عصر قم

آخرين مطالب

ولخرجی این روزهای عراقی ها در ایران اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری با اعلام این‌که ورود گردشگران خارجی در پنج‌ماه نخست امسال 45 درصد رشد داشته است، از سفر سه میلیون و 140 هزار و سه نفر به ایران از فرودین‌ تا مردادماه 97 خبر داد
میراث فرهنگی: عراقی‌ها در ایران ولخرج شده‌اند
محمد ثابت اقلیدی با تاکید بر این‌که این آمارها از پلیس مهاجرت دریافت شده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد، به ایسنا گفت: جمعیت مسافران ورودی در مدت زمان مشابه سال گذشته دو میلیون و 159 هزار و 882 نفر بوده است که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال 95 که دو میلیون و 183هزار و 422 نفر به ایران سفر کردند، حدود یک درصد رشد منفی داشته است.

به گفته او عراقی‌ها با یک میلیون و 263 هزار نفر درصدر جدول گردشگران ورودی به ایران در این پنج ماه قرار دارند که جمهوری آذربایجان با 619 هزار و 570 نفر، افغانستان با حدود 400 هزار نفر و ترکیه با 330 هزار نفر به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و این مدت بیشترین رشد را داشته‌اند.

وی با بیان این‌که سفر اروپایی‌ها در این بازه زمانی به ایران متوسط 22 درصد کاهش داشته است، افزود: بیشترین ریزش در بازار آلمان تجربه شده است. پنج ماه نخست سال 96 نزدیک به 31 هزار آلمانی به ایران سفر کردند درحالی‌که امسال جمعیت آلمانی‌های مسافر با 32 درصد افت به 21 هزار نفر رسیده است.
ثابت افزود: امسال تعداد گردشگران فرانسوی 16 هزار نفر بود، درحالی‌که پنج‌ماه نخست پارسال 21 هزار نفر از فرانسه به ایران سفر کردند. از فروردین تا مردادماه سال 96 نیز 11 هزار تن از اتباع امارات به ایران آمدند که تعداد آن‌ها امسال به 11 هزار نفر رسیده است. جمعیت گردشگران هلند نیز با 25 درصد افت از 12 هزار نفر به 9 هزار نفر رسید.
مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس به مقایسه آمار کلی گردشگران و مسافران ورودی به ایران در سال‌ها گذشته پرداخت و افزود: در سال 96 جمعیت گردشگران، پنج میلیون و 113 هزار و 524 نفر بود که در مقایسه با سال 95 با چهار میلیون و 901 هزار و 84 نفر مسافر، 4.23 درصد رشد مثبت را تجربه کرد.
او در واکنش به انتقادهایی که به آمار گردشگران ورودی امسال و 45 درصد رشد آن درشرایطی که سال‌های گذشته رشد منفی را تجربه می‌کرد و امسال با افزایش قابل توجهی روبرو شده است، گفت: آمارها حکایت از تغییرات گسترده در جمعیت مسافر از کشورهای همسایه دارد. مثلا تعداد سفر عراقی‌ها به ایران در پنج ماه نخست امسال تحت تاثیر نوسانات ارز برابر با کل سال 96 بوده است. پارسال یک میلیون و 356 هزار و 185 عراقی به ایران سفر کردند که رشد آن در مقایسه با سال 95 با یک میلیون و 398 هزار و 201 نفر مسافر نیز منفی 3.1 درصد بوده است. ‌
این رشد منفی سال‌های قبل در بازار جمهوری آذربایجان نیز تجربه شده درحالی‌که فرایند ورود اتباع این کشور به ایران امسال با رشد مثبت همراه است. سال 95 جمعیتی در حدود 981 هزار و 200 نفر از آذربایجان به ایران آمدند که سال 96 با رشد منفی 2.2 درصد این آمار به 959 هزار و 653 نفر رسید.
ثابت معتقد است: ریزش آمار مسافران از کشورهایی همچون عراق به خاطر فعالیت واسطه‌ها و دلال‌ها بوده که به نارضایتی اتباع آذری و عراقی منجر شد.
به گفته مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری ‌کل جمیعت گردشگرانی که از اتحادیه اروپا در سال 96 به ایران سفر کردند 257هزار و 219 نفر بود که این عدد در سال 95 کمی بیشتر و به تعداد 289 هزار و 148 نفر بود.
او همچنین در پاسخ به انتقادهایی که این مدت به شیوه سفر عراقی‌ها در ایران شده است، گفت:‌ عراقی‌ها به واسطه زندگی عشیره‌ایشان عادت دارند خانوادگی و پر جمعیت سفر کنند، آن‌ها معمولا مدت زمان زیادی را در یک منطقه می‌مانند برای همین هتل‌ و یا خانه‌ایی را طولانی‌مدت اجاره می‌کنند.
اما موضوع مهم‌تر درباره گردشگران عراقی این است که دیگر فقط برای زیارت به ایران سفر نمی‌کنند و علاوه‌بر اصفهان و شیراز به نقاط کمتر شناخته شده‌ای همچون چهارمحال و بختیاری هم می‌روند. حتی هزینه‌کردشان نسبت به چینی‌ها و سایر گردشگران در ایران بیشتر است. اکثر عراقی‌ها با انگیزه درمان به ایران سفر می‌کنند و ضرورتا دوره‌ای را برای نقاهت سپری می‌کنند بنابراین بیشتر هزینه می‌کنند.
عراقی‌هایی که از مرزهای مهران و شلمچه به مناطق آزاد ایران وارد می‌شوند و مایحتاجشان را می‌خرند بالاخره کاسبی را منتفع می‌کنند. اقتصاد گردشگری زنجیره‌ای است وقتی رونق اقتصادی در منطقه‌ای شکل بگیرد جمعیت و کسب و کارهای زیادی از آن نفع می‌برند.
به هر حال آن عراقی که سفری کوتاه به ایران انجام می‌دهد تا کالایی را بخرد، پول خرج می‌کند آن کالاها را که مفتی از ایران خارج نمی‌کند. اگر نگرانی‌هایی برای خروج کالاهای ضروری و یا آن محصولاتی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند داریم بهتر است قوانین را اصلاح کنیم. می‌توان برای خروج این کالاها از مرز ایران تمهیداتی سنجید تا برای بومیان مرزی مشکلی پیش نیاید.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/63102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

روند دمای هوای قم تا اواسط هفته آینده افزایشی است

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403

تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم

واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 6 اردیبهشت