آخرين مطالب

نگاهی جدید به موضوع تجاوز در سینمای ایران اقتصادي

نگاهی جدید به موضوع تجاوز در سینمای ایران

  بزرگنمايي:

عصر قم - سکوت در برابر تجاوز، موضوعی که دستمایه داستان فیلم جدید منیژه حکمت به نام جاده قدیم شده است
مهتاب کرامتی برگ برنده و مهره سوخته در فیلم جاده قدیم
اینکه منیژه حکمت بعد از سالها فعالیت در سینما در منصب‌های مختلف و یادگیری این هنر از میرزابنویسی تا کارگردانی، فیلم جاده قدیم را بسازد خودش یک علامت سوال بزرگ است چرا که جاده قدیم در بهترین حالت می‌تواند پروژه سینمایی یک دانشجوی رشته سینما باشد که با دوستانش آن را تهیه کرده است. فیلم جاده قدیم دست روی سوژه حساسی می‌گذارد که مدتهاست از دوران ناب بودنش گذشته ولی همچنان می‌توان حرف‌های مهمی درباره آن زد؛ حرف‌هایی که کارگردان آنها را در جیغ و سیگار کشیدن قربانی خلاصه می‌کند و موضوع اصلی را به تنزل می‌کشاند، موضوع تجاوز.

منیژه حکمت کارگردان جاده قدیم
در باب تجاوز و آثار و پیامدهای آن در تمام دنیا فیلم‌هایی ساخته شده که در سینمای کشورمان نمونه بارز آن به فروشنده و یا فیلم دختر برمی‌گردد. در ابعاد بین المللی نیز فیلم‌هایی چون Elle و Boys Dont Cry و… به این مساله پرداخته‌اند که آزادی عمل سینمای جهانی توانسته از ابعاد و زوایایی به تجاوز بپردازد که کمتر در کشور ما به تصویر در آمده است (مثلا در فیلم Elle به ماجرای فتیش جنسی به این موضوع و یا انتقام از متجاوز و… نگاه می‌شود.)
منیژه حکمت هم از در تازه‌ای وارد وادی تجاوز می‌شود و موضوع سکوت قربانی در برابر تجاوز را دستمایه فیلم جاده قدیم قرار داده است اما به نظر می‌رسد که این کارگردان با سابقه (او البته در زمینه کارگردانی صرفا دو فیلم ساخته که هر دو هم درباره زنان و مشکلاتشان بودند: زندان زنان و این سه زن) صرفا یک داستان دو خطی به ذهنش رسیده و بسط دادن آن را نه با داستانک پر کرده و نه با عناصر دیگر جذاب سینمایی که روایت را کسل کننده به نظر نرساند، بلکه صحنه‌هایی تکراری و کلیشه‌ای را جایگزین کرده و فیلم را تبدیل به اثری کشدار کرده است.

مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی در جاده قدیم
داستان زندگی مینو را می‌بینیم، زنی مدبر و مدیر که ریاست یک شعبه بانک را بر عهده دارد و این شغل بانکداری او در جای جای زندگی‌اش نیز متبلور است، او همه چیز را به دقت سنجیده و برنامه‌ ریزی زندگی روزانه خودش و تک تک افراد خانواده‌اش را نیز بر عهده دارد. مینو زنی است مقتدر که روی پای خودش ایستاده و در حقیقت کنترل خانواده‌اش را بر عهده دارد. او مسائل و مشکلات دیگر اعضای خانواده را نیز راست و ریست می‌کند و زوج جوانی که در خاندان قرار است ازدواج کنند را حمایت می‌کند چرا که خسرو بند را آب داده و همسرش حامله است و باید زودتر بروند زیر سقف تا به اصطلاح خیطی بالا نیاید. مینو در شب سال نو بعد از تعطیلی بانک، یک دربست می‌گیرد تا به خانه برود و اوضاع آنطوری که فکر می‌کند، پیش نمی‌رود. مینو آن شب به خانه نمی‌رسد…
فیلم سعی می‌کند در نیم ساعت ابتدایی خود، کاراکترهایش را بپروراند و در بین آنها فقط در زمینه شخصیت مینو موفق عمل می‌کند و الباقی کاراکترها را به امان خدا ول می‌کند. مینو اما همانطور که گفته شد به عنوان زنی مدیر و برنامه ریز که روی پای خودش ایستاده به مخاطب شناسانده می‌شود و مهتاب کرامتی و میمیک خاص چهره‌اش می‌تواند آن حس قدرت زنانگی مینو را به تصویر بکشد.

فیلم جاده قدیم
مشکل فیلم دقیقا جایی شروع می‌شود که داستان اصلی آغاز می‌گردد، جایی که به خانواده اطلاع می‌دهند مینو در جاده قدیم با البسه‌ای خونین و پاره پیدا شده و مورد تهاجم و زورگیری و البته تجاوز یک مسافرکش قرار گرفته است. کارگردان و کرامتی در اینجا به خوبی مینوی مقتدر و قوی را فرو می‌پاشانند و شکستگی او را به زیبایی نمایش می‌دهند. تماشاگر مینویی درب و داغان را می‌بیند که از اثرات تجاوز و زورگیری از این رو به آن رو شده و این فروپاشی در دقایق اولیه نیمه میانی فیلم، جذاب به نظر می‌رسد اما داستان هرچه بیشتر و بیشتر پیش می‌رود؛ صحنه‌ها و بازی‌ها تکرار شده و فیلم تبدیل به محزون نامه‌ای می‌شود که به زور می‌خواهد مشکلات و غم قربانی را به مخاطبش القا کند.
در فروشنده اصغر فرهادی هم با اثرات بعد از تجاوز همراه بودیم و کاراکتری که در طول مدت زمان فیلم همراهی‌مان می‌کرد، همسر قربانی (با بازی شهاب حسینی) بود ولی حکمت ماجرا را حساس‌تر کرده و این بار با خود قربانی همراه هستیم، این اقدام در سینمای ایران شجاعانه و ستودنیست و کرامتی هم می‌تواند تاحدی از پس رسالت خود بربیاید ولی ورطه تکرار و فیلمنامه‌ای بی‌هدف و فیلمبرداری و تدوین و به طور کلی اکثر مسائل فنی غلطی که در فیلم جاریست، همه معادله را برهم می‌ریزد.

ترلان پروانه در جاده قدیم
جدا از تمام موارد بالا باید به بازی بد بازیگران دیگر فیلم اشاره کرد، نمی‌دانم آیا این راز بزرگ را فقط من کشف کردم یا اکثریت می‌دانند که آتیلا پسیانی بازیگر بسیار ضعیف و تکراری در سینماست و از ادای دیالوگ‌های مصنوعی‌اش تا چشمان بی‌روحش، همگی دست به دست هم می‌دهند تا از او فاجعه‌ای جلوی دوربین به عمل بیاورند. پسیانی در نقش همسر قربانی بسیار بد بازی می‌کند و کاراکتر منفعل او در فیلمنامه هم به این بازی بد دامن زده و کاری می‌کند که تماشاگر از دیدنش بیزار شود و او را بیشتر از یک مرهم برای قربانی، یک عامل رو اعصاب متصور شود.
ترلان پروانه و شیرین یزدان‌بخش که به ترتیب نقش دختر و مادر مینو را بازی می‌کنند و یا پرویز پورحسینی که پدر همسر مینوست، همگی تیپ‌هایی کلیشه‌ای هستند که دائما مشغول به یک کار می‌شوند و نقشی کلیدی در داستان ندارند. حتی زوجی که در خلاصه داستان فیلم از آنها صحبت شده، با اینکه به نظر می‌رسد قرار است یک مساله مهمی در بطن داستان تلقی شوند، صرفا دستمایه پایان بندی غیرقابل باور فیلم می‌شوند و بهانه‌ای هستند برای سوپروومن شدن مینو در یک روز زیبای بهاری.

