عصر قم

آخرين مطالب

یک نویسنده مطرح کرد؛

«تجربه زیسته» تنها زبان مشترک گروه‌های مختلف جامعه است مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یک نویسنده روایت‌های مذهبی، تجربه زیسته را تنها زبان مشترک گروه‌های مختلف جامعه دانست و گفت: نبود تجربه در داستان نویسی در ایران سبب شده است که داستان‌ها از فکرهای تازه خالی باشند.

 «کاشوب» و «رستخیز» دو کتاب نشر اطراف از مجموعه روایت‌های داستانی با مضمون محرم و عزاداری‌هایی است که رنگ و بوی زندگی دارند، روایت‌هایی که در قالب به تصویر کشیدن برش‌هایی از زندگی روزمره آدم‌ها روضه و عزاداری را در این بار در قالب ادبیات به خانه‌های مردم کشانده است، چند روایت از روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم.
نفسیه مرشدزاده دبیر مجموعه‌های کاشوب و رستخیز و مدیر نشر اطراف میهمان این هفته نشست چای و داستان بود که شامگاه دوشنبه در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد و در این نشست از تجربه‌های خود از روایت نویسی گفت.
به اعتقاد وی نویسنده‌های ایرانی ضعف و مشکل اساسی در ضعف تجربه زیسته دارند و نویسنده‌های خارجی خزانه‌ای غنی از تجربه زیسته دارند اما نویسنده ایرانی تنها خاطرات شخصی خود را دارد و داستان‌ها در فضای بسته و پیش نرونده ادامه پیدا می‌کند و همین مساله عامل ضعف داستان است.
به گفته این نویسنده در شرایط فعلی نیز امکان درک تجربه‌های زیسته متعدد چندان ممکن نیست و بهترین راه این است که یک جا این تجربه‌های زیسته را از آدم‌های مختلف دریافت کنیم طوری که نویسنده‌ها احساس کنند که این تجربه‌ها را خودشان زیسته‌اند.
آن طور که وی می‌گوید ادبیات در معنای غنی تبدیل به تجربه واقعی ما خواهد شد و به همین دلیل مسیر حرکت نشر اطراف بر روایت‌های مستند تأکید داشت که خواننده را در درک تجربه زیسته نویسنده شریک کند.
فقر تجربه زیسته در داستان نویسان
به اعتقاد وی این نبود تجربه در داستان نویسی در ایران سبب شده است که داستان‌ها از فکرهای تازه خالی باشند در حالی که امروز تنها راه تعامل قشرهای مختلف جامعه همین بده بستان تجربه زیسته است، نشانه‌اش هم این است که امروز در شبکه‌های اجتماعی دیگر افراد حرف و کلیشه نمی‌پذیرند اما زندگی را می‌پذیرند. اگرحرف را زیست کرده باشیم و آن زندگی را ارائه دهیم برای مردم هم قابل پذیرش است.

مرشدزاده معتقد است که یکی از راه‌های انتقال ارزش‌های آدم‌های مذهبی انتقال تجربه زیسته در قالب روایت‌های داستانی است، از آنجایی که امروز اطلاعاتی از زندگی‌های این قشر وجود ندارد هر قضاوتی که از سوی مردم در مورد قشر مذهبی می‌شود طبیعی است به این خاطر که ما مذهبی‌های جامعه خیلی درون گروهی عمل می‌کنیم و ادبیاتی برای حرف زدن با فضای بیرون از فضای مذهبی خود نداریم.
به گفته مدیر نشر اطراف برای این منظور بهترین روش این است که زندگی خود را به همان صداقتی که هست ارائه کنیم و فکرهایی که باآن زندگی می‌کنیم را نشان دهیم چرا که اساساً مسیر تجربه دینی خودش یک روایت است و مقطعی و فرمولی نیست و ما اگرعادت کنیم روایت بنویسیم نگاه درست‌تری به تجربه دینی خود پیدا می‌کنیم.
وی با انتقاد از صدور یک نسخه واحد برای سبک زندگی گروه‌های مختلف جامعه ادامه داد: یک دوره‌ای ما همه با نقل قول زندگی می‌کردیم، ما محصول کلاس اخلاق‌های گوناگون هستیم که همه به سوی یک نقطه مشخص باید حرکت می‌کردیم اما این مسیر امروز جواب نخواهد داد به ما یک نقطه می‌دهند اما مسیرهای رسیدن به این نقطه متفاوت است و نباید نسخه واحد صادر کرد.
تزکیه نفس با روایت نویسی مذهبی
به اعتقاد وی اصل خود روایت تجربه دینی اثرات مثبت روانی بر روی نویسنده نیز خواهد داشت به گونه‌ای که با روایت تجربه دینی خود نویسنده عملاً تزکیه می‌شود، در روایت نمی‌توانیم شعار و کلیشه به کار ببریم و باید تجربه‌های شخصی به کار ببریم و به همین دلیل تزکیه صورت می‌گیرد و پیرایه‌های از غیرواقعی شناخته می‌شوند.
به گفته مرشدزاده در مسیر روایت نویسی ما می‌توانیم خودمان را قهرمان داستان خود ببنیم و این را در قالب یک مسیر ببینیم که همین مسیر ما را جستجوگرانه و غیر مغرورانه می‌کند.
آن طور که دبیر مجموعه کاشوب و رستخیز گفته است شرط پذیرفتن روایت‌های این دوکتاب در این بود که با مخاطب حرف زده شده و چیزی دران اثبات شده باشد، در واقع مسیر جستجو کردن برای اثبات این حرف اگر طی شده باشد روایت محسوب می‌شود و مسیر جستجوگرانه در روایت مهم است.

وی معتقد است که خود این ثبت مسیر جستجوگرانه برای آینده فضای دینی ما بسیار مهم است چون ما با نقص مسیر مواجه هستیم و آدم‌ها می‌خواهند یک شبه به یک شخصیت تبدیل شوند، این مشکل البته ریشه‌ای است و ما کرامت‌ها و شفاهاً و معجزات را در زندگی آدم‌های عالم بزرگ کردیم و به سایر بخش‌ها نمی‌پردازیم، زندگیشان را مینیمال کرده‌ایم و این در ایجاد این تصور یک شبه و صفر و صدی مؤثر بوده است اما اگر به روایت‌های تجربه دینی عادت کنیم آدم‌ها در مسیر به تصویر کشیده می‌شوند.
مرشدزاده می‌گوید: ما خود را بهتر در تجربه شخصی کشف می‌کنیم و منتشر شدنان باعث می‌شود ما به یک زبان مشترک با سایر گروه‌های جامعه برسیم که آن زبان زندگی است که تنها زبان باقیمانده مشترک بین انسان‌هاست.
رسیدن به هویت جمعی مذهبی
رسیدن به یک هویت بخشی جمعی یکی دیگر از فواید روایت نویسی مذهبی است که مرشدزاده به آن اشاره کرده و گفت: هویت مذهبی گونه ما کمرنگ شده است و وقتی ما روایت‌هایی خودمان را تکثیر می‌کنیم به یک کلی متعلق می‌شویم و وقتی این تکثر جلوی چشم باشد بچه‌های ما و اعضایی که از این جمع دورمانده‌اند خود را به گونه‌ای به آن نزدیک می‌کنند و معلوم می‌شود از پس همه این تکثرها یک واقعیتی وجود دارد.
آن طور که این نویسنده روایت‌های مذهبی می‌گوید در خزانه قرآن بهترین روایت‌های مستند را داریم، به خصوص روایت حضرت ابراهیم، کات‌های که در روایت خورده است و چرخش‌هایی که در روایت‌ها اتفاق افتاده است به ما یک خزانه بزرگ از گونه‌های روایت‌های مستند ارائه می‌دهد که بهتر از آن وجود ندارد.
وی با بیان برخی تکنیک‌های روایت نویسی هم می‌افزاید: مرز بین شخصی شدن و عمومی بودن در تجربه‌های زیسته روایت نویسی بسیار اهمیت دارد که یک تکنیک در آن این است که ما برای یک روایت تأثیرگذار یا داستان تأثیرگذار اول یک تجربه به شدت شخصی را برمیداریم، از شاخه و برگ‌های خاصش حرص می‌کنیم و سعی می‌کنیم ارکیتایپ‌های موجود و چیزهای عمومی را در آن پیدا کنیم و آنها را پررنگ‌تر کنیم و بعد از ان شروع می‌کنیم با مواد شخصی مواد عمومی را تقویت کنیم، درواقع ما باید فکر کنیم فکر کجا یک تجربه شخصی می‌تواند با پیکرهای عمومی یک جامعه سطح‌های مشترک داشته باشد و اگر این نقاط مشترک وجود نداشته باشد و فقط یک حادثه تعریف کنیم ادبیات شکل نخواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/65117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

حمایت فعالان رسانه‌ای استان قم از عملیات وعده صادق

شهرداری موافق تلفیق منوریل و خط 2 مترو قم است

اضافه شدن 6 دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

4 تن مواد مخدر در استان قم کشف شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

تقویم روز و اوقات شرعی سه‌شنبه 28 فروردین 1403 افق قم

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

توزیع گوشت گرم به شکرانه پیروزی علیه اسرائیل در بین نیازمندان قم

اجرای طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم

اجرای طرح ناظران افتخاری در قم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

حمایت دانشگاهیان قم از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»

لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله‌های خطرناک در قم

واگذاری 80 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در قم

80 مددجوی کمیته امداد قم صاحبخانه شدند

میزبانی قم از لیگ بسکتبال جوانان کشور

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان