عصر قم

آخرين مطالب

گزارشی از جلسه شورای شهر؛

لایحه خرید 23 دستگاه اتوبوس درون شهری قم تصویب شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - اعضای شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه در شصت و ششمین جلسه رسمی این شورا، ضمن تاکید بر جدی بودن مشکل حمل و نقل درون شهری، لایحه دو فوریتی خرید 23 دستگاه اتوبوس از محل فروش اوراق مشارکت را تصویب کردند.
به گزارش ایرنا، شهردار قم در این جلسه با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر افزود: قرارداد 10 ساله هر 300 دستگاه اتوبوس وابسته به بخش خصوصی فعال در قم تا آخر سال جاری به پایان می رسد و این تعداد اتوبوس تا پنج ماهه دیگر از مدار خارج خواهد شد.
سید مرتضی سقائیان نژاد با تاکید بر رسیدگی دولت به این موضوع، با یادآوری این که در گذشته هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس سه میلیارد و 500 میلیون ریال بود و دولت 82.5 درصد آن را پرداخت می کرد، افزود: قبل از افزایش نرخ ارز قیمت هر اتوبوس به هشت میلیارد ریال رسید و در حال حاضر نیز به 20 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده که خرید اتوبوس با این قیمت در توان شهردای نیست.
وی گفت: هزینه خرید 2 دستگاه اتوبوس برابر با کل بودجه فرهنگی شهرداری است، از این رو از دولت می خواهیم شهرداری قم را در این زمینه یاری کند.
شهردار قم با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با برخی از شرکت های تولید اتوبوس برای تهیه و تامین اتوبوس درون شهری افزود: این شرکت ها برغم این که اتوبوس در اختیار دارند، ولی از واگذاری آن خودداری می کنند، چراکه منتظر تعیین تکلیف نرخ ارز هستند.
وی با بیان این که قرار است امسال 120 دستگاه اتوبوس، معاینه فنی و تعمیر شود و 50 دستگاه نیز خریداری شده است، تصریح کرد: معضل حمل و نقل از اساسی ترین مشکلات شهری است و باید دست به دست هم بدهیم تا پایان سال آن را حل کنیم.
** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اذعان به کاهش شدید سهم حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس رانی افزود: این مساله دلایل مختلفی دارد که پایین بودن کیفیت فعالیت اتوبوس ها و همچنین کاهش حمایت ها از بخش خصوصی، از جمله آن است.
حسن بختیاری با بیان این که این شرایط در چند سال اخیر نامناسب تر شده است، اظهار کرد: اکنون بحث تعمیر و نگهداری در بخش خصوصی شرایط نامطلوبی را طی می کند و با این اوضاع، فعالیت اتوبوس ها متوقف خواهد شد و زنگ خطر آن نیز از هم اکنون به صدا درآمده است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر قم، نابرابری هزینه ها و درآمدهای اتوبوس رانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: بر اساس قانون حمل و نقل باید یک سوم هزینه های مربوط به حمل مسافر در قالب کرایه توسط شهروندان، یک سوم از سوی دولت و یک سوم نیز توسط شهرداری تامین شود، ولی دولت در این زمینه کمکی نمی کند.
وی با اشاره به پرداخت نشدن یارانه حمل و نقل توسط دولت، نقش شهرداری را نیز در پیدایش مشکلات حمل و نقل درون شهری مورد اشاره قرار داد و گفت: به نظر می رسد که شهرداری خود را در این بخش سهیم نمی داند و تامین هزینه های حمل نقل روی دوش مردم و مجموعه ای که در این حوزه فعالیت می کند، قرار گرفته است.
** روح الله امراللهی از اعضای شورای شهر قم نیز با بیان این که چرا مدیریت شهری باید اوراق مشارکت بگیرد، افزود: چرا باید شهرداری از محل درآمدی که از محل عوارض دریافتی از شهروندان تامین می شود، کل هزینه خرید اتوبوس را تامین کند.؟
وی با بیان این که برای رسیدگی به این موضوع مکاتبه هایی با وزارت کشور انجام دادیم ولی هنوز پاسخی دریافت نشده است، گفت: در حال حاضر قیمت هر اتوبوس درون شهری به 15 میلیارد ریال رسیده و برای نوسازی کل ناوگان اتوبوس رانی قم به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
لایحه دو فوریتی خرید 23 دستگاه اتوبوس با اعتبار 172 میلیارد و 500 میلیون ریال بر طبق توافقنامه مشمول ماده 31 قانون آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداری با یک شرکت تولیدکننده اتوبوس به تصویب رسید.
** محسن رنجبر معاون مالی شهرداری قم نیز علت دو فوریتی این لایحه را افزایش قیمت اتوبوس ها در آینده ذکر کرد و افزود: از آنجا که شرکت طرف قرارداد این تعداد اتوبوس را قبل از زمان افزایش نرخ ارز در اختیار دارد، تحت یک شرایط خاص حاضر به فروش است، از این رو باید هرچه سریعتر اقدام شود، چون در آینده باید با قیمت 20 میلیارد ریال خریداری کنیم.
** لایحه اصلاحیه مصوبه انتشار اوراق مشارکت سال 97 به میزان هفت هزار میلیارد ریال نیز در این جلسه مطرح و با تصویب آن مقرر شد، علاوه بر سازمان قطار شهری، برای خرید اتوبوس درون شهری نیز باید از این اعتبار استفاده شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در سال جاری 50 درصد اوراق مشارکت که در تعهد دولت قرار داشت، علاوه بر قطار شهری در اتوبوس رانی نیز استفاده شده که ظرفیت خوبی برای نوسازی اتوبوس رانی محسوب می شود.
عباس ذاکریان با اشاره به این که بر اساس این لایحه اوراق به فروش نرسیده برای پرداخت مطالبه های معوقه، با تایید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل واگذاری به طلب کاران نیز است، افزود: با توجه به افزایش شدید قیمت اتوبوس، تحقق بخشی از تعهدهای دولت در مورد تامین اتوبوس شهری مورد نیاز از این طریق امکانپذیر است.
وی تصریح کرد: دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوس های شهری، اتوبوس های گاز سوز را در نظر گرفته که به دلیل آلایندگی بالای آن ها، همه شهرها با آن مخالف هستند و با توجه به هزینه های بالای تعمیر و نگهداری و عدم سازگاری با محیط زیست باید اتوبوس های دیزلی مطابق با استانداردهای محیط زیست تهیه شود.
** زین العابدین قراچورلو دیگر عضو شورای شهر قم نیز با اشاره به ضرورت استفاده از الگوهای حمل و نقلی رایج در کشورهای منطقه افزود: در بیشتر این کشورها تاکسی و خودروهای سبک در حمل و نقل درون شهری جایگاه ویژه ای دارند و اتوبوس و خودروهای سنگین بیشتر در مواقع بحرانی مورد استفاده قرار می گیرند، از این رو ما نیز باید با مشخص کردن سهم حمل و نقل درون شهری در سه حوزه قطار شهری و تاکسی و اتوبوس بر مبنای آن برنامه ریزی کنیم.
** لایحه اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 97 سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با 37 میلیارد و 945 میلیون و 371 هزار و 404 ریال وصول قطعی و 54 درصد تحقق هزینه مطلوب و همچنین 53 میلیارد و 169 میلیون و 629 هزار و 644 ریال هزینه قطعی با 75 درصد تحقق و کسری 15 میلیارد و 224 میلیون و 251 هزار و 240 ریال از مهمترین مصوبه های این جلسه بود.
7403 / 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/66076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو