عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله مبلغی:

قانون دارای یک نقش محوری در جهت تحقق عدالت است فرهنگی

قانون دارای یک نقش محوری در جهت تحقق عدالت است
  بزرگنمايي:

عصر قم - نماینده مجلس خبرگان رهبری، برخورداری از عنصر الزام، تساوی پذیری، ایجاد وفاق حقوقی، شکل گیری بر اساس اصل تفکیک، قدرت بر تنفیذ اخلاق به درون مناسبات اجتماعی را ویژگی های پنجگانه قانون برشمرد و گفت: به همین دلیل قانون دارای نقش و جایگاهی کانونی و محوری در جهت تحقق عدالت است.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله احمد مبلغی در همایش حقوق به مثابه ابزار عدالت اجتماعی (تجربه ایران و روسیه) خاطرنشان کرد: قانون، مرحله نهایی، حاصل و چکیده فعالیت حقوقی، تجسم بخش دقت‌ها، نظریه¬ها، ادبیات و ظرفیت¬های حقوق در جامعه و ساحت¬های اجتماعی است.
وی با اشاره به این که قوانین معطوف به عدالت بدون داشتن راهبردهای نیرومند پیشاتقنینی و پساتقنیننی، خود گرفتار تبعیض و بی عدالتی می شود، گفت: جمهوری اسلامی می‌کوشد تا رابطه ای مستحکم میان قانون با فلسفه و منطق شریعت ایجاد کند و از این رهگذر عدالت را در جامعه محقق کند.
 وی همچنین گفت: قانون، حقوق را از عالم فکر، اندیشه و نظر به زمین واقعیت منتقل و آن را برخوردار از کارکرد اجتماعی و نقش سازنده در برابر مشکلات اجتماعی می‌کند.
آیت الله مبلغی بیان کرد: قانون حتی می تواند فلسفه ای که در ورای یک نظام حقوقی قرار دارد را به عرصه جامعه انتقال دهد و از آن چارچوبی جهت دهنده به حرکت های اجتماعی بسازد.
 وی افزود: از همین خاستگاه است که حقوقی که در ورای قانون در جمهوری اسلامی قرار دارد می¬کوشد تا حامل منطق و فلسفه فقه اسلامی و دارای رابطه ای مستحکم با شریعت باشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: قانون در جهت تحقق عدالت از یک نقش اساسی، زیربنایی و با ابعاد اجتماعی گسترده برخوردار است، به این معنا که، شکل گیری فعالیت‌ها و کوشش¬های دیگر در جهت تحقق عدالت، زمانی می‌تواند معنا، جایگاه و نقش درست خود را باز یابد که پیرامون محور قانون تنظیم شود و شکل بگیرد.
آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه قانون دارای یک نقش کانونی و محوری در جهت تحقق عدالت است، گفت: از جمله فوائد قانون در این زمینه، دستیابی به امکان تنظیم و تدوین راهبردهای معطوف به قانون است تا جامعه بتواند از رهگذر این راهبردها به تقویت قانون در مسیر اجرای عدالت دست بزند و رویکرد به عدالت را هرچه بیشتر با تکیه بر قانون، اجتماعی کند.
آیت الله مبلغی گفت: با توجه به اینکه عدل در برابر ظلم قرار دارد، "الزام" به مثابه یک عامل تعیین کننده در مقابله با ظلم ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار کرد: اگر یک قانون در یک زمینه خاص نقض شود جرأت بر ظلم و نادیده گرفتن عدالت در جامعه رفته رفته به یک پدیده اجتماعی بدل می‌شود.
وی تصریح کرد: وقتی قانون به عنوان حافظ عدالت غیر مهم گردد و بر نقض آن جرأت پدید آید این به بی تعهدی و بی توجهی نسبت به عدالت در جامعه دامن می¬زند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: یکی از نقش¬های بسیار مهم قانون در بسط عدالت، جلوگیری از فرو افتادن جامعه به تشتت حقوقی و هرج و مرج در تفسیر حقوقی از حقوق افراد است.
آیت الله مبلغی افزود: بی گمان وفاق حقوقی یا توافق حقوقی بر یک مرجعیت حقوقی به هنگام اختلاف به مثابه شرط لازم برای تحقق عدالت در جامعه است.
