عصر قم

آخرين مطالب

رئیس جهاد کشاورزی قم:

دامداری بدون سکونت کارگر قابل مدیریت نیست اقتصادی

دامداری بدون سکونت کارگر قابل مدیریت نیست
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به انتقاد برخی مسئولان از سکونت تعدادی از خانواده ها در مجتمع دامشهر این شهر، گفت: کارگر باید شبانه روز و با خانواده در دامداری مستقر باشد و دامداری بدون سکونت کارگر قابل مدیریت نیست.
به گزارش ایرنا، محمدرضا طلایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خانه مطبوعات قم، افزود: ایجاد مجتمع دامی جزو سیاست های وزارت جهاد کشاورزی نیست و علاوه بر این که این وزارتخانه چنین مجتمع هایی را قبول ندارد، بر اساس ابلاغ هیات دولت نیز هر گونه مجوز برای مجتمع های دامی ممنوع است.
وی اضافه کرد: در گذشته نیز مخالف ایجاد مجتمع دامداری بودیم، زیرا بر اساس قانون دامپروری، دامداری ها باید با فاصله چندین متری از هم ایجاد شود، در حالی که دامداری ها در مجتمع دامشهر دیوار به دیوار هم می باشد.
وی تصریح کرد: قبل از ایجاد مجتمع دامشهر، ورودی های شهر قم از سمت محور ساوه، قنوات، قمرود و اراک مملو از دامداری بود که چهره نازیبایی به شهر قم داده و مشکلات زیادی را موجب شده بود.
طلایی گفت: برای حل این مساله زمینی برای ایجاد مجتمع دامشهر اختصاص یافت و یک هزار و 400 واحد دامی در این مجتمع مستقر شد و در چند سال گذشته اقدام های بسیاری از جمله تامین آب شیرین، گازکشی و مباحث فنی برای این مجتمع توسط جهاد کشاورزی انجام شده است.
وی با بیان این که دامشهر معضل استان قم است، تصریح کرد: امروز مجتمع دامشهر صورت مساله ای شده که همه می خواهند آن را پاک کنند، ولی بدانیم اینطور درخصوص دامشهر صحبت کردن، مشکلی از شهر حل نمی کند.
وی افزود: کارگر باید شبانه روز و با خانواده در دامداری مستقر باشد و نمی توان کارگران را به صورت شیفتی استخدام کرد، زیرا صرفه اقتصادی برای دامدار نخواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اضافه کرد: امروز در یک دامداری 200 راسی در هر نقطه ای از کشور که باشد، 10 کارگر با خانواده زندگی می کنند، نمی توانیم سکونت را از دام جدا کنیم.
وی بیان کرد: جمعیتی که امروز ساکن دامشهر است، در گذشته در شهر قم از امکانات مختلف استفاده می کرد، امروز هم باید این خدمات به این خانواده ها ارائه شود.
وی افزود: مساحت دامشهر قم 750 هکتار و به اندازه یک شهر است که 2 هزار سکنه دائم و پنج هزار سکنه غیردائم دارد.
طلایی تصریح کرد: هر کسی بخواهد واحد دامداری را از سکونت جدا کند یا بخش کشاورزی را نمی شناسد یا می خواهد خودش را از کار تبرئه نماید.
وی افزود: یکی از دلایلی که افاغنه در قم به بخش کشاورزی و دامداری ورود پیدا کرده اند، این است که ایرانی ها حاضر به سکونت با خانواده در کنار زمین کشاورزی و یا دامداری نبودند، در حالی که افاغنه با خانواده ساکن می شدند و در این صورت صرفه اقتصادی برای دامدار و کشاورز دارد.
وی با تاکید بر این که مشکلات دامشهر وظیفه جهاد کشاورزی نیست، خاطرنشان کرد: رسیدگی به بیماری های دامی و زیرساخت دامشهر وظیفه جهاد کشاورزی است و این سازمان فراتر از وظایف خود در این منطقه ورود پیدا کرده است، ولی تامین مدرسه و بهداشت وظیفه دستگاه های ذیربط است.
** کشتارگاه جاهد آماده راه اندازی است
طلایی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت کشتارگاه جاهد گفت: مناقصه این کشتارگاه انجام شده و به زودی به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی در عین حال افزود: از شهرداری درخواست نمودیم کشتارگاه جاهد را خریداری نماید تا محصولات دامی از جمله گوشت به دلیل حساسیت های موجود در اختیار بخش خصوصی قرار نگیرد، ولی شهرداری به دلیل توجیه اقتصادی نداشتن با این درخواست موافقت نکرد.
وی اضافه کرد: کشتارگاه جاهد از مصوبه های سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 به استان قم بود که برای احداث آن 30 میلیارد ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شد و برای امور زیربنایی اختصاص یافت.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، تاسیسات این کشتارگاه که باید از خارج کشور تامین می شد، به دلیل تحریم ها با مشکل مواجه شد، ولی در حال حاضر آماده راه اندازی است.
کشتارگاه جاهد با ظرفیت کشتار و نگهداری روزانه حداقل یک هزار راس دام سبک و 100 راس دام سنگین در کیلومتر 10 محور قدیم قم - جعفریه آماده بهره برداری است و می تواند جایگزینی برای کشتارگاه شهرداری باشد.
** رتبه سوم استان در تولیدات کشاورزی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به قابلیت های بخش کشاورزی قم اشاره کرد و گفت: هشت درصد از درآمد اقتصادی استان از بخش کشاورزی است و اگر بخش کشاورزی تعطیل شود، قم دیگر جایی برای زندگی نخواهد بود.
وی افزود: در گذشته مساحت باغ های استان قم بین 10 تا 11 هزار هکتار بود، در حالی که امروز با احتساب همه فضاهای سبزی که شهرداری ایجاد نموده، کمتر از 2 هزار هکتار است.
به گفته طلایی، تولید استان قم در بخش کشاورزی 750 هزار تن می باشد که از این نظر رتبه سوم را در کشور داراست و 12 هزار بهره بردار کشاورزی به صورت مستقیم در این بخش شاغل هستند.
وی خاطرنشان کرد: هشت درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می شود و این استان جزو پنج استان برتر در تولید این محصول است.
وی بیان کرد: تنها استان کشور که 60 درصد دام پرواری دارد، قم می باشد و این استان دارای بزرگ ترین مجتمع دامداری در سطح کشور است.
طلایی افزود: در چهار هزار و 700 هکتار از زمین های کشاورزی قم آبیاری تحت فشار و در 11 هزار هکتار نیز سیستم آبیاری نوین انجام شده و امسال تاکنون پرونده احداث 70 هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده و تا پایان سال به 100 هکتار افزایش می یابد.
وی با بیان این که 25 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زمین کشاورزی در قم وجود دارد، گفت: سیاست جهاد کشاورزی حفظ وضع موجود است و کشاورزی را توسعه نخواهیم داد.
به گفته وی، در استان قم یک هزار و 230 حلقه چاه مجاز و حدود چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: متاسفانه همه کارخانه های موجود در محورهای تهران و کوه سفید دارای چاه غیرمجاز هستند که باید قانونمند شوند و با دریافت مجوز از چاه ها استفاده نمایند.
به گفته وی، 663 قنات در قم وجود دارد که سرمایه مناطق کوهستانی می باشد و اگر دچار مشکل شود، روستاییان باغ های خود را از دست خواهند داد.
وی افزود: 60 درصد قنات هایی که در منطقه از بین می رود به دلیل چاه های غیرمجاز است.
/2085/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/67626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد