عصر قم

آخرين مطالب

چرا کسی دربارۀ ماجرای تلخ کتابخانۀ صائب پاسخگو نیست؟ فرهنگی

چرا کسی دربارۀ ماجرای تلخ کتابخانۀ صائب پاسخگو نیست؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا /سال 1395 بود که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، کتابخانه بسیار عظیمی که در نزدیکی مقبرۀ صائب قرار داشت را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان تحویل داد و رئیس وقت این سازمان نیز مجموعۀ اسناد ارزشمند این کتابخانه شامل روزنامه‌ها و مطبوعاتش را به تهران فرستاد؛ اما این مجموعه هیچ‌گاه به اصفهان بازنگشت!
عبدالمهدی رجایی، اصفهان پژوه و دانش‌آموخته دکترای تاریخ از دانشگاه اصفهان دراین‌باره به ایسنا گفت: مسئولین وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان باید دربارۀ این تصمیم غلطِ خود پاسخگو باشند که چرا مجموعۀ ارزشمندی از روزنامه‌ها و مطبوعات تاریخی شهر اصفهان را تحت‌عنوان آفت‌زدایی در چند کامیون به تهران فرستاد، ولی این مجموعه به اصفهان برنگشت؟! من بارها از مسئول وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توضیح خواستم، ولی با کمال تأسف این اسناد تا این لحظه به اصفهان بازنگشته است.
او ادامه داد: خروج این اسناد از اصفهان کار بسیار اشتباهی بود که متأسفانه به اسم آفت‌زدایی انجام شد، تصمیم غلطی که از سوی رئیس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گرفته شد و البته به نظر من بزرگ‌ترین خطا این بود که این مجموعۀ اسناد ارزشمند در اختیار سازمان اسناد اصفهان قرار داشت، چرا که این سازمان نه جایی داشت و نه امکاناتی و نه فعالیتی در حوزۀ کتابداری انجام داده بود؛ در حالی‌ که این اسناد باید در اختیار شهرداری و یا دانشگاه اصفهان قرار داده می‌شد.
رجایی اضافه کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان این اسناد را بدون اینکه بداند چه ارزشی دارند به تهران منتقل کرد و به‌ این‌ترتیب اصفهان از این گنجینه و از این کتابخانه بزرگ محروم ماند، گنجینه‌ای که بخش بزرگی از تاریخ اصفهان در آن نمودار بود.
این اصفهان پژوه ادامه داد: اگر کتابخانه‌ای در گوشه‌ای آتش بگیرد همۀ کشور متوجه می‌شوند، اما جای افسوس و تعجب است که کتابخانه‌ای چنین عظیم که مجموعۀ آن نیز کتاب نبود بلکه ارزشمندتر از کتاب یعنی روزنامه‌ها و مجله‌ها بودند خیلی خاموش و بی سروصدا، بدون دلیل و بدون عنوان، از دست رفتند. اسنادی که نمی‌توان آن‌ها را در جای دیگری پیدا کرد. چون واحد بودند و در کل کشور فقط در اصفهان و در این کتابخانه موجود بود؛ مثل روزنامه اخگر که در دروه رضاشاه در اصفهان منتشر می‌شد و البته بسیاری از روزنامه‌های دیگری که فهرست آن‌ها توسط فروغ الزمان نوری منتشرشده است.
رجایی اضافه کرد: متأسفانه این اسناد ارزشمند از دست رفت و هیچ‌کس خود را مسئول این موضوع نمی‌داند! نه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نه سازمان اسناد ملی اصفهان. در حالی‌که باید پاسخ دهند که این تصمیم غلط بر چه مبنایی گرفته شد؟ چرا درصدد جبران آن نیستند؟ چرا درصدد بازگرداندن این مجموعه نیستند؟ اصفهان یک شهر با پیشینۀ چندصدسالۀ فرهنگی است که چند سال قبل نیز به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد اما منابع فرهنگی را از این شهر بردند!
این اصفهان‌پژوه با بیان اینکه اسناد مانند شناسنامه هستند که تاریخ و گذشتۀ یک شهر را در خود جای داده‌اند، تصریح کرد: انجام هر پژوهش‌ تاریخی در مورد اصفهان و حتی ایران بر پایۀ اسنادی است که در گذشته در شهر اصفهان تولید شده است. اسناد، منابع خامی برای پژوهشگران هستند که پژوهش‌های خود را بر مبنای آن‌ها سروسامان می‌دهند. اگر کسی بخواهد پژوهشی تاریخی انجام دهد که بر مبنای سند باشد و بتوان به قولی بر آن قسم خورد باید به اسناد مراجعه کند، یعنی اسنادی که در قالب نامه‌های اداری و شخصی، فرامین، گزارش‌ها و یا به‌صورت روزنامه و مجله هستند. هیچ‌گونه پژوهشی بدون چنین اسنادی سامان نمی‌گیرد.
رجایی که دانش‌آموخته دکترای تاریخ از دانشگاه اصفهان است، افزود: یک محقق باید برای بازنویسی تاریخی به اسناد مراجعه کند، راه دیگری ندارد، از روی چه چیزی می‌خواهد تاریخ گذشته را بداند؟! کتاب‌ها کفایت نمی‌کنند چرا که با محدودۀ دیدِ نویسندۀ کتاب نوشته شدند، درحالی‌که در اسناد می‌توان بخش‌های ناگفتۀ تاریخ را یافت.
او گفت: ما اگر فرزندان خوبی برای شهر باشیم باید برای پاسداشت تاریخ شهرمان از اسناد حفاظت کنیم، یعنی هم حفاظت فیزیکی و هم اینکه از آن‌ها فهرست‌نویسی کرده و آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. اصفهان شهری است که به تاریخ خود می‌بالد و تاریخ هم به جز اسناد چیز دیگری نیست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/600908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله ایازی: تعطیلی روز شنبه دشمن خوشحال کن نیست/ اساس تقنین رعایت مصلحت است/ در اسلام و آیات و روایات، چیزی به عنوان «روز تعطیل» نداریم