وی افزود: اگر در جامعه¬ای این وفاق یا توافق شکل نگیرد و به جای آن، هرج و مرج حقوقی پدید بیاید، عدالت، شرط لازم برای تحقق را از دست خواهد داد.
آیت الله مبلغی بیان کرد: قانون تاثیر بسیار مهم خود را در این زمینه از رهگذر ایفای نقش بازدارنده در قبال دو عامل اساسی تاثیر گذار بر ایجاد تشتت حقوقی مانند حق بجانب گرایی در تفسیر حق و نارسایی فکری افراد و گروه های جامعه در تحلیل حقوقی به انجام می¬رساند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: قانون با بهره¬گیری از اصل تفکیک حقوقی می تواند به قویترین و هموار ترین جاده برای حرکت به سمت عدالت در حوزه‌های مختلف اجتماعی بدل شود.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: فقه اسلامی نیز اصل تفکیک بین موقعیت‌های مختلف، موضوعات متفاوت، و شرایط، اوضاع و احوال متعدد و متنوع را به صورت برجسته¬ای در نظر گرفته است، بنابراین، اگر بتوان رابطه فقه و حقوق را بدرستی تعریف کنیم می¬توانیم اصل تفکیک را در قانونگذاری به صورت مؤثر و معناداری دنبال نمائیم.
ریس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: اخلاقی که پای به ساحت فرهنگ نهاده است می‌تواند تاثیری سازنده و شگرف را در جامعه بر جای بگذارد، اگر خمیر مایه ها و عناصر فرهنگی را اخلاق تشکیل دهند، اخلاق دست بالایی و غیر قابل قطع شدنی را در جامعه پیدا می کند.
وی ادامه داد: اخلاق می¬تواند از دو کانال قانون و فرهنگ به جامعه نزدیک شود و مناسبات جامعه را تعدیل، تصحیح و تلطیف کند.
آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه اخلاقی کردن جامعه به ایجاد و تقویت قوی ترین بسترهای عدالت منجر می¬شود؛ گفت: اگر انگیزه‌های فراتر از عدالت خواهی در جامعه ای پای بگیرد، انگیزه های معطوف به عدالت نیز امکان استقرار و توسعه به صورت بهتر و بیشتری پیدا می‌کنند.
وی گفت: غیاب اخلاق در قانون، قانون را در ایفای نقش خود در قبال اصلی‌ترین وظیفه آن یعنی ایجاد عدالت کم توفیق می¬کند.
آیت الله مبلغی عنوان کرد: نقش دیگر اخلاق در قبال عدالت، نقشی است که از رهگذر ایجاد اطمینان در جامعه پدید می¬آورد، اخلاق اگر بتواند به صورت فراگیر در جامعه حضور به هم برساند، آرامش و اطمینان را در انسانها خلق می¬کند.
وی ادامه داد: اگر بپذیریم که بخشی از خاستگاه‌های ظلم، فضای بی اطمینانی و فقدان آرامش روحی در جامعه است، می¬توانیم به خوبی دریابیم که جامعه برخوردار از اخلاق، جامعه¬ای است که کمتر در آن خاستگاه¬های ظلم و بداندیشی صورت می¬گیرد.
وی گفت: محبت اجتماعی که رهاورد اخلاق است به انسان و جامعه اطمینان می¬دهد و اطمینان را در سطح جامعه، پدیده‌ای اجتماعی می¬کند و به همین جهت است که قرآن بر ضرورت پیدایش اطمینان در سطح مناسبات شهر تاکید می¬ورزد.
لازم به ذکر است همایش حقوق به مثابه ابزار عدالت اجتماعی (تجربه ایران و روسیه) روز چهارشنبه با حضور شخصیت هایی از کشورهای ایران و روسیه در دانشگاه مفید قم برگزار شد.
در این کنفرانس دکتر تالیا خابرییوا رئیس موسسه قانونگذاری و حقوق تطبیقی روسیه نیز سخنرانی کردند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/65730/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف ماده مخدر از نوع تریاک در محور تهران قم

نگرانی از انباشت 20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم

استان قم ظرفیت خوبی در حوزه ورزش دارد

قم رکوردار آلودگی هوا / شاخص کیفی 19 شهر سالم و پاک ثبت شد

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

مهارت آموزی ورزشی 18 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری