عصر قم

آخرين مطالب

اوقات فراغت دانش آموزان دغدغه اصلي خانواده هاي قمي گفتگو

  بزرگنمايي:

قم انلاين- هر ساله دستگاه هاي مختلف با برنامه ريزي به دنبال پرکردن اوقاف فراغت دانش آموزان ونسل جوان هستند اماآن چيزي که امسال قراراست شکل بهتري به خود بگيرد هماهنگي بين دستگاه ها و هدفمند کردن آموزش ها در زمينه استفاده بهينه از فرصت و غني سازي اوقات فراغت جوانان به شمار مي رود.

** ضرورت برنامه ريزي جدي براي غني سازي اوقات فراغت
دراين رابطه هفته گذشته جلسه ستاد ساماندهي امور جوانان قم با حضور استاندار قم برگزار شد، و وي دراين جلسه غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را نيازمند برنامه ريزي بسيار دقيق و فراگير و با در نظر گرفتن تمامي ابعاد و جوانب دانست.
سيد مهدي صادقي مهمترين مسأله درطرح غني سازي اوقات فراغت را توانمندسازي جوانان و نوجوانان و رشد و شکوفايي ظرفيت ها و قابليت هاي آنها دانست و گفت: اگر در برنامه ريزي ها و فعاليت ها به اين نکته توجه نداشته باشيم، برنامه ها بسيار کم اثر و سطحي خواهد بود.
صادقي خاطرنشان کرد: مجموعه هاي ورزشي که براي طرح اوقات فراغت در نظر گرفته شده بسيار کم است و بايد اماکن و مراکز متعددي را براي استفاده جوانان در رشته هاي مختلف ورزشي در نظر بگيريم.

** استفاده از همه ظرفيت ها براي غني سازي اوقات فراغت
مديرکل ورزش وجوانان قم نيز دراين جلسه بابيان اينکه اجراي طرح اوقات فراغت به ويژه در مناطق کمتر برخوردار و حاشيه اي شهر قم از اهميت بسزايي برخوردار است، گفت: بايد با استفاده از ظرفيت دستگاههاي اجرايي دراين مناطق، اماکن تفريحي و ورزشي را به صورت رايگان يا با تخفيف در اختيار قشر آسيب پذير قرار دهيم.
حسن عابدي افزود: دراين راستا بايد از همه امکانات و ظرفيت هاي دستگاههاي اجرايي استفاده کنيم.
وي برضرورت همسويي وهماهنگي امکانات وظرفيت هاي دستگاه هاي اجرايي براي تحقق اهداف درطرح اوقات فراغت جوانان تأکيد کرد وگفت: بر اساس شاخص ها و معيارهاي ارزيابي، دستگاههاي برتر در طرح اوقات فراغت برگزيده و تجليل خواهند شد.
مديرکل ورزش و جوانان قم درادامه افزود: نرخ بهره مندي جوانان از برنامه هاي فراغت، تعداد برنامه ها، امکانات و پايگاهها، ميزان تخصيص اعتبارات و استفاده از ايده هاي جوانان، نحوه حضور در جلسات و اجراي مصوبات و تحقق برنامه ها، سطح علمي اساتيد و مدرسين، ميزان کارآفريني و مهارت افزايي و نظر گروههاي بازرسي از جمله شاخص ها و معيارهاي ارزيابي است.