ماراتن 11 روزه نمایشگاه کتاب در خط پایان

مراسم عقد زوج‌های جوان همزمان با ایام دهه کرامت در حرم امام رضا(علیه‌السلام)

مهاجرت 111خلبان ایرانی به کشورهای منطقه

16 استان درگیر سیل و آبگرفتگی

تابلوهای فرنگی در بازارها سوژه خبرنگار صداوسیما شد

خسارت سیل و تگرگ به خودروها در مشهد

ویدئویی از همراهی مردم برای نجات پاکبانی که در‌ وسط سیل گیر کرده بود

بانکی برای حیوانات در حال انقراض؛ از «پیروز» تا خرس ایرانی

حفظ جان فقط با یک کلاه

اینفوگرافی/ 8 ویژگی محیط‌های کاری مثبت و پویا

35 زندانی جرایم غیرمالی در قم آزاد شدند

ماجرای توقیف یک رنجرور 15 میلیاردی در چالوس

بهترین راهکار درمان آلرژی

این خانه‌ ها مشمول مالیات می‌ شوند

رونمایی از کتاب جامع الأصول آیت الله فقیهی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

اما و اگرهای نمایشگاه کتاب که نباید مقهور اعداد و ارقامش بود!

تراژدی تلخ و عجیب شاهنامه فردوسی

صدور 34 فقره جواز تأسیس صنایع تبدیلی در قم

اعلام جزئیات حکم "تتلو" از زبان وکیلش

هشدار بارش شدید برای 9 استان کشور

گله گوسفند طعمه سیل شد

مجموعه ورزشی اجتماعی بوستان خضر افتتاح شد

تایید داروی جدید برای سرطان ریه پیشرفته توسط سازمان غذا و داروی آمریکا

مواد غذایی آلرژی زا را بشناسید

آیت الله رئیسی وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد

مرا خود با تو چیزی در میان است

امدادرسانی به بیش از 4400 سیل‌زده در خراسان رضوی

امدادرسانی به 4 زن گردشگر ‌مفقود در دزفول

چگونه از سامانه ملی خدمات کارت امتحان نهایی بگیریم؟

کارشناس هواشناسی: هشدار نارنجی امروز هم برای مشهد فعال است

بانکی پور: نتایج قانون جوانی جمعیت مثبت بود؛ افزایش 15 درصدی نرخ باروری

نوجوان 15 ساله اطلاعات بانکی 1300 نفر را سرقت کرد

دیدار فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران با دو خانواده شهید کرمانشاهی

بازداشت مامور قلابی در حین مزاحمت در تهران

خوراکی های مهم تقویت مغز

آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم صادر کرد

دیدار خادمان آستان قدس رضوی با آیت الله مکارم شیرازی

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه سی ام اردیبهشت 1403 به افق قم

دیدار خادمان آستان قدس رضوی با آیت الله مکارم شیرازی + عکس

حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی

دیدار خادمان حرم امام رضا (ع) با آیت الله مکارم شیرازی

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

تاثیر برخی عفونت ها بر عفونت های رحمی

سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق آیت‌الله رجبی برگزار می شود

آیت‌ الله علم‌ الهدی: با تغییر هویت زیارتی مشهد مخالفم

سرود ملی پاکستان فارسی است!

ترجمه‌های میراث حدیثی در صد سال اخیر حوزه علمیه قم بررسی می شود