عصر قم

آخرين مطالب

تهران در تيررس کانون توليد گردوخاک درياچه نمک قم گفتگو

  بزرگنمايي:

قم انلاين- درياچه نمک در ناحيه شرقي استان قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترين درياچه فصلي و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و يک سوم آن در محدوده جغرافيايي استان قم قرار گرفته است و داراي ساختار زمين شناختي کم نظير شامل پوسته نمکي و حاشيه باتلاقي است.
اين درياچه که در دهه هاي گذشته از طريق رودخانه هاي کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چاي کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالي مستمر و برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني که باعث پيشروي آب هاي فراشور در سفره هاي زيرزميني به سمت دشت ها و نابودي پوشش گياهي و اکوسيستم منطقه شده، به يکي از کانون هاي فعال القاء ريزگردها در منطقه تبديل شده است.
معاون فني اداره کل حفاظت از محيط زيست استان قم در رابطه با خطراتي که خشک شدن درياچه نمک براي تهران دارد،گفت: درياچه نمک سه برابر پايتخت مساحت دارد و بزرگترين کانون توليد گرد و غبار با منشا داخلي براي تهران به حساب مي آيد.
سيد احمد شفيعي بيان کرد: اين درياچه که در شعاع 100 کيلومتري شهر تهران قرار دارد اگر به طور کامل خشک شود به منبعي عظيم براي توليد گرد و خاک تبديل خواهد شد که ريزگردهاي حاصل آن در اثر بادهاي شديد و جريان غالب هوايي، آسمان تهران را تير و تار مي کند.
وي ادامه داد: اگر گرد و خاک ناشي از خشک شدن درياچه نمک به آسمان تهران برسد و با آلودگي هاي شيميايي آن ترکيب شود، سلامت شهروندان در معرض خطر جدي قرار گرفته و مشکل بزرگي براي پايتخت به وجود مي آيد که مقابله با آن بسيار دشوار است.
شفيعي افزود: خشک شدن درياچه نمک با مساحتي در حدود 200 هزار هکتار، زندگي بيش از 14 ميليون تن را در تهران و شهرهاي اطراف آن، تهديد مي کند و اين مساله اي است که اگر همين حالا براي آن فکري نشود، شرايط را براي پايتخت بسيار پيچيده و دشوار و حتي بدتر از وضعيت استان خوزستان مي کند.
وي بيان کرد: در همين حال که درياچه نمک به سمت خشک شدن پيش مي رود، اجراي طرح هاي اکتشاف معادن از دل آن، سرعت بحراني شدن وضعيت درياچه را بيشتر مي کند، چرا که براي استخراج معادن لازم است آب موجود در سطح زمين خشک شود و اين به معناي نابودي کامل درياچه نمک و تبديل شدن آن به کانون اصلي گرد و خاک در داخل ايران است.
معاون فني اداره کل حفاظت از محيط زيست استان قم ادامه داد: خشک شدن درياچه نمک و بلند شدن گرد و خاک از آن، موقعيت سياسي و اجتماعي پايتخت را تهديد مي کند، بنابراين ريسک بزرگي است اگر از همين زمان با کمک مسئولان، دستگاه هاي اجرايي و انجمن هاي مردم نهاد براي نجات درياچه نمک و احياي محيط زيست اطراف آن تصميم عملياتي گرفته نشود.

** خشک شدن درياچه نمک دامن پايتخت را مي گيرد
مديرکل حفاظت از محيط زيست استان قم نيز افزود: همان گونه که در برنامه ششم توسعه کشور نيز آورده شده، 10 درصد حجم منابع آبي کشور بايد به حقابه ها براي حفاظت از محيط زيست و نجات عرصه هاي طبيعي تعلق بگيرد، اما اين رقم براي حوضه درياچه نمک با آن وضعيت بحراني کمتر از 1.5 درصد است.
سيد رحمان دانيالي گفت: 154 ميليون متر مکعب از حقابه هاي کشور به درياچه نمک قم اختصاص پيدا کرده ولي محقق نشده و اگر اين روند ادامه پيدا کند، شهرهاي اطراف درياچه از جمله تهران و قم در معرض خطر جدي قرار مي گيرند.
وي با بيان اهميت برگزاري همايش ها و نشست هاي تخصصي براي نجات درياچه نمک، ادامه داد: اين درياچه به عنوان يکي از کانون هاي توليد گرد و غبار در بخش مرکزي کشور، هم اکنون وضعيت مناسبي ندارد و بايد با حمايت مسئولان و همراهي مردم، اقدام هاي موثري براي نجات آن برداشته شود.
وي بيان کرد: با اصلاح فرآيند هاي آبياري در مزارع کشاورزي، حجم زيادي از منابع آبي حفظ مي شود که مي توان آن را به عنوان حقابه هاي زيست محيطي براي حفاظت از درياچه نمک مورد استفاده قرار داد.
دانيالي افزود: موضوع مقابله با کانون هاي توليد گرد و غبار، مساله اي است که احتياج به استمرار دارد و در اين مسير آموزش و اطلاع رساني به شهروندان از اهميت ويژه اي برخوردارند.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان قم با اشاره به اهميت حضور تشکل هاي مردم نهاد براي حمايت از طبيعت، گفت: کمپين قلب ايران تشنه است اقدام موثري براي نشان دادن وضعيت وخيم درياچه نمک بود و توجه بسياري از مسئولان کشور را به مساله درياچه نمک جلب کرد.
وي افزود: اگر براي نجات و احياي درياچه نمک تلاش لازم صورت نگيرد در آينده وضعيت اين درياچه از درياچه اروميه هم بدتر مي شود و به دنبال بلند شدن گرد و غبار از آن، زندگي مردم استان هاي مرکزي کشور از جمله تهران بسيار دشوار مي شود و اين مساله نارضايتي هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.
مساله نجات درياچه نمک به اندازه اي اهميت دارد که برگزاري همايش هاي متعدد براي بررسي وضعيت آن در دستور کار سازمان هاي مرتبط قرار گرفته است، در همين رابطه همايش ملي بحران درياچه نمک و پديده گرد و غبار در حوضه مرکزي ايران، ارديبهشت ماه سال جاري در تالار شيخ مفيد دانشگاه قم برگزار شد.
در اين همايش مقاله هاي برگزيده در زمينه محيط زيست ارائه و سخنراني هاي علمي در اين زمينه انجام شد و در نهايت از برگزيدگان تجليل به عمل آمد.
در حاشيه برگزاري اين همايش، نمايشگاهي در همين رابطه تشکيل شد و پوسترهاي برگزيده به نمايش درآمد.
در پايان همايش بيانيه اي در حمايت از درياچه نمک و راهکارهاي احياي آن از منظر نگاه کارشناسان محيط زيست کشور، قرائت شد

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/6075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!