**طراحي سامانه جامع اوقات فراغت/ برنامه ريزي براي 60 هزار جوان و نوجوان قمي
معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم نيز با اشاره به برنامه هاي اين اداره کل براي غني سازي اوقات فراغت گفت: در سال جاري در اولين گام، سامانه مربوط به اوقات فراغت طراحي و فعال شده است و همه دستگاه ها، فعاليت و برنامه هاي خود در زمينه اوقات فراغت جوانان را بايد وارد اين سامانه کنند.
علي پارسانيا افزود: يکي اهداف اصلي اين سامانه، دسترسي آسان همه خانواده ها به اطلاعات و برنامه هاي اواقات فراغت استان قم مي باشد چرا که همه بخش هاي دولتي و غيردولتي اطلاعات و برنامه هاي خود را در اين زمينه وارد مي کنند و خانواده ها قادر به برنامه ريزي بهتري براي فرزندان خود مي باشند.
وي ادامه داد: با توجه به قابليت هاي اين سامانه، خود جوانان و خانواده ها نيز مي توانند با تلفن همراه از برنامه هاي اوقات فراغت استان مطلع شوند.
پارسانيا اظهار داشت: درسال جاري نيز بخش غيردولتي و خصوصي دعوت شده اند تا اطلاعات و برنامه هاي خود در زمينه اوقات فراغت را در سامانه وارد و در کنار بخش دولتي در زمينه غني سازي اوقاف فراغت، جوانان تلاش کنند.
وي ادامه داد: در حوزه ورزشي در سال جاري بيش از 20 باشگاه و مجموعه ورزشي در کنار 44 هيات ورزشي در زمينه اوقات فراغت جوانان فعاليت مي کنند.
وي تصريح کرد: تمام برنامه و اهداف اين هيات ها و باشگاه ها غني سازي اوقات فراغت به صورت هوشمندانه و با رويکرد مهارت آموزي مي باشد.
پارسانيا خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگي و جوانان نيز بيش از30 سازمان مردم نهاد در 9 محور شامل برنامه هاي قرآني، فعاليت هاي هنري، گردشگري، اردوهاي زيارتي، پرداختن به مباحث آموزشي و.... با هدف توانمندسازي احتماعي جوانان و با رويکرد بيشتر آموزشي و مهارت آموزي برنامه هاي خود را اعلام کرده و در اين حوزه فعال هستند.
وي اظهار داشت: با توجه به انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب،بحث مهارت آموزي و کارآفريني را راس برنامه هاي ما قرار دارد که اين مساله در مباحث آموزشي بيشتر خود را نشان مي دهد.
پارسانيا خاطرنشان کرد: پيش بيني اين است که همه دستگاه هاي فعال در زمينه اوقات فراغت بتوانند 60 هزار جوان را در فصل تابستان تحت پوشش قرار دهند.
وي ادامه داد: هر چند امکانات تفريحي استان قم بسيار کم است ولي ما با استفاده بهينه از امکانات و همچنين ظرفيت بخش غيردولتي، سعي داريم به نقطه مطلوبي برسيم و با استفاده بهينه از امکانات بخش هاي زيادي از جوانان را پوشش دهيم.

*ايجاد پايگاه هاي تابستاني درمدارس قم
مديرکل آموزش و پرورش استان قم نيز با اشاره به اينکه سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولي اصلي جامعه هدف، در فصل تابستان برنامه هاي مفصلي براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان دارد.
حميد رضا شيخ الاسلام افزود: در همه مدارس استان قم پايگاه هاي تابستاني داير شده و متناسب با علاقه دانش آموزان برنامه هايي ارائه مي شود.
وي ادامه داد: در ايام اوقات فراغت برنامه هاي متنوع آموزشي، قرآني، ورزشي و اردوهاي زيارتي و آموزشي برون و درون شهري و ... اجراء خواهد شد.
شيخ الاسلام يادآورشد: ما با پايگاه هاي مساجد نيز همکاري داريم و برنامه هاي خوبي نيز در اين پايگاه ها براي نسل جوان اجرا مي شود.

*تدارک 250 پايگاه براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان در قم
ناصر حمزه اي معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش قم نيز گفت: 250 پايگاه و بيش از 100 رشته در سطح استان براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان تدارک ديده شده است.
وي افزود: اين پايگاه ها شامل کانون هاي فرهنگي و تربيتي، دارالقرآن ها، سالن هاي ورزشي، استخر، پژوهش سراها، خانه علوم و فنون، مدارس، اردوگاه ها و سينماهاست.
وي اضافه کرد: دانش آموزان در 12 رشته اصلي قرآن و عترت، فرهنگي هنري، علمي پژوهشي، ورزشي، اردوهاي گردشگري، توانمندسازي، مهارت آموزي و کارورزي، عمران و سازندگي، فضاي مجازي، برنامه هاي معرفتي، اوقات فراغت استثنايي و رويدادهاي فرهنگي مثل برپايي نمايشگاه و نشست هاي دانش آموزي شرکت مي کنند.
وي ادامه داد: در طول تابستان جشنواره هاي فرهنگي و تربيتي، مسابقات قرآن و معارف اسلامي و همچنين اردوهاي زيارتي و سياحتي برگزار مي شود.
در سال تحصيلي گذشته 233 هزار نفر دانش آموزش در استان قم تحصيل مي کردند.

*فعاليت 480 کانون فرهنگي مساجد در قم در زمينه اوقات فراغت
مسئول دبيرخانه کانون هاي مساجد استان قم گفت: 480 کانون فرهنگي مساجد در اين استان براي اوقات و فراغت جوانان در طول سال به ويژه در فصل تابستان برنامه هاي ويژه ارائه مي کنند.
حجت الاسلام سعيد روحاني با اشاره به برنامه هاي آموزشي و مهارتي در اين کانون ها اظهار داشت: از اين تعداد کانون، 350 کانون براي اجراي برنامه هاي مختلف با دبيرخانه کانون هاي مساجد تفاهمنامه امضا کرده اند.
وي با اشاره به برنامه هاي کلاس هاي آموزشي گفت: در اين کلاس ها حلقه هاي معرفتي در موضوع هاي مختلف روز و مسائل عقيدتي با عنوان حلقه هاي آسماني قرآني، جلسه هاي تفسير و مفاهيم قرآني، حلقه‌ هاي درسي، هسته پژوهش، اتاق فکر، پرسمان جوان براي دانش آموزان در مقاطع راهنمايي و دبيرستاني برگزار مي شود، همچنين کلاس هاي علمي و آموزشي در زمينه هاي درسي و قرآني نيز ترتيب مي يابد.
مسئول دبيرخانه کانون هاي مساجد استان قم ادامه داد: در کلاس هاي مهارتي و هنري، آموزش هايي از جمله نويسندگي، فتوشاب، معرق، خياطي، گلدوزي و ساير موارد ويژه بانوان و آقايان برگزار مي شود.
روحاني با بيان اين که المپياد ورزشي در مردادماه هر سال برگزار مي شود گفت: اين المپياد در رشته هاي مختلف ورزشي براي سن هاي مختلف با هدف استعداديابي، ايجاد انگيزه در بين نوجوانان و جوانان، جذب افراد و مشارکت دادن آنان در برنامه هاي فرهنگي مساجد در راستاي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جهت تحصيل، تهذيب و ورزش جوانان اجرايي مي شود.
روحاني خاطرنشان کرد: در سال گذشته 40 هزار تن از برنامه هاي متنوع کانون هاي مساجد استان قم بهره مند شدند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/6190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

به ظاهر دوست اما دشمنانند

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

آواره شدن بیش از 110 هزار نفر بر اثر سیل در چین

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

هشدار پلیس فتای قم در خصوص فروش سؤالات کنکور

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گیتی آذرپی درگذشت

وقوع آتش سوزی مهیب در یک کارخانه‌ در قم | ویدئو

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه سوم اردیبهشت قم

فیلم| آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به 12 میلیون تُن رسید

22 عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمب شدند

قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است

امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید

2 توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا

وضعیت شهر شنژن چین درپی بارندگی شدید

اطلاعیه چهارم فراجا درباره طرح برخورد با کشف حجاب

رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه یک میلیون ایرانی از خدمات دارویی هسته‌ای استفاده می‌کنند

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

خواص خارق العاده و باور نکردنی چغندر

جایزه کتاب سال فراخوان داد

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

هشدار دانشمندان درباره همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

نوشیدن آب همراه با غذا مفید است یا مضر؟

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

ادای احترام آیت الله رئیسی به اقبال لاهوری

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

تولید 44 هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم / خودکفایی در تولید آسفالت شهری

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

صفحه نخست روزنامه‌های قم، چهارم اردیبهشت

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش