عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل محیط زیست قم:

قم با واردات باطری های فرسوده خارجی مواجه است اجتماعی

قم با واردات باطری های فرسوده خارجی مواجه است
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: تعداد مجوزهای صادر شده برای تاسیس واحدهای بازیافت سرب در این استان بیش از نیاز بوده که برای جلوگیری از تعطیلی این واحدها مجوزهایی برای واردات باطری های فرسوده صادر شده است.
به گزارش ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در خانه مطبوعات قم، با بیان این که در قانون جایی برای محدود کردن واحدهای تولیدی وجود ندارد، به فعالیت واحدهای متعدد بازیافت سرب باطری های فرسوده در استان اشاره کرد و افزود: زنجیره بازیافت سرب باید تکمیل شود، چراکه اگر بازیافت سرب صورت نگیرد باید شاهد رها شدن آن در طبیعت باشیم که آسیب آن بیشتر است.
وی با بیان این که قم در سال های گذشته مرکز بازیافت غیرمجاز باطری های فرسوده در کشور بود گفت: با اقدام های انجام شده، فعالیت واحدهای ذوب سرب از باطری های فرسوده در این استان ممنوع و ساماندهی شد، به طوری که امروز بخش زیادی از نگرانی هایی که در سال های گذشته در این زمینه وجود داشت، برطرف شده است.
وی افزود: مجوز صادر شده به این واحدها برای ورود باطری های فرسوده وارداتی به استان در سال 96 کمتر از 15 درصد ظرفیت این واحدها بوده است و این سخت گیری برای جلوگیری از آسیب های ناشی از فعالیت واحدهای بازیافت سرب از باطری های فرسوده همچنان ادامه دارد.
موسوی در ادامه با بیان این که هم اکنون استان قم با بحران هایی در حوزه گرد و غبار، آب، پسماند و آلودگی هوا مواجه است گفت: در حوزه آب و مدیریت آن سازمان حفاظت محیط زیست در عمل هیچ اختیاری جز اظهار نظر درباره سد سازی و برخی پروژه های آبی محیط زیست ندارد و خروجی این تصمیم گری های غیرکارشناسی باعث شده تا امروز کمبود آب یکی از چالش های مهم باشد.
وی افزود: کل مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست کشور تنها شامل 12 درصد کل عرصه های منابع طبیعی را شامل می شود که در هیچ یک از این مناطق مشکل محیطی زیستی نداریم.
وی با تاکید بر این که تنها سه درصد مساحت استان قم جزو مناطق حفاظت شده است گفت: اگر مناطق شکار ممنوع را نیز به آن اضافه کنیم، این آمار به 25 درصد کل مساحت استان می رسد.
وی با بیان این که ثبت دو تالاب حوزه سلطان و مره به عنوان مناطق حفاظت شده قم در حال پیگیری است گفت: به دنبال افزایش سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست هستیم که این موضوع نیاز به کارهای کارشناسی گسترده ای دارد و تحقق آن زمان زیادی را می طلبد.
موسوی با بیان این که مناطق حفاظت شده دارای قوانین خاص خود است گفت: جلوگیری از ورود و برخورد با شکارچیان و جلوگیری از تغییرکاربری های غیر مجاز از جمله قوانینی است که در این مناطق اجرا و موجب جلوگیری از دست اندازی به طبیعت و حیات وحش منطقه می شود.
وی همچنین با بیان این که محیط زیست قم با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است گفت: در حالی که چارت تشکیلاتی اداره کل محیط زیست قم 156 تن نیرو را شامل می شود، ولی 46 تن در آن مشغول به فعالیت هستند.
موسوی با تاکید بر این که برخی مطالبات از محیط زیست ناشی از عدم شناخت از وظایف، امکانات، اعتبارات و تجهیزات این اداره کل است، اظهار داشت: کل اعتبارات اختصاص یافته به محیط زیست کشور کمتر از اعتبارات یکی از مناطق شهرداری تهران است که این امر نشان می دهد نگاه مناسبی به محیط زیست و حفاظت از آن در کشور وجود ندارد.
وی در ادامه با انتقاد از توسعه واحدهای تولید هیدروکربن در این استان گفت: به دلیل جاذبه های جغرافیایی استان و نزدیکی به تهران، برخی واحدهای تولید هیدروکربن تمایل به استقرار در قم دارند که به دلیل مشکلات اقلیمی، استقرار چنین واحدهایی باید ممنوع باشد که این موضوع درحال پیگیری است.
موسوی افزود: الگویی برای توسعه اقتصادی در استان وجود ندارد و این باعث شده که بدون توجه به شرایط اقلیمی، برای هر نوع تولیدکننده ای فرش قرمز پهن شود.
وی در ادامه با بیان این که تجهیزات لازم برای سنجش فلزات سنگین در هوای قم وجود ندارد اظهار داشت: اصل منشاء سرب و فلزات سنگین در هوا ناشی از بنزین های خودروها بود که با حذف سرب از بنزین در سال های گذشته، مشکلی در موضوع فلزات سنگین در هوای استان وجود ندارد.
وی با بیان این که در اجرای قانون هوای پاک، اقدام های خوبی در حال انجام شدن است، افزود: پنج آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک، هفته گذشته ابلاغ شد که بخش های مختلف زیست محیطی از جمله ساماندهی صنوف مزاحم داخل شهری مورد تاکید قرار گرفته است.
** توزیع آزمایشی بنزین یورو 4 در 2 جایگاه پمپ بنزین قم
موسوی در ادامه گفت: ارتقای کیفیت سوخت، اعمال ممنوعیت های ترافیکی در هسته مرکزی قم و تشدید معاینه فنی خودروها نقش مهمی در کاهش آلودگی در قم خواهد داشت.
وی، توزیع و ارتقای بنزین یورو 4 در استان را از جمله عوامل کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: هم اکنون 2 جایگاه پمپ بنزین در استان به صورت آزمایشی ملزم به توزیع سوخت یورو 4 شده اند.
وی همچنین با اشاره به تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان گفت: نکته ای که در زمینه صرفه جویی آب در بخش کشاورزی وجود دارد این است که باید تکلیف حق آبه صرفه جویی شده نیز مشخص شود.
موسوی با تاکید بر این که مدیریت جدی بر منابع آب در کشور وجود ندارد و این آسیب بزرگی است که اولین قربانی آن محیط زیست، حیات وحش و طبیعت است تصریح کرد: مدیریت آب نیازمند اقدام ترکیبی، مشارکت مردم و نهادهای مختلف است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین جلسه مدیریت پسماند گفت: به دنبال ممنوع کردن استفاده از هرگونه ظروف یکبار مصرف در اداره ها بودیم که خروجی این جلسه تصویب جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با ظروف یکبار مصرف گیاهی بود که به دلیل گران بودن این ظروف، این امر در عمل هیچگاه محقق نخواهد شد.
موسوی با بیان این که در حوزه شهری خلاهایی در زمینه محیط زیست وجود دارد گفت: به جز در زمینه پسماند و مدیریت آن در حوزه محیط زیست شهری قدرت مانور نداریم و این موضوع به عنوان یک خلا قانونی موجب شده تا شاهد برخی تخلفات پیرامون نحوه مدیریت آب و مسائل زیست محیطی در داخل شهر باشیم.
7404/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/66125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو