آخرين مطالب

عجایب صداوسیما/ از سانسورهای عجیب تا زشت کردن تیپ و گریم!! اقتصادي

عجایب صداوسیما/ از سانسورهای عجیب تا زشت کردن تیپ و گریم!!

  بزرگنمايي:

عصر قم - در این مطلب موارد عجیب و شگفتی آوری از ممیزی ها را مرور می‌کنیم که افتخار تلویزیونِ خودمان است و مشابهش را جای دیگری در دنیا پیدا نمی کنید
زیبایی و خوش تیپی در صداوسیما دردسرآفرین است!
روز‌به‌روز به تعداد منتقدان صداوسیما اضافه می‌شود و از خودی تا غیرخودی معتقدند که این رسانه عریض و طویل در کار خود مانده است؛ اما در عوض همه اینها، صداوسیما هم مدام متر و معیارهای جدیدی به انبوه بندهای مرتبط با محدودیت‌ها و ممیزی‌هایش می‌افزاید. صداوسیماچی‌ها دایره خط قرمزشان را آن‌قدر گسترش داده‌اند که حالا یقه هر صحبت، نشانه، چهره و حتی هر جانوری را هم می‌تواند بگیرد. ما با یک جست‌وجوی کوچک به ١٠ موردِ شگفت‌انگیزی رسیدیم که ویژه سیمای ملی است. این ویژگی‌ها مختص تلویزیون ما است و لنگه‌اش را هیچ‌ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد.
بیشتر بدانید : سانسور عجیب در تلویزیون صدا و سیما!!
قشنگی هم دردسر دارد
پیکر آدمی و خوش‌چهرگی یکی از دردسرآفرین‌ترین مسائل در صداوسیماست؛ هر چقدر شیک‌تر و قشنگ‌تر، دردسر هم بیشتر. به نظر می‌رسد تلویزیون معیاری برای خوش‌قیافگی در نظر گرفته که هیچ‌کس نباید از این معیار بالاتر بزند. شنیده شده است که برخی در سازمان متخصص از ریخت انداختن‌اند. آنها وظیفه دارند که لباس و گریمی برای مجریان و مدعوین تدارک ببینند که خیال مخاطب جای خاصی نرود. از طرفی پوشیدن آستین کوتاه، شلوار جین و مانتوهای رنگی و شاد معمولا در تلویزیون مجاز نیست. اخیرا بعضی‌ها شورش کرده‌اند و شلوار جین می‌پوشند. اگر فردی به مقابل دوربین دعوت شده باشد که سازمان با او رودربایستی دارد و نمی‌تواند جلویش بایستد، آن‌قدر نماهای بسته خیلی نامربوط یا خیلی دور می‌گیرد که کل برنامه زهرمار بیننده شود؛ ‌ای‌ای‌ای صداوسیما.
بیشتر بدانید : سانسورهای صدا و سیما : از حجم گوش شقایق دهقان تا غبغب سحر جعفری جوزانی + تصویر
هیچ برنامه و مسابقه‌ای را زنده نمی‌بینیم!
ما ایرانی‌ها تنها آدم‌های روی زمین‌ایم که هیچ‌ وقت برنامه و مسابقه‌ای را لایو نمی‌بینیم؛ آن‌ هم در صورتی که گوشه هر تصویری که پخش می‌شود، واژه «زنده» جاخوش کرده است. راستش صداوسیمایی‌ها به خودشان هم اعتماد ندارند، چه برسد به مخاطبی که ما باشیم. ما آن‌قدر آدم‌های خاصی‌ هستیم که دیرتر از تمام دنیا از نتایج مسابقه‌ها باخبر می‌شویم. همین باعث شده که تایم شادی و ناراحتی‌مان با تایم شادی و ناراحتی اهالی دنیا یکی نباشد! در عوض می‌توانیم آن‌قدر تکرار صحنه‌های مسابقه‌های مختلف را ببینیم که آن رقابت را ریشه‌ای هضم کنیم و پایه‌مان قوی شود. این شامل حال مسابقات داخلی هم سال می‌شود؛ در تمام روزهای سال، در تمام سال‌ها و برای چند دهه! فکرش را بکنید.
تلویزیون به سلیقه مدیران
تلویزیون ما که به اسم تنها رسانه رسمی تصویری در سطح کشور حاضر است، به راحتی می‌تواند سلیقه‌های بسیاری را ندیده بگیرد و به سلایق محدود و معدودی از مدیرانش بسنده کند. اینطوری می‌شود که تمام بخش‌های خبری آن با موضع‌گیری پخش می‌شود و کسی را یارای پاسخگویی نیست و اینطوری می‌شود که به راحتی حتی بسیاری از مسئولان سطح بالای فعلی و سابق از فهرست «مورد تاییدها» و قابل پخش‌ها بیرون می‌مانند. آنها کارنامه واقعا درخشانی دارند و توانسته‌اند جمع کثیری که شامل چند رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس، وزیر و نماینده مجلس است را از قاب به‌ در کنند.
تاریخ به ‌معنای روایت وقایع سپری‌شده و احوال گذشتگان آنطور که ما می‌خواهیم!
تاریخ در صداوسیما به ‌معنای «روایت وقایع سپری‌شده و احوال گذشتگان نیست» بلکه به ‌معنای «روایت وقایع سپری‌شده و احوال گذشتگان آنطور که ما می‌خواهیم» است. برای همین هم تلویزیون در قُرُق دو سه کارشناس تاریخی چاق و لاغر است. اسم‌های‌شان را همه می‌دانند؛ بگوییم؟
پاسخگویی مدیران؟ هرگز
مدیران صداوسیما خود را برابر مردم پاسخگو نمی‌دانند، رئیس این سازمان جوابگو نیست و نمی‌شود با او مصاحبه کرد. کشف «عبدالعلی علی‌عسگری» برای یک خبرنگار مثل برنده‌شدن در یکی از مسابقات «ستاره‌مربع، مربع‌ستاره» است؛ همین‌قدر مَحال! نطق سریالی اهالی تلویزیون «بی‌پولی» است اما تا جایی که توانسته‌اند شبکه اضافه کرده‌اند و با کمیت‌اش پُز می‌دهند ولی شما اگر سوالی از مدیر سیما داشته باشید، باید آن را به قیمات واگذار کنید. کسی تا حالا دیده یک رئیس سازمان، جز دفعات اندکی با روزنامه و نشریات خودی، با کسی مصاحبه کند و به سوالی جواب بدهد؟ جل‌الخالق؛ ما که ندیده‌ایم.
زدودن جشن‌های ملی از حافظه ایرانیان
آنها برای زدودن جشن‌های ملی از حافظه ایرانیان کم نگذاشته‌اند. نوروز را با بازتعریف ارایه دادند و شب چله را هم به‌ناچار و پس از سال‌ها کج‌دار و مریز به رسمیت شناختند؛ اما در این رسانه کسی از مهرگان و تیرگان چیزی نشنیده است. چهارشنبه‌سوری هم شبی است که فقط باید مردم را نصیحت کرد و از خطر برحذر داشت و زخمی نشان داد. سیزده‌بدر هم یعنی روز طبیعت. ماجرا اما ادامه دارد: اهالی تلویزیون حتی رشته‌هایی که در کشور به رسمیت شناخته شده را هم به رسمیت نمی‌شناسند و خبری از پخش بازی‌های‌شان نیست؛ نمونه‌اش رشته ورزشی بوکس. ورزش بانوان؟ حرفش را هم نزنید.
«با» فضای‌مجازی، اما «بر» فضای‌مجازی
خوراک بخش قابل توجهی از برنامه‌های تلویزیون از طریق فضای مجازی تأمین می‌شود؛ اما دریغ از یک نقل‌ منبع. درواقع صداوسیماچی‌ها فضای مجازی را «منبع» حساب نمی‌کنند و به راحتی بخشی از خوراک خود را از آن تهیه می‌کنند. تلویزیون هر روز و هر هفته برنامه‌ای علیه فضای مجازی و شبکه‌های مجازی می‌سازد؛ اما برنامه‌سازانش حضور فعالی در این فضا دارند و از همین راه هم تغذیه می‌کنند.
مخالف‌درست‌کن! مثل آزاده نامداری
تلویزیون ایران ید طولایی در پرورش و فراری‌دادنِ آدم‌ها دارد. هر سال چند نفر از آدم‌های این سیستم از گود خارج می‌شوند و با تجربه و اعتباری که طی سال‌ها در این قاب به دست آورده‌اند، آن طرفِ مرزها ارتزاق می‌کنند. توی این اسم‌ها همه‌ جور آدم هست: از سید محمد حسینی بگیر تا فرشید منافی. نمونه داخلی‌اش هم آزاده نامداری است که همین اواخر با دلخوری گفت دیگر کاری با سازمان ندارد. فهرست طولانی است، خیلی از مجری‌ها و برنامه‌سازهای ریز و درشت که می‌توانستند به کشورشان خدمت کنند اما برای‌شان جا نبود. این هایی که گفتیم، مال خودِ خودِ خودمان است. مال هیچ کشوری در هیچ‌ کجای دنیا نیست. شما می‌توانید با هر کدام از این ١٠ شگفتی به آدم‌های سراسر دنیا پُز بدهید. می‌گویید نه؟ بروید بپرسید
شگردهای خلاقانه در حوزه مخفی‌سازی ساز و حتی ماده گرگ!
آلات موسیقی و آدم‌هایی که خِیر سرشان می‌خواهند ساز بزنند، هیچ‌رقمه این اطراف پیدایشان نشود. این‌جور مواقع گل و سنبل و بلبل و همین‌طور تاریکی خیلی به کار می‌آید. البته در برخی استثناها مثل ماده‌گرگِ شهر رُم می‌شود دست به دامان فتوشاپ شد. این یک خط قرمزِ ناموسی برای سیمای جمهوری اسلامی است. برنامه‌سازانِ صداوسیما در این زمینه دکترا دارند؛ آنقدر که می‌توانیم ترنسفرشان کنیم به یک کشور دیگر و با شگردهای خلاقانه در حوزه مخفی‌سازی برایمان ارز بیاورند.
بیشتر بدانید : تمام سانسورهای عجیب صدا و سیما/ از دوقلوهای افسانه ای و اوشین تا سانسور سگ و گرگ!!
همینی که هست؛ مال خودمه
صداوسیماچی‌ها با انحصارشان حال می‌کنند. آنها رقیبی برای عرض‌اندام ندارند و هر گلی که می‌زنند، به سر خودشان زده‌اند! جالب آنجاست که تلویزیون برای پخش مسابقات فوتبال پول نمی‌دهد و پول می‌گیرد؛ یعنی در حالی ‌که همه شبکه‌های دنیا باید بابت پخش مسابقات هیجان‌انگیز فوتبال مبالغ کلانی بپردازند، سیمای ما چون قدرتش زیاد است، پولی نمی‌دهد و در عوض مبلغی برای پخش از بعضی باشگاه‌ها می‌گیرد. شما هم شاخ درآوردید؟ حالا زود است؛ بگذاریدش داخل جیب‌تان تا آخر خیلی مانده.
بیشتر بدانید : سانسور عجیب استاد محمدرضا شجریان در دورهمی!
منبع : روزنامه شهروند





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دسترنج کشاورزان قم درخرید تضمینی گندم حراست شود

پیش بینی خرید تضمینی 18 هزار تن گندم در قم

نرخ بیکاری قم به 10.8 درصد کاهش یافت

پنج هزار شغل در بخش صنعت قم ایجاد شد

دریاچه نمک از وضعیت بحران عبور کرده است

طرح ویژه بازرسی و نظارت ایام نیمه شعبان در قم اجرا می شود

تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است

سه دستگاه پل فلزی از قم به مناطق سیل زده لرستان ارسال شد

ناهمگونی قوانین با رونق کسب و کارهای فناورانه

سیل قم به زیرساختهای شهری، 11 میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت زد

استفاده از ظرفیت‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار در قم ضروری است

قم از استان‌های موفق در رونق واحدهای تولیدی است

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم به سرمایه‌گذاران معرفی شود

استفاده مناسب از ظرفیت های خارجی برای تحقق رونق تولید

جانبازان و ایثارگران کارآفرین قم باید حمایت شوند

قم رتبه 12 کشور در پرداخت تسهیلات رونق تولید را کسب کرد

همایش بین المللی سرمایه گذاری درقم برگزار می شود

شعار رونق تولید محصول یک مطالعه نخبگانی است

رونق تولید نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه است

بیش از یک هزار تن میوه تنظیم بازار در قم توزیع شد

تثبیت اشتغال از مولفه های مهم تحقق رونق تولید است

رونق تولید راهبردی برای بهبود شرایط اقتصادی است

پرهیز از اختلافات و تنش های سیاسی لازمه رونق تولید است

رونق تولید باعث تقویت ارزش پول ملی می شود

رونق تولید باید به فرهنگ و گفتمان قالب جامعه تبدیل شود

2320 مورد بازرسی از مراکز عرضه کالا در قم انجام شد

گشایش های اقتصادی در گرو رونق تولید است

1034 تن میوه تنظیم بازار در قم توزیع شد

20 میلیون متر مکعب آب به حجم سدهای اصلی قم اضافه شد

تولید باید از نظر کمیت و کیفیت رونق بگیرد

ترویج فرهنگ تولید سرلوحه کار نهادها باشد

مدیریت صحیح منابع آبی با افزایش حجم بارش ها مدنظر قرار گیرد

مشکلی در روند فعالیت سدهای قم وجود ندارد

امسال افزایش 30 درصدی تولیدات کشاورزی قم در اولویت قرار دارد

ایجاد 5 هزار شغل درقم برنامه ریزی شده است

ایجاد 5 هزار شغل درقم برنامه ریزی شده است

زیرساخت های بخش کشاورزی قم در چهل سال گذشته نوسازی شد

استاندار: کنترل هدفمند توزیع کالا در دستور کار مسئولان قم باشد

احیای واحدهای صنعتی راکد مهمترین شاخص رونق تولید است

گشایش مشکل های اقتصادی کشور به رونق تولید وابسته است

850 تن میوه تنظیم بازار در قم توزیع شد

رونق تولید در اقتصاد کشور نقش اساسی دارد

قیمت مرغ گرم در قم 28 هزار ریال کاهش یافت

تدارک مایحتاج مردم قم برای استقبال از عید نوروز

گردشگری اولویت اصلی قم در بهره برداری از دریاچه نمک است

توسعه قم با استفاده از همه ظرفیت ها انجام می شود

طرح های نیمه تمام اقتصاد مقاومتی قم در اولویت 98 قرار گیرد

300 طرح اقتصاد مقاومتی در مناطق روستایی قم اجرا می شود

طرحهای جاری قم نباید به عنوان اقتصاد مقاومتی معرفی شود

معاون استاندار: معادن شن و ماسه قم نیازمند بازنگری جامع است