رونمایی از پوستر جاده قدیم
تکنیک‌های سینمایی که حکمت در فیلم جاده قدیم خود به کار برده با نام فیلمش جور در می‌آیند و بسیار کهنه و قدیمی هستند، این تکنیک‌ها از همان روشن شدن پرده سینما و دیدن تیتراژ توی صورت تماشاگر می‌خورد و سپس با دیزالوهای عجیب و غریب (محو شدن تصویر الف و نمایش تصویر ب) همراه شده و لانگ‌شات‌هایی از خیابان‌های تهران و نماهای بسته‌ای که علیت آن مشخص نیست این نقص‌ها را تکمیل می‌کند. موسیقی بی‌اثر و صداگذاری بد را نیز به این‌ها بیفزایید و گل سر سبد تمام مشکلات را تدوین مشکل‌دار که باعث ناهمگونی صحنه‌های فیلم شده (مثلا فید سیاه که چندین بار در طول سکانسها استفاده می‌شود و کارکرد اصلی خودش را کاملا از دست می‌دهد) بگذارید. باور کردن این مساله که منیژه حکمت که سینما را هم آکادمیک و هم تجربی آموخته، چنین مشکلاتی را در فیلمش جاری ساخته برای من و هر سینمادوست دیگری کاری سخت است.
فیلم جاده قدیم ژستی سیاسی هم در بطن داستان خود می‌گیرد که ناشی از سرشت و روحیه سیاسی کارگردان و ذات معترض اوست، به شخصه برای افکار سیاسی و صحبت‌های حکمت در باب سیاست و مشکلات اجتماعی احترام خاصی قائل هستم اما مطرح کردن مواردی چون وام‌های میلیاردی و اختلاس و مذاکرات دکتر جواد ظریف در پس زمینه خط داستانی فیلمی با موضوع تجاوز، فقط پز روشنکفرانه را تداعی می‌کند و بس.

فیلم سینمایی جاده قدیم
منیژه حکمت با زندان زنان فیلمی با رعایت اصول و قواعد سینمایی و پایبند به مسائل فمینیستی ساخت و پا را فراتر نبرد و در حقیقت اثر سینمایی خود را به فمینیسم افراطی آغشته نکرد، اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان اعتراض و فریاد او که شنیده نشده تبدیل به خشم و کینه شده و متاسفانه فیلم جاده قدیم (که بنا به گفته خود این کارگردان آخرین اثر اوست و احتمالا می‌توان آن را پایانی بر سه گانه زنانه سینمایی او تلقی کرد) برخلاف دو اثر قبلی، فمنیسم افراطی را به تصویر می‌کشد. البته می‌توان به کارگردان تا حدی حق داد چرا که بعد از نزدیک به بیست سال فیلمسازی، همچنان حق و حقوق زنان در کشور نادیده گرفته می‌شود و مشکلات بسیاری گریبانگیر 50 درصد از جامعه است اما شاید بهتر بود که فیلمساز همان نگاه متعادل خود را پیش می‌گرفت و با منفعل قرار دادن تمامی کاراکترهای مرد و حتی به تصویر کشیدن نوکر مرد خانه (با بازی محمدرضا هدایتی) سعی بر پررنگ کردن این افکار نمی‌کرد.
فیلم جاده قدیم می‌توانست تبدیل به اثر سینمایی بسیار خوب و قوی شود و مساله‌ای مثل سکوت در برابر تجاوز را (مشکلی که این روزها در جهان هم موضوعی ترند و به روز است و جنبش‌های زیادی از جمله هشتگ Metoo را در پی داشته است.) به زیبایی به تصویر بکشد اما متاسفانه فیلمساز درگیر مشکلات عدیده بسیاری شده و فیلمنامه‌ای که نوشته هم فراتر از دو خط پا را نمی‌گذارد و در همان نیم ساعت ابتدایی کشش دارد. جاده قدیم را می‌توان صرفا با بازی خوب مهتاب کرامتی تحمل کرد و آن را برگ برنده و البته بیشتر مهره سوخته فیلم دانست. به بیان ساده و در یک جمله بگویم، فیلم دغدغه‌ای دلسوزانه دارد ولی اجرای مبتدیانه آن، بدجوری کار را خراب کرده است.
بیشتر بدانید : تمام بازیگران و عوامل جاده قدیم سیاه پوش بودند + علت مبهم و تصاویر
بیشتر بدانید : تصاویر نشست خبری جاده قدیم در دو قدم تا سیمرغ : بازیگران و عوامل
بیشتر بدانید : ترلان پروانه، پگاه آهنگرانی و دنیا مدنی در مراسم رونمایی از پوستر فیلم «جاده قدیم»
بیشتر بدانید : منیژه حکمت: مانند زنی که ماه نهم بارداری اش را گذرانده و مجبور به زایش است
منبع : rooziato.com





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قیمت مرغ گرم در قم 28 هزار ریال کاهش یافت

تدارک مایحتاج مردم قم برای استقبال از عید نوروز

گردشگری اولویت اصلی قم در بهره برداری از دریاچه نمک است

توسعه قم با استفاده از همه ظرفیت ها انجام می شود

طرح های نیمه تمام اقتصاد مقاومتی قم در اولویت 98 قرار گیرد

300 طرح اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی قم اجرا می شود

طرحهای جاری قم نباید به عنوان اقتصاد مقاومتی معرفی شود

معاون استاندار: معادن شن و ماسه قم نیازمند بازنگری جامع است

راه اندازی فاز اول مترو و 4.7 کیلومتر از مونوریل قطعی است

عزم مسئولان ارشد قم برای توسعه پایدار گردشگری

خطیب جمعه قم: تبادلات تجاری با کشورهای همسایه افزایش یابد

بازار سوغات شهرهای مذهبی کشور نیازمند ساماندهی است

اقتصاد کشور با حمایت از تولید رونق می گیرد

دیدگاه های فعالان بخش خصوصی قم درخصوص موانع تولید

نبود نمایشگاه حلقه مفقوده رونق صنعت فرش قم است

رفع گرانی و تورم در گرو رشد تولید است/اختصاص2میلیارد تومان برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم

فرش قم، به عنوان یک برند برجسته، نیاز به احداث نمایشگاه دائمی دارد

ارتقای کیفیت کالاها لازمه ورود به بازارهای بین المللی است

جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی اولویت وزارت صمت است

دولت بخش تولید را دریابد

مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم قم وجود ندارد

110 تن گوشت قرمز و 110 تن مرغ در قم توزیع می‌شود

اخلالگران اقتصادی دربازار قم تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند

270 تن گوشت قرمز و مرغ درقم توزیع می شود

مشکلی در تامین گوشت، مرغ و میوه شب عید در قم نیست

11 میلیون و 500 هزار دلار کفش از قم صادر شده است

تولیدکنندگان کفش با برندسازی به افزایش صادرات کمک کنند

تفریغ بودجه 98 ویژه هفت سازمان وابسته شهرداری قم تصویب شد

تفریغ بودجه سال 98 هفت سازمان شهرداری قم تصویب شد

قم برای تبدیل شدن به کانون تجارت کشور موقعیت ویژه ای دارد

284 واحد مسکن مهر قم سال آینده تحویل متقاضیان می شود

بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر نیاز است

مردم گران فروشی را گزارش دهند

کلانتری: انتقال آب بین حوزه ای توجیه اقتصادی ندارد

500 میلیارد ریال برای تکمیل فرودگاه قم تخصیص یافت

استاندار: 4.7 کیلومتر از مونوریل قم تعیین تکلیف شد

سرمایه گذار قوی برای تکمیل فرودگاه و مونوریل پای کار است

شیوه نامه حمل و نقل دام برای تسهیل فعالیت های دامداران است

فرصت های سرمایه گذاری در سوریه شناسایی شود

در سال جاری، 190 میلیون دلار کالا از استان قم صادر شد

حجم صادرات از گمرکات قم 14.5 درصد افزایش یافت

واردات منطقه ویژه سلفچگان قم 44 درصد کاهش یافت

طرح بوم گردی در روستاهای قم اجرا می شود

قیمت مرغ در قم باید پایین تر از استان های دیگر باشد

652 پرونده تخلف اصناف در قم تشکیل شده است

نگاه صنفی به مسائل، مانع از کاهش گرانی و تعدیل قیمت می شود

ایجاد صف در توزیع مرغ و گوشت قابل قبول نیست

بهسازی تجهیزات صنعتی رونق تولید و اشتغال استان را در پی دارد

مترو قم در سال 99 به بهره برداری می رسد

واگذاری طرح های قم به بخش خصوصی با جدیت پیگیری شود