آخرين مطالب

سالن سپید دانشگاه قم؛ همیار آموزشی روشندلان علمي

سالن سپید دانشگاه قم؛ همیار آموزشی روشندلان

  بزرگنمايي:

عصر قم - هر سال، 15 اکتبر و 23 مهرماه به عنوان روز جهانی "عصای سپید" نامگذاری شده است؛ روز عصای سپید در انگلیسی معادل ( White Cane Safety Day) است؛ این نامگذاری جهت پاسداشت و گرامی داشت حقوق روشندلان انجام شده است، "روز عصای سپید" متعلق به همه ی اشخاصی است که به صورت مادرزادی، نابینا بوده و یا در اثر حادثه ای در طول زمان، بینایی خود را از دست داده اند.
به گزارش ایسنا منطقه قم، "عصای سپید"؛ واژه‌ای که به محض شنیدن آن، قشری از جامعه در ذهن تداعی می شوند که این عصا را به نوعی جایگزین قوه بصری خود کرده اند؛ هرچند که هیچ وسیله ای نمی تواند جایگزین هیچ یک از نعمات خدادادی باشد اما به هرحال "عصای سپید" در بیشتر موارد همیار روشندلان در فعالیت های روزمره است.
اغلب اشخاصی که به ظاهر از داشتن یک نعمت الهی محروم اند، قوه و استعداد ویژه ای در آنان نهفته است که افراد عادی در حالت طبیعی از داشتن آن محروم اند؛ روشندلان نیز با وجود اینکه از بینایی ظاهری برخوردار نیستند اما در اکثر موارد از فعال ترین و موفق ترین افراد جامعه هستند.
در برخی موارد، به دلیل عدم توجه افراد جامعه و کم کاری مسئولین در این زمینه، نابینایان در به کارگیری استعدادهای خود ناکام می مانند، توجه به این قشر در جامعه، مناسب سازی فضاهای عمومی و اجتماعی برای این افراد، دراختیار گذاشتن بهترین امکانات و خدمات از سوی مسئولین و حتی مردم، از حقوق مسلّم روشندلان است.
بسیاری از این قشر بااستعداد در جامعه، در سنین دانش آموزی و یا دانشجویی هستند که طی تحصیل خود به امکاناتی مناسب سازی شده جهت ارتقای سطح علمی و تحصیل نیاز دارند، با وجود اینکه "خط بریل" یکی از مشکلات عمده ی تحصیل روشندلان را رفع کرده است اما در برخی موارد، امکانات پیشرفته تری جهت علم آموزی نابینایان احتیاج است.
جزوات آموزشی اساتید و اکثر کتب دانشجویی، به خط بریل نگاشته نشده اند و استفاده از آن برای دانشجویانی که از قدرت بینایی برخوردار نیستند، امکان پذیر نیست؛ اغلب این جزوات و کتب باید به صورت فایل‌های صوتی در اختیار آنان قرار گیرد.
دانشگاه قم یکی از مراکز آموزشی است که با افتتاح مرکز نابینایان در این دانشگاه توانسته است علاوه بر دانشجویان نابینای خود، دانشجویان روشندل سراسر استان را جهت ارائه خدمات آموزشی، پوشش دهد.
جهت معرفی مرکز نابینایان دانشگاه قم و یکی از بخش‌های این مرکز که "کتابخانه سپید" است، با مسئول مرکز نابینایان این دانشگاه، به گفت و گو پرداختیم تا از نزدیک با خدمات و امکانات موجود در این مرکز به ویژه کتابخانه سپید آشنا شویم.
فاطمه میرجمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم عنوان کرد: تعدادی کتاب و قرآن‌هایی به خط بریل، حدود 8سال گذشته توسط برخی مسئولین مربوطه در دانشگاه قم خریداری شده و در کتابخانه دانشگاه در اختیار دانشجویان نابینا قرار گرفت اما کتابخانه مجزا و مستقلی ویژه نابینایان در دانشگاه قم وجود نداشت. 
وی تصریح کرد: با پیشنهاد برخی از کارشناسان دانشگاه قم و همکاری خیرین، در بهمن ماه 96 کتابخانه ویژه نابینایان با عنوان کتابخانه سپید در دانشگاه قم، افتتاح شد؛ آغاز به کار این کتابخانه در سال 96 تنها با یک افتتاح رسمی خاتمه یافت و فعالیت چندانی در این کتابخانه انجام نمی گرفت. 
مسئول مرکز نابینایان دانشگاه قم خاطرنشان کرد: آغاز به کار جدی و فعالیت این کتابخانه از اردیبهشت ماه 97 کلید خورد، چراکه تا قبل از آن، کارشناسی در راستای اداره کتابخانه سپید وجود نداشت؛ پس از انتخاب مسئول مشخص جهت اداره این بخش، فعالیت جدی کتابخانه سپید دانشگاه قم با برگزاری جلسات متعدد با کانون نابینایان استان قم آغاز شد. 
وی با تاکید بر اینکه، دو هزارو 28 دانش آموز و دانشجوی نابینا در استان قم وجود دارد، گفت: از این میان تنها هزار نفر اشتغال به تحصیل داشته و بقیه این افراد به دلایل مختلف از جمله عدم امکانات تحصیلی در روستاها، از تحصیل بازمانده اند. 
میرجمالی گفت: از زمان شروع فعالیت رسمی کتابخانه سپید دانشگاه قم، تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان نابینای استان قم، عضو این کتابخانه شده اند؛ کارگاه های مختلف آموزشی نیز برای این اعضا در طول سال برگزار می شود.
هرسال به تعداد دانشجویان نابینا در دانشگاه ها افزوده می شود
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 98-97 تعداد 6 دانشجوی نابینا در دانشگاه قم پذیرفته شده اند، گفت: کارگاه هایی همچون زبان انگلیسی و مهارت های زندگی، از جمله کلاس های آموزشی است که توسط مرکز نابینایان دانشگاه قم و کتابخانه سپید در حال برگزاری است؛ سرویس رفت و آمد دانشجویان نابینا جهت شرکت در کارگاه های آموزشی نیز توسط دانشگاه قم انجام می شود.
مسئول مرکز نابینایان دانشگاه قم، در رابطه با حوزه های خدماتی این مرکز خاطر نشان کرد: ضبط کتب درسی، همیار پژوهشی جهت همکاری با دانشجویان نابینا در ویرایش پایان نامه‌ها، برگزاری همایش‌های تخصصی و بازدیدهای ویژه نابینایان از مراکز مختلف علمی، ازجمله خدمات مرکز نابینایان دانشگاه قم به شمار می رود.
تمامی کتب علمی و درسی متقاضیان روشندل استان قم در این مرکز ضبط می شود
میرجمالی بیان کرد: برای رشته هایی همچون، فقه و حقوق، علوم قرآن وحدیث و زبان وادبیات فارسی، تابه حال بیشترین کتب درسی در مرکز نابینایان و کتابخانه سپید دانشگاه قم ضبط شده و فایل های آن در اختیار دانشجویان قرار گرفته است؛ در سال تحصیلی جدید، ضبط کتب رشته های مدیریت و علم اطلاعات نیز به رشته های مذکور اضافه می شود.
وی با تاکید براینکه، تنها کتب درسی توسط کتابخانه سپید دانشگاه قم ضبط نمی شود، گفت: غیر از ضبط کتب درسی دانشجویان و دانش آموزان نابینا، کتب آموزشی مهم، کتاب های کمک درسی و به طور کلی کتاب و جزوات مهمی که توسط دانشجویان و دانش آموزان نابینای استان قم، تقاضا شود، در این مرکز ضبط می شود.
مسئول مرکز نابینایان دانشگاه قم تاکید کرد: 15 نفر به صورت کاردانشجویی جهت ضبط کتب با مرکز نابینایان و کتابخانه دانشگاه قم همکاری می کنند؛ تمامی این افراد توسط همین مرکز دوره های آموزشی جهت ضبط کتاب را گذرانده اند.
آزمون‌های دانشجویان روشندل دانشگاه قم نیز "بریل" می شود
وی تصریح کرد: برای اولین بار در دانشگاه قم، آزمون های پایان ترم دانشجویان کم بینا به صورت متون بزرگ نمایی شده و دانشجویان نابینا به صورت خط بریل در اختیار آنان قرار گرفت و در برخی دروس، جایگزین منشی نابینایان در امتحانات شد.
میرجمالی خاطر نشان کرد: تمامی خدمات این مرکز برای دانشجویان نابینا دانشگاه قم کاملا رایگان است؛ ضبط کتب درسی و شرکت در کارگاه های آموزشی برای متقاضیان استان قم نیز با تخفیف قابل ملاحظه ای انجام می شود.
مسئول مرکز نابینایان دانشگاه قم در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان نابینا، از استعداد قابل توجهی برخوردار هستند، گفت: متاسفانه برخی رفتارها و برخوردهای زننده‌ای که با این قشر صورت می گیرد، نابینایان را جهت به کارگیری از استعدادشان بی انگیزه می کند؛ توجه به این قشر با استعداد جامعه و ارائه خدمات به آنان، وظیفه ای است که بر عهده ی همه ی مردم است.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بیست و یکمین همایش انجمن زمین شناسی ایران در قم برگزار شد

برگزاری کنفرانس بین‌المللی مهندسی پزشکی در دانشگاه شهاب‌دانش

بزرگداشت علامه طباطبایی 19تا30 آبان/مجمع‌عالی حکمت اسلامی پاتوقی برای تجمیع اساتید و محققین

آغاز ثبت نام جشنواره «قرآن و عترت» دانشگاه علوم و معارف قرآن

اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم تصویب شد

افسردگی کودکان چگونه التیام می‌یابد؟

تولد نخستین نوزادان مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی قم

تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره ملی "سفر تا صفر"

پایان‌نامه‌های دانشجویی باید منجر به حل گره‌های بخش خصوصی و دولت شود

تهدید جدی آسیب به زیرساخت‌های قم براثر فرونشست زمین

قم رتبه چهارم کنکور را کسب کرد

دانش آموز قمی رتبه اول کنکور زبان را کسب کرد

شرکت درکارگاه‌های آموزشی لازمه موفقیت مدیران

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی قم و اداره کار امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی قم و اداره کار امضاء شد

مهمترین مساله زمانه، «حق مدار» یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری است

آغاز نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم در آموزش و پرورش

گسترش همکاری اداره کل تعاون و جهاددانشگاهی قم در حوزه اشتغال/فعالیت 1065 تعاونی در قم

ارتباط صنعت و دانشگاه موجب پیشرفت کشور می‌شود

کارگاه آموزشی "نظریه‌ها، مدل‌ها، الگوها و تکنیک‌های بهره‌وری درکسب وکارهای تعاونی"

لزوم افزایش بهره‌وری نیروی کار در دانشگاه‌ها

سالن سپید دانشگاه قم؛ همیار آموزشی روشندلان

بازدید نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم

اهتمام جدی برای رفع مشکلات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی

داروی گیاهی به تنهایی در درمان سرطان موثر نیست

بیش از 12 هزار تن در دوره های فنی و حرفه ای شرکت کردند

پایان نامه های دانشجویان با هدف رفع مسائل قم تدوین شود

اعلام فراخوان عضوگیری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم

همکاری حوزه علمیه خواهران با جشنواره ملی مهدویت

برگزاری نشست علمی "گردشگری و انسان دینی معاصر" در قم

تحصیل بیش از 5 هزار دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

اختلالات یادگیری، چالش جدی برخی کودکان

عضویت بیش از 1500 دانشجو در شعب دانشگاهی جهاددانشگاهی قم

افتتاح و رونمایی از یادمان شهدای گمنام دانشگاه باقرالعلوم(ع)

تنوع مخاطب در جهان معاصر رسالت حوزه را سنگین می‌کند

تحصیل 50 هزار طلبه از 110 ملیت در جامعه المصطفی

آغاز سال تحصیلی جامعه‌المصطفی از 4مهر/تجلیل از طلاب نخبه جامعهالمصطفی‌

23.6 درصد جامعه نشانه هایی از اختلال روانی دارند

کاروان تجهیزات ورزشی راهی مدارس محروم قم شد

توسعه دانشگاه های تک جنسیتی مورد تایید وزارت علوم است

تحصیل 250 هزار دانش آموز قمی در 1400 واحد آموزشی

لزوم ایجاد نگاه آینده‌نگر، راهبردی و مسئله محور به شهر

افزایش32درصدی فضای آموزشی دانشگاه صنعتی قم

افراد غیرآکادمیک نباید در تصمیمات دانشگاه تاثیر بگذارند

طرح آمایش دانشگاه‌ها به سود آموزش عالی کشور است

راه اندازی واحد مونیتورینگ امواج مغزی بیماران مبتلا به صرع

استانداری قم با دانشگاه فنی کشور تفاهم نامه امضا کرد

دستگاه های اجرایی از ظرفیت نخبگان قم استفاده کنند

ماهواره تحقیقاتی ایران بهمن ماه امسال به فضا پرتاب می شود

پنجمین گردهمایی مشاوران و اعضای حقیقی نظام صنفی، رایانه ای استان قم برگزار شد