پای سیب توسط پنج تَن از خادمان افتخاری تهیه ‌می ‌شود که این آمار در روزهای منتهی به اربعین و باتوجه به افزایش چشم‌ گیر جمعیت زائران روزی 25 هزار عدد خواهد رسید.
به گفته وی، در مجموع 300 هزار قطعه کیک و شیرینی در ایام اربعین توسط خادمان افتخاری موکب تهیه خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/68966/